Nekromanti De jättestarka fantasykvinnorna!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns inga raka kurvor"

"Så jag skrev "ett kurva" någonstans eller? Att påpeka ett meningsuppbyggnadsfel är inget jag uppskattar."

Det var inte det som var poängen. Det tämligen urgamla skämtet går ungefär så här:

"Heter det en rak kurva eller ett rak kurva?"
"Det finns inga raka kurvor."

Och det var den raka kurvan som var poängen, inte grammatikfel. Fördelningen av kvinnors styrka ser ut som en klockkurva. En triangel är inte en kurva, utan tvärtom väldigt okurvigt spikrak. Därav skämtet. Syftet var enbart att påpeka att fördelningen hos 2T6+1 inte kommer att likna verklighetens fördelning och samtidigt lätta upp läsningen lite, så att det inte enbart blir stentorr statistik.

Jag är hemskt ledsen om du tog illa upp, men mitt syfte var definitivt inte att förlöjliga någon trasig meningsbyggnad eller ens någon person.

Jag fortsätter gärna att diskutera sakfrågan, men om du inte vill så får det väl vara slut här. Vill du ha en öl?
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Sakfrågan ett tag till då

Okey, då missuppfattade jag det. Även om jag vill ha en öl, jag vill alltid ha öl. Dessutom är Internet ett rätt dåligt ställe att lära känna varann på, saker och ting misstolkas allt för lätt.

Men för att hålla oss till sakfrågan ett tag till då. Ja, du har ju rätt i att 2T6 ger ett ej statistiskt realistiskt värde. Det bästa hade varit att ha en tabell som man slog i med en procenttärning eller kanske promilletärning om man ska vara riktigt petig. Därefter utläser man helt enkelt ett värde i tabellen. Det hade fungerat rätt bra, både för män och kvinnor eftersom styrkekurvan inte är så likformig som 3T6 gör den. Å andra sidan försvinner en del av charmen med tärningsslagandet, och hur tabellen skulle utformas hade också varit en jobbig fråga.

Men hur får man fram en bättre kurva? Du verkar ha ett snitsigt program som gör grafkurvor. Hur skulle det ha sett ut om man slog 3T6 även för kvinnorna, men räknade alla 6or som ettor? Givetvis är det då väldigt mycket större chans att kvinnorna har 3 i styrka än 15, så grafen kanske blir helt knasig ändå? Å andra sidan, tittar man på pliktverksstatistiken så har de flesta kvinnor 1 eller 2, av 9. Dock är 3 ganska så extremt lågt i ett rollspel så det kanske inte riktigt går att jämföra.

Sen kan man alltid göra en andra eller tredjegradsekvation, jag gjorde några men kom fram det att det spelmässigt hade varit ohållbart. Det hade varit ett helvete att få reda på ett värde varje gång man behövde ett, så länge man inte hade en tabell att läsa ifrån, och då hade man ändå inte vunnit något.

Slutligen kan man slå fler tärningar och därefter dela resultatet. 4T6/2+1 hade också givet en bättre graf än 2T6+1. Men det är bökigt. Bättre att man med plus och minus utan tabeller eller miniräknare kommer fram till ett värde. Hur ser 3T6 där 6or utläses som 1or ut?

Till sist, jag ville ha denna regel för att undvika att allt för många tjejer på pubben i rollspel var überstarka. Men visst finns det möjlighenen att de faktiskt är starka som oxar, men att den då är mindre än för killar. Ett förslag kan ju vara att om man slår 15 i styrka med den kombinationen ovan, så adderar man 2T6-9 där resultat under 0 räknas som 0. Således kanske det står en riktig Conankvinna i ett hörn i baren. Även om den chansen nu är 1 på 7776.

Hur ser min senaste kombination ut? Har du någon bättre så dela gärna med dig, även om du inte själv har tänkt köra med den.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Sakfrågan ett tag till då

Usch, nu har jag inte orkat läsa hela debatten ordentligt (så är det här diskuterat, hojta till mig så raderar jag), men om du just vill undvika att snittkvinnan (på krogen eller annat läge) är extrem, varför inte ha en eller en handfull basslps som följer det som känns som troliga kriterier. Vill du sedan öppna för möjligheten att extremerna dycker upp, ha ett tärningslag för det med lämplig kombo (typ 5d och om det blir yatzy är det något extremt, med en kod för varje valör, så yatzy i sexor så är det Red Sonja i hörnet). Kan det lösa ditt problem?

Så har man kvar möjligheten för spelare att göra dem extremer som de tycker är roliga...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Sakfrågan ett tag till då

Till sist, jag ville ha denna regel för att undvika att allt för många tjejer på pubben i rollspel var überstarka.
Slår du verkligen fram spelledarpersoner så där? Jag menar; om rollpersonerna går till en akademi och börjar prata med en handfull lärda män där, så slår du väl inte tärningar för deras grundegenskaper utan vidare? Då kommer ju deras genomsnitts-INT vara lika högt som om man istället går till en bondgård och börjar prata med tjänstefolket.

När jag spelar tänker jag "här har vi köpmän. I regel klarar köpmän sig inte i sitt yrke om de inte är någorlunda bra på INT och KAR, så de flesta SLP-köpmän höftar jag värden som jag tycker låter trovärdiga; hög KAR och INT, medan de får lägre STY, SMI och PSY, osv." Jag slår absolut inte bara tärningar hipp som happ för var och en av egenskaperna och ser vad det blir.

Sedan: Jag skulle inte gå bonkers över det här med tärningarna och mekaniken om jag vore du. Hur slår man fram grundegenskaper för alver och tiraker i EON? Visst finns det några som har kombinationer såsom 2T6+6 och liknande? Då finns det ju alltså redan pyramidkurvor i spelet - inte är det orealistiskt för det.

Jag tycker att 3T6-2 och 2T6+1 är två mycket bra metoder för att göra kvinnliga rollpersoner svagare än män, om du nu anser dig tjäna något på att införa en sådan regel. Den viktiga frågan är väl just (såsom Krille (bl.a) redan påpekat flera gånger); vad tjänar du egentligen på det?

Argumentet med tjejerna på puben låter otroligt i mina öron (just eftersom det dels tar så fruktansvärt lång tid i jämförelse med att höfta värden, och dels för att det verkar så konstigt att slå fram grundegenskaper utan att ta hänsyn till vad det är för sorts rollperson det gäller), så det verkar rimligare att fråga på vilket sätt det kan göra rollspelet roligare för er?

Jag drar paraleller till raserna i Ereb Altor. Där fanns det till slut olika raser som alla var optimerade för nästan vart och ett av spelets yrken. Ville man vara magiker så tjänade man på att vara magir. Det medförde att spelare bestraffades när de önskade vara magiker av någon annan sorts ras. Här kan man tycka två saker:

1. Det är inte roligt när spelare bestraffas för att de kommit på ett annorlunda rollpersonskoncept.
2. Det är roligt att spela rollpersoner som får kämpa i motvind och som har omständigheterna emot sig.

Om du tycker att punkt två stämmer in på dig, då kan du motivera din regel. Det gör kvinnliga krigare (och kvinnliga rollpersoner i allmänhet) svårare att spela med (alltid, och det finns ingen genväg förbi deras könsbestraffning ens för den som skulle vilja ha en), vilket alltså ökar utmaningen.

Jag tycker personligen att det låter tråkigt (jag ogillar raser som alltigenom sämre än andra raser också), men jag kan förstå hur du skulle kunna resonera annorlunda.

Däremot tycker jag att det är konstigt att du verkar ha undvikit den här frågan om på vilket sätt dina regler skulle göra spelet roligare för dig, och istället pratat om realism och sånt (eftersom det inte riktigt gått ihop). Jag ber dock tusen gånger om ursäkt om du tycker att den analysen är orättvis och hoppas att du inte tar illa upp.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Sakfrågan ett tag till då

Jo. Men alltså, det där med "extrema" rollpersoner har jag och Krille lämnat bakom oss i vår diskussion nu. Nu handlar det om utformningen av en graf som beskriver befolkningen i en värld på ett bra sätt :gremsmile:

Slp är ju gjorda i förväg, i alla fall de viktiga, men det jag var emot är att man kommer in på en bar och så finns det massa folk som är asbiffiga. Detta gäller egentligen kvinnor och män, men det är framför allt när det gäller kvinnor så känns det som för många är orealistiskt starka.

Vidare är det nog bara jag och Krille som orkat läsa allt som skrivits så du behöver inte vara orolig för att du inte läst hela debatten :gremwink:
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Sakfrågan ett tag till då

Slår du verkligen fram spelledarpersoner så där?
Mina spelare har en tendens till att hamna inne på baren allt för ofta. En spelare säger "Nu ska jag ta en armbrytning om pengar, jag går fram till första bästa dvärg och utmanar honom". Nu kan jag som spelledare:
1) Slå exakt efter reglerna vad han har i styrka.
2) Säga ett värde.

Om det senare inträffar blir kommer spelarna säga "Men seriöst? Kul att du slumpar" och titta ironiskt på mig. Jag, och mina spelare föredrar alltså alternativ 1. Så samma sak med en kvinna, ska jag anta att hon är klenare för att hon är en kvinna? Eller ska jag slå om det? Jag kommer slå, det kommer jag göra.

Om en spelare säger "Jag går in på baren och letar efter den starkaste krigaren och den snyggaste bruden" kommer jag ju inte slå rakt upp och ner, precis som i ditt akademiexempel. Slå kommer jag dock fortfarande göra, fast kanske med 14+1T6 eller så.

Men alltså, åter igen, det handlar inte om rollpersonerna. Jag har varit otydlig på den punkten i början men de senaste sådär 10 inläggen har det handlat om att jag tycker medelvärdet på befolkningen känns felaktig. En sak jag däremot verkligen inte har varit otydlig på är varför jag vill ha regeln. Däremot tycker jag att det är konstigt att du verkar ha undvikit den här frågan om på vilket sätt dina regler skulle göra spelet roligare för dig, och istället pratat om realism och sånt
Alltså nej, det har jag inte. Jag har sagt att jag tycker det blir roligare om alla kvinnorna inte är jättestarka. Då speciellt att jag tycker det finns överrepresenterat med starka kvinnor. Många tycker att det är ett dåligt argument men varför? Om jag tycker det är tråkigt att spela på ett sätt; och med en enkel regel kan få det lite roligare, tja, varför inte?

Hur slår man fram grundegenskaper för alver och tiraker i EON? Visst finns det några som har kombinationer såsom 2T6+6 och liknande?
Nej faktiskt inte, men det är ju inte direkt relevant :gremwink:

Jag ber dock tusen gånger om ursäkt om du tycker att den analysen är orättvis och hoppas att du inte tar illa upp.
Nej jag tyckte det var en bra analys faktiskt. Jag förstår dina frågor till mig och hoppas du fick svar på dem. Dessutom får man inte glömma att en kvinna, utan att ha högre värden, ändå har en stor fördel gent emot mannen. Så är det här på jorden och så även i mina rollspelsvärldar.

-----------------

Nu är det väl lite på sin plats att berätta varför i helvete jag tog upp det från första början. Det är nämligen så att mina spelare har en tendens att bli sura på riktigt för saker som många ser som bagateller. En polare fick till exempel ett raseriutbrott när han misslyckades med förbättringsslag. Han är 26 år men vrålade (något så in i helvete högt) och slog (så in i helvete hårt) i bordet massa gånger, mitt i natten. Pinsamt i tanke på mina grannar.
Mina spelare har en tendens att bli sura på varandra om någon gör något riktigt snyggt i spelet. Tre av krigarna i gruppen anföll ett troll. Två hade vapen och rustning och den sista hade bara knytnävarna. Striden startade och de två välbepansrade krigarna pucklade på trollet i vad såg ut som att bli en jämn kamp. Då hoppar den sista upp och slår trollet med ett knytnävsslag och trollet stendör. Då blev de andra två spelarna (notera spelarna, inte rollpersonerna) sura som fan "för att det var orealistiskt och töntigt och ...".
Tänk er då faktumet att en tjej spöar en stor krigare. Många spelare hade nog skrattat åt det men mina (inte alla men drygt hälften) hade blivit sååååååå sura på mig för att jag ... "sabbar spelets inlevelse med massa löjliga saker som inte går och det är ju skitfjantigt att det ens var möjligt att hon spöade mig - jag väger ju 120 kilo och är ju jättebra på att slåss, fan vad löjligt".
Mina spelare är rätt jobbiga på det sättet. Det är som de var 12 år, bara att de är dubbelt så gamla och i många fall dubbelt så löjligare. "Fan varför är hans häst så mycket bättre än min - jag sa ju att jag tog den bästa - är min gubbe blind eller varför fan fick han den bästa hästen?!" Eller så sitter de bara helt tysta och surar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sakfrågan ett tag till då

"Dessutom får man inte glömma att en kvinna, utan att ha högre värden, ändå har en stor fördel gent emot mannen. Så är det här på jorden och så även i mina rollspelsvärldar."

Det här är väl ändå lite av en förenkling? Nu håller du väl ändå på en lite vä selektiv form av "realism"? Om vi antar att Mundana, likt tämligen många fantasyvärldar, är pseudomedeltid så kan man nog anta att kvinnans roll i samhället är svagare än mannens, mycket svagare till och med. Även idag är kvinnans inflytande i världen mindre än mannens, i synnerhet i de pissfattiga länder som faktiskt huserar de flesta kvinnor och män (och även en hel massa andra problem). Jag misstänker att du menar att kvinnorna skulle kunna spela på sin sexualitet och därmed få männen att göra som hon vill. Ett minst sagt riskfullt spel som lika gärna skulle kunna leda till våldtäkt om det utövas i fel tid eller på fel plats.

"Tänk er då faktumet att en tjej spöar en stor krigare. Många spelare hade nog skrattat åt det men mina (inte alla men drygt hälften) hade blivit sååååååå sura på mig för att jag ... "sabbar spelets inlevelse med massa löjliga saker som inte går och det är ju skitfjantigt att det ens var möjligt att hon spöade mig - jag väger ju 120 kilo och är ju jättebra på att slåss, fan vad löjligt"."

Bara för att kvinnan är svagare så är det inte säkert att hon därmed omöjligtvis kan spöa skiten ur någon av rollpersonerna. Hon kan ju fortfarande ha högre färdighetsvärden i vapen, stridskonst, stridsvana osv. Och risken att en vanlig bondmora utan några som helst kunskaper om vapen eller strid skulle ge sig på en grupp välbeväpnade krigare är väl ändå rätt liten?

Så som du framställer dina spelare så verkar deras inställning till rollspelande vara ett större problem för dig och spelgruppen än huruvuda kvinnorna i Mundana är starkare eller svagare än männen.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
OT på OT helt plötsligt...

Slår du verkligen fram spelledarpersoner så där?
Mina spelare har en tendens till att hamna inne på baren allt för ofta. En spelare säger "Nu ska jag ta en armbrytning om pengar, jag går fram till första bästa dvärg och utmanar honom". Nu kan jag som spelledare:
1) Slå exakt efter reglerna vad han har i styrka.
2) Säga ett värde.

Om det senare inträffar blir kommer spelarna säga "Men seriöst? Kul att du slumpar" och titta ironiskt på mig. Jag, och mina spelare föredrar alltså alternativ 1. Så samma sak med en kvinna, ska jag anta att hon är klenare för att hon är en kvinna? Eller ska jag slå om det? Jag kommer slå, det kommer jag göra.
jag skulle göra det enkelt, skitenkelt, i detta fallet. Och i andra fall med. Utmanar du en svag dvärg på armbrytning mot pengar, jamen då tackar ju han givetvis nej. Så antingen kan din spelare få utmana 13 dvärgar innan du slår fram styrka som är så bra att dvärgen i sig skulle känna sig nog säker på att faktiskt försöka. Eller så kan man gå gyllene medelvägen och säga "den tillsynes lilla dvärgen drar av sig tunikan, flexar muskulösa armar och sätter sig ner, redo för att börja. Han flinar mot dig och säger "Eller vågar du inte?...""

Bara för att dina spelare utmanar en dvärg innebär det inte att dvärgen faktiskt tackar ja. Speciellt inte om du slår fram en svag eller medioker dvärg. =) På samma sätt, om det blir slagsmål och en tjej börjar slåss, jamen inte är det väl den "medelvärdiga" tjejen som börjar slåss. Känner en tjej att de är mindre, svagare och sämre på att slåss, jamen då springer de. DE är inte lika envisa som oss killar så de har vett att flytta sig. Det är nog bara tjejerna med så mycket aggressivitet och chans att faktiskt vinna en fajt som stannar, så det är väl inte så underligt att hon har en chans att faktiskt vinna? =)

Säger inte emot dig om att killar ÄR generellt starkare i snitt, men jag tycker verkligen att det är upp till SL hur folket i genomsnitt skall se ut, och inte till RPskapar reglerna... eftersom RP i regel är snäppet "mer" än medelbefolkningen! =)

I mitt fall skulle jag hitta andra lösningar än regelmässiga sådana, eftersom de kräver mindre uträkningar och skumma kurvor. Sorry for going OT
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nu kan du basha precis alla.

En spelare säger "Nu ska jag ta en armbrytning om pengar, jag går fram till första bästa dvärg och utmanar honom". Nu kan jag som spelledare:
1) Slå exakt efter reglerna vad han har i styrka.
2) Säga ett värde.
Om det senare inträffar blir kommer spelarna säga "Men seriöst? Kul att du slumpar" och titta ironiskt på mig. Jag, och mina spelare föredrar alltså alternativ 1.
Jag kan förstå att man vill ha med lite slumpmässighet i sitt spel, men för mig bakar jag in det i själva färdighetsslaget.

Alltså, du föreslog en metod där du slumpade fram egenskapen med 14+1T6 för att få trovärdiga rollpersoner: Sådana som placerar sig på den övre halvan av de möjliga resultaten. Det betyder att du, om du skulle spela en BRP-verison där man tar fram slutsumman genom GE+T20 (vi antar det för matematikens skull. Principen är densamma även med EONs OB-tärningar), skulle kunna få armbrytningsresultat mellan 16-40. Typiskt bra och trovärdiga resultat med tanke på omständigheterna. Men, för en spelledarperson som bara kommer slå ett enda slag i hela spelsessionen, för honom kan spelarna aldrig avgöra om han får resultatet 37 för att han har grundegenskapen: 20 och slog 17, eller om det var vice versa.

Jag som höftar fram grundegenskapsvärdet 18, jag kommer få slutresultat mellan 19-38. Slutresultatet blir alltså ungefär detsamma som i ditt fall, men jag behöver bara slå ett enda slag medan du måste slå två. Så länge som personen bara slår en eller ett par slag i ett äventyr så spelar det ingen som helst roll vilken av dessa två metoder man använder.

(Om rollpersonerna skulle vilja bli vän med spelledarpersonen och ta med sig honom på sina äventyr, då (men först då) tar jag och gör honom till en riktig karaktär med riktiga värden. Om han slog exceptionellt bra i armbrytningen så ger jag honom ett lite högre STY-värde än jag först tänkt, och vice versa. Resultatet av min metod blir densamma som av din, men det går alltså ett tärningsslag snabbare)

Fast okej, jag vet att vissa spelare är allergiska mot den typen av godtycklighet (och många spelledare kan tycka att det blir roligare att spelleda när de får vara mer opartiska, så jag kan förstå din och dina spelares inställning också.) Det enda jag kan rekommendera, det är att du fortsätter spela precis som du gör nu, fast när det gäller den här typen av spelledarpersoner som bara kommer slå ett enda slag i hela äventyret, baka in den där bonusen direkt i egenskapsslaget.

Alltså, istället för att först slå fram en kvinnlig armbryterskas styrka med 2T6+1 och sedan slå ett armbrytningsslag, langa på 2T6 och en +1 direkt i armbrytningsslaget (det går i EON, right?). Om du dessutom använder tärningar i en särskild färg för egenskapen, då kan du extrahera själva egenskapsvärdet om du av någon anledning skulle behöva använda spelledarpersonen ytterligare.

Då får du alla fördelar med ditt system och behöver ändå bara slå ett enda slag. Då finns det absolut inget, inget sätt för en kille som jag att leta efter brister i ditt system.

Jag skulle använda nivåerna 1T6+2 (=usel), 2T6+1 (=dålig), 3T6 (=normal), 2T6+6 (=bra) och 1T6+12 (=elit) för precis alla situationer, inte bara för kvinnors styrka. Alltså, en gammal gubbes uppmärksamhet: Usel eller Dålig. En lönnmördares smidighet: Bra eller Elit, osv.

Då kan du dessutom få med allt det här andra som vi pratat om i den här tråden, om akademikerbarns fördel i INT, om fattiga trälars brist i FYS, osv. Då kan ingen, ingen på forumet dissa din spelfilosofi öht.

Då äger du fett, och kan retorikbasha precis alla som hackat på dig i den här tråden.

Dessutom får man inte glömma att en kvinna, utan att ha högre värden, ändå har en stor fördel gent emot mannen. Så är det här på jorden och så även i mina rollspelsvärldar.
Absolut. Alla fördelar en person kan ha i ett rollspel behöver ju inte uttryckas med siffror. Det är bra att du tar upp detta.

/Rising
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Sakfrågan ett tag till då

Jag misstänker att du menar att kvinnorna skulle kunna spela på sin sexualitet och därmed få männen att göra som hon vill.
Då misstänker du fel. En kvinna har fördelar gent emot mannen som är långt många fler än sexuella och dessutom är svåra att sätta på papper. Jag orkar inte rabbla alla dessa. Dessutom tror jag du kan lista ut många själv.

Bara för att kvinnan är svagare så är det inte säkert att hon därmed omöjligtvis kan spöa skiten ur någon av rollpersonerna. Hon kan ju fortfarande ha högre färdighetsvärden i vapen, stridskonst, stridsvana osv.
Ja självklart. Vad har det med styrka att göra? Det har jag aldrig sagt.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: OT på OT helt plötsligt...

Du har rätt i att man verkligen kan spela sådana saker.
"Jag letar efter en dvärg som jag kan ta armbrytning mot"
"Det sitter en där borta men han verkar stark som få, hans överkropp är som ett hus"
"Öh, nej, då skiter jag nog i det."

Men om man verkligen måste ha fram ett slumpat värde och spelledaren nu ska ta fram det så är det bättre att han slå än att han väljer ett värde, speciellt om spelarna och spelledaren inte har någon förställning alls om hur personen i fråga ser ut.

Känner en tjej att de är mindre, svagare och sämre på att slåss, jamen då springer de. DE är inte lika envisa som oss killar så de har vett att flytta sig.
Helt rätt, där prickade du spiken. En man som flyr ett krogslagsmål kommer många kalla honom fegis. Dessutom är det troligt att han står kvar och slåss, han är ju en man. Om en kvinna däremot flyr, oavsett hur bra hon är, kommer ingen att tycka det var konstigt, speciellt inte om hon slogs mot en man. Hon kan till och med vara mycket mycket bättre på att slåss och ändå fly, ingen tycker det är konstigt ändå. Till råge på allt får nog mannen hela pubben på sig. Det är en sak som verkligen inte syns på ett rollformulär.

Men åter igen, det beror på hur man spelar sin värld. I min värld hade det dock sett ut som ovan.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Nu kan du basha precis alla.

Ett riktigt bra inlägg, äntligen någon som fattat vad jag tänkte på även om jag uttryckt mig klumpigt lite då och då. Dessutom är Jag skulle använda nivåerna 1T6+2 (=usel), 2T6+1 (=dålig), 3T6 (=normal), 2T6+6 (=bra) och 1T6+12 (=elit) för precis alla situationer, inte bara för kvinnors styrka. Alltså, en gammal gubbes uppmärksamhet: Usel eller Dålig. En lönnmördares smidighet: Bra eller Elit, osv ett riktigt bra förslag. Både för män och kvinnor.

Nu vet jag inte om det behövs sägas något mer, men det har jag sagt rätt länge nu. Krille kanske har något mer att tillägga? :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sakfrågan ett tag till då

"Ja självklart. Vad har det med styrka att göra? Det har jag aldrig sagt."

I ett av dina senare inlägg ger du intryck av att vilja minska kvinnornas styrka just för att det vore orealistiskt om någon av dina spelares manliga rollpersoner fick stryk av en kvinna. Överhuvudtaget verkar du vända dig mycket emot tanken på att kvinnor ska kunna fysiskt besegra män. Den möjligheten försvinner ju inte för att kvinnorna i gemen är svagare än männen.

"Då misstänker du fel. En kvinna har fördelar gent emot mannen som är långt många fler än sexuella och dessutom är svåra att sätta på papper. Jag orkar inte rabbla alla dessa. Dessutom tror jag du kan lista ut många själv."

Jag kan lista ut fördelar som enskilda kvinnor kan ha som jag själv saknar, men när det gäller rent universella fördelar som alla kvinnor har mot alla män och som skulle göra de båda könen olika varandra så kan jag inte komma på så värst mycket. Jag föredrar att om möjligt hålla mig på en individnivå och inte dra alltför svepande och genrella slutsatser. Men du verkar ju veta massor som jag inte vet men kanske borde veta?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The last bend on the road?

"Till sist, jag ville ha denna regel för att undvika att allt för många tjejer på pubben i rollspel var überstarka. Men visst finns det möjlighenen att de faktiskt är starka som oxar, men att den då är mindre än för killar."

Många och många: det är faktiskt färre än 5% (en på tjugo) som får en styrka på mer än 15 med 3T6. Nu vet jag inte hur många du brukar klämma in på en krog, men det krävs statistiskt sett 40 pers (om vi antar att hälften är kvinnor) för att en (1) av tjejerna ska ha en styrka i de regionerna. Så risken att "många tjejer på pubben var überstarka" är inte särskilt hög ens med omodifierad tärning, och det krävs väl ett klientel på nåt hundratal pers för att troll ska få svårt att räkna (dvs fler än två).

"Hur ser min senaste kombination ut? Har du någon bättre så dela gärna med dig, även om du inte själv har tänkt köra med den."

Jag byggde om mitt rullarprogram, så det gjorde alla modeller som föreslagits här. Resultatet kan beskådas här.

Den första grafen är 3T6 omodifierat. Den andra är 2T6+1, omskalat till samma storlek som den första grafen. Den tredje grafen är 3T6 där 6 räknas som 1. Den fjärde grafen är 3T6 där 6 räknas som 1, med tillägg om 2T6-9, dock minst 0, om startutfallet blev 15, och justerad till samma storlek som första grafen. Den femte grafen är den fjärde grafen utan omskalning, utifall att nån vill vara ärkepetig. Den sjätte grafen är den andra grafen utan omräkning, bara för att göra pyramidformen ärketydlig.

Slutligen finns alla utfall som en semikolonseparerad tabell, som kan importeras i exempelvis Excel utifall att nån vill göra en klase råsnygga tabeller. Utfallen från kolumn 4 bör delas med 36 för att komma på samma skala som de första kolumnerna, och utfallen från kolumn 5 bör multipliceras med 6 av samma skäl.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Sakfrågan ett tag till då

Hur slår man fram grundegenskaper för alver och tiraker i EON? Visst finns det några som har kombinationer såsom 2T6+6 och liknande?

Nej, just för att vi ville ha klockkurvor. Det enda undantaget är sk sekundära sinnesattribut (typ lukt för människor) som slås med 2T6. Men de tas oftast inte ens fram annat än då de har betydelse.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ja antagligen

Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra men slutar nog vid att göra som Rising föreslog och på förhand anta lite mer. Således; det är en kvinna, en äldre man, ett barn, osv - som för övrigt inte utmärker sig, så slår jag passande tärning utefter situationen. Så har jag redan gjort, men inte med kvinnor då som jag tagit fram på exakt samma sätt som männen.

Vad mitt svar till mina spelare blir angående könsdifferentiering är att män och kvinnor inte är lika starka. Sen när det skiljer och vad det skiljer beror på situationen. På pubben kan man räkna med att snittgubben har 10-11 och snittkvinnan 7-8. Sen skiljer det på individerna. För det lär ju finnas en och annan krigare med 16 och en och annan gubbe med 5.

The last bend on the road?
Ja :gremlaugh: ... over and out.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Annan lösning?

Nu är det väl lite på sin plats att berätta varför i helvete jag tog upp det från första början. Det är nämligen så att mina spelare har en tendens att bli sura på riktigt för saker som många ser som bagateller. En polare fick till exempel ett raseriutbrott när han misslyckades med förbättringsslag. Han är 26 år men vrålade (något så in i helvete högt) och slog (så in i helvete hårt) i bordet massa gånger, mitt i natten. Pinsamt i tanke på mina grannar.
Om det är det som är problemet skulle jag ge mig på att byta system ett par gånger så folk får se hur det kan se ut under andra förhållanden. Gärna ett par elaka saker (lite Paranoia, Amber med hela gamla släkten som kan banna spelare, CoC men mycket monster, osv) och lite udda saker som samberättande (Münchahussen, Soap) eller riktigt konstiga saker (Puppetland?). Miljöombyten på det sättet har ofta efekten att folk tänker om...

En annan variant är att ta in några nya spelare i gruppen. Folk brukar skärpa sig lite hur de beter sig med nya människor i sammanhanget.

Risken med probelmet som du nu beskrev är att sånna spelare sällan blir nöjda oavsett systemmoddar...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Vad man tycker är viktigt

Skillnaden mellan någons fysik, styrka, perception, hälsa och återhämtningsförmåga, för att inte tala om ännu fler faktorer som flexibilitet m.m. är milsvid mellan någon när de är 20 och sedan när de är 40, är som sagt milsvid. Fråga vem som helst som är i medelåldern. Skillnaden mellan en 40 åring man och en 40 åring kvinna är mycket marginell i jämförelse. Rent logiskt borde du störa dig mer på det plderskillnaden än könskilladen.

Visst har åldern stor betydelse men sänkningar som kommer av den finns ju redan med i de flesta system. Däremot håller jag inte med om att könsskillnaden är mindre än åldersskillnaden när det bara kommer till en ålder av 40. En man i 40-årsåldern är fortfarande starkare än en kvinna i 25-årsåldern. Vill minnas att en kvinna i 25-årsåldern i genomsnitt var ungefär lika stark som en man som hunnit bli 65. Just vad gäller styrka är det definitivt en stor skillnad mellan könen.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Det säger bara att just den kvinnliga rollpersonen i skalan 3-18 är lika stark som den starkaste man, i den skalan. Vilket låter helt sannolikt. T.o.m i vår värld.

Fast det låter väl inte alls sannolikt? Världens starkaste män idag lyfter ju t ex i bänkpress ungefär dubbelt så mycket som kvinnorna, skulle då båda ha 18 i STY?
 
Top