Nekromanti De jättestarka fantasykvinnorna!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Matteövning!

"Innan sa du Krille att "faktumet att män är starkare än kvinnor säger ingen emot dig på". Nähä? Så sluta med det då"

Övertolka lagom. "Japaner kan vara ruggigt starka" och "kvinnor kan vara ruggigt starka" säger inte emot "män är starkare än kvinnor". Stå över två rundor och meditera över ordet "kan".

---

Matteövning: Jag har sex rollpersoner med STY 5, 8, 16, 10, 11 respektive 12. De första tre rollpersonerna är kvinnor. De sista tre är män. Vad är medelvärdet i styrka för kvinnorna respektive männen? Hur skiljer sig individernas värden från statistiken? Motsäger statistiken din utsaga? Motsäger populationens värden min utsaga?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jack och bönstjälken

"Men för att använda den skala som du introducerar i inlägget lägre ner i trädet. Blir det roligare med dessa differentieringar (ras/klass) eller inte."

Klass i sin nuvarande form, nej. Kommer någon på en bättre form så får vi väl utvärdera det när det förslaget kommer.

Ras kan vara roligare, speciellt när det gäller de egenskaper som inte har med de vanligare grundegenskaperna, eller om skillnaderna inte är så fjuttiga som mellan Adam och Eva, utan snarare som mellan Jack och Jätten.

Kön tycker jag sällan är roligt att hänga upp sig på, om inte annat så på grund av den ämlans debatten om saken.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Sax sticker in näsan

Yepp, det har du rätt i, det sa jag. På ett rollformulär kommer ju mannen se bättre ut.

Således är kvinnor i ditt system generellt sämre än män. Tycker du verkligen att det är så himla realistiskt? Har kvinnor inga fördelar i din begreppsvärld? (Dante och w176 har ju föreslagit ett antal)

Det var ju realism du var ute efter, men jag hävdar fortfarande att man inte kan uppnå realism genom att detaljera ett litet hörn av verkligheten. Antingen håller man sig på en högre abstraktionsnivå, eller så detaljerar man konsekvent. Att ha en detaljregel som enbart ger män fördelar ökar inte realismen, imho. När det dessutom gör många kvinnliga spelare irriterade tycker jag att det är rätt enkelt att se varför man bör låta bli det.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Conan med bröst!

Du ser alltså inga andra fördelar med könsdifferentiering än att du tycker att det är kul?
En kvinna är svagare än en man, du håller med mig om det och det vet jag. Om hon då i rollspelet är svagare bidrar det till att hon får spela mer på sina kvinnliga attribut. Det bidrar till bättre rollspelande. Denna punkt har jag varit tydlig på. A andra sidan är det en viss skillnad mellan folk i världen och rollpersoner, det håller jag med om också. Mer om det nedan.

Ingenting som kan lyfta upp diskussionen på ett mer objektivt plan?
Du tycker att jag ligger i skyttegraven och vägrar komma upp, men du ger inte vika så mycket heller. "Nejnejnej i min fantasyvärld så ska alla kvinnor ha möjligheten att vara lika starka som männen från grunden". Om du verkligen vill ha det så, hur skulle vi då kunna komma vidare? Om du är beredd att höra mina förslag, läs vidare.

stårysar
Har aldrig hört ordet så jag kan inte svara på frågan :gremwink:

Kan du göra rollpersoner med större äventyrspotential om du har könsdifferentiering, jämfört med om du inte har det?
Kvinnan må vara lite klenare på rollformulären man varför skulle det ge ett sämre äventyr. Å andra sidan kan hon, när hon inte har 18 18, spela mer på sin roll som kvinna. Men vill man sudda bort den och säga "män och kvinnor är lika" så är det lika bra och inte införa könsskillnader. Men då tycker jag spelat skulle bli väldigt felbalanserat om kvinnan dels är den starke och dels kan spela på att hon är just en kvinna. Men åter igen, det är skillnad på folken som bor i världen och rollpersonerna.

Så vad är det vi pratar om? Pratar vi om det faktum att kvinnor i rollspelsvärldarna är lika starka som män eller att rollpersonerna kan vara lika starka? För mitt inlägg var från början inte riktat mot rollpersonerna utan det faktum att kvinnor i hela äventyrsvärlden var lika starka som männen. Sen har folk sagt det ena och de andra, och jag vet inte vad just du och jag har pratat om (och jag orkar då inte läsa allt en gång till). Har vi pratat om att just det inte skiljer på medelvärdet av attribut hos rollpersonerna så har jag några förslag. Om du däremot tycker att alla kvinnor i rollspelsvärldarna ska vara lika starka som män i snitt så kommer jag aldrig hålla med dig.

Men jag är som sagt beredd att hålla med dig om att det inte spelar så sablarns stor roll för just rollpersonerna. Om någon spelar en kvinna är det dessutom troligt att om hon inte är stark så är hon bättre än männen i gruppen på andra saker, om gruppen nu är balanserad.

Men om man sätter sig och slår 3T6 rakt upp så finns det en överhängande "risk" att kvinnorna blir riktigt starka. "Oj en conankvinna igen". Därför är jag för könsdifferentiering. Men på vilket sätt man använder sig den av är upp till spelargruppenskyttegraven ska jag dra några exempel.

1) Alla får placera sina attribut som de slagit fram med 3T6. En person spelar en kvinna och spelledaren säger "Om du inte har någon riktigt bra anledning att sätta ruggigt högt i styrka så avråder jag dig från det". Spelaren säger ”Men jag hade tänkt att min kvinna skulle vara ruggigt stark”. Spelledaren svarar med ”Ja då antar vi att hon kanske har trollblod i ådrorna, det är därför hon är stark som hon är”
2) Man använder ett BP-system som det i Dod4. För att höja en mans styrka från 13 till 14 kostar det X antal poäng men en kvinna får lägga ut X+2. Samma sak gäller för andra attribut fast omvänt, män har riktigt svårt för att ha 18 i karisma, det är lika sällsynt som kvinnor med 18 i styrka. Således har kostar det en kvinna X poäng att höja en attribut från till exempel 13 till 14, men det kostar X+2 för mannen.
3) Man modifierar helt enkelt attribut så att de inte blir överdrivna och totalt vridna för respektive kön. Detta görs efter man slagit fram karaktären. ”Oj 18 i karisma på din krigare Frank och även 18 i styrka. Men bara 5 i Tålighet? Vi behöver nog flytta lite värden, det här ju absurt. Blir 14 i tålighet och 9 i karisma mer av vad du tänkt dig? Ja bra, då spelar vi med det!” Detta gör att man undviker att få en smått missbildad person, som i krigarexemplet och även med en kvinna som råkar slå 18 i styrka.
4) Man försöker komma på tärningskombinationer som passar könen. Men eftersom rollspel till stor del går ut på att kriga så ser det helt plötsligt ut som att mannen är mycket bättre än kvinnan, varvid en het diskussion blossar upp. Då är det bättre att hålla sig till något ovan och lämna denna metod åt mindre viktiga utfyllnadspersoner som bor i rollspelsvärlden.

Har du någon förståelse för den andra sidans argument? Kan du med andra ord säga "jag förstår vad du menar" och faktiskt mena det? Ser du några nackdelar eller faror med realistisk könsdifferentiering? Ser du några potentiella problem med implementationen, exempelvis hur man ska bygga in smärttålighetsdifferenser, smidighetsdifferenser, mansnormativ utseendepreferens et cetera?
Som då framgått (hoppas jag), ja jag har förståelse för det du säger. Jag kan inte hålla med om andra sidans argument för alla som har skrivit här, men jag förstår vad du menar. Jag ser dock inte den överhängande risk du ser, jag tror bara det skulle bli bättre om man till rollpersonerna använde min modell 1.

Har du? Du har bara envist stampat i marken och ropat "jagvilljagvilljagvill!" och viftat med statistik.
Nu tycker jag du överdriver. Jag tänker ju inte ge mig på punkten att män är starkare än kvinnor (om det fortfarande är någon annan som vill säga emot mig) men det har vi ju slutat prata om för länge sen. Jag har sagt att jag tycker det blir tråkigt med massa conankvinnor i spelet, det är väl inget dåligt argument? Sen har jag då inte sagt så många konkreta saker man kan förbättra spelen med innan, jag har mest försökt ducka för alla slag från er. Nu har jag dock skrivit lite mer konkret vad man kan göra. Men jag står fast vid anledningen fortfarande - att det är roligare om inte var och varannan kvinna på puben ser ut som Conan, med bröst.

Vill han göra den där änkebondkvinnan, då hans äventyr kräver det, så ska det inte förbjudas av reglerna.
Nej det må stämma. Och vill man ha en superkrigarkvinna så kan det vara jobbigt att begränsa styrkan med tärningarna. Å andra sidan, om man normalt begränsar kvinnorna på något av mina sätt ovan från att ha 18 i styrka, så blir det mer speciellt när det verkligen kommer en stor krigarkvinna och bryter ner alla hårda män i armbrytning inne på pubben. Är du beredd att hålla med mig om det?

Men kan du förstå min poäng? Kan du, handen på levern, säga "jag förstår vad du menar och jag kan se varför könsdifferentiering kommer ivägen för dig, även om jag inte håller med?" och faktiskt mena det, inklusive den biten som inte är "jag håller inte med"?
Jag både fattar och håller med dig om att den kan vara ivägen. Dock ser jag att den tillför en hel del också, bland annat att inte alla kvinnor är starka som oxar. Till rollpersonerna och viktiga spelledarpersoner tillför könsdifferentiering mindre, och till vanliga folk i byn tillför den mer. Eller håller du inte alls med mig?

Trådar låses på grund av regelbrott, inte på grund av att trådstartaren inte har svar på tal.
Svar på tal har jag. Speciellt till de många oseriösa svar jag fick från folk. Jag har ju rätt i att det finns könsdifferentioner så alla som säger något annat har ju fel. Sen om det är viktigt i rollspel, eller om det bara förstör är ju en helt annan fråga. Jag har svarat på den ovan, är du mer tillfredställd än innan Krille?

Så en kort fråga. Blir det roligare av att alla kvinnor och män är exakt lika i rollspel (bortsett att de har olika typer av könsorgan då)? Eller blir det roligare om det finns en skillnad mellan könen och att man därefter kan spela på den?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir sticker in näsan (igen)

Skillnaden är, att snart sagt varenda människa på planeten håller med om att män är starkare än kvinnor. Vad kvinnor däremot är bättre på än män, råder det ytterligt delade uppfattningar om. Jag anser mig i mitt liv definitivt inte ha fått bekräftat att kvinnor är mer socialt kompetenta, till exempel. Därtill saknar ju många rollspel sociala attribut, som Western till exempel.

Så, om jag skulle skapa regler för könsskillnader, hade jag nog haft svårt att hitta något vettigt sätt att kompensera kvinnorna på. Oddsen är att jag hade struntat i det, om regelsystemet inte hade väldigt smala attribut. Men vem vet, kanske kan jag komma på en lösning i stil med Krilles Man/Kvinna-modd?

- Ymir, får fundera på't
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Röda Sonja

Röda Sonja är så mesig att hon inte ens kan lyfta sin fars svärd, fram till dess att den där guden (är det Erlik?) ger henne övernaturlig styrka. Och trots att hon alltså är inpyrd med nån sorts gudomlig kraft, är hon fortfarande inte lika stark som Conan :gremsmirk: Däremot har hon lika högt attitydvärde och sparkar därför lika mycket röv ändå.

- Ymir, gillar bistra barbarer
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det Eon-specifika

Ett annat förslag skulle kunna vara att utgå från att medelvärdet i STY utgår från medelvärdet för respektive kön. Det vill säga, ett kvinnomedel på 10,5 i STY är ett medel relativt kvinnor, ett mansmedel på 10,5 i STY är ett medel relativt män. De hamnar så att säga på varsin skala. Så länge som kvinnor slåss mot kvinnor och män mot män så förekommer inga problem, men skulle män slåss mot kvinnor så skulle kvinnan kunna få en nivå svårare. Detta förslag är mer kontroversiellt, men kräver färre ingrepp i reglerna per se.
Min spelgrupp har infört en snarlik regel, faktiskt, med den handlade mer om kroppsmassa. För varje 10 kg mer än motståndaren man väger (inom rimliga gränser), får denne Ob1T6 (eller +2, jag minns inte säkert) i svårighet i en stridssituation då man brottas, tacklas, eller på annat sätt pressar på motståndaren med sin kroppstyngd. Det tenderar att ge män en liten fördel i slagsmål mot kvinnor, eftersom de väger mer, men är ju mer till för att ge trukher en fördel mot misslor liksom.

Grejen med olika skalor för manlig och kvinnlig styrka har jag funderat mycket på, men av någon anledning tror jag det varit svårt att genomföra i praktiken. Man hade fått bygga regelsystemet effter det i grunden, förstås.


Men hmm, nu fick jag en annan idé som jag kanske borde dela med mig av i ett separat inlägg...

- Ymir, äter chips
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad jag tänkte skriva.. =/

Well, det du skriver är på ett ungefär vad jag tänkte skriva... Jag ser ingen större anledning att göra några större skillnader, inte regelgrundmässigt iaf..
Sedan så kan man ju använda det sunda förnuftet åxå, tycker jag..

/ Johan K, som för övrigt undrar vart denna tråd skall sluta... :gremcrazy:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Äsch!

Attans, man åker på konferens 1 dygn och finner att man missat en jättetråd som kommer att ta mig lång tid att penetrera och som säkert är full med allt det jag hade tänkt säga.

Jag anser att Xena är utomordentlig fantasy som passar för rollspel och borde därmed ha utrett min ståndpunkt grundligt.

:tekopp:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En idé om genusmoddar (Lätt OT)

Med lite klur, och hjälp av det smarta folket på #rpgonline, kom jag på en idé om hur jag skulle kunna hantera den här saken i 'Efter Istiden', ett rollspel jag filar på så smått.

Det är en folkvandringstida fantasyvärld, inspirerad av forneuropeisk mytologi och historia, med imperier i sönderfall, löst sammanhållna småkungadömen, kringströvande barbarstammar och expansiva ryttarfolk i öster. För det mesta är världen lika patriarkal som vår egen var på den tiden, och det vill jag understryka genom att regeltekniskt ge kvinnor lägre genomsnittsstyrka. Men jag kom på ett sätt att kompensera dem på ett sätt som förmodligen ligger helt i linje med stämningen i världen - magi. Eftersom magin är en massa pseudokeltiskt flum och jox, och kvinnorna är starkare anknutna till livets kretslopp och världens cykler än männen (menstruationscykeln etc), har de helt sonika större magisk talang. Så verkar vikingarna och kelterna också ha uppfattat det, åtminstone att döma av 'Den trettonde krigaren' och 'Avalons dimmor' :gremsmirk: Följaktligen är det mycket fler kvinnor än män som är druider, völvor, schamaner och magiker i 'Efter Istiden'.

Så, män får bonus på Styrka och minus på attributet man hanterar magi med, och kvinnor får tvärtom. Hur tycker ni det låter?

- Ymir, undrar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
Re: En idé om genusmoddar (Lätt OT)

Ungefär så passar rätt bra, även om jag skulle vilja göra modifikationerna valfria, ungefär som mitt förslag nedan. Detta gör att man inte med nödvändighet måste begränsa sin rollperson, men att de män som vill bli krigare och de kvinnor som vill bli magiker har möjlighet att spetsa sina egenskaper ytterligare mot de som krävs för detta yrke. Dessutom är det lättmodifierat för den som inte gillar denna typ av regler, samtidigt som det gör det trovärdigt att majoriteten av krigarna är män.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En idé om genusmoddar (Lätt OT)

Alla regler är valfria, alltid. Att specificera det särskilt är enbart överflödigt; jag skriver inte mitt spel för regelslavar, trots allt.

Så det så. :)

- Ymir, förklarar läget
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
Re: En idé om genusmoddar (Lätt OT)

"Alla regler är valfria, alltid."

Men vissa är mer valfria än andra. Jag menar att det ska vara fritt fram för spelarna att besluta om ifall de ska använda könsmodifikationerna eller inte för varje ny rollperson som görs, inte att det ska vara möjligt att göra husregler för könsmoddar eller inte. En viss skillnad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En idé om genusmoddar (Lätt OT)

Poäng, förvisso. Jo, jag kanske gör så, om det inte via det ganska säregna rollpersonsskaparsystem jag tänkt mig finns andra sätt att lätt göra en kvinna stark och en man spirituell på.

- Ymir, får se, helt sonika
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Ymir sticker in näsan (igen)

Nja att att kvinnor ar bättre hälsa finns det lika mycket stsitisk på som vilken än pliktvekstabell man kommer dragande med, lika så att kvinnor i värerlänska samhällen är bättre på att tyda ansiktutryck m.m. Och hälsan till exempel är något lätt att inplemetera i det flesta rollspel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Jag och mitt stora frågetecken

Öhm...du vet, jag är ett ångestdrägglande friformspretto som gillar flummiga psykologiska och karaktärsbetonade mastodontkampanjer, och jag är rätt så mycket på Maxwans sida i den här debatten.

Tja, det bevisar väl bara än en gång att jag troligtvis inte skulle trivas särskilt bra i din värld - precis som vi alltid kommer fram till efter lite munhuggning. Men ärligt talat så får du tycka precis vad du vill, och angående den pubertala biten så var det inte helt allvarligt menat - bara en överdimensionering av vad som trots allt är relativt vanlgit förekommande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Könsdifferenser jag gillar

"Har jag då förstått dig och din kul skala rätt om man gör skillnaderna mellan könen mer påtagliga så blir det berättigat för att det är kul? Tex om bara kvinnor kan använda magi."

Jupp. Eller att arten ifråga liknar spindlar med honor som är femtio gånger större än hanarna (och äter upp dem efter parningsakten). Eller att bara kvinnor kan bli gravida... eh, jävlar, den var ju redan inbyggd.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Vidare

Möjligen är det också så att Pliktverkets statistik säger att tjejer har bättre snitt på det "allmänna begåvningstestet", alltså högre intelligens. Om så är fallet väntar jag mig ännu en upprörd trådstart med rubriken "De jätteklyftiga fantasymännen"... :gremgrin:

/Sax, som lägger ner den här diskussionen nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Schablonavdrag

"Du tycker att jag ligger i skyttegraven och vägrar komma upp, men du ger inte vika så mycket heller. "Nejnejnej i min fantasyvärld så ska alla kvinnor ha möjligheten att vara lika starka som männen från grunden"."

Nej, bara de som blir rollpersoner och viktigare spelledarpersoner. Alla andra 99,999 999%en av befolkningen av rollspelsvärlden är ointressant. Den får gärna följa din statistik slaviskt.

"stårysar
Har aldrig hört ordet så jag kan inte svara på frågan"


Försvenskning av engelskans "story", i pluralform.

"Pratar vi om det faktum att kvinnor i rollspelsvärldarna är lika starka som män eller att rollpersonerna kan vara lika starka?"

I mitt fall, rollpersonerna och de viktigare spelledarpersonerna. De som jag bygger stårysar kring. De intressanta personerna, som avviker från sadistiken.

"Men om man sätter sig och slår 3T6 rakt upp så finns det en överhängande "risk" att kvinnorna blir riktigt starka. "Oj en conankvinna igen". Därför är jag för könsdifferentiering."

Kommer du nånsin ta fram spelvärden för alla statister i hela världen? Eller nöjer du dig med de viktigare spelledarpersoner som rollpersonerna eventuellt kan interagera våldsamt med (dvs dem som rollpersonerna kommer att slåss med), samt rollpersonerna?

Om det senare gäller, vad ska du med könsdifferentiering till? Rollpersonsgenereringen ska ju vara fri så att spelaren får spela det han vill (det går ju till och med du med på), och spelledarpersonsgenerering finns i allmänhet inte alls i regelverken utan är snarare "sätt de värden som spelledarpersonen behöver". Faktum är att de spel med uttryckliga spelledarpersonsgenereringsregler ofta är sådana där snorenkla spel som Star Wars d6: "identifiera spetskunskaperna och sätt 4D i dem, och sätt 2D i resten"; där det inte finns plats för könsdifferentiering alls. Kvar är statisterna, som inte behöver mer spelvärden än deras namn. Vad ska de med könsdifferentiering till?

"Men på vilket sätt man använder sig den av är upp till spelargruppenskyttegraven ska jag dra några exempel."

Har du några exempel som inte är så hårt bundna till DoD och Eon? Hur skulle du vilja lösa könsdifferentiering i exempelvis Star Wars d6, eller Vampire?

"Jag har sagt att jag tycker det blir tråkigt med massa conankvinnor i spelet, det är väl inget dåligt argument?"

Det är ett precis lika dåligt argument som "jag tycker det blir tråkigt med en massa stereotypa våp i spelet".

"Men jag står fast vid anledningen fortfarande - att det är roligare om inte var och varannan kvinna på puben ser ut som Conan, med bröst."

Det problemet har inte med könsdifferentiering att göra, utan med spelledarens oförmåga att variera sina kvinnliga spelledarpersoner. Om var och varannan kvinna ser ut som Conan med bröst (om jag tolkar dig bokstavligt, en på två) så frångår det rätt rejält den normala 3T6-fördelningen med en på 216. I så fall har spelledaren struntat i 3T6-fördelningen och satt STY 18 på varannan kvinnlig spelledarperson, och då är inte problemet i reglerna.

Eller så råkar det vara Kvinnliga Conan-Kloners års-Konvent just på den här puben. :gremgrin:

"Dock ser jag att den tillför en hel del också, bland annat att inte alla kvinnor är starka som oxar."

Fast det är de ju inte: givet en helt normal framslagningsmetod på 3T6 så kommer en stor del ligga mellan 9 och 13, inte på ox-nivå.

"Till rollpersonerna och viktiga spelledarpersoner tillför könsdifferentiering mindre, och till vanliga folk i byn tillför den mer. Eller håller du inte alls med mig?"

Exakt. Fast jag sätter nästan aldrig ut spelvärden på vanligt folk i byn, eftersom det mesta som rollpersonerna kommer göra med dem är att fråga om vägen, fråga om rykten och köpa mat. Vad ska jag då med STY till?

"Blir det roligare av att alla kvinnor och män är exakt lika i rollspel (bortsett att de har olika typer av könsorgan då)? Eller blir det roligare om det finns en skillnad mellan könen och att man därefter kan spela på den?"

Det beror på om skillnaden är så obligatorisk och allmänomfattande att den omöjliggör rollpersoner och spelledarpersoner. Problemet i den här debatten är att du pekar på statistik och vill göra ett allmängiltigt avdrag på alla kvinnors styrka, baserat på medelvärde.

Nu ska jag drämma till med ett mördarargument: det är inte realistiskt. Betrakta den bifogade bilden.



Den svarta kurvan är en helt vanlig 3T6-fördelning. Som du ser hamnar de flesta utfallen i mitten, vid kurvans topp. Den röda kurvan är 3T6 minus 25%, så som du vill ha det, och det enda du utläser ur statistikens medelvärden.

Dessvärre så är det inte så som verkligheten ser ut. Det borde snarare vara något i stil med den blå respektive rosa kurvan, det vill säga att klockkurvan är skevad så att respektive kurva har en topp vid det önskade medelvärdet. Den ena kurvan beskriver hela fördelningen, inte bara medelvärdet, för pojkar, den andra för flickor. Skillnaden mellan de olika kurvorna blir särskilt tydlig vid de översta 10% av fördelningen (se den grå blobben i bilden - där syns kurvornas skillnad extra tydligt).

Så är det realism som du eftersträvar så krävs betydligt mer pillejobb än bara lite schablonmässiga tillägg eller avdrag. Ska man dessutom ta hänsyn till alla miljarder andra skillnader mellan kvinnor och män, som antytts i tråden, och behandla dem lika strikt som du önskar behandla styrka, så står man inför ett mastodontjobb.

Om det här mastodontjobbet nu måste göras för alla de personer som man inte gör värden för (dvs de som inte är rollpersoner eller intressanta spelledarpersoner), så tänker jag vara lat. Då skiter jag fullständigt i att ta fram sådana regler, eftersom regler som inte används har förfelat sitt syfte. Dessutom slipper jag sådana här mastodontdiskussioner. Könsdifferenser får därmed hålla sig till spelvärldsbeskrivningen.

Edit: Lade till bilden i inlägget
 
Top