Nekromanti De jättestarka fantasykvinnorna!

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Inte realism!

Min poäng är dock inte att kvinnor är sämre än män... Absolut inte. Dock är jag säker pa att män i verkligheten är fysiskt starkare. Sen behöver moddningar knappast ge upphov till rubbad spelbalans. Det är som att säga att dvärgar och thruker borde ha samma grundegenskaper i Eon annars rubbas balansen. Haller inte med dig men tänker inte basha ditt sätt att rollspela. Jag har spelat pa bada sätten med och utan kvinnliga spelare och jag vet vilket sätt som jag föredrar.

Och jag skulle heller inte motsätta mig att ge kvinnliga rollpersoner andra fördelar än ökad styrka. De könsliga skillnaderna som finns är för mig intressanta att gestalta i rollspel och jag tycker varken jag,Maxwan eller nagon annan med den asikten förtjänar att bashas för det.

MiniMoni
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Skicklighet

Generellt - just krigar-diskussionen ligger väl utanför, eftersom det handlar om färdighetsträning, och på frågan någonstans i tråden om kvinnliga kontra manliga krigare, så är det snarare sociala faktorer som avgör. Kvinnor, i de allra flesta spelen, oavsett hur fysiskt starka de är, kan en sak männen inte kan och det är att vara gravida.

Jag misstänker, eftersom jag sällan är gravid, att det är till nackdel att vara gravid på slagfältet. Ofta är dessutom medellivslängden kort i fantasyspel vilket gör att kvinnorna är gravida större procent av sina liv än idag.

Gällande varför inte minmaxade dvärgkvinnor blir krigare allihopa så säger jag bara - fine, vill du ha det så i ditt spel (inte ditt som Rosens, utan ditt i allmänhet, det här svaret går över hela tråden) så ha det. Jag tycker att sociala faktorer är mycket intressantare än huruvida en RP har 10, 12, 15, 16 eller 18 i en egenskap.

Om man vill ha realism så infinner sig inte ovanstående (optade krigarkvinnor som är dvärgar) eftersom det är orealistiskt att en gruppering av individer utför 100% optimala val. Det finns en teori kallade "The rational man" som säger att valen man bestämmer sig för att välja baseras på det optimala utfallet givet den information och kunskap man själv besitter i ögonblicket, givet den tid man har övervägt valet. Eftersom det oftast krävs en oändlig tid för att fatta ett optimalt val (och då ändras även förutsättningarna kring valet med tiden) så fattas istället sub-optimala val, men så nära ens optimala val som möjligt.

Det är det som skapar mångfalden i de realistiska mänskliga samhällena.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
Valfrihet

Ur ren rollspelssynvinkel (för det är ju vad vi talar om här) brukar jag göra dessa saker valfria. Om någon vill spela en utpräglat manlig karaktär har de möjlighet att lägga på +1 i Styrka och balansera med -1 i Självdisciplin. Likaså kan en utpräglat kvinnlig kvinna införskaffa de motsatta modifikationerna. Detta gör att det blir aningen vanligare med manliga krigare, eftersom männen kan öka ett värde som är av nytta för detta yrke, men ingen tvingas ta modifikationer av rollpersonen som de inte vill ha. Detta är någon form av kompromiss mellan min i grunden simulationistiska inställning och min önskan att främja valfriheten för spelarna. Jag har även funderat på att införa liknande regler för social klass. Anstötligt? Onödigt? Opraktiskt?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Eons skapelsemyt? …

Eftersom jag dessvärre är obekant med just Eon har jag ingen aning om hur de spelbara folkslagen uppstått/skapats.

Män i vår värld är större och starkare än kvinnor för att (bland annat) vi människor härstammar från flocklevande däggdjur (i varje fall om man tror på evolutionen). Hos i stort sett alla flocklevande däggdjur fajtas hanarna om honorna (som listigt hetsar dem att slåss då de vill ha så livskraftig avkomma som möjligt). Detta leder till att de stora, starka och aggressiva hanarna för sina gener vidare i mycket större utsträckning än de små, klena och fredliga.

Efter ett antal generationer börjar stor och stark-genernas dominans synas och hanarna är (i genomsnitt) större och starkare än honorna (och aggressivare, vilket leder till fotbollshuliganer, kvinnomisshandlare och världskrig).

Om denna evolution inte existerat i Mundana saknas en av de (enligt mig och andra evolutionister) viktigaste förutsättningarna för (icke kulturellt betingade) skillnader mellan könen. Då borde förstås även vikt och längd-tabellen ändras så att män och kvinnor är ungefär lika stora.

Om den har existerat är det väl okej att införa fysiska könsskillnader om du tycker det känns viktigt. Men det vore i så fall även på sin plats att sänka männens intelligens/visdom (eller vad tusan det heter i Eon) rätt ordentligt för att avspegla mäns tendens att slå varandra på käften, starta krig i tid och otid och försöka knulla allt som rör sig (vare sig det vill bli knullat eller ej).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
W&W

Ingen Red Sonja, alltså? Synd för den som skulle velat spela en sån, då.

Men Sonja är byggd som Sam Fox. (-:
Krigarkvinnor fanns (kallades "swordmaids", har jag för mig). De hade rätt rejäla fördelar på snabbhet och rörlighet - med inspiration från Sandahl Bergman i första Conan-filmen - och var tänkta att uppväga sämre stryktålighet med förmåga att kunna ducka undan för attacker.
Däremot kunde de nog inte strypa jätteormar, lyfta upp människoätande gorillor över huvudet och vräka ner dem från murar o dyl, nej.

Vill fö minnas att världsbeskrivningen statuerade att bågskytt ansågs som ett typiskt kvinnoyrke, om man nu inte hade talang för att dansa runt med svärd...

--
Åke
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Inte realism!

Jag tycker inte att någon förtjänar att bashas. Dock: ursprungsfrågan gällde om det är realistiskt att modifiera kvinnliga rollpersoners värden baserat på ett antagande att kvinnor är generellt sämre (lägre styrka men annars lika som män). Och där är svaret nej. Det tror jag t.o.m att Pliktverket håller med om.

Det kan säkert vara intressant att gestalta könsskillnader i rollspel. Men om man vill göra det på ett realistiskt sätt kan man inte bara utgå från ett värde, såvida man inte tänker rollspela väldigt smala tillämpningar. Det är därför Maxwan får mothugg. Inte för att det skulle vara icke-PK att påstå att kvinnor har lägre muskelmassa.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Ett enkelt svar och sedan hatfyllt egenskapbashing

Men nu svarade du ju inte på mitt inlägg över huvud taget. Jag sa aldrig att vi behövde fler grundegenskaper. Jag kan faktiskt hålla med dig om att grundegenskaper förstör en stor del av själva rollspelandet, man tittar ner på sitt formulär och konstaterar att ens karaktär är så bra att han nog löser situationen med ett tärningsslag.

Dock så finns grundegenskaper i många spel, i alla de jag spelar närmare bestämt. Så jag undrar över det jag frågade innan, hur du ställer dig till alla dolda fördelar det finns med att vara kvinna? Jag menar, bara för att det är en vresig sur gumma så är hon ju fortfarande en kvinna, och alla män med vett i skallen skulle inte slå henne.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Sax sticker in näsan

Fast det var ju precis det du sa i ditt första inlägg! Jag citerar:
Yepp, det har du rätt i, det sa jag. På ett rollformulär kommer ju mannen se bättre ut.

Jag tror att du har dribblat bort dig i din jakt på "realism".
Till viss del ja, för det är rätt jobbigt att argumentera mot si så där 20 personer som alla är emot mig. Så jag har sagt både en och annan sak som inte stämmer med det jag sa från början.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Ett par till konkreta exempel

Riktigt bra svar.

Jaga inte upp dig i onödan på de där som bara hoppar på dig istället för att diskutera ämnet; de tillför ändå inget till diskussionen. När nån säger "Så du vill ha sånt i spelet? Fan vicket äckel du är!" så säger det mer om den som skriver det IMO. Nej jag hade inte jagat upp mig om det inte varit för att alla helt plötsligt hatade mig när jag publicerade något jag ansåg var fakta. Det har varit rätt jobbigt att svara på all skit som folk skrev faktiskt.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Dessutom...

Beroende på vem man frågar, så är det inte alltid fysiska faktorer som styr vilka kön som hamnar i vilka yrken. I vår värld är ju tex vårdyrkena dominerade av kvinnor, trots att det jobbet innehåller slit, släp och tunga lyft. Alltså tror jag inte att man alltid kan härleda samhällstrukturer ur fysiska egenskaper på det sättet. Men det är nog ytterst en fråga för genusvetare.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Vad man tycker är viktigt

Givetvis vet jag inte, men då en kvinna är så pass mycket svagare än en man så stämmer det nog över större delarna av världen. Japaner kan ju också vara ruggigt starka, de är till exempel väldigt bra i bänkpress i de lägre viktklasserna.

För övrigt kan ju alla japaner kampsport, men det visste du va? :gremgrin:
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Det Eon-specifika

Ja du har rätt. Sänker man kvinnans styrka får man antagligen använda mannens tabell för att det inte ska bli fel. Annars fungerar det att ha 10.5 som medel för respektive kön, men det kommer att nog bli jäkligt bökigt i spelet.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Inte realism!

Det tror jag t.o.m att Pliktverket håller med om.
Nej det gör de inte.

Sen kan du väl med handen på hjärtat inte heller ärligt säga att män är lika starka som kvinnor?

MiniMoni, tack för att du håller med mig, det känns bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Notarius publicus

"Jag börjar med att säga att i sak håller jag med dig, men måste bara för att jag kan, ställa frågan om hur du ställer dig till rasdifferentierade egenskaper? eller klassdifferentierade egenskaper? Tillför de något eller hindrar de bara balla karaktärer?"

Det beror på miljö och egenskaper, faktiskt.

Klassdifferentierade egenskaper är jag inte särskilt förtjust i när det gäller de implementationer som finns idag. De innebär oftast att ynnesten att ha högre klass leder till en sämre rollperson i övrigt: den adlige riddaren blir så att säga dum, ful, vek och klumpig i jämförelse med den ofrälse krigaren. Men det beror på klassdifferentiering oftast byggs som ett poängsystem. Finns det en bättre lösning så vill jag gärna utvärdera den.

Rasdifferentierade egenskaper går an, i synnerhet när det gäller de grundegenskaper som skiljer sig bra mycket mer mellan människa och ras X, än mellan människomän och människokvinnor. Det finns också en klase köns- och rasegenskaper som inte låter sig uttryckas i grundegenskaper. Vilken grundegenskap mäter till exempel kvinnans egenskap att bli gravid eller vorlonernas egenskap att andas metan? I övrigt så gäller samma förbehåll som klassdifferentierade egenskaper.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan nån kan canon!

"Japaner kan ju också vara ruggigt starka, de är till exempel väldigt bra i bänkpress i de lägre viktklasserna."

Varför kan en japan vara ruggigt stark när en kvinna inte kan vara det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Öka tempot!

"Nej jag hade inte jagat upp mig om det inte varit för att alla helt plötsligt hatade mig när jag publicerade något jag ansåg var fakta."

Fast faktan är det ingen som har ifrågasatt. Folk hatade dig för du envisades med inte diskutera vad man skulle göra med det eller hur det skulle appliceras.

"Det har varit rätt jobbigt att svara på all skit som folk skrev faktiskt."

Du har mer jobb framför dig. Det är fortfarande saker som jag inte har fått svar på, så buss på! Du ligger efter med arbetet! :gremgrin:
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Kan nån kan canon!

Hah, en tjej kan väl också vara ruggigt stark, om man jämför med vissa i alla fall. Östrogenet och testosteronet fungerar dock inte på samma sätt, och muskelmassan byggs i större proportioner på ett lättare sätt hos en man.

Innan sa du Krille att "faktumet att män är starkare än kvinnor säger ingen emot dig på". Nähä? Så sluta med det då :gremsmile:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Inte realism!

Jag skrev sämre. Inte muskelsvagare. Läs igen.

Jag säger det igen: om du bara skjuter in dig på att kvinnor generellt har mindre muskler så har du infört en väldigt godtycklig form av könsrelaterade egenskapsmodifikationer. Det är inte särskilt realistiskt, och det har flera redan sagt.

Det är ingen som har sagt emot dig i frågan att kvinnor generellt är muskelsvagare än män, inte heller jag, så varför tjata om det?
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag försöker ;)

Jaaa jag har sett ditt monsterinlägg och tänkte läsa och svara på det sist när jag betat av alla de mycket kortare svaren :gremlaugh:

Nu är det dock dags att läsa det
Brum brum :zeppelinare:
 
Top