Nekromanti De här besvärliga "Vaksamhet"-slagen..

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Gör lite olika beroende på vad det är för grupp man spelar med, har inte införskaffat Symbaroum än men spelar helst med en "seriös" ton och försöker göra så lite avbrott i berättandet/integrationen med spelarna som jag möjligen kan. Nu var det ett par år sedan jag spelade sist och ska komma igång igen med Symbaroum var det tänkt (samma grupp) men vi spelade en spinoff på Kult och även Riotminds DoD och då hade jag bestämt i förväg en siffra för "vaksamhetslagen" och räknat ut att tärningslaget skulle exkluderas, skrev ner allas värde och hade dom lika med eller högre vid det tillfället som det ska inträffa fick dom ta del av informationen annars inte. Jag tycker det är okej att hård dra det och klarar inte av "jag letar efter dolda ting" uttalanden då det låter helt absurt i min spelstil.

Sedan kan man alltid styra om kravet för att lyckas beroende på vad som hänt tidigare, har det varit lite uppjagat tidigare och de är lite rädda kan man enkelt höja deras "värde" för de är lite mer på tå. Men om de sitter och tar en öl i en pub i en avslappnad miljö är de inte lika uppmärksammande.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Nu tycker jag förvisso att Symbaroums dogm om att spelarna slår alla slag inte riktigt passar mig, men vill man absolut ha dolda slag för vaksamhet som spelarna slår kan ju SL konstruera en lite schiffernyckel där varje slag på t20 motsvarar ett annat värde. Genom att växla mellan några olika nycklar kan man helt dölja resultatet. Något för mycket jobb om ni frågar mig dock. Slå SL! (Den sista uppmaningen är alltså riktad till SL och ingen annan ;-) )
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Det besvärligaste vaksamhets slaget är när de ska leta efter nåt tycker jag.

Jag säger i princip aldrig att det finns ledtrådar att hitta. Grejen här är väl om man ska låta de hitta saker bara med ett slag eller om de måste specifikt säga vart de letar/ vad de letar efter. Sen om man skulle ställa motfrågan "var letar du?" vet de garanterat att det finns nåt och det blir till en gissningslek. Hur gör ni där? Vissa fall skippar jag slag ifall de säger att de letar percis där det finns nåt. Detta spelet har ju ingen xp per slag system ändå.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Intressant att läsa om allas olika metoder.
Själv har jag aldrig upplevt detta problem då jag kör 100% dolda slag i alla rollspel jag sitter SL för.
 
Top