Det ter sig motsägelsefullt för dig, eftersom du anser att inlevelsen är det absolut viktigaste i rollspel och att alla andra aspekter är underordnade och/eller bör avskaffas. Om man anser att andra aspekter (till exempel rollpersonernas prestationer eller äventyrets handling) är viktigare än inlevelsen, eller i alla fall lika viktiga, är det lätt att se syftet med regler för social interaktion, och syftet med att ibland snabbspola själva interaktionen.
Nu tänker du snävt, det handlar inte om att rollspela just övertalningen, utan effekten av övertalningen. Så scenen spelas ändå ut, men delar av den klipps bort - de delar där det märks att spelare och rollperson är två olika instanser i helheten.
För mig är inlevelse att "vara i karaktärens huvud". jag behöver inte nödvändigtvis säga eller göra något medan jag är där, men det är det jag är ute efter.
Det du beskriver är metanivå, inte inlevelse. Det är att tänka i speltermer, vilket är på "spelarnivå" snarare än "rollpersonsnivå".
Välkommen till 70-talet: rollspel skapas av Gary Gygax. Vad gör man hemma hos Gary? Flyttar runt pjäser på ett spelbräde och berättar historier tillsammans. Det är så att du översätter rollspel till spela en roll när det på engelska heter role-playing game.
Rollspel i ditt fall är samma som man gjort i flera hundra år när man utövar teater (där spel används i samma anda som skådespel eller att spela apa). Termen rollspel som vi pratar om (rollspel.nu) syftar på en engelsk översättning av role-playing game. Eftersom RPG innehåller ett visst mått av skådespelande blir termen rollspel förvirrande och många får för sig att det är teater vi håller på med. Det är det inte. Vi spelar rollspel.
Det finns faktiskt fler bitar av rollspel som skiljer det från fia med knuff än inlevelsen (eller utlevelsen, som Krille coinade. Bra definitioner, Krille!). Jag spelar ibland som du, friform eller nästan-friform med ambitionen katharsis. Men det är ganska sällan. Oftast tycker jag att berättelsen är viktigare än inlevelsen. Jag går igång på att tillsammans med några andra sköna lirare berätta en häftig historia. Då är det inte viktigt att jag börjar tro att jag är min rollperson, utan det viktiga är att det händer fräcka grejer i berättelsen. För mig är det roligare med ett spel som berättar en häftig historia med biljakter, förförelser, explosioner och hårdkokta snutar som spelas utan mycket rollgestaltande, än en historia om ett par tanter som dricker te, oavsett hur mycket jag går in i rollen som Fru Olsson*. Och fia med knuff berättar inte särskilt häftiga historier. Därför spelar jag rollspel. Berättelsen kommer först, och spelet och inlevelsen kommer ungefär på delad andraplats. Att ha trevligt med vänner ligger där någonstans, också, kanske strax efter, kanske puttar det ner inlevelsen till en trea, jag vet inte så noga.Fast visst, tycker man inte att inlevelse är en särdeles viktig del av rollspel så... Fast då känner jag att jag lika gärna kunnat spela fia med knuff, om allt jag gör är att flytta runt en spelpjäs utan att "gå in i rollen".
Precis. Det är exakt det jag menar med inlevelse. Skillnaden mellan oss är att jag snabbt byter mellan olika kodspråk - däribland talspråk, kroppspråk och regelspråk - för att beskriva en upplevelse som kan hjälpa spelledaren att forma en inlevelse, medan du inte gör det.
Nej, det är ett annat sätt att kommunicera på. Ett annat kodspråk, helt enkelt. Att du inte kan omforma det kodspråket till en inlevelse diskvalificerar det dock inte som en kommunikationsform. Jag menar, inte säger väl du att hindi inte är ett sätt att kommunicera på bara för att du inte förstår det?
Vad jag menar är att det är onödigt att skapa barriärer, och att talspråk och kropsspråk är bra mycket mer intuitiva än regelspråk, eftersom det senare behöver tolkas i högre grad.
Rollpersonen kan knappast tolka regeltermer, varför spelaren blir den som får sköta det jobbet.
Precis, det är det här som många glömmer. Beskrivningar i grund, i traditionella rollspel, är just en detalj som man lägger dit. Det är ingen skillnad om man ger en beskrivning av sin handling i en fysisk strid eller i en verbal strid. Rollspel är, dumt nog, skapade för att tärningsslaget ger utfallet. Om man vill ha vettiga beskrivningar, så beskriv istället utfallet (Feng Shui, någon?). Men i grund, om man vill ha ett regelsystem, så kan man egentligen skippa beskrivningarna. De gör endast reglerna mer tilltalande, "men" tillför ingenting mer.När man använder en social färdighet är det inte pratet som är det viktiga, det är effekten pratet har på den tilltalade som är intressant. Det är den biten som representeras av slaget för den sociala färdigheten. Sedan kan man rollspela mer eller mindre innan det beroende på tycke och situation, naturligtvis.
Oftast tycker jag att berättelsen är viktigare än inlevelsen.
Du får inte glömma att många helt enkelt inte ser inlevelsen som det högsta målet med rollspel. De som gör det är nog oftast lajvare.
Bordsrollspel har en massa saker att erbjuda, och jag tror faktiskt att du är i minoritet. Det finns en anledning till att de flesta spelar rollspel med regler och inte friform.
Det beror väl på hur väl man talar språket. Det är jobbigare att tala med någon som talar hindi om man inte talar hindi och måste gå genom en tolk, än om man själv talar hindi.
Rollpersonen kan knappast tolka spelledarens talspråksbeskrivning av scenen heller. Det får spelaren göra. Det är precis lika mycket meta att säga "det är mörkt i rummet och du ser inte ett skvatt" som "slå för initiativ", ety det också är ett nivåskifte.
Jag tror att problemet är att när du säger saker som:Japp. Det är därför jag med bestämdhet kan säga, på svenska, att jag spelar rollspel samtidigt som det jag pysslar med har väldigt lite med Gary Gygax i mina ögon helt ofantligt trista spel. Ni spelar rollspel, jag spelar rollspel, men det jag gör har väldigt lite med "role-playing games" att göra.
Det ska iofs sägas att större delen av dessa 80% egentligen inte pysslar med att spela roller, utan mer flytta runt spelpjäser i dungeons...
Det som framfördes vad tesen att spelmekaniken som den beskrevs ökade inlevelsen.
Han som dessutom tycker det är helfjantigt att folk tar upp argumentet "Men den blyge individen då", för vem säger att blyga killar är intresserade av att spela babblande typer
Jodå - men ska man verkligen behöva tala Hindi, om mer eller mindre samma sak kan uppnås genom vanlig svenska?
Så du tänker inte gå med på att en miljöbeskrivning är mer intuitiv än regelterminologi för, till exempel, en nybörjare inom hobbyn?
Nej, nej, de utesluter inte varandra. Det menade jag inte. Men de kan komma i konflikt. Till exempel om jag vill charma en brud. Att spela ut det med maximal inlevelse skulle antagligen ta rätt lång tid. Jag skulle sitta och tjöta, hon skulle spela svårflörtad, men värmas upp av min charm, jag köper henne en drink, och så vidare. Där får inlevelsen spelrum, men inte ståryn. Om jag istället slår ett slag och konstaterar "jupp, jag får henne i säng", så innebär det samma sak för berättelsen, medan det spar en massa tid att göra andra saker på, som också för berättelsen framåt. Så jag kan offra inlevelsen för att få mer tid att jobba på berättelsen. Till exempel. Och eftersom jag tycker mer om berättelsen än inlevelsen, så gör jag ofta så.Utesluter de varandra?
Måste fokus på det ena innebära hinder för det andra?
Är inte detta ännu en av de där "måstena" folk så gärna talar om att vilja bryta ner?
Nu generaliserar du igen, Krank. Spelighet är inte lika med "slåss, exp och loot". Jag gillar spelighet lika mycket som inlevelse, ungefär, och jag tycker också att D&D är sugigt. Det handlar om slåss, exp och loot och jag tycker inte att det är särskilt speligt alls. Medan ett spel som Capes, som innehåller en aning slåss, men ingen exp och loot, verkar jättespeligt och kul. Men det är en helt annan diskussion.Jag har själv spelare av båda sorterna i min grupp. Både sådana med berättelsefokus och inlevelsefokus. Däremot har jag ingen med spelhetsfokus (dvs, fokus på slåss, exp och loot).
Jo, okej, då. Men jag vill tillägga att i min spelgrupp så har vi bara en spelare som är mycket intresserad av inlevelse. Jag och en till tycker att det är kul iblan, och resten mest att det är jobbigt.Det där tror jag är en fördom.
Tja, varför inte, om hindi klarar av uppgiften för handen bättre än svenska.Jodå - men ska man verkligen behöva tala Hindi, om mer eller mindre samma sak kan uppnås genom vanlig svenska?
/Han som dessutom tycker det är helfjantigt att folk tar upp argumentet "Men den blyge individen då", för vem säger att blyga killar är intresserade av att spela babblande typer, då man egentligen främst spelar förlängningar av sig själv, där den som exempelvis skulle vilja vara stor och stark i verkligheten spelar stora barbarer och kan inte tänka sig spela spinkiga individer