Nekromanti De fem ärkeänglarna

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Såhär ligger det till, jag hade tänkt leda en kampanj där spelarna efterapar någon av ärkeänglarna.
Jag tänkte mig att i denna kampanj har himmelrikets invånare fått sig en dos Linné och blivit uppdelade i grupper varefter deras beteende och egenskaper. Nu behöver jag era tips på vem som uppvisar vilket beteende.
Jag vet att det finns rollspel som behandlar just detta, men jag har inga planer på att införskaffa mig ännu ett halvtaskigt d20-rollspel bara för det har en bra story, ingående världsbeskrivning eller fina bilder.

Jag har självklart spekulationer själv, som jag i och för sig snott från diverse romaner/noveller/wikipedia. Men eftersom jag vet mer eller mindre ingenting ingående om kristendomens ärkeänglar så skulle jag uppskatta litet input.
Jag hade tänkt att använda mig av Västmarks regelsystem, om det är intressant ur någon vinkel.

Detta är vad jag spekulerat och pokulerat fram.
Jag valde att hålla det aningen simpelt, så jag satte det till tre positiva egenskaper och gav dem ett 'beteende' som jag vinklade en aning negativt (för att ge det hela någon slags pseudo-balans och så att jag ska se smart ut).

Mikael
+ Stark, Hårdför, Beslutsam.
- Ledare. Svårt att följa.

Gabriel
+ Lyssna, Retorik, Diplomati.
- Behöver givna förutsättningar.

Rafael
+ Klartänkt, intelligent, behärskad.
- Tystlåten.

Uriel
+ Vacker, Lojalitet, Osynlig.
- Ingen lyssnar till denne.

Lucifer
+ Stark, Genomträngande blick, Kreativ.
- Avundsjuk.

Tror att jag stölde de flesta egenskaperna rakt av systemet dock.. men det var väl mest för att jag är lat och ansåg att de passade något så när.
Så.. anmärkningar? Reflektioner? Är jag helt ute och cyklar? Har jag cyklat så långt att cykeln ligger på botten av en å och jag kravlar runt i skogen med ett brutet ben i sökande efter civilisation?
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Vill du ha ordentlig koll på änglar ur allla möjliga källor rekommenderar jag att du kollar in Gustav Davidsons A Dictionary of Angels. För övrig ängla-inspiration tycker att du bör försöka plöja dig igenom lite av Miltons Paradise Lost och kollar in de gamla Prophecy-filmerna

/F
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Referenser är i och för sig bra, men jag är väldigt lat av mig och gillar åsikter mer. Det är menat att vara en kampanj på maximalt sju äventyr, så jag har inte direkt tänkt göra några större ambitioner på just att få det så korrekt som möjligt. :p
 
Top