Nekromanti De första levlarna är för stora steg

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
En kompis sa till mig att de första levlarna man går upp i DnD är för stora steg. Man blir helt enkelt för bra.
Jag personligen tycker att han har en poäng i det han säger. Tänkt dig själv. När man är level 1 så sitter man där och darrar knäna av sig så fort ett monster kommer. Men så fort du kommer upp till level 2 då är du helt plötsligt redo för att slå sönder några monster.

Är det någon som tycker samma sak eller nånsom tycker nåt annat? Förslag!!

Jag har då iaf börjat fundera ut ett system för att fixa de första levlarna. Det är ju ganska simpelt. Ta de första fem levlarna tex och dubbla dom.

En Barbar med 4 skill points varje level skulle alltså få det här ungefär:

lvl 2 Hd6 2 skill points
lvl 3 Hd6 2 skill points
lvl 4 Hd6 2 skill points
lvl 5 Hd6 2 skill points
lvl 6 Hd6 2 skill points och en Feat
lvl 7 Hd6 2 skill points
lvl 8 Hd6 2 skill points
lvl 9 Hd6 2 skill points
lvl 10 Hd6 2 skill points
lvl 11 Hd6 2 skill points
lvl 12 Hd6 2 skill points och en Feat

Hit Dien halveras. Då får han möjlighet till att få nån poäng mer i Hp men det är inte så mycket så att man behöver oroa sig. Sen Skill pointsen är ju bara att halvera. Eller så kan man varrannan level få 4 skill points.

Feat leveln dubblas också självklart.
Då man blir lvl 13 så är det ju i vanliga fall lvl 7. Och då e det bara att fortsätta som vanligt efter lvl 7 tabellen i boken. Alltså blir max leveln 32 om jag inte räknat fel.

XPn då? Kanske man halverar den?
lvl 1 500
lvl 2 1500
lvl 3 3000
o.s.v


Hur som helst så behöver den här tabellen finslipas och jag skulle behöva hjälp med det :gremsmile:

Är det nåt jag glömt får jag väl lägga till det sen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag hade också problem med det där, men numera använder jag Grim'n'gritty hit point rules (går att ladda ner nånstans, men jag har tappat bort adressen. Om ingen annan heller har den ska jag söka fram den så småningom). Där har man lika högt värde på HP som på sin Constitution, och sedan stiger det med ett par HP/level. Tillsammans med Standard Point Buy (i DMG) leder det till rollpersoner med 10-20 HP de första fem-sex nivåerna åtminstone.

Dessutom ökar HP med storlek, så riktiga monster (drakar, jättar, ogres) har massor med hp jämfört med rollpersonerna. En enda jätte kan alltså innebära en fara för en hel stad. Precis som det ska vara, tycker jag.

-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, den adressen står ju faktiskt i själva dokumentet också, så den hittade jag nog. Däremot finns inte domänen sleepingimperium på rpghost längre.

-JPS-
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
I vår spelgrupp har vi inte det problemet. Våra karaktärer skakar jämnt av rädsla. Dm ökar nämligen CR för monstrerna när vi går upp i lvl så att det jämnar ut sig, jag tycker systemet är rätt välbalanserat på det sättet.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Men hallå

Jag personligen tycker att han har en poäng i det han säger. Tänkt dig själv. När man är level 1 så sitter man där och darrar knäna av sig så fort ett monster kommer. Men så fort du kommer upp till level 2 då är du helt plötsligt redo för att slå sönder några monster.
Definiera "Monster". Snackar vi om kobolder eller drakar? Självklart är det så att vissa monster får dig att darra (alla som har CR högre än din Level, t.ex.) men vissa andra monster, de som du kan klara av, ska ju inte vara några problem. Jag menar det är OK att en level 1 wizard blir skraj för en ilsken minotaur, men även den mesigaste trollis kan klara av en kobold eller en zombie-hund på level 1.

Det finns ju många olika sorters möten som man som DM kan blanda och dela ut till sina spelare. Det gäller att hitta rätt nivå för motståndet.

Jag tycker inte att det är ett problem med det nuvarande systemet, det handlar ju om att anpassa motståndet till spelarna. Man är sämre på level ett än på level två. Man blir bättre på level tre. Tycker man att det känns som för stora steg mellan ett och två, så låt spelarna börja på level tre då. Eller level tio. Då kan man direkt börja ta in lite tuffare saker som drakar och ogres.

Jag har då iaf börjat fundera ut ett system för att fixa de första levlarna. Det är ju ganska simpelt. Ta de första fem levlarna tex och dubbla dom.
XPn då? Kanske man halverar den?
Men om du dubblar antalet levels och halverar kostnaden för att gå upp så tar det ju ut varandra och du går upp lika fort i alla fall. Jag tror inte att jag riktigt förstår vitsen med dessa båda ändringar.

En kompis sa till mig att de första levlarna man går upp i DnD är för stora steg. Man blir helt enkelt för bra.
Alltid bra att hänvisa till en "kompis" om man tror att folk kan bli upprörda. Full poäng. :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jag tror att han menade...

...att det är för dramatiska förbättringar i början. Och med sitt förslag ville jämna ut det till att inte bli "Wow, plus en level då är jag jättebra!", utan "okej jag fick lite erfarenhet och blev lite bättre."

På sätt och viss tycker jag att det kan vara intressant att testa hur det är att ha mindra "gap" mellan levels, men samtidigt så går det ganska fort i början, så jag känner inte att det är ett problem.

Magnus
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Dom där verkade ju riktigt häftiga! Hoppas vi kommer att pröva dem någon gång!

Edit: Och det kommer vi fick jag nyss reda på! Riktigt trevligt! Det måste kännas som ett helt annat spel! Eller?

/Herr Balderk, gillar jättar som förstör saker!
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Re: Men hallå

Duddis. Du har nog missförstått mig.

Kompisen jag syftar på är en klasskamrat som tyckte att man blev nästan dubbelt så bra på de första levlarna och han ville ha det ändrat till då jag är DM för ett DnD äventyr.

Jag lyssnade på honom och förstod att han faktiskt har en poäng. De första levlarna är faktiskt för stora steg. Särskilt level 1 och 2. Du dubblerar ju tamefan Hit Pointsen! Senare då an kommer till level 7 och uppåt så tycker jag att levlarna är jämna. Kanske tidigare men de första är alldeles för stora steg.


Vitsen med det hela är inte att man ska få fler levels och att man ska bli bättre. Vitsen är att göra stegen mellan de lägre levlarna mindre. Så därför är det ju självklart att man ska halvera Xpn då man dubblerar antalet levlar.



Nu till vad jag ville ha hjälp med från första början. Har nån något förslag på hur man kan förbättra den här tabellen elle rhar nån något helt annat?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Aha. Då kommer lite tips dårå.

Tips på hur man kan förbättra tabellen:
Principen att halvera HD är ok, men jag undrar om det inte vore en bra idé att även halvera bonusen för hög CON. Constitution kommer ju att få en mycket större inverkan på Hit points nu när tärningarna är halverade. Tänk på en Wizard som slår 1d2. En CON på 16 ger ju då mycket mer i bonus än själva tärningen.

När man ändå är inne på Hit points kanske man skulle fundera på att ändra hur man får dessa. En variant som jag tror kommer från Palladium (ett AD&D-liknande spel) är att alla har sin CON (värdet alltså) i bas-Hit points och sedan bara slår 1d6 per level. Då får man fler Hit points i början, men ökningen per level blir inte speciellt hög.

Jag har själv aldrig sett Grim n' Gritty reglerna, så jag vet inte om denna idé redan finns där eller ej. Kan vara värt att kika på.

/Duddmannen
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Men hallå

Nu är det ju faktiskt inte så att man dubblar livspoängen när man går från 1:a till 2:a graden. Eftersom du får max på första livstärningen, men måste slå för de övriga, blir man ju i genomsnitt lite drygt 50% tuffare när man stiger från 1:a till 2:a graden.

Om du vill jämna ut det lite mer, är det ju bara att starta rollfigurerna på 2:a graden... eller 3:e. Då blir ju inte förbättringen när man stiger så procentuellt stor.

/Mikael
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Re: Aha. Då kommer lite tips dårå.

Tackf ör att du tog mig allvarligt den här gången Duddmannen.
Jag tackar för dittt tips agående Con modifern. Den hade jag hetlt glömt bort.



Det där med att börja på en högre level tycker inte jag personligen är så attraktivt. Då får man ju inte "födas" in i sin karaktär eller vad man ska säga. Jag tycker det är roligare då man får spela karaktären alldeles i början. Helst ännu tidigare. Jag har börjat fundera lite granna på ett system för att göra alla karaktärer till nåt annat då man gör dom och sen så får man arbeta/slåss (eller annat) sig fram för att bli själva klassen man valt.

Visst att börja på senare levlar löser ju problemen men då får man ju inte heller känna rädslan att vara level ett tex. Man kan ju ändra svårighets graden på monsterna självklart men det är lite speciellt att vara level 1.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Tror inte du fixar det du är ute efter genom att halvera levlarna. Det du gör dom du i övrig spelar spelet normalt är bara att låta spelarna stiga i level oftare och det kommer gå lika snabbt att stiga till level 7 som det skulle ha gjort utan halv levlarna. Det enda som verkar hända är att spelarna kommer att få stiga i level oftare samt att du måste tänka på att spelare som är level 9 igentligen bara är level 4,5. Visserligen får du kanske en bättre balans kurva men som sagt den kommer att plana ut rätt fort. Annars kan du ju bara dubbla antalet xp( eller halvera den du ger ut) för att stiga level om du vill behålla rollpersonerna på lägre level. Eller ge monstren en extra hd/level eller två så dom fortsätter att vara farliga.
 
G

Guest

Guest
Re: Men hallå

Jag förstår precis vad ni syftar på angående den plötsliga ökningen eftersom den står i direkt anknytning till ens lvl. En lvl 1 person som går upp en lvl dubblar sin förmåga medans en lvl 10 person som går upp en lvl bara ökar med en 1/10 av sin förmåga.

Dock går de tre första lvlarna alltid snabbt (men dock inte alltid smärtfritt) så jag har inte sett det som ett problem. Frågan jag ställer mig dock är ifall man börjar plana ut lvlarna för mycket, är det inte lika bra att helt enkelt köra med ett rent skillbaserat system typ GURPS, Eon eller dylikt där man hela tiden har en sakta gradvis ökning istället för klumpsummorna man får i D&D.

Har själv inget emot D&D eftersom jag spelleder det själv men man undrar ju ifall ni verkligen spelar med det regelsystem som passar just eran spelstil. Detta är dock bara mina tankar och eftersom D&D är så mycket mer än bara lvls så kan jag ha totalt fel också.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag tror att det blir alldeles för krångligt ...

Det finns så mycket i D&D 3e som är levelberoende: Många spells har olika effekt beroende på din pc:s level; en hel del special abilities är också levelberoende, liksom beräkningen av party level kontra CR; en spell caster får nya spells beroende på vilken level hon är, etc.

Dessutom tycker jag nog inte att ökningen mellan level 1 och level 2 är så dramatisk som din kompis vill göra gällande: Som Oldtimer redan påpekat så får du ju maximalt utfall på din hp på level 1 så hp-ökningen blir inte så dramatisk (i bästa fall 100 %, i sämsta fall 8 %, i genomsnitt 50–60 %). BAB ökar i bästa fall med 1 så din pc ökar sin chans att träffa i strid med 5 %. Dina skill points ökar med blygsamma 25 % och du kan bara höja dina skill ranks upp till och med 5.

På det hela taget tycker jag att det verkar bli för arbetsamt att rådda om i level-systemet.

Men låt inte mig hindra dig, jag vet bara att jag inte skulle orka göra en så omfattande regelombyggnad.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vad man skulle kunna göra för att få en jämnare fördelning av förmågor och annat är att man får dem gradvis på vägen upp till nästa level. Det skulle ju iofs kräva att man väljer vad man ska bli nästa level redan på levlen innan, men det är ju inte något oöverstigligt hinder.
I Rolemaster Standard System görs något liknande, fast det blir lite enklare i det systemet eftersom allt sköts via skill ranks (man får alltså inte "en extra hit die", man får "en ny rank i färdigheten Body Development"). Då kan man helt enkelt dividera mängden XP som krävs för den nya leveln med mängden skill ranks man ska få, och dela ut dessa skill ranks med jämna mellanrum.
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Re: Men hallå

Du har en bra poäng där. Det har ni alla =)

Jag tror jag ska ta och ändra mötena lite grann så att allting blir jämnt. Det må vara svårt men det går att göra de olika möten med monster svårare/lättare.

Tack för alla era råd
/Targos
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Aha. Då kommer lite tips dårå.

Håller med dig. Men jag har kommit på ett sätt som jag använder på mina kampanjer. Alla vanliga karaktärer börjar som lvl1 commoners. När de sedan får lvl-up kan de välja riktig klass. För att få denna första lvl up ska de ha 300 xp. Med andra ord lätt. På det sättet får de lite extra hp och skills, sammtidigt som det åtgärdar ett vanligt problem, nämligen det med "vad var de innan de slaktade monster?". Detta har fungerat bra för mig hittils.

För övrigt har commoners enligt mig 1d6 hp, för om man ska vara ärlig, vem borde vara tåligast, en trollkarl som har suttit med näsan i magiböcker under hela sitt liv eller en bonde som går ut och plöjer åkrar och har sig hela dagarna?
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Re: Aha. Då kommer lite tips dårå.

Det där lät som en mycket bra ide Crucifer!
tack för tipset. jag ska tänka på det :gremsmile:
 
Top