Nekromanti DE FÖRLORADES ARMÈ

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
hobby

Rollspel är en hobby, ett sätt att slippa verkligheten (och DÖA) och inget utbildningsmedium. Jag spelar för att det är kul, inte för att lära mig hur man (inte) ska köra MC i N2`s spelvärld. Det är det som jag anser att DÖA och co. har fel om. När de vill ha utbildad personal för att man ska "glömma" sin karaktärsroll, då måste något vara fel. Ska man prata med en psykolog när man avslutat ett spelmöte, eller?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: hobby

Rollspel är en hobby, ett sätt att slippa verkligheten (och DÖA) och inget utbildningsmedium.

Det är här som vi skiljer oss åt från dem. De tror bergfast att alla former av rollspel är just utbildningsmedium.

Ska man prata med en psykolog när man avslutat ett spelmöte, eller?

Tror de anser att det räcker med en dramapedagog (nämen, är det inte det som vår gode Piff är? Kanske söker hon fler arbetstillfällen...).

/Azagthoth
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: lek & lärande

Nu finns det ju inget motsattsförhållande mellan att leka/ha kul och att lära sig saker. Faktum är väl att just lek brukar anses som ett BRA sätt att lära sig saker, men i slutändan lär vi människor ju oss saker varenda vaken minut, det går liksom inte att komma ifrån vare sig man vill eller inte. Nu är väl inte direkt köra mc, använda vapen etc det man mest tränar genom rollspelande utan snarare "mjuka" färdigheter så som att uttrycka sig muntligt, att sätta sig in i andra mäniskors tankesätt etc etc...

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Nå'n som vet varför???

Tänkte bara fråga om det är nå'n som har fått nå'n kläm på motivet till att P&P har fått sån antipati till rollspel?

(Den där tanten som startade B.A.D.D. i usa hade ju en son som hade tagit livet av sig, iofs inte pga av rollspel men han var ju rollspelare och med en (genom rollspel! :gremsmile: upptränad förmåga att sätta sig in i andra mäniskors tankesätt så förstår man ju själva "försvarsreaktionen" att skylla på rollspelen snarare en att ransaka sig själv.)


/Bjorn
 
Top