Nekromanti De eviga sju(Spoiler. Främst mina spelare)

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Henrik Emil Oskar Axel om ni är här sluta läs nu.



De eviga sju

Innan ljusbringarens ankomst i Jargien härskade i det som nu är provinsen Lemira en härskare utsedd av De eviga sju, en skara gudar som tycktes ge folket alla svar dom kunde önska. Men när ljusbringaren anlände predikandes Daaks ord i dom angränsande rikena, så var De eviga sju tillslut hotade och när den jargiska armén kom för att sprida sin guds lära så såg De eviga sju sin undergång nalkas. Sex av de sju flydde västerut över havet med sina präster och kvar blev endast Dödens gud Dibuk, som valde att stanna för att rädda sina tillbedjare, men inte ens dödens makt räckte för att hindra Daaks lära, och Dibuks underståtare fick gå under jorden för att undvika Daaks tjänare. Men Dibuk makt blev aldrig helt krossad utan det fanns alltid kvar ett fåtal som insåg gudens makt ej så mycket i detta liv som i livet efter detta.

En lång tid har gått sedan De eviga sju agerade enade, endast Dibuks makt har länge påverkat världen, men Dibuk har känt att en stor förändring åter är på väg och inser att hans krafter är otillräckliga för att han själv ska kunna återskapa sitt rike. han minns det samarbete han hade med dom andra sex innan Daaks ankomst och för att inte bli av med den makt han har, i den kommande konflikten, så börjar han leta efter de sex.

När han finner dem nästan ett århundrade efter att hans sökande börjat är hanns makt ännu mer försvagad, han har förlorat kontrollen över sina tillbedjare och även dom som tror sig handla efter hans vilja agerar ofta i fel riktning. De sex är dessvärre maktlösa, utan tillbedjare och endast deras tempel står ännu upp.

De sex hade sedan sin flykt förlorat allt, dom förlorade flera skepp på vägen över havet och när dom äntligen nådde land, det som nu kallas Tarkas, var det bara ett fåtal kvar. Detta fåtal såg dock i flera år ut som om dom kunde repa sig och på nytt skapa ett blomstrande rike. Men den karga stäppen har många faror och då pirater anföll deras bosättning vid kusten, flydde dom inåt land och där uppförde dom en ny bosättning runt ett tempel till sina gudar. Detta hade varit bra om inte stäppfolken hade blivit drivna västerut av det växande Jargien. I sex år höll De sexs folk ut men på det sjunde året kom det en klan större än någonsin tidigare och dödade försvararna, förslavade alla som inte gjorde motstånd och lät dom ännu kämpande dö i dom brinnande husen. Endast templet var kvar, tömt på allt av uppenbart värde ett monument över en fallen religion.




Det här är en ide till en kampanj jag har. Tanken är att spelarna ska skapa karaktärer som av någon anledning har farit till Tarkas och där upplevt en religiös kris som har gjort att dom omvänts till att dyrka en av dom gamla jargiska gudarna.
Därefter kommer spelarnas uppgift att bli att tillsammans med Dibuks översteprästinna Tara försöka återskapa De eviga sjus makt i världen.
Exakt hur blir det upp till spelarna att avgöra men om dom fastnar så har jag alltid Tara eller någon annan Dibuk dyrkare som kan ge dem en knuff i rätt riktning.



Som ni kanske förstår av texten ovan så har jag hämtat inspiration från mörkret för den här kampanjen jag kommer inte att gestalta mörkret som en demon och guda invasion utan detta mörker kommer att utkämpas av dödliga med gudar och demoner som spelare i bakgrunden.

Det kommer i mångt och mycket att likna ett allmänt krig där Damarien anfaller västmark som får hjälp av Soldarn och Asharien, varefter Vimzeki och hertig Amirro gör livet surt för dessa på hemmaplan hertigen av Katharis härjar kusten med hjälp av tirackiska legoknektar och tirackerna i Khiaz anfaller dvärgarna, Jargien anfaller dom ogudaktiga nekromantikerna i Damarien varefter Drunok och Mûhad faller dem i ryggen och kejsardömet delas upp i mindre rivaliserande stater, Thalamur tvingas av inre oro att söka en yttre fiende och anfaller det självklara valet Consaber, Cirfalierna ser Consabers makt minska och tar tillfället i akt att ta Consabers kolonier under tiden mobiliserar dvärgarna och alverna för att skydda sig själva.
Det går att fortsätta hur länge som helst men det viktiga är att när rollpersonerna har lyckats bygga upp en mindre makt struktur så börjar världen att sakta explodera och komplicera rollpersonernas integrerande.





Nå till saken är det någon som har beskrivit dom gamla Jargiska gudarna. Det enda jag hittade var i stycket om Dibuk i regioner och där står endast vad dom är gudar över.
Dröm
Begär
Ljus
Mörker
Tid
Liv
Död
Vad kan dom heta så att det passar det språk som kan ha talats då?
Vilka olika regler vill dom att deras tillbedjare ska följa?


Jag har tänkt mig att dom ska ha ett förbud var så att det totalt blir sju. Dibuks har jag tänkt ska vara ”Du ska inte hindra en själs resa till mig” vilket i princip förbjuder
1. skapandet av högre vandöda
2. bindandet av andar i artefakter

Jag ser inte Dibuk som en ond gud utan som en missförstådd. Han är den som har det otacksamma jobbet att hämta folks själar och föra dem till dödsriket.
Jag ser heller inte att han uppmuntrar nekromanti men han förbjuder det inte heller.

Lijat – planerar.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Du skall veta att jag var farligt nära att skriva att du i egenskap av SL får bestämma precis vad du vill, i ren protest... men lyckligtvis så kunde jag hålla mig :gremwink:

"Det kommer i mångt och mycket att likna ett allmänt krig där Damarien anfaller västmark som får hjälp av Soldarn och Asharien, varefter Vimzeki och hertig Amirro gör livet surt för dessa på hemmaplan hertigen av Katharis härjar kusten med hjälp av tirackiska legoknektar och tirackerna i Khiaz anfaller dvärgarna, Jargien anfaller dom ogudaktiga nekromantikerna i Damarien varefter Drunok och Mûhad faller dem i ryggen och kejsardömet delas upp i mindre rivaliserande stater, Thalamur tvingas av inre oro att söka en yttre fiende och anfaller det självklara valet Consaber, Cirfalierna ser Consabers makt minska och tar tillfället i akt att ta Consabers kolonier under tiden mobiliserar dvärgarna och alverna för att skydda sig själva."

Soldarn och Asharien lär inte bidra med någon direkt hjälp om Västmark skulle bli attackerat såvida de inte har rensat upp på hemmaplan först. Fädnerslandet står över allt annat.

Och varför skulle tirakerna i Kiaz anfalla dvärgarna? Alla tidigare försök har ju misslyckats. Det är troligare att de anfaller människorna, de skulle inte ha en chans i helvete att klara sig.

Sedan så tror jag inte att Jargien skulle få för sig att anfalla Damarien (såvida inte Jargus skulle drabbas av alzheimer eller nåt), Storfurst Thamas ÄR trots allt jargier.

Drunok är mer eller mindre en del av Jargien. Att anfalla Jargien vore självmord, och det är drunokerna medvetna om (få saker är dock så ärofulla som att dö martyrdöden...).

Mûhad har på senare år börjat idka handel med jargierna och armén blir bara mindre och mindre. Även där är ett anfallskrig mot Kejsardömet osannolikt.

Det råder inte såvitt jag vet någon större inre oro i Thalamur, folket håller på som de alltid har gjort av rädsla för rakhori och magikraterna. Det är inte för inte Lojalitet är ett högt karaktärsdrag där. Fiendskapen mot Consaber finns där oavsett om man vill det eller inte efter alla krig mot grannen i öst, och frågan är väl vem som anfaller vem.

Vad beträffar cirefalierna så lär det dröja många år innan de hamnar i regelrätt krig (om land alltså) mot Consaber. De föredrar nog att analysera sin fiende länge och väl innan de ger sig in på en sådan storsatsning som ett världskrig är.

"Jag har tänkt mig att dom ska ha ett förbud var så att det totalt blir sju. Dibuks har jag tänkt ska vara 'Du ska inte hindra en själs resa till mig' vilket i princip förbjuder
1. skapandet av högre vandöda
2. bindandet av andar i artefakter"


Öööh, har du hört talas om Dödsgastarna? Högre vandöda välsignade av Dibuk, typ som helgon.

Men det är ju ditt Mundana vi snackar om... (jag skriver det för säkerhets skull: du bestämmer!)

MVH
Danne
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
"Jag har tänkt mig att dom ska ha ett förbud var så att det totalt blir sju. Dibuks har jag tänkt ska vara 'Du ska inte hindra en själs resa till mig' vilket i princip förbjuder
1. skapandet av högre vandöda
2. bindandet av andar i artefakter"
Låter väldigt häftigt men de kan ju få andar av dibuk att använda eller hur

Öööh, har du hört talas om Dödsgastarna? Högre vandöda välsignade av Dibuk, typ som helgon.
Det är ju Dibuk som ger sin trogne de krafter han/hon förkänner och Dibuktrogna tror knappast att en Dödsgast är en odöd utan snarare ett bevis på Dibuks makt...

Och varför skulle tirakerna i Kiaz anfalla dvärgarna? Alla tidigare försök har ju misslyckats. Det är troligare att de anfaller människorna, de skulle inte ha en chans i helvete att klara sig.
Fast Tirakerna är ju kända för att aldrig lära sig...

/DarkMystic tyckar allt annat låter bra
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Låter väldigt häftigt men de kan ju få andar av dibuk att använda eller hur
Nja dibuk har mer eller midre monopol på att använda andar så det kan hända att han använder någon ande åt dem eller så.

Demoner däremot dom har han inte sagt något om.


Några förslag på namn i "fornjargisk" klang som passar de andra gudarna?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
de sju dödssynderna?

ett alternativ vore att koppla daaks levnadsregler till dessa gudar som försök till att begränsa dem: gör dem till laissez-faire patroner (modell dr/oto?)!

exempelvis:

högmod (anti dröm): du skall inte låta någon böja din rygg under oket ~ ung. ingå inte begränsande kontrakt.
avund:
vrede (anti död): Du ska inte hindra en själs resa till mig ~ung. döden är en del av livet.
lättja (anti mörker - mörker står för vila): du skall inte begära slavens liv för din gärsgård ~ ung. begär inte av någon det du inte begär av dig själv.
girighet (anti ljus - ljus står för aktivitet): du skall inte hindra någon att njuta frukten av sin dag ~ ung. njut!
frosseri (anti tid): du skall inte lämna din kalk orörd ~ ung. bejaka livet och dina möjligheter.
otukt (anti liv): du skall inte hindra någon från att leva sin kärlek ~ ung. dömen icke


notera att alla dessa någon även inkluderar sig själv. Detta vart fruktansvärt lamt, men du förstod idén?

ps. din dribuk idé var underbar! jag saluterar dig!
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Och varför skulle tirakerna i Kiaz anfalla dvärgarna? Alla tidigare försök har ju misslyckats. Det är troligare att de anfaller människorna, de skulle inte ha en chans i helvete att klara sig.
Tiraker vill gärna dö i strid, och glöm inte vrakherna i kiaz....
Om de lyckas få vättarna med sig är de ännu mera hot. Eller kanske enas stammarna under Thaars yxa?

Drunok är mer eller mindre en del av Jargien. Att anfalla Jargien vore självmord, och det är drunokerna medvetna om (få saker är dock så ärofulla som att dö martyrdöden...).
Inte om jargien slåss med andra samtidigt.... då finns det en chans.

Vad beträffar cirefalierna så lär det dröja många år innan de hamnar i regelrätt krig (om land alltså) mot Consaber. De föredrar nog att analysera sin fiende länge och väl innan de ger sig in på en sådan storsatsning som ett världskrig är.
Tjaa, att ta kolonier från consaber som inte kan försvara dem är ju inte regelrätt krig. Consaber kan inte heller slåss mot Cirefalierna eftersom de har fullt upp med Thalamur


Det råder inte såvitt jag vet någon större inre oro i Thalamur, folket håller på som de alltid har gjort av rädsla för rakhori och magikraterna. Det är inte för inte Lojalitet är ett högt karaktärsdrag där. Fiendskapen mot Consaber finns där oavsett om man vill det eller inte efter alla krig mot grannen i öst, och frågan är väl vem som anfaller vem.
Två områden har nyligen brytit sig ur kratin. Detta är nog ett stort orosmoment... om två har brutit sig ur, varför skulle inte andra kunna göra det?

Öööh, har du hört talas om Dödsgastarna? Högre vandöda välsignade av Dibuk, typ som helgon.
Han är gud. Regeln riktar sig till de varelser som dyrkar honom... varför skulle han ställa sig jämnsides med människor? Han är gud och måste visa att han står högst. Och odödliga tjänare är attraktivt.



Silvervarg upptäcker skildnader mellan grupper.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Dröm - ???
Begär - Rotrax
Ljus - Aurias
Mörker - Pelias
Tid - Aeon
Liv - Eliana
Död - Dibuk

Så såg uppställningen ut, så som jag minns den, i den kampanj jag spellede under ett dygn för drygt tre år sedan, något av det bästa, och mäktigaste jag någonsin spellett (det bevisar inte att jag är överdrivet bra som SL...). Om det ser konstigt ut med det hela så får man betänka att detta spelledes innan L&H var ute, vilket gjorde att man fick improvisera lite mera.

Inte heller jag såg Dibuk på något sätt som ond, då ondska inte hör hemma i Eon. Det hela var snarare en kamp gudar emellan, så som det ska vara, eller snarare De eviga sju + Cragan vs. Daak. Jag har en hel del till om deta, vill du veta mer så finns PM, då jag inte orkar skriva ner allt på ett ordnat sätt just nu...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Tiraker vill gärna dö i strid, och glöm inte vrakherna i kiaz...."

Det ville väl vikingarna och samurajerna också, men inte gick de i krig mot första bästa för det...
Vad beträffar vrakherna så tror jag att de har en större psykologisk (och fysisk) effekt mot människorna, då de har sin Vontartro där de hyllar de som faller i strid. Dessutom så använder sig dvärgarna av fegistaktiker som gör dem i princip oslagbara på hemmaplan...
...till skillnad från människorna som förutom att vara klent byggda jämfört med dvärgarna dessutom i stort saknar den där "dö för sin sak"- mentaliteten, vilket gör dem än lättare att jaga ner. Den normale soldiske bonden har också ringa kunskap om hur man går tillväga när man slåss mot både vrakher och tiraker samtidigt.

"Om de lyckas få vättarna med sig är de ännu mera hot."

Tss. Foolish mercenaries. Både dvärgar och människor har ju mer silver än tirakerna i Kiaz, så det är nästan troligare att de strider mot tirakerna i ett eventuellt krig.

"Eller kanske enas stammarna under Thaars yxa?"

Är det en ursäkt för att anfalla dvärgarna? Dvärgarna är ju mer omtyckta än tirakerna nästan överallt där de är verksamma (där det finns dvärgafästen), och har mycker, mycket mer resurser. Dvärgarna skulle helt enkelt äga tirakerna i ett krig.

"Inte om jargien slåss med andra samtidigt.... då finns det en chans."

Jag tror nog inte att Jargus är såpass bakom flötet att han gör en Hitler. Även om han skulle få för sig att kötta på alla så är nog drunokerna inte intresserade av att anfalla Jargien, utan de tänker nog mer på att kasta av sig det "jargiska oket" och bli fria från deras förtryck.

"Tjaa, att ta kolonier från consaber som inte kan försvara dem är ju inte regelrätt krig. Consaber kan inte heller slåss mot Cirefalierna eftersom de har fullt upp med Thalamur" '

Nä precis. Observera dock att thalamurs flotta bara är några barkbåtar i jämförelse med consabers stolta, mäktiga Kungl. Marin, så om de vill kan de säkert ge cirefalierna en jämn match på havet.

"Två områden har nyligen brytit sig ur kratin. Detta är nog ett stort orosmoment... om två har brutit sig ur, varför skulle inte andra kunna göra det?"

För att de inte törs. Rakhori är överallt och magikraterna är alla magiker mäktiga nog att rämna hela städer om de så vill...
Sedan så blir ju folk hjärntvättade om hur bra det har det i sitt land. De tror säkert att magikraterna behandlar dem som de gör för deras eget bästa och överöser dem med lögner om hur elaka alla "gudadyrkare" är.

"Han är gud. Regeln riktar sig till de varelser som dyrkar honom... varför skulle han ställa sig jämnsides med människor? Han är gud och måste visa att han står högst. Och odödliga tjänare är attraktivt."

Likväl är de högre vandöda.

MVH
Daanel Larsir Aluma, Thalamur über alles!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det var en bra idé att använda redan existerande gudar men tyvär fungerar det inte i min kampanj då det är tänkt att rollpersonerna ska vara gudarnas första tillbedjare på över 1000 år.

Lijat - spekulerar vidare.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: de sju dödssynderna?

högmod (anti dröm): du skall inte låta någon böja din rygg under oket ~ ung. ingå inte begränsande kontrakt.
avund:
vrede (anti död): Du ska inte hindra en själs resa till mig ~ung. döden är en del av livet.
lättja (anti mörker - mörker står för vila): du skall inte begära slavens liv för din gärsgård ~ ung. begär inte av någon det du inte begär av dig själv.
girighet (anti ljus - ljus står för aktivitet): du skall inte hindra någon att njuta frukten av sin dag ~ ung. njut!
frosseri (anti tid): du skall inte lämna din kalk orörd ~ ung. bejaka livet och dina möjligheter.
otukt (anti liv): du skall inte hindra någon från att leva sin kärlek ~ ung. dömen icke
bra idé vad sägs om det här

Chelem - Dröm (högmod): Du skall icke beröva en troende sin frihet.
Kacaph - Begär (avund): Du skall icke föringa din längtan.
Dibuk - Död (vrede): Du ska icke hindra en själs resa till mig.
Ma'Phelayah - Mörker -vila (lättja): Du skall icke begära slavens liv för din vila.
Alatah - Ljus -aktivitet (girighet ): Du skall inte hindra någon att njuta frukten av sin dag.
Micpar - Tid (frosseri): Du skall inte försaka din dag.
Nephesh - Liv (otukt): Du skall inte hindra någon från att leva sin kärlek.

Hur låter det först står mina namn förslag (fick dom genom att översätta orden till hebreiska enligt en internett ordbok, jag litar inte på att det är rätt). sen står det dom representerar och efter det den av daakkyrkans dödsynder som dom är motsats till och sist deras bud.

Lijat - undrar om någon har bättre förslag på namn.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Det ville väl vikingarna och samurajerna också, men inte gick de i krig mot första bästa för det...
Vad beträffar vrakherna så tror jag att de har en större psykologisk (och fysisk) effekt mot människorna, då de har sin Vontartro där de hyllar de som faller i strid. Dessutom så använder sig dvärgarna av fegistaktiker som gör dem i princip oslagbara på hemmaplan...
...till skillnad från människorna som förutom att vara klent byggda jämfört med dvärgarna dessutom i stort saknar den där "dö för sin sak"- mentaliteten, vilket gör dem än lättare att jaga ner. Den normale soldiske bonden har också ringa kunskap om hur man går tillväga när man slåss mot både vrakher och tiraker samtidigt
De utrotade klan Samar.... iofs skulle roghan dykt upp och dödat alla tiraker men iaf.
Att människor inte kan slåss mot tiraker ger bara fördel när de invaderar västmark efter ha brännt krhun-renk-roghan.
och som du säger, de går inte i krig mot första bästa (tex soldarn) eftersom det är Krhun-renk-roghan och västmark de vill åt.


Tss. Foolish mercenaries. Både dvärgar och människor har ju mer silver än tirakerna i Kiaz, så det är nästan troligare att de strider mot tirakerna i ett eventuellt krig.
Vättar tillber maktah. Dvägarna kämpar mot makhtah.... inget silver där. Och silvret är ju en anledning till anfall. Det är allmänt känt att de elaka skäggbarnen försöker sno vättarnas silver.

Är det en ursäkt för att anfalla dvärgarna? Dvärgarna är ju mer omtyckta än tirakerna nästan överallt där de är verksamma (där det finns dvärgafästen), och har mycker, mycket mer resurser. Dvärgarna skulle helt enkelt äga tirakerna i ett krig

Men inte av tiraker. Speciellt frakk hatar dvärgar.
Och ja, dvärgarna dödade Thaar...

Sedan, hur mycket av dvärgar/tiraker-modulen har du läst?
Och sedan tror jag vi kommit lite väl OT...

Silvervarg har iaf inte tolkat som Maruksu och tänker i fortsättningen hålla sig till topic
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: De eviga sju(Spoiler. Främst mina spelare)[OT]

"Vättar tillber maktah. Dvägarna kämpar mot makhtah.... inget silver där. Och silvret är ju en anledning till anfall. Det är allmänt känt att de elaka skäggbarnen försöker sno vättarnas silver."

Alla har sitt pris... frågan är bara hur mycket.

"dvärgarna dödade Thaar..."

...och de kommer också döda hans efterträdare. Historien upprepar sig.

"Sedan, hur mycket av dvärgar/tiraker-modulen har du läst?"

Läst igenom båda två, faktiskt. Vilket påminner mig om att dvärgarna är fler än tirakerna till råga på allt...
Hur mycket har du läst om slag genom tiderna? :gremwink:

"Och sedan tror jag vi kommit lite väl OT..."

Instämmer. Let's end this here and now.

MVH
Danne, har minsann annat för sig än att skriva OT (och i längden bli avstängd)
 
Top