Nekromanti De drabbade som rollspelskoncept

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Det här kommer från chatten på SVT med De drabbades skapare, Hans Rosenfeldt och Måns Mårlind:

Fråga: Hej!! Jag har en idé om att göra ett rollspel av De Drabbade-konceptet.. Vad tror ni om det? Bästa svenska serie jag sett på jättelänge! Jesaia

Svar: Vi tror det är en utmärkt idé. Både som lajv och ARG. Hans och Måns
Fråga: Ni verkar ha spelat rollspel pojkar, eller är det jag som projicerar? Jag har redan sno... *ehum* lånat delar av ert koncept till ett Call of Cthulhu-äventyr. Har jag en fet stämning för copyright-intrång att vänta? Andersson
Svar: Cthulhu will rise; säger Måns. Hans och Måns
Eftersom jag sett att serien tagits upp tidigare, tänkte jag bara se om någon här haft någon tanke på något liknande. Själv kan jag kanske inte tänka mig ett helt rollspel på konceptet (spela Drabbad...nää) men väl kanske som Andersson gjort ett äventyr till något thriller/skräckrollspel. Rollpersonerna skulle då spela några undersökande typer, typ Jocke och Eriksson, som har en viss koppling till någon Drabbad och på så sätt dras in i mysteriet.
Några idéer?
 
G

Guest

Guest
Själv tycker jag att det var den bästa svenska serien som gjorts och jag satt varje söndag kl 21:20 med rysningar i hela kroppen...

Jag fick även mycket inspiration till olika äventyr och sådant men som ett helt rollspel har jag svårt att tänka mig det... Känns som om det kommer bli lite väl smalt... Men men... sedan är ju inte jag heller den bästa på att göra rollspel så det finns nog någon som skulle kunna göra ett sjuhelsikes rollspel av det hela... Hoppas jag... för då skulle jag nog nappa direkt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag är lite kluven inför de drabbade. På många sätt var det en bra serie, men på många sätt var det också bara lätt maskerade superhjältar med en menlös ont mot gott-intrig inslängd, som faktiskt gjorde hela serien mindre intressant än om den inte funnits där. (Nu visade det sig visserligen att det inte var så enkelt som det verkade, men självutnämnd ondska mot självutnämnd godhet fanna ändå där i tio avsnitt.)

Personligen tycker jag att det hade varit intressantare att bara skita i de onda och de goda och se vad som hände om vanliga människor fick superkrafter, men trots det inte bestämde sig för att ta på sig långkalsonger och kalla sig för Kapten Fruktan, Dominatrix eller Den Osynlige Luffaren. Det var bitarna när männsikorna var tvugna att besluta hur de skulle använda sina krafter som var de intressantaste.

/tobias
 
Top