Nekromanti De däringa ebhroniterna

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu har det kommit sig så att en kampanj skall skrivas, och det har även fallit sig så att Ebhron tar en viktig plats. Jag har haft berättelser förut i Ebhron men bara i form av korta besök.

Nu är frågan - vad är egentligen "ebhronitiskt"? Jag har förvisso skrivit delar av kapitlet om landet i GM, men pinsamt nog misslyckades jag då med att sätta en bra prägel på landet. Utöver det intressanta elementet att det är en kunskapsstat som inte skyr några medel, så får jag inte pli på ebhroniterna själva.

Nu har jag inte ens GM i närheten, och jag vet att det finns lite skum demografisk data om Ebhron. Om jag minns rätt finns det inget särskilt ebhronitiskt folk - istället är det en salig blandning av folkslag.

Jag har börjat leka med tanken att låta Ebhron inspireras av Kina. Inte som i en Tokon-Skottland-aktig ripoff utan mer som en lättare touch. Och då tänker jag mig att folket i Ebhron ska ha ett asiatiskt utseende, och att språket skall ges en unik karaktär (inte kinesiska, men något asiatiskt...). Kanske något i stil med khmer? Skulle också kunna inspireras av indien, men då har jag ett fånigt men ack så praktiskt problem - helt omöjligt att hitta fantasy-aktiga bilder utan att det ser helt hare krishna ut.

Alternativet är att vara kanon och anta att Ebhron är bebott av en salig blandning av existerade folk som av skumma anledningar alla rest långt från sina moderländer och blivit ebhroniter - ett beslut de rimligen tog för ett par tusen år sedan.

Förslag?
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Din idé om Kina tycker jag låter bra om den inte blir för ripoff. I Ebhron finns det ju en stor mängd rauner (halvt mongol-ripoff som passar i kinesisk miljö) som är ungefär lika många som den vanariska delen. De kom dit någonstans runt 3000 f.D. som en överenskommelse eftersom kabalaorden ville stoppa plundringarna och gav dem land i utbyte mot vapentjänst. Sedan finns där en stor mängd darkener vilket skulle ge din kinesiska anda något o-kinesiskt så blir det inte för mycket ripoff-känsla (Undrar hur en afrikan skulle uttala det kinesiska språket !?!)
Sedan, finns det magikergillen finns det... TAUPER!!! Nästan lika vanliga som darkener men generellt mer makt, speciellt inom kabalorden (surprise surprise^^).

Ditt alternativ låter alltså jättebra! Tauperna sägs komma från de nordliga bergstrakterna för länge sedan. I min värld ungefär som Arierna kom ner från bergstrakterna i Indien och kuvade Draviderna samt blandade sin religion med deras. Så du får nog både in Kina samt Indien.

Hoppas detta gav dig något och förlåt om jag bara kom med sådant som du redan visste och som du dessutom kanske skrivit själv. :gremwhistle:

-Rokan
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
blanda friskt mellan pseudoasien (khmer låter nice), dess arkitektur osv. Vad gäller asien så vet du säkert mer än mig om vad som är coolt eller inte. Jag skulle också blanda in inspiration från bosättandet av nordamerika. Tänk inte så mycket på det moderna amerika, guld, kapitalism, den amerikanska drömmen osv.
Tänk snarare på den religiösa biten. Folk som inte passade in i Europa. USAs utrikespolitik innan ww1.

Så skulle jag gjort.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Har spelat Ebhronit och körde att det var mer japaninspirerat än Kinainspirerat. Mycket båtande, eftersom att dom både importerar och exporterar mycket(exporterar porslin, spannmål, kryddor, tyger och så klart magigrejor. Importerar mycket mineraler). Dessutom finns det gott om användbar lera som blir porslin och tegel (då där dom även unik arkitektur).
Kabalaordern har den mesta makten, kunskaperna, och resurserna och består till stor del av vanarer, men det finns en del tauper i Kabala och dom behandlas med lite extra respekt i hela landet då de betraktas som visa och mäktiga (och är mycket längre än de rätt korta vanarerna i Ebhron).
Det finns även en ädel som egentligen äger marken och resurserna s landet, men det är ovanligt att adliga inte är medlemmar av ordern, då de oftast utbildas redan i unga dagar. Det är till och med så att adelsmannen misslyckas med sin utbildning mister arvet till ett yngre syskon eller liknande. Man eller kvinna är oviktigt.

Använd det som grund, inspiration eller förkasta det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kina är problematiskt eftersom jag har en massa Kina-inspiration i Västlanden (inte för att folk kommer märka det...). Jag skulle snarare föreslå att Ebhron-inspiration tas från Indien. Ebhron är trots allt, likt Indien historiskt, förhållandevis etniskt och religiöst splittrat (i viss kontrast till Kina), och tycks ha ett mer Indien-aktigt klimat. Bilden som illustrerar Kabalaorden i M&M får mig dessutom alltid att tänka på Varanasi.

En indiskt inspirerad världsbild, lärdoms-, och filosofitradition hade varit precis lagom exotiskt för Ebhron, och helt konceptuellt rätt (jag har skrivit en chakra-, en svastiska- och en sauvastika-effekt redan, as a matter of fact. Min mandala-effekt har jag redan publicerat på forumet).

Därtill är Indien-inspiration mer ovanligt i fantasysammanhang, och därför koolt.

Sydostasien/Indonesien funkar också. Man kunde också titta på tex Karthago och andra antika kulturer längst södra och östra medelhavet, Portugal, Karibien, Axum. De två senare drar jag massiv inspiration från till Stora Arkipelagen dock, och det kan komma att bli en modul det med.

Jag inser att Kina-inspiration är lättare att få därför att folk i allmänhet vet mer om Kina. Detta är lika mycket ett problem som en fördel dock, för kunskapen är fortfarande ofta rätt ytlig i jämförelse med vad man vet om Europa, och leder till att Kina-inspirerade kulturer i fantasy allt som oftast är rätt mediokra. Oavsett om man vill dra från Indien eller Kina kan det vara mycket givande att fortbilda sig lite, och i sådana fall rekommenderar jag gärna lite sajter, filmer och böcker om någon är intresserad. Det finns Indien-bilder som inte är hare krishna, trust me :gremsmirk:

Vad gäller Ebhrons demografi har min spelgrupp utvecklat tankar om en forntida darkensk folkvandring. Phunguwe-folket flydde från Dabus ruiner över havet till Stora Arkipelagen, där de besegrade ursprungsfolket Tainos ökoalition och gradvis tog makten (cirka 6000 år sedan :gremsuck: ). Redan vid denna tid i historien fanns många ebhronitiska intressen i Arkipelagen (inte minst Luberos), och på något vis fortsatte väl den darkenska folkvandringen till Ebhron, men inte som en erövring, utan en mer gradvis migration.

Så det är lite krystat, visst, men betänk att avstånden i Mundana är så oerhört (alldeles för) små; sträckan mellan Forion och Ebhron är inte oöverstiglig om man kan ha Stora Arkipelagen och Lalasta som mellanlandniningar, och en hyfsat sofistikerad båtbyggarkonst finns att tillgå (betänk att polynesierna i vår värld redan på medeltiden seglade från typ Marquesaöarna till Påskön, och var på stenåldersnivå while doing it). Jag skulle därför hellre se att man faktiskt försöker -förklara- Ebhrons demografiska situation än att retconna bort den. För det går.

Kör du på den saliga blandningen av folk -går- det faktiskt att dra inspiration av Kina på ett intressant sätt. Kineserna har ju alltid haft en så kallad hua-yi-distinction, dvs en åtskillnad mellan kineser och barbarer, men "kinesiskhet" har inte alltid motsvarat att vara hánkines, contrary to popular belief. Många kineser -idag- hade säkert hävdat att det är så, men hallå...jurchenerna? Var tog de vägen? Och vad är egentligen Hui? Redan Qing-kejsarna hade en idé, som Chiang Kai-Shek senare tog upp under republiktiden, om "Fem folk under himlen", som utgjorde Kina. Dessa var Hán, mongolerna, tibetanerna, manchuerna (jurchenerna), och turkarna (uighurerna). Man hade alltså kunnat ha en isolerad, centraliserad och chauvinistisk stat av Kina-modell, som -ändå- har ett etniskt splittrat religiöst och kulturellt landskap. Det hade Kina. Även om hánkineserna alltid varit de som de utgjort majoriteten och definierat vad kulturen är har de inte alltid haft härskarmakten - inte, till exempel, under Qing. Redan en så oerhört klyschig symbol för Kina som qipao-klänningen är manchuisk, och inte hánkinesisk.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Gediget svar förstås (du hann mellan tentafrågorna! :gremwink: ).

Egentligen är min princip att hitta förklaringsmodeller för vad som nu är konstigt i Mundana hellre än att stryka över. Samtidigt har jag på sistone insett att det faktiskt inte gör så ont att bara skriva ignorera valda delar av Eon. Det är lite skönt faktiskt :gremwink:

Med det sagt så förstår jag håller jag på ett rationellt plan med om att Indien passar hyfsat bra som modell för Ebhron. Nu kommer inte du köpa det följande argumentet, men jag är lite mer jordnära: för mig handlar Mundana mycket om att i lagom dos göra ripoff på existerande länder så att man kan låta associationerna sköta stor del av jobbet i berättelsen. Man behöver inte ingående beskriva en asharier eller tokon - det finns så mycket tydliga associationer till vår värld.

Problemet blir då att ta Indien, som typiskt sett har få associationer annat än etniskt väldigt överdrivna (Bollywood, elefanter, gurus). Beskriver jag en karaktär som "indisk" (utan att använda det ordet, men jag kallar heller aldrig en Tokon för skotte) så är det stor risk att associationerna slår fel, eller att man som man ofta gör, väljer att ignorera dem.

Nåja, nu är jag inte så gnällig över det. Mitt problem är lite mer praktiskt som sagt. Om ebrhonitiska vanarer ser ut som Indier så har jag inga bilder, ergo ingen kampanj (ja, så viktigt är bilder). Om de inte ser ut som Indier så blir det bara lite cheesy med blekvita indier och swastikas :gremsmile:

Eller någon som sitter på en fantastisk samling indisk-inspirerade fantasybilder? :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det går ju att köra djupgående indisk inspiration men hämta själva "estetiken" annorstädes. Om det är för din spelgrupp du gör detta har du ju alla möjligheter i världen att forma deras bild av Ebhron, och löper inte samma risk att folk får för sig att kulturen är, låt oss säga, "kinesisk" (vad nu det innebär), bara för att estetiken råkar vara det. Eller?

Personligen skulle jag gärna se Ebhron som koncept som någonting ihopsnickrat på akademierna, en idé mer än ett faktum, och att den ebhronitiska kontinenten som sådan är full av små kungadömen och klaner och städer. Slavhandel och invandring har påverkat demografin både norrifrån och från oceranen i väst.

Sen skulle jag ju flytta hela skiten också... Tycker närheten till Consaber är störande.

/Hjalle, why?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag har också alltid föreställt mig Ebhron som lite kinesiskt. Just kunskapsstat rimmar rätt väl med den meritokratiska byråkrati som medeltida Kina var. Dessutom har jag för mig att en stor del av befolkningen är av rauniskt urspurng, vips har du lite mongoliska/asiatiska drag. Dessutom har de ingen statsreligion, och inte heller uppmuntrar de religiositet. Man kan ju enkelt hitta på någon slags filosofi istället för en utpräglad religion, självklart kommer man att tänka på konfucianism, taoism etc.
Vad gäller språk och arkitektur osv. så behöver man ju inte rippa Kina rakt av som du säger, utan varför inte söka inspiration i sydost-asien eller sydamerika kanske?


Sen kanske någon twist är på sin plats för att inte få Ebhron att likna Thalamur allt för mkt kulturellt. Båda länder är ju magikratier med lite ateistisk läggning. Thalamur talar ju om att Ebhron kontrollerar sina medborgare med hjälp av magi, finns det någon sanning i detta? Måste alla nyfödda "döpas" av en magiker som öppnar deras sinnen för statens propaganda? Eller genomgår alla årliga ritualer där de utsätts för magi? Eller är det faktiskt så att Ebhron inte alls ägnar sig åt sådana saker utan har en tillräckligt hierarkisk filosofi (kastsystem?) att man inte behöver magi för att kontrollera folket? Eller är det så att Ebhron har något slags lokal demokrati som gör att folk i allmänhet är rätt nöjda? Äger folket de flesta resurserna gemensamt (proto-kommunism?) eller är det tvärtom så att de drivna/priviligerade/lyckligt lottade kan bli hur rika som helst (kapitalism/stark äganderätt?)? Eller kan den härskande klassen konfiskera ägodelar hur lätt som helst (medeltida Kina)?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Som jag tänkte mig Ebhron-staten när den skrevs så var det just en meritokratisk, tämligen auktoritär men ändå med mundanska mått mätt fritt land. D.v.s. att ingen klassisk arvsadel eller högre stående folk, utan en där de allra bästa blir landets elit.

Jag ser Kabalaorden som endast till viss del magisk, jag tänker mig en allomfattande organisation på samma sätt som Daak-kyrkan i Jargien. Det finns Kabala-avdelningar för alla områden av kunskap. Och alla är ute efter bland landets enorma folkmassa hitta de allra bästa. Om man blir hittad som en av dessa talanger kan man dock säga hejdå till allt vad familj och vanlig uppväxt heter - likt en dalai lama eller någon form av eunuck så ska man drillas in i Kabalaordens dogmer och "bli det bästa för Ebhron". Väl uppe i kunskapstoppen är det förstås en hänsynslös politisk kamp, och givetvis leder denna kunskapselitism till många fula baksidor av landet.

Men mannen på gatan har det bra tack vare ett system som ser till att klyftorna mellan rik och fattig inte är enorma, och som ser till att dämpa all form av social oro. Ex. vände Kabalaorden raunahordernas antågande till en ren fördel, genom att rekrytera raunerna, ge dem viktiga befälspositioner och därmed göra en omvänd assimilering.

Allt ovan förklarar också varför Kabalaorden är såpass orolig för Daak-tron, eftersom den bygger på ofta motsatta principer och därmed riskerar bli en social oro. Frågan är hur Kabalaorden kan avväpna Daak-tron istället för att likt Thalamur terrorisera bort den.
 
Top