Liten nostalgisk rant
Som det är nu så känns det mest som "Vampire" vinglar mellan att vara ett djupt och personligt spel och att vara någon form av Vampire-action á la "Blade", där WW lyckas bäst med det senare.
Ja, men det är samtidigt både spelets styrka och svaghet. Det är en styrka att flera olika spelstilar fungerar i Vampire, till skillnad mot tex de hårt nischade Forgespelen.
Det är en svaghet som blottas om spelarna i gruppen är ute efter olika saker, tex en grupp som både innehåller EMO-spelare och powergamers. De flesta av oss vet väl hur det kan sluta...
Däremot så har WW lyckats väl med att bygga upp en myt kring sitt spel, en myt som säger att deras upplägg är unikt, överlägset och fundamentalt annorlunda än alla andras.
För tio år sedan hade jag gett dig oreserverat medhåll, men nu är det rätt länge sedan WWs ångestgloria hamnade på sned, kanske har den fallit helt och hållet.
När Vampire kom var det som värsta väckelserörelsen i rollspelsvärlden, mängder av rollspelare avsvor sig sina gamla gudar för att istället dyrka World of Darkness. För WW-spelen handlade ju om Storytelling, en helt "ny" grej!
Jag gillade också Vampire men samtidigt var vi som fortsatte spelleda äldre spel, som Drakar & Demoner, Warhammer och Shadowrun, inte så förtjusta i att få våra spel ständigt idiotförklarade pga deras påstådda underlägsenhet kontra World of Darkness. Vi ansåg ju att vi alltid hade haft fokus på en berättelse i våra äventyr och kampanjer. Närhelst jag frågade någon av de "nyfrälsta" om hur de själva spelat innan Vampire kom diskvalificerade de villigt sitt eget tidigare spelande/spelledande med att säga (ungefär) att det bara handlade om powergaming och hack´n slash...
Men WW-kyrkans väckelserörelse dog ut ungefär samtidigt med 90-talet, dels för att folk började inse att Vampire och de andra World of Darkness-spelen (som hunnit bli ganska många nu!) inte var så annorlunda jämfört med tidigare spel som WW själva påstod, men även för att WW var för dåliga på att visa "hur det skulle göras". Nästan allt som gavs ut till World of Darkness var olika typer av världs- eller regelmoduler, de få äventyr som kom slog inte någon med häpnad. (Jag spelade Transylvania Chronicles, Giovanni Chronicles och delar av Diablerie: Mexico. Någon som har en annan uppfattning?)
De bästa äventyren till Warhammer och Ereb-Altor var överlägsna det som jätten WW producerade. Och det bästa Vampire-äventyret jag spelade var ett som min spelledare skrev själv.
Jag nöjer mig med att konstatera att Vampire är ett bra rollspel. Det behöver inte göras krångligare än så. Kan i alla fall konstatera att det inte är den guds gåva till rollspelsvärlden många trodde 1994.
Gordeg