Nekromanti De blå regnens tid

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Häromdagen hittade jag den gamla kultromanen "De blå regnens tid" i bokhyllan. Boken ifråga är en rätt udda fantasyhistoria författad av Björn Holm, en författare som mest är känd för välskrivna historiska romaner. I boken förekommer en mängd udda inslag, bland annat högteknologiska "lämningar" från forntiden och skumma varelser (grobianer, var-råttor och en sensmoral!). Kanske mest intressant är att boken är löst baserad på en D&D-kampanj, vilken förmodligen var av både annorlunda och kreativt slag.

Varför Björn Holm fick för sig att skriva ihop en sådan här historia vet jag inte, och såvitt jag vet har han heller inte återkommit till fantasy i sin övriga utgivning. Historien borde i alla fall kunna inspirera en del rollspelare, särskilt sådana som rör sig i postapokalyptiska världar av lo-tech-slag. Någon annan som läst den här mycket säregna boken och vill kommentera?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Har läst den, den var intressant men något udda.
Gillar exempelvis de förstenade "trämurarna"...

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
När jag läste boken för förfärligt många år sedan fick jag förklaringen till varför en person i ett radioprogram hade sågat rollspelsgenren genom att hänvisa till förbryllande alvsamlag. Det var alltså Björn Holm som var den skyldige.
Att boken skulle vara löst baserad på en D&D-kampanj håller jag inte riktigt med om. Jag tycker den är STENHÅRT D&D-ig. Redan på sidan 2 presenterar sig berättaren som en tredje nivåns tjuv med officiell titel "börsplundrare". Allra sist i boken är ett magiskt föremål detaljerat beskrivet i speltermer.
Det är lite detta som är bokens problem, samt att författaren tar begreppet fantasy som en ursäkt för att stoppa in alla möjliga infall och stämningslägen helt utan styrsel. Den ger verkligen intryck av att vara en kampanjjournal i en kampanj där tärningar är viktigare än röda trådar.
Men om man läser den som just en kampanjjournal är den en intressant inblick i en spelgrupps beteende.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Allra sist i boken är ett magiskt föremål detaljerat beskrivet i speltermer.
Kom igen, "Vilburs Magiska Horn" är ju ett av de bästa magiska föremål som någonsin skapats! :gremlaugh: Jag ångrar bara att jag tappade bort kopian jag tog av dem innan jag lämnade tillbaka boken till biblioteket - de har inte kvar boken längre... :gremfrown:

/Henrik
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Rätt mycket av personer, varelser och begrepp är ju rippat direkt från D&D-världen, men vad jag minns säger författaren i ett efterord att boken inte följt kampanjens utveckling exakt. Det är ändå lite udda att en så "rollspelsbaserad" bok har kunnat ges ut i befintligt skick. Undrar förresten vad innehavarna av diverse D&D-copyright tycker om det?

Tärningar viktigare än röda trådar, nja... Det finns ju iaf en rätt bizarr metaplot i bakgrunden, även om den beskrivs ganska flyktigt. En del röda trådar finns ju också i form av vissa huvudpersoners hemliga kopplingar till forntida fraktioner.

Beträffande spelgruppens beteende, så är det väl ungefär som man kan vänta sig? Dyrka upp låsen, slå ihjäl monstren och nuppa med alvtjejen... ok, kanske inte alltid vad man kan vänta sig :gremwink:
 
Top