Nekromanti De bästa kampanjerna(äventyren)?

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag tänkte bara kolla med er vilka är de äventyr/kampanjer som ni har njutit mest åt som spelare och spelledare. Jag känner mig inte så kreativ på senare tiden(kanske har för lite tid) och eftersom den förra färdigskrivna kampanjen vi spelade var så lyckad tänkte jag kolla upp fler möjligheter. System, setting, stil gör inget(om dom inte är för obskyra så man aldrig kan få tag på dom). Hjälp en trött SL...
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Ett bra köp

Ett av de bästa köp jag och några vänner gjort, var att vi la ihop typ en hundring var, och köpte Western-boxen. I där fanns rollformulär, grundbok med regler (utmärkta enl mig), några äventyr, en skiva med massa bra pdf'er och äventyr, samt tom en penna. Allt man behövde. Speciellt äventyret 'Lagen i Trinidad' är riktigt bra. Rekomenderas väldigt starkt. Eftersom det till hösten kommer en uppfräshning av regelsystemet, (världsbeskrivningen kommer knappast att ändras :gremwink:) så rear de ut de gamla böckerna nu, så köp köp köp!
Just det, det utspelar sig alltså i ett historiskt korrekt vilda western i USA, bara för att förtydliga.

/Gorger
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: De bästa kampanjerna

Av de kampanjer jag brukar rekommendera är det bara en som finns i tryck (vad jag vet).

Den femte konfluxen
Består av delarna Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den femte konfluxen, samt bakgrundsmodulen Trakorien. Det är en klassiskt kampanj till Drakar och demoner 3/4, sprängfylld med originella idéer, lustiga personer och annorlunda platser.

Masks of Nyarlathotep
En stor kampanj till Call of Cthulhu. Rollpersonerna får åka runt hela jorden för att stoppa den onde gudens planer och lär bli galna flera gånger om innan de är klara.

Undergångens arvtagare
Den helt enormt stora kampanjen till Mutant som hittills består av delarna Pirit och Nordholmia. Man kanske ska vänta med ett helhetsomdöme tills den sista delen kommit ut, men även om den visar sig vara genomusel kommer summan av delarna att bli klart över genomsnittet.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Utom nämnda Masks of Nyarlathotep och Den Femte Konfluxen som jag också gillar rekommenderar jag gärna Enemy Within-kampanjen till Warhammer FRPG, men det är ju också hemskt out of print.

En lite mindre kampanj som jag gillar, som egentligen inte är sådär enorm, världsomvälvande, djup, dramatisk och episk (som de andra nämnda), men som fortfarande känns kvalitativ är The Vault of Larin Karr till Dungeons and Dragons. Det är ett väl beskrivet område med inbyggda konflikter som man helt enkelt kan dumpa rollpersonerna i och ge dem ett mål och låta allt utveckla sig självt. Det finns en maffig dungeon i slutet, men annars kan allt utvecklas lite som det vill. Bra minikampanj i alla fall.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Annan bra Cthulhu-kampanj är ju Horror on the Orient Express . Här skall man försöka hitta delar av en skum staty som inte får hamna i orätta händer.

Till Shadowrun är Harlequin och Harlequin's back klart intressanta. I den första så skall man utföra diverse skumma uppdrag som visar sig hänga ihop. I den andra så skall man bokstavligt talat rädda världen från Horrors som är sådär 2500 år för tidiga...

/Ulfgeir
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Måste ju säga att Oraklets 4 ögon har jag ett otroligt bra minne av. Det är nog ett av de bästa kampanjer som jag spelat.

Sedan så får jag ju säga att Vildhajrta/Snösaga/Vildhjarta har en klar potens att bli riktigt bra åcå.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Den Nidländska Reningen" till DoD har jag väldigt bra minnen av. Som jag har förstått det är kampanjen, så som den presenteras i böckerna, inte något att hänga i granen. Som tur är har vi en grymt bra SL som moddade den, och fick världen att kännas både levande och aktuell, så att det blev ett mästerverk.

En annan DoD-kampanj jag måste nämna är "Det Solunska Ödet" som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta också. Oerhört intressant och välplanerad intrig och åtta jättebra äventyr. Dessutom är kampanjen helt gratis. Jag är svag för äventyret "Säg den stjärna som inte faller" som, fastän det kanske inte är tänkt att vara det, fungerar som ett perfekt introduktionsäventyr här.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Tack!

Ja, vi spelade ganska nyligen(ett år sedan) igenom "den femte konfluxen" och det var ju så trevligt. Tack för alla tipsen, så nu kommer vi väl vara upptagna i några år. Kollar in igen efter det :gremgrin:.
 
Top