De bästa digitala rollspelen

Och nu kom jag på vad jag egentligen tänkte på tidigare.

Takes of Arise. Finns fler spel i Tales serien jag skulle kunna rekommendera, men Arise är senaste och förmodligen en av de bästa i serien.

Sen, det här är väl inte rpg kanske, men Alundra.

Och för att avsluta med ett rpg Breath of fire lll.

Nu tror jag att jag fått ur mig all... Vänta.

Earthbound och Terranigma, den senare är nog mycket nostalgi för mig. Men ett av de spel jag spelat om åtskilliga gånger.

Om man suddar bort alla glada nostalgiglasögon från verkligheten vågar jag påstå att Fallout New Vegas håller bättre än de äldre (och yngre) mest för att man inte behöver slåss mot UI och vansinneslångsamt tempo i turordningen.

Jag håller också Baldur's Gate 2 mycket högt. Spelar om det nu, och det håller än i all sin retro-ADnD-charm. Ärkevaniljfantasyklyschor 1A, men gillar man det är det en extremt bra variant av just det. Planescape Torment är alltid värt att spela, trots systemet, men då får man ju en helt annat fantasy. Inga klyschor.

Sen är ju KotoR 1 & 2 inte bara bra spel, utan även det bästa som gjorts under paraplyet Star Wars alla kategorier. Men precis som med Fallout 1 och 2 är det en jävla kamp att slåss mot systemet. WotC:s D20 var inte direkt bra på papper för Star Wars (eller alls) och jäklar i min lilla låda vad det blir klunkigt som datorspel.

Last edited:
Med det sagt - jag är ytterst ouppdaterad. Disco Elysium och Pillars of Eternity och Torment: Numenera har stått på min "borde spela"-lista i en halv evighet. Vad som görs bra inom JRPG-sfären har jag exakt noll koll på.

Känns som det jag lagt mest tid i livet är att spela CRPG, här kommer någon form av lös topp-10 ur huvudet:
  • Morrowind - Bästa Elder scrolls inget snack, gameplay-mässigt en semikatastrof men den underliga och egensinniga världen balanserar upp.
  • Planescape: Torment - Absoluta favoriten som aldrig blev klart, kunde varit det bästa spelet någonsin, är lite som att läsa en bok bitvis.
  • Disco Elysium - Modern klassiker som man åtminstone borde pröva, socialt rollspelande i sitt esse!
  • Arcanum: of steamworks and magic obscura - Steampunk med flertalet unika system, vem vill inte vara en half ogre, fylla sitt inventory med en jättesten för att sedan ha som enda taktik att kasta den på folk?
  • Baldur's gate 3 - Riktigt bra förgrening storymässigt och kul gameplay, i min mening en förbenat tråkig värld som last.
  • Witcher 3: Wild hunt - Är nog min egentliga favorit, Blood & Wine-expansionen är nog det bästa jag spelat någonsin.
  • Kingdom come: Deliverence 2 - Störigt rälsigt, men gillar man historia som jag så är det värt det bara för dens skull.
  • Might & Magic VI - Bra nu? Nej. Typ det mest spännande fantasieggande som jag spelade som barn? JA!
  • Fallout 2 - Inget Fallout efter detta har varit värt min tid, sätter huvudet på spiken gällande post-apokalyps.
  • System shock 2 - Bästa skurken och kul shooter gameplay.
(Precis utanför listan ur huvudet: Pillars of eternity 1+2, KCD1, Mount & Blade 2, KotOR 1+2, Baldur's gate 2)
Återkommer för den obligatoriska glömda guldkornet.

Witcher 2: det är väl lite överskuggat av trean nu som är ett bättre spel (dvs man har mer att göra om man vill döda monster och uppgradera utrustning i flera hundra timmar), men tvåan har några uppdrag som verkligen överraskade mig i hur olika alternativen jag ställdes inför var. Den sortens val var vanligare i isometriska rollspel på nittiotalet, men när detaljrikedomen ökade sjönk den komplexiteten.

Och om man inte spelar tvåan måste man spela trean utan att ha en halstatuering föreställande en naken kvinna som rider på en tunna, och det är ju tragiskt.

Witcher 2
Diggade första spelet väldigt mycket när det kom, så jag slog till på en Collector's Edition till tvåan. Men måste nog säga att jag aldrig spelade klart det. Var ju enorma problem med det vid launch, såpass att det var ospelbart ett tag. Så när det väl gick att spela hade jag lite tappat suget.

Baldur's gate 2 är också riktigt bra, förutom att det är för segt för att spela två gånger men man känner att man borde spela igenom det en andra gång för att plocka detaljerna i plotten man missade första gången. Irenicus är liksom en av de mest episka skurkarna.

Back