De bästa digitala rollspelen

Shadowrun-spelen måste ju nämnas! Jag älskar ju det till Super Nintendo, men har hört att även de senare ska vara bra.

Det spelet som jag minns som "bäst" är Morrowind. Men det är oklart om det bara är nostalgi i dagsläget. Samma gäller Fallout 1&2.
Har även fina minnen från Mass Effect trilogin samt de första tre Dragon Age.

Det bästa jag kört sedan Skyrim är helt klart Kingdom Come. Kör det första nu och det är nästan 5/5. Har hört att tvåan ska vara ännu bättre.

Citerar en recension jag gjorde för ett tag sedan:
Du måste spela tv-spelet Dungeon Encounters!

All grafiken är en liten 3d figur som går på ett rutnät eller stillbilder. All musiken är bara Power Metal covers av klassisk musik. Handlingen är två stycken av den mest generiska tänkbara bakgrundshistorien och karaktärsbeskrivningar på kanske 300 ord styck.

Resten?

RESTEN ÄR TEXT OCH NUMMER SOM HANDLAR OM DUNGEON CRAWLING.

Hela spelet ser ut så här:
View attachment 21658

Eller så här:
View attachment 21659

Eller är text listor!

Det är så jävla spännande! Utforskandet är spännande, striderna är nagelbitande och att planera är så jävla kul.

Det är gjort av Hiroyuki Ito som varit med och gjort typ alla de bra Final Fantasy spelen. Och det är bara striderna och numren från dem utan något av det onödiga som handling, grafik, musik eller karaktärer. Det är som om Wizardry, Final Fantasy och NetHack tillsammans.

Du måste spela det!

Det är mer läsa än spela. Det strategiska är lite väl simpelt; klarade första spelet 3-4 gånger. Håller med @Cybot om att Dragonfall är den bästa i serien, rent historiemässigt.
Det låter ju i och för sig som något för mig då jag ofta spelar främst för storyn och tycker att strider och sånt kommer ivägen 😊

Back