Nekromanti De bästa Cthulhu novellerna?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Är på jakt efter bra noveller om Mythosen... de noveller jag har läst har nämligen varit av ganska varierande kvalité.. så nu undrar jag vilka är egentligen de bästa (de mest spännande)

Jag har bl.a. läst: The Shunned house, Cool air (tror att den hette så), The Lurking death, The colour out of space, The rats in the wall, Call of Cthulhu, pickmans models och så håller jag på att läsa At the mountains of madness.

Finns det några bra novell samlingar som ni kan rekommendera?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
På svenska finns två eller tre böcker med namnet Cthulu (Ja, titeln är felstavad, är dock inte säker på att den är felstavad just sådär) utgivna av Sam J. Lundvall. Urvalet är i min mening mycket bra.

På engelska finns Chtulhu Omnibus som samlar alla Lovecrafts berättelser (och jag gillar dem alla). Övriga mytosförfattare har jag ingen koll på än.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Jag rekommenderar Arkham House's tre Lovecraft antologier.

Varje er pa massor med sidor, inbundna och sa vidare. Ska vara majoriteten av alla HPL's verk.

At the Mountains of Madness and ...

Dagon and ...

och en tredje som jag inte minns namnet pa och inte orkar kolla upp :gremsmile:


Du kan sjelv titta pa www.arkhamhouse.com
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Er du seker pa att det verkligen er "alla" HPL's verk i Cthulhu Omnibus... det later rett mycket, nemligen.

Mannen skrev vel en sisader 60-70 berettelser. Vissa Cthulhu, andra inte. Cthulhu Mythos er ju inte ens hans eget pahitt.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"På svenska finns två eller tre böcker med namnet Cthulu (Ja, titeln är felstavad, är dock inte säker på att den är felstavad just sådär) utgivna av Sam J. Lundvall. Urvalet är i min mening mycket bra."

Jo, dom har jag faktiskt läst lite av... Dom finns typ på det mitt lokala bibliotek... Fast ska man inte helst läsa dem på englska? Eller är det bra översättningar i dom här böckerna?

Har du förresten någon aning om var man kan få tag på böckerna? (både de svenska och den engelska)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Cthulu (Ja, titeln är felstavad, är dock inte säker på att den är felstavad just sådär)
Jag tror att den bara är felstavad på omslaget, inte på insidan. Vilket gör det hela ännu märkligare. (Eller så upptäckte de felstavningen när omslagen kom och hann rätta det, eller så minns jag fel.)

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Är på jakt efter bra noveller om Mythosen... de noveller jag har läst har nämligen varit av ganska varierande kvalité.. så nu undrar jag vilka är egentligen de bästa (de mest spännande)
Alla de berättelser som räknas till kärnan av mytologin är bra. Det är:
Pickmans Model
The Colour out of Space
The Music of Erich Zahn
The Haunter of the Dark
The Call of Cthulhu
The Dunwich Horror
The Wisperer in the Darkness
The Thing on the Doorstep
The Shadow over Innsmouth
The Shadow out of Time
The Dreams in the Witch House
...och antagligen en eller flera som jag glömt. Min favorit är helt klart The Music of Erich Zahn.
Även The Case of Charles Dexter Ward och At the Mountains of Madness är bra, även om jag tycker att Mountains är lite långtråkig.

/tobias
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"och en tredje som jag inte minns namnet pa och inte orkar kolla upp "

Menar herrn möjligtvis "The Dunwich horror"? Böckerna ser ju riktigt snygga ut... men de tyvärr så verkar de även vara ganska dyra. Har du beställt därifrån förut? Hur mycket kostar det i frakt och liknande?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vill minnas att översättningarna är rätt schyssta. Dessutom tycker jag HPLs smått gammalmodiga engelska kan vara rätt jobbig ibland.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Den bästa är ju lätt The colour out of space. The Case of Charles Dexter Ward är ju också bra. Sedan finns det ju en jävla massa andra Mythosförfattare att gräva bland, men vad som gäller där vet jag inte. Tidskriften Minotauren rekommenderas, samt boken "Necronomicon i Sverige" från Aleph förlag (de som ger ut Minotauren). Den är relativt ny, och borde finnas tillgänglig fortfarande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Mer "cyclopean" åt folket!

Vill minnas att översättningarna är rätt schyssta. Dessutom tycker jag HPLs smått gammalmodiga engelska kan vara rätt jobbig ibland.
Va? Gammalmodig? Det är inte riktig engelska om man inte använder ordet "cyclopean" minst en gång i varje novell! :gremsmile:

/tobias
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Den bästa är ju lätt The colour out of space"

Jo, den är grym :gremgrin:

samt boken "Necronomicon i Sverige"

Hmm har för mig att jag läst lite ur den... Där står det till exempel att The colour out of space är inspirerad av en plats i Sverige eller hur?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
För mig kostar det nästan ingenting, eftersom jag bor på andra sidan Atlanten... tyvärr kan jag inte ge dig mer information.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Kolla på The HP Lovecraft Library, där finns det mesta.

Jag är inte riktigt 100% säker på lagligheten, men de för ett övertygande argument för att det ska vara lagligt, och om man inte kan lita på främlingar på internet, vem kan man då lita på?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Sverige Out of Space

Jo, jag tror att de publicerar en novell av M.R. James eller något liknande som handlar om en plats i Sverige och den novellen påstås ha inspirerat Lovecraft till "The Colour out of Space". Platsen ska vara belägen någonstans i närheten av Hallandsåsen för den som är nyfiken. Jag undrar om de inte knyter den platsen till Tycho Brahes observationer av en meteorit vars nedfall kopplas till en serie mystiska händelser i det då danska Skåne. Fast det kan vara i Minotaurens temanummer "Necronomicon i Sverige". Minotauren är f.ö. en utmärkt tidsskrift för oss skräckfantaster. Den har dessutom getts presstöd vilket borde göra den lättare att hitta ute i landet.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Sverige Out of Space

Norra Skåne, i närheten av Hallandsåsen. Har tyvärr inte bokjäveln tillgänglig just nu, men återkommer med så detaljerad info som möjligt.
 
Top