Nekromanti De bästa ögonblicken i sagan om Star Wars

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jamen jajamän!

Trist rymdstrid i början. Varför skulle någon skjuta små gulliga leksaksrobotar på andra rymdskepp så att de kan borra sönder motståndaren? Vi vet redan att den där handelsfederationen är fjantar, med sina "roger-roger"-robotar och allt. Varför mosa det i ansiktet på oss?
För att vi måste etablera att Anakin var en bra pilot! Jöhh!!
Nu i efterhand inser jag visserligen att det var det som episod ett var till för, men det var vad jag tänkte då. :gremsmile:
(Iofs så vore det rätt fånigt om Obi-Wans första mening som beskriver Anakin i 4:an syftar på Anakins hobby som barn. Att han syftar på den korta flygscenen är förstås också fånigt, fast inte lika. :gremsmile:)

4. Hmm... Vaders fall, var inte det det viktigaste i filmen? Kanske man skulle lagt ner lite krut på, manus-wise? Åtminstone lite grann? Aha, Anakin har en god/ond-switch på ryggen. Åhå.
Jag menar det! Man kan ju låtsas att han har fått sitt omdöme förmörkat, och att han var ett stört miffo som vägde mot att döda småbarn för sin bruds skull redan innan.. Men det känns rätt lökigt.
Senaten verkar lida lite av samma problem. :gremsmile:

6. Ååå... alla jedi som nyss var hårda som fan blir nerskjutna av gemene fotsoldater. Trist. Helt misslyckad sekvens, man fick ingen känsla av att jedis utrotades.
Äh, det blev nog min favoritscen i hela nya trilogin. Men jag håller helt klart med om att det hade tjänat på att få lite mer saft.

10. Och till sist: nu är Vader en fjant. Jupp, en mes. Varför: "Noooooooooooooooo". Därför.
Det var ju faktiskt för Padmé han gick igenom allt det här. Jag är helt med Lindenius här. Ni andra kanske gillar den här, Dnalor gjorde det iaf. :gremsmile:


Något annat som kändes lite lökigt var att jag hittade på egna fåniga repliker åt skådespelarna, och så säger (gör) dom just det nästa sekund! Som kejsaren som förkunnar emperiet och Anakin som tänder sin värja i jedisalen. Okej, det kanske inte var så dåligt manusmässigt, men det kändes väldigt fånigt att se dom göra det. :gremsmile:

Det där typiska inflationssyndromet var också kasst. Om nu jedis kan övermanna droider som står och siktar på dom, varför låter dom ett gäng kloner äga dom då? Till och med den läskiga dödsstjärnan fylld med stormtrupper i 4:an känns mindre läskig.
Star Wars gled från saga till action, och det tycker jag är lite synd. Men hur ska man kunna göra en saga av något som blivit så detaljerat och utforskat som Star Wars?

Vissa repliker kände jag igen, som "You will learn the true power of the dark side!" (eller liknande) och klassikern "I have a bad feeling about this". Jag vet inte om det är kul eller lökigt. :gremsmile:
Ah just det, och en riktigt grym grej är när de går in för landning på Coruscant i början. De sveper genom atmosfären, den gigantiska staden under dom, och Obi-Wan säger "Stadigt..." :gremlaugh: Det ägde.

Nu blev det här ett inlägg om Ep. 3, men Ep. 3-tråden var för gammal för att skriva i.. :gremblush:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Mina bästa ögonblicken

A long time ago in a thread far away... jag kommer hit och svarar lite i efterhand om det är okej. Visst av oss behöver gott om tid för att faktiskt få filmerna sedda. Nu har jag hur som helst sett allihop och blev sugen på att leta upp den där tråden som jag dissade tidigare pga spoilerrisk.

Lite allmännt babbel: Jag gillar (i likhet med många andra "gamla" nördar) de tre gamla filmerna bättre. Här kommer anledningarna.
* En favoritkaraktär jag kan identifiera mig med. Det här är en viktig grej för att jag ska älska filmer, om jag känner för en karaktär så bryr jag mig mer om vad som händer med honom, hans vänner osv. Jag går mer in i storyn. Luke var min självklare favorit i de gamla rullarna (faktiskt blev jag förvånad när en polare sa att han tyckte att Han Solo var grymmast. Jag var helt övertygad om att alla andra hade Luke som favorit också. Det fanns liksom inget annat för mig). De nya rullarna saknar en motsvarade favorit. Obi-One kommer närmst.
* Ålder. Jag har i två tidningsartiklar läst citat från Lucas där han sagt att hans målgrupp för filmerna är pojkar i åldern 12-14 (kanske inte minns exakt nu, men nåt sånt). Jag var runt 10 när jag först kom i kontakt med Star Wars och nu är jag 23. Jag är längre från målgruppen nu och har andra krav.
* Nostalgi. Det är svårt att spöa nostalgi.
* Det är lite "för mycket" lite "för ofta" i de nya filmerna.

Sen ska jag försöka svara på frågan också:
Episod 1: Fighten mellan Qui-Gon/Obi-One och Darth Maul. när ljussablarna kommer fram sitter jag återigen som en fånleende liten grabb med lycka i ansiktet. Annars den klart svagaste filmen för min del.

Episod 2: Hmm... Kaminobiten är jäkligt skön jag gillar också när Anakin flippar ut och mosar sandfolk. Sedan när imperial march återanvänds när han berättar vad han gjort för Padme... underbart. Hans onda väg har påbörjats.

Episod 3: Slutet var starkt. När Jedis mördas bakifrån av sina egna trupper. När Obi-One skriker åt Anakin att han var den utvalde, att han skulle förgöra Siths, inte gå med dom. När Luke/Leia flyttas bort. När Anakin verkligen blir Vader, en halv maskin.

Några klagade på att jedierna (gah, plural) dog alldeles för billigt då de var asgrymma fighters alldeles nyss. Tycker inte ni att det är skillnad i att möta fiender framifrån i mentalt förberedd strid och att möta sina forna vänner när de utan förvarning börjar skjuta er i ryggen?

Sen har jag inte sett Frankensteins monster... men jag tyckte inte det var något löjligt alls i maskinVaders uppvaknande. Och att Kejsaren får honom att tro att det var Vader som dödade Padme var klockrent också, att ytterliggare spä på hatet/ondskan hos honom.

Episod 4: Får jag svara "hela filmen"? Inte det? Okej... hmmm... jag älskar när Luke hör Obi-Ones röst och plockar bort siktet och spränger dödsstjärnan med kraften som guide. Samma underbara känsla som när Neo i tunnelbanan vänder sig om om Morpheus säger "he's beginning to believe".

Episod 5: Svårt. Jag har alltid sett femman som ett mellanspel mellan 4an och 6an (inte helt sant). Dagobah-träningen svarar jag nog.

Episod 6: Luke gömmer sig.
Vader: Your feelings for them are strong. Specially for your... sister. So you have a twin sister. Obi-One was wise to hide her, now his failure is complete. If you don't join the dark side, maybe she will.
Luke: Nooooooo.
Och sedan den bästa 1 mot 1-fighten i filmhistorien. Rörelsena, ljuden, själen.
Tror det där är den bästa filmscen jag någonsin sett.
Annars skulle jag i likhet med 4:an vilja svara "hela filmen".
 
Top