Nekromanti de överlevande

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
jag läste en bok som hette Råttornas Stad, skriven av någon som hette David Robbins. Det verkar som om det finns en hel serie kallad De Överlevande, som då utspelar sig efter tredje världskriget. Har ej funnit någon annan än råttornas stad så jag undrar om någon som vet var man skulle kunna hitta de andra av dessa "antika" böcker?

"My hotel's as clean as an elven arse"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Antika är ordet!! Jag vet inte riktigt när de släpptes, men jag kommer ihåg att jag läste dem för en 15 år sedan eller så. De fanns att köpa i pressbyrån för 10 spänn.

Hmm ... efter lite rotande bland bokhyllorna hittade jag del 30 (!!) i serien De Överlevande, av David Robbins. "Den befästa staden".

Digga baksidestexten:
"I staden Twin Cities finns några tynande rester av befolkningen instängda efter tredje världskriget. Triad Alfa ska hjälpa dem att flytta närmare Hemmet. Men Blade och hans vänner blir själva fasttagna och inspärrade. De ska skickas till Omvandlingslägret i den Civiliserade zonen där diktatorn Samuel II härskar. För att omdanas till de goda, lydiga medborgare som han vill ha..."

Jag har verkligen ingen aning om var man kan hitta andra Överlevande-böcker. I antikvariat, kanske, eller på loppmarknader. Ett sätt kan ju vara att försöka se om förlaget Winther finns kvar (tveksamt). Eller Wennerbergs Förlag, som Winther verkar vara en del av. Ser också att min bok är "published by agreement with Ulla Lohren [o= danskt ö] Literary Agency"

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det verkar som om det finns en hel serie kallad De Överlevande, som då utspelar sig efter tredje världskriget.</I>

Nu känner jag mig gammal... Jo, De Överlevande var go kvällslektyr i mitten av 80-talet. Det var inte <I>en</I> bokserie, utan en kollektion av flera sådana av olika författare, med efter katastrofen-action som gemensamt tema. Har använts som idékälla i Mutant 2-scenarier och var en av inspirationerna bakom Wastelands. Här finns en rätt snabb snabbgenomgång av några av de olika delserierna:

<A HREF="http://groups.yahoo.com/group/mutant/message/599" target="_new">http://groups.yahoo.com/group/mutant/message/599</A>

(Mad Max-klonen i böckerna 12-18 som han nämner, var om en figur vid namn Vandraren, vars äventyr började i bokserien SuperAction innan de flyttade över till De Överlevande. Men han var med i minst ett halvdussin böcker där, inte bara två.)

--
Åke
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ujujuj.... Vilket del var det???För det är en himla massa överlevare i diverse omgångar,alla dock i de överlevande serien... De första handlar om jag minns fel om en bit in i framtiden om en man som heter Bonner, fem sex nr eller så, sen så kommer en annan snubbe in i en annan vision och han har utsatts för exprimentgaser,kallas för vandrare, men den är något urballad, speciellt emot slutet... och sen så... tre olika "serier" till kan jag erinra mig. Råttornas stad förresten, var det i Sthlm? Men var de finns har jag tyvärr inte någon aning om....

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: de överlevande (ot)

Titeln fick mig att reminisera. Är det nån som minns den brittiska TV-serien "The Survivors", som visades på svensk tv i slutet av 70-talet under namnet "De överlevande"? Den gick ut på att nån slags smitta tagit livet av 99% av världens befolkning och följde de överlevandes strapatser i ett nästan folktomt england. Vill minnas att den var riktigt bra, synd att den aldrig repriserats.

/Anders
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
De överlevande. Jo, tack, dem har man läst. Tror det finns ett trettiotal delar, men de håller sig väl på samma nivå som Bill och Ben? Eller? Tror dock att jag har de flesta böckerna i serien. Om jag inte gett bort dem. Men så bra är de väl inte?

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Men så bra är de väl inte?</I>

Från baksidan till bok 2, ´Våldets Lag´:
<BLOCKQUOTE>"Världen ligger i ruiner efter atomkriget. Lag och ordning existerar inte. Människorna lever som råttor i ruiner och är beredda att döda för att få mat och vatten, bränsle och sex.
Och någonstans i detta helvete finns något oerhört värdefullt - oändliga mängder motorbränsle. Alla vill åt det... även Bonner. Han är en av dem som orkar leva enligt VÅLDETS LAG.
<I>Ny serie - Det mest skakande du läst.</I>"</BLOCKQUOTE>Hur kan man annat än älska nåt sånt? (-:

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Heheh ... det pinsamma är ju att baksidestexterna är bättre än böckerna själva. =) =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Bonner var ju ändå betydligt bättre än vandraren som totalt ballade ru på slutet</I>

Fast slutet var på sitt sätt rätt ballt. (-:  Jag fick intrycket att författaren (har glömt hans namn) <I>egentligen</I> ville skriva fantasy, men satt fast med sin gamla post holocaust-serie... men ju längre tiden gick, desto starkare blev frestelsen...

Nå, Vandraren-böckerna var iaf bra ett tag; det är mer än man kunde säga om en del av de andra.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
SJälv minns jag bara Blake och Rikki-Tikki-Tavi, indianen som tryckte in ögat med pekfingret på en motståndare och mosade hjärnan på honom genom att röra om...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Hårda killar

Vilka jäkla hjältar asså! Konstigt att man inte är mer skadad än man är. =)

Förresten, undrar hur lång tid det tog för författarna att skriva en Överlevande-bok. Jag skulle gissa på 14-dar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Kommer inte alls ihåg de elaka RS-männen som hade hemska strålskader och jobbade för leatherman i slavstaterna i väster eller Jättarna???

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Naaee... vandraren bäst! Alla mina första mutantrollpersonerer hade svart skåpbil.. som givetvis klädd med kevlarvästar invändigt o hade en massa finesser. Det var tider det.

Svarta skåpbilar rullar!

/Nostalgisk Makaron
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: de överlevande (ot)

<I>Är det nån som minns den brittiska TV-serien "The Survivors", som visades på svensk tv i slutet av 70-talet under namnet "De överlevande"?</I>

Jag minns <I>att</I> den gick, men kommer inte ihåg speciellt mycket av den. Hr Blixt brukar iaf lista den som ännu en inspirationskälla till Wastelands.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Re: Hårda killar

Som mest. Det är väl ungefär som med Harlekin böckerna. De har en viss standardintrig, och lägger ner lite mer jobb på början av boken än resten, för att man ska vilja läsa vidare. Slutet kan sen vara hus kasst som helst.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hårda killar

<I>Förresten, undrar hur lång tid det tog för författarna att skriva en Överlevande-bok. Jag skulle gissa på 14-dar.</I>

Hasse Sundqvist, Rubicons redaktör, sa sig ha haft ett par actionpocketar (skrivna under pseudonym) på sitt brottsregister, och var rätt bekant med den branschen. Han beskrev pocketförfattare och deras verk som: "Ibland är det nån som får litteraturambitioner, men det skiter sig oftast. De skriver bäst när de vet att de bara gör dynga". (-:

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: de överlevande (ännu mer ot)

Oj! Detta rotandet i minnesbankarna har fått mig att minnas den mest klassiska av BBCs 70-tals serier "Day if the Triffids". Jävlars vad impad jag var när jag såg den vid 12-13 års åldern. T.o.m så impad att jag efter det införde triffider i min Drakar & Demoner-värld ;-)

/Anders
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Trebenta robotar?

Var inte det serien där jorden attackerades av aliens som gick omkring i stora jäkla trebenta metallrobotar? Sen var det något om att de märkte människorna med nån skum symbol på huvudet... som gjorde att de kunde kontrollera dem (?????).

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tripods

"Var inte det serien där jorden attackerades av aliens som gick omkring i stora jäkla trebenta metallrobotar? Sen var det något om att de märkte människorna med nån skum symbol på huvudet... som gjorde att de kunde kontrollera dem (?????)."

Nepp, du gjorde nyss samma misstag som jag gjorde ett tag på åttitalet - blandade ihop tripods med triffids. Tripods är stora trebenta robotar. Triffids är en slags muterad köttätande växt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top