Nekromanti De övergivnas armé är på tapeten igen!

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Intressant sammanträffande. Jag och min sambo satt och spelade frågespelet Geni i förrgår, och där fanns det en fråga om just den boken.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Ond bråd död said:
Snäll fråga. Om man inte var rollspelare då, så är man ju chanslös.

Vad var frågan?
Med tanke på vilket mediabrus det var då så...nej, till och med en icke-rollspelare har en hyggligt bra chans att klara frågan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Snäll fråga. Om man inte var rollspelare då, så är man ju chanslös.

Vad var frågan?
Inte osnällare än vilken Trivial Pursuit-sportfråga som helst...

TP och andra frågespel handlar ju om att lära sig alla korten i spelet; frågorna är (generellt) för specifika för att någon bara ska "råka" kunna allt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
Ond bråd död said:
Snäll fråga. Om man inte var rollspelare då, så är man ju chanslös.

Vad var frågan?
Inte osnällare än vilken Trivial Pursuit-sportfråga som helst...

TP och andra frågespel handlar ju om att lära sig alla korten i spelet; frågorna är (generellt) för specifika för att någon bara ska "råka" kunna allt.
Nja, man kommer skapligt långt med allmänbildning. Vet man lite om historia, kultur, vetenskap och sånt så kan man faktiskt gissa ganska mycket med träffsäkerhet.

Däremot hatar jag sportfrågorna, det är verkligen statistiknitpickning från början till slut.

Likaså hatar jag ja/nej frågorna enligt modellen "Är <otroliga påstendet X> sant?", därför att det är alltid så att det är sant.

Däremot gillar jag Guiness Rekord-spelet (kommer inte ihåg exakt namn). Där svarar alla och närmast vinner. Då blir det lite skicklighet i det (eller, ibland, tur, som när vi fick sådär 20 flygplansfrågor på raken, vilket är mitt ämne och absolut inte sambons ämne...).

En grej jag gillar med frågespel är att man kan spela med kidsen på lika villkor, genom att vi kör vuxenfrågorna och de kör ungdomsfrågorna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ond bråd död said:
Snäll fråga. Om man inte var rollspelare då, så är man ju chanslös.

Vad var frågan?
Vad hette den omdebatterade boken om rollspel som Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt författade?

Inte säker på den exakta ordalydelsen, men close enough.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Troberg said:
Vad hette den omdebatterade boken om rollspel som Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt författade?

Inte säker på den exakta ordalydelsen, men close enough.
... skulle gissa att 70-80% skulle svara "Drakar och Demoner" och/eller "Dungeon and Dragons"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hade ju varit sjukt kul att höra detta irl!!
Tur att det kommer upp på nätet senare.
 
Top