Nekromanti DDM, vilken paket ska man starta med?

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
God morgon alla DDM nördar, jag vill också nörda mig med figurer (visst visst jag har redan 2sådana spel men i alla fall, Warhammer är så skit dyrt och tar så mycket tid och SWM har ju slutats ge ut) så till min fråga, vilket boosterpack ska man starta med? det finns ju 4/5 stycken så vilket är bäst? (förklaring till varför är ju bra också :gremwink:)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Till och börja med så bör du köpa dig ett starter set. Det senaste är från Aberrations och finns t.ex. här. Då får du nödvändigheter som Battlegrid (spelplan), Tiles (eh, spelplansdelar...), regelbok och 12 gubbar (1 Rare, 3 Uncommons och 8 commons tror jag). Du behöver bara en starter.

Sedan bör du nog köpa dig ett par boosters. Alla de tre senaste expansionerna är bra så det är i princip bara att välja. Deathknell är lite mer fokuserat på de onda, Anglefire på de goda och Underdark har bra Uncommons i alla factions, men något sämre rares än de andra. Om jag skulle köpa två boosters så skulle jag nog ta en Anglefire och en Underdark tror jag.

Så, nu har du allt du behöver för att spela!

Edit: Antalet gubabr i en starter var helgalet...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De boosterpacks man främst kan räkna med att hitta till försäljning idag är:

Aberrations
Samma urval av figurer som i Starter-settet. Ett, tycker jag, rätt bra set med några helt fantastiska commons och uncommons. Aberrations är utformat för 100-poängsmatcher, vilket betyder att det finns många lite billigare figurer i detta set; bra för den som är nybörjare. Man ska inte tro att det här är något mjukis-set för tofflisar, dock, några av de sällsynta figurerna är av absolut världsklass än idag. Bra gubbar man kan räkna med att få: Man-at-arms, Mountain Orc, Gnoll Skeleton...

Giants of Legend
GoL är ett tidigare set än Aberrations, och finns i större boostrar än de andra setten. Anledningen: Varje booster innehåller en Huge figur (de tar upp 3 x 3 rutor). Huge figurer får man egentligen inte köra med i 200-poängsmatcher, utan är reserverade för episka bataljer, lite på skoj. GoL är därför inte särskilt lämpade för nybörjare, eftersom de får betala för gubbar de inte kan använda. Å andra sidan är det förbannat roligt att ha en stor pjäs, särskilt eftersom det verkar dröja innan det kommer några nya huge pjäser. I övrigt finns det några få finfina rares, men överlag är det här ändå ett rätt dåligt set. De vanliga och de ovanliga pjäserna är, skulle jag vilja säga, inget vidare.

DeathKnell
Det här är settet som skulle få oss alla att dara inför de hemska odöda legionerna, men i själva verket är både dödsriddaren, mumieherren och nekromantikern rätt veka fjantar. DeathKnell är - precis som de följande setten Angelfire och Underdark - utformade för 200-poängsspel, och det betyder att de flesta gubbar är lite dyrare och lite matigare än vad som är fallet i Aberrations. DeathKnell innehåller en hel del riktigt skräpiga commons och uncommons, såsom jättegrodorna och spellstiched hobgoblins, men också flera kvalitetspjäser som Orc Savage. Ett problem är att en vanlig common i settet är Timber Wolf och att en vanlig uncommon i settet är Dire Bear (vilket lurar många fingrare i butikerna - de känner efter vilken booster som är tung och hoppas därmed få en Beholder, men så visar det sig alltså som oftast att de bara får ännu en stor bamsebjörn att lägga till samlingen). Både vargen och björnen är fantastiska pjäser, så länge som man har en beastmaster att styra dem med. Saknar man en beastmaster så måste de rusa fram till närmsta fiende om de kan, vilket förstör ens taktik helt och hållet. Detta gör att jag bara vill rekommendera Deathknell till den som har en Beastmastercommander, och eftersom den bästa finns i just Deathknell så är det lite som lotto.

Angelfire
Angelfire fokuserar på ett krig mellan änglar och demoner, och till skillnad från tidigare set så klarar den här någorlunda att ha ett tema som faktiskt också märks på figurerna. (Köp inte Aberrations och tro att du skall få många aberrationer - de är inte ens särskilt väl representerade i settet) Angelfire är enligt mig ett nästintill perfekt nybörjarset för den som nästan vuxit ut 100-poängsfåran (när man redan har 1-3 boostrar utöver Startersettet); här finns det gedigna allroundcommanders som varje nybörjare behöver, såväl som dugliga pjäser både för support, foder och frontlinjen. Det finns många fina rares i settet, men framförallt är det uncommonvarelserna som är bättre i detta set än i något annat. Bra figurer man kan räkna med att få: Wild Elf Raider, Wand Expert, Justice Archons, Caravan Guard och Chraal. Man bör förresten passa på att köpa på S/F-bokhandeln, för jag måste ha råkat välja de boostrar som innehöll absolut sämst rares senaste gången jag var där, så det finns säkert bara riktiga pärlor kvar åt er andra.

Underdark
Det senaste settet. På sätt och vis är det ett mycket lämplig set för nybörjare; för här finns nya varianter av gamla figurer från de allra tidigaste setten som är skitsvåra att få tag på idag. Men det är tyvärr också ett set som fullkomligen vimlar av varelser som behöver en beastmaster till commander för att komma till sin rätt. Det var jobbigt i Deathknell, men är rent parodiskt här. Räkna med att få omkring 2 figurer i varenda booster som är mer eller mindre värdelös att spela med utan rätt typ av commander! Det är jättesynd, för annars hade det här varit mitt givna val för alla nybörjare: Här finns bra uncommons av alla de slag (särskilt bra uncommoncommanders!), några riktigt fina commons och några Rares med en hittills aldrig skådad specialförmåga som gör att de har två uppsättningar speldata; en vanlig för spel i 200-poängsband, och så en episk version som är utvecklad och förstärkt; anpassad för spel i 500-poängsklassen, där de kan tampas med vilka monster som helst från Giants of Legend. Jag vill dock inte rekommendera det till nybörjare som saknar en beastmaster som commander, dock.

---

Så... Mitt råd skulle bli att börja med 1-2 Aberrations för att sedan gå över till Angelfire.
 
Top