Nekromanti DDM: Mitt senaste tuffa warband. Såga! Tyck till!

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jag har gått och småfnulat massor på warbands. Det var alldeles för länge sedan jag lirade nu (kanske blir lite den här veckan iaf) och jag har inte testat det ännu.

Nåja, det är CE-bandet:

Eye of Gruumsh
Orc Champion
Red Samurai x2
Orc Wardrummer
Orc Savage
Abyssal Maw
Timber Wolf
199 poäng, 8 minis

Commander rating på blyga 1 gör att initiativ är en stor svaghet. Bandets största svaghet tror jag. Skada kan piskas ut i rätt duktiga mängder. Saves borde klaras hyfsat ofta (+4 på alla saves, ytterligare +1 på moral av commandern) och bandet är rörligt. Det finns många olika nivåer av skada som gör att man inte får så stora problem med såna som tål 65 hp etc (jobbigt att båda tvinga moralslag och döda dom).
5 Timber Wolf
15 Maw, Orc Savage (utan CFX), Red Sam mot figurer med fire resistance
20 Red Samurai, Orc Savage (med CFX)
25 Eye of Gruumsh, Orc Champion (utan CFX)
30 Orc Champion (med CFX)
(CFX = Commander Effect)
To hit är ok men inte fantastiskt bra. Eye of Gruumsh är helt ok med +15/+15. Lite diverse-stuff med Cleave från Orc Champion och 2 eldkoner från samurajerna. Tyvärr flyger ingen i bandet.

Vad tror ni? Kommer jag åka på redigt med däng? Hur skulle DU göra för att förbättra det?

En variant jag funderat på är:
Eye of Gruumsh
Tiefling Captain
Orc Wardrummer
Orc Champion
Red Samurai
Drow Arcane Guard
Orc Savage
Timber Wolf
200/8, där commander rating ökar från 1 till 4 men man tappar lite slagkraft iom att en Samuraj blivit nedgraderad till en Drow Arcane guard.
Är det här bandet mycket bättre?

Vilken/vilka kartor ska jag köra? Har funderat på Teleportation Temple för att ösa loss rejält med mina snabba figurer.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ett riktigt bra band! Skulle vara grymt tungt att möta. Jag har inga direkta förbättringar att föreslå, men kanske några alternativ?

Så vad tycker jag då... Jo, när du ändå spelar utmärkta Eye of Gruumsh så borde du nog ha med orker till honom. Maws är strålande, men Orc savages slår som sagt för +7(20) med onda ögat.

Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x2
Orc Wardrummer x1
Orc warrior x1
Orc savage x2

En annan gubbe jag är svag för är Cursed spirit:
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x40
Orc Wardrummer x1
Cursed spirit x1
Orc warrior x2

I Tieflingversionen kan du för att maximera ögat köra:
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x1
Orc Wardrummer x1
Tiefling captain x1
Howling orc x2
Orc savage x1

Men folk säger också att Quaggoth slave är bra...
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x1
Orc Wardrummer x1
Tiefling captain x1
Quaggoth slave x2
Howling orc x1

Slutligen det band jag skulle köra:
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x1
Orc Wardrummer x1
Tiefling captain x1
Quaggoth slave x1
Cursed spirit x1
Howling orc x1

Åsså crazy-versionen av det:
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x1
Orc Wardrummer x1
Tiefling captain x1
Quaggoth slave x1
Cursed spirit x1
Choker (!!!) x1

Där snackar vi tech-pjäs! Activation-controll är inget att fnysa åt! Kom ihåg vart ni hörde det först! :gremgrin:

EDIT: Jag kom på en varriant till som kan vara lite intressant om man har den:
Eye of Gruumsh x1
Orc Champion x1
Red samurai x1
Orc Wardrummer x1
Tiefling captain x1
Abyssal maw x2
Mounted drow patroll x1

Så varför skulle denna vara viktig då...? Jo, därför att en Mounted drow patroll kan få för sig att rusa in bakom fiendens linjer och slå på saker som Wardrumers, Tieflings och annat klent byggt bös. Ett annat kul alternativ skulle vara att byta MDP och maws mot Xen'drik champion och ett par Orc savages.

Men nu har jag bladdrat nog... :gremcrazy:
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: DDM: Mitt senaste tuffa warband. Såga! Tyck ti

Tack för tipsen!

Jo cursed spirits och troglodyter (eller taer) är lite skoj att leka med. Men det blir inte mycket plats för dom. Lite orcs är hemskt trevliga med Eye of Gruumsh men jag tror inte man ska lita för mycket på dom då dom inte kan träffa en ladugård som är inbyggda i väggen på när dom möter LG och LE (AC 28-marut någon? :gremcrazy:)

Det finns en del att leka med. Jag skulle gärna slänga in en Hill Giant Barbarian också, men då ryker båda samurajerna och man tappar båda konerna. Eller så blir man av med Orc Champion, och det vill jag inte. Nedrans dilemma alltså :p

Ang. choker så har jag redan försökt det en hel del. Men dom tål bara för lite. Det är gratispoäng oftast. Man spelar fegt med den men sällan tillräckligt fegt. Den ska nog användas mest som aktivationskontroll som får leka med dom stora pojkarna först när det hela är helt igenkloggat.

Jag måste verkligen skaffa mig 1-2 orc warriors. :gremfrown:

..och ja, quaggoth slaves är riktigt trevliga. Dom är tillräckligt få poäng för att motståndaren inte ska vilja ge sig på dom så helhjärtat, men dom pucklar ut med rikligt med skada och har savage frenzy. Fearless be teh shit! :gremcool:

Mounted Drow Patrol har jag också funderat på, men har varit lite inne på Drow Arcane Guard istället för lite irriterande conceal och småplock (kon).

/Lambi - springer till tåget
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror det första bandet är bäst, och jag skulle nog köra så här (under förutsättning att man inte ska ha några orc warriors):

eye
ravager
red sam
orc champ
wardrummer
troglodyte thug
hyena
maw

Om du inte har någon hyena kan du byta ut den och mawen mot en gnoll och timber wolf. Jag tror att det är mer värt med fyra riktiga hitters än högre command rating. I annat fall föredrar jag även grimlock barbarian framför drow arcane guard, men den är inte heller vidare bra. Det är enklare om man har ett gäng orc warriors och en drow sergeant... Å andra sidan lider jag ofta av att det fattas en poäng när jag måste köra en red sam i stället för en orc champ.


/Dimfrost
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: DDM: Mitt senaste tuffa warband. Såga! Tyck ti

Tack för tips.

Jo jag tror att fyra rediga bankare är teh way to go. Jag saknar Drow Sergeant och Hyena tyvärr, så det får bli gnolls (har bara 2) och timber wolves för hela slanten.

Jag är lite skeptisk till Ravagern dock. Han klossar ut äckligt med skada men kan inte pricka en död ooze om han så satt fast i den. +10/+5 känns rätt vanskligt. Det som dock talar för att använda ravagern är tre saker:
1) Han ser såå mycket coolare ut än en Red Samurai :zeppelinare:
2) En kon räcker hyfsat, och man är inte lika illa ute mot eldtåliga fiender :gremblush:
3) Det blir en ny typ av pjäs. Man har 4 _olika_ hitters. Man har mer att spela på. Det är bara att gå på att försöka utnyttja varje så mycket som möjligt. Vidare kan det vara bra att inte lita så mycket på eldskada då många kör med hyfsad tålighet mot det (läs: Helmed Horrors) :tekopp:
Men jag är inte helt säker på att Ravagern ska med. Har dividerat en del kring det. Man möter relativt ofta någon med 20+ AC som snitt i bandet och då är det lite jobbigt att sitta med en ravager istället för en samuraj.

Sen så vet jag inte om man ska köra på Cursed Spirit eller Troglodyte Thug. Stench påverkar alla. CS påverkar bara fiender men ger inte lika kraftfull effekt. Jag tror mer på stench men det är nog inget självklart val.

Ack den som fick 250 poäng och 14 figurer. Då kunde man roa sig gott med lite cursed spirits, troglodytes, maws och sånt. Nackdelen är ju att motståndaren också får 250/14 då, och då blir det ju inge roligt. Sicket dilemma :gremsuck:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: DDM: Mitt senaste tuffa warband. Såga! Tyck ti

Cursed spirit mot Trog Thug är ett spännande dilemma. Frågan är vilken roll man vill ha den i. CS är bättre som flanker då den är lättare att få i position. Trogen har AC-sänkningen som innebär att den inte behöver flanka för att vara effektiv. Trogen slår dubbelt så hårt som CS, något som inte skall föraktas. Men vad möter du? Troglodyter påverkar bara levande killar, inte t.ex. Marut eller Helmed horrors.

Valet blir nästan psykologiskt. Om en Trog thug kommer upp i närkontakt, slår du på den då? CS? För min del skulle jag slå på thug:en men låta CS vara. Vad vill man ha, en överlevande flanker eller ett mål som motståndaren slösar attacker på...?

Ravagerns vara eller inte vara tycker jag blir beroende av detta. Det är en hiskligt tung pjäs, men den behöver verkligen hjälp av en flanker och/eller en stinker för att kunna träffa. Om hjälppjäsen dör så försvagas ravagern mycket. Jag tycker att om man skall spela ravager så bör man spela CS. Men som sagt, jag är (över)förtjust i Cursed spirit...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: DDM: Mitt senaste tuffa warband. Såga! Tyck ti

Jag har för mig att jag räknade på vilken som är bäst av ravager och red sam i en strid mot en helmed horror. Jag har för mig att de gjorde i stort sett identisk skada i medeltal. Underskatta inte fördelen av så mycket högre skada. Dessutom är ju ravager ordentligt mycket bättre mot HGB.

Jag tror att du ska överväga att skippa eye. I så fall kan du få in fyra hitters, tiefling och wardrummer och fortfarande ha 7 aktiveringar:

ravager
orc champ
2 red sam
tiefling
wardrummer
gnoll

En fråga jag glömde svara på tidigare: ja, jag tror att teleport temple är en lämplig karta här. Problemet när man kör eye är att man antagligen förlorar initiativet så att man får börja på den dåliga sidan, men det får man leva med.

Om man ska byta ut något mot en HGB är en annan sak. Jag tror inte det, men man kan testa dubbel HGB med tiefling och 5 aktiveringar. Jag har bara kört varianten med drow sarge och 8 aktiveringar, men högre command rating är inte fel heller.


/Dimfrost
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Felaktig fulsimulering, men vaf-n ^_^

Det stämmer ganska bra att en Ogre Ravager står sig ungefär lika bra som en Red Samurai mot Helmed Horrors.

Jag fulsimulerade lite i excel och det tar i snitt 5 rundor (där runda 1 är engagement som den som det räknas på alltid vinner, runda 1 = 1 attack, runda >1 = full attack) för både Ogre Ravager och Red Samurai att sänka en Helmed Horror. De står sig ungefär lika länge tillbaka. Runda 3 tvingar en Helmed Horror moralslag på både RS och OR. De dör på Runda 5. Helmed Horrors gör bara 10 i skada per träff pga Fire Resistance 5/10.

Fulsimuleringen gjorde jag bara genom att räkna ut hur ofta, procentuellt sett, någon träffar sin fiende och ta den chansen gånger skadan. Sedan lade jag på criticals (spelar roll snart då jag slängde på en marut som har DR mot ravagern - critical-skadan är 30 och inte 25 pga att DR bara räknas en gång mot dubblerade skadan). (notera att det här är helt fel, gnäller lite på det senare)

När jag ändå var varm i kläderna och den jävla bandroboten fortfarande inte var klar så klafsade jag inte en Marut alternativt en Marut (buffad till AC 28) med Couatl istället för en Helmed Horror.

Räknade bara med Marut+Couatl när Maruten skulle upp på häxbålet. Det tar en Red Samurai inte mindre än 12 rundor att sänka en Marut som har fire resistance (couatl). Ravagern är snäppet sämre med sina 13 rundor.

En ensam Marut simulerade jag bara mot 75 HP (80 för ravager, så typ lika och ingen har AC som kommer påverka träffchansen för en Marut som missar på 1 och crittar på 20). Maruten klossar in moralslag på andra rundan och dödar i 4e.

En marut med couatl (varför i helv_t_ stavar alla på maxminis coutal :gremtongue:) gör det hela mycket roligare. 1:a rundan krossar den in 59 hp i skada. Moralslag. Andra rundan är det ganska inbokat att det blir graven nästa.

Eftersom jag är en slampa som inte fått nog med kaffe idag (försöker hålla det till 2 koppar om dagen, hur dumt det nu kan låta) så räknade jag in criticals ovan. Helmed Horrors och Marut är konstrukt. Konstrukt moonar åt criticals(därav den lilla kommentaren tidigare i inlägget). /me pwnd. Aja, det får ni leva med i simuleringen. Jag har stängt excel och bandroboten har vaknat igen. Jag mipplade nog inte om hp'n på maruten heller, så den har 95 hp istället för 75. Jag var nog inte så vaken tydligen. Aja, vi säger att en bodyguard tog lite skada och gick därifrån sen. :gremshocked:

Shit vad sugen jag blev på att leka med Couat+Marut+Bodyguard+buff :gremcool: :tekopp: :zeppelinare: :gremelak: :gremtongue: :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Felaktig fulsimulering, men vaf-n ^_^

Oj, det där var ambitiöst trots att det var lite småfel. :gremsmirk: Själv hade jag bara räknat på medelskadan per runda, men jag räknade det å andra sidan i huvudet när jag var ute och promenerade för någon månad sen. :gremsmile:

Poängen är ju i alla fall att man inte ska vara så sugen på att spela red sam i stället för ravagers bara för att folk har hög AC. Och med tiefling mot saker som skadas av criticals gäller det i ännu högre grad.


/Dimfrost
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Ravagers och simuleringar

En nackdel är ju att skadan blir ojämn. Två criticals på rad (1/100 med tiefling) en match medan man får miss på miss en annan match. Å andra sidan av basketplanen så har man en vidrig skadepotential med Ravagern. Man vet inte OM man får ut skadan, men motståndaren ställer helst inget som springer av 30 i vägen.

Red Samurai har en eldkon. Det är väldigt trevligt att hota med. Du vet ju själv hur jag spelade när du satt på en Large Red och två samurajer. 3 eldkoner knäcker en Duergar Champion rätt duktigt. Duergarn har i bästa fall kring halva hp'n kvar.

Jag har iaf blivit lite mer positivt inställd till Ravagern. Tack för att du påpekade att man inte ska räkna ut honom. Tyvärr tror jag han räknas som Giant vilket gör att det finns ett glatt gäng som piskar honom duktigare än vanligt (AoM, Graycloak etc). Men men, man måste ju gambla lite.

Ang. simulering så tror jag att det "riktiga" sättet att göra det är att ställa upp en liten slinga som testar ren bankande och som kör det flera tusen gånger. Sen listar man moralslag och skador i en logg. Man kan då bara göra skada i steg om 15 med en Duergar Champion t.ex. 65 HP blir mao bättre i en sån simulering. En Red Samurai gör typ 5 skada per runda mot en Marut i min excelsimulering, men den kan bara göra 15 eller 20 per träff (beroende på Couatl). 15 per träff ger 0 i "överskada" (15, 30, 45, 60, 75 - död Marut) medan 20 per träff ger 5 i "överskada" (20, 40, 60, 80 - död Marut).
Den nyare simuleringen kan t.ex ta hänsyn till vem som har högst speed och låta denne slå först (flying ger +1 eller så, och har man samma så blir det lotto). Man kan ta hänsyn till melee reach också. En Ravager som springer fram och slår på en Frenzied Berserker springer inte hela vägen fram utan stannar med en ruta emellan (om man inte vill basa och hindra från att springa då). Bärsärken måste då gå en ruta för att kunna slå. etc etc. Sen simulerar man striden och väljer commander-rating/commander-less etc. Då får man fram hur ofta det går åt vilket håll. Sen kan man ju bredda programmet med flera motståndare mot en (Marut = 74 poäng, Orc Champion = 39 poäng - inte så jämnt poängmässigt). Fast där är vi nog absolut i läget att jag hellre skulle spela alla timmarna det tar att skriva skiten än att faktiskt skriva den. Någon måtta får det vara.

Jag vet dock inte om jag skulle skriva det i java eller matlab. Antagligen i java (som jag suger på :gremtongue:).

Jag har inte läst matte på länge. Kanske så här min abstinens visar sig :gremblush:
 
Top