Nekromanti DD vs RQ

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Hojj!

Funderade just på vad som hände med gamla RuneQuest.
Har själv aldrig kört det. Det enda jag vet om det är att det på framsidan är en opraktiskt klädd fröken som slåss med en ödla eftersom denna vill äta hennes sköld (jag kan ha tolkat situationen fel).

Finns det någon DD-spelare som även har kört RQ och som kan redogöra för skildnaderna samt + och - med de olika systemen. Finns det fortfarande att få tag i, det verkar inte finnas i handeln i alla fall.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
RuneQuest finns inte längre på marknaden eftersom Avalon Hill, som gjorde spelet, gick i konkurs. Dock hade man inte gett ut så värst mycket till spelet på några år innan detta hände - antagligen beroende på att det inte sålde så bra. Eventuellt kan det ha haft något att göra med att alla prylar som hade med spelvärlden Glorantha att göra skulle godkännas av Greg Stafford, eller nåt i den stilen. När AH konkade hade de ett helt nytt RuneQuest på gång, som i princip bara hade namnet gemensamt med det gamla spelet.

RuneQuest-reglerna har påfallande likheter med äldre versioner av Drakar och Demoner (alltså INTE Dungeons & Dragons), d v s före Expert. Man har samma sju grundegenskaper, systemen är färdighetsbaserade, färdigheter mäts på en procentskala, och så vidare. Detta är inte så konstigt då första upplagan av Drakar och Demoner var en översättning av Basic Roleplaying + Fantasy World, där BRP i sin tur var en destillation av regelmotorn i RuneQuest för användning i olika genrer. Efter detta muterade dock Drakar och RuneQuest åt olika håll, till den grad att den senaste upplagan av Drakar knappt går att känna igen som ett RQ-derivat, i alla fall inte mer än något annat spel på marknaden.

Vad gäller jämförelser mellan RuneQuest och D&D... den stora skillnaden är att RQ är fundamentalt färdighetsbaserat medan D&D är klassbaserat. I D&D kan man säga "han är en 5:e nivåns dvärgkrigare" och ha en hygglig idé om vad dvärgen i fråga kan och inte kan, även om D&D3 är avsevärt mer flexibelt än tidigare utgåvor. I RQ beskrivs figuren främst av sina färdigheter, som t ex Battleaxe attack 54%, Roundshield parry 62%, Metal Lore 23%, Craft: Smithing 34%, Darksense 15%, och så vidare.

Strid i RuneQuest är otroligt mycket dödligare än D&D. Dina hitpoints är lika med din (Size+Constitution)/2, och sedan är det inte mer med den saken. En biffig människa har kanske 15 hit points (ett bredsvärd gör 1d8+1 eller +2 eller nåt sånt), och dessa ökas inte för att man blir bättre på att slåss (eventuellt finns det nån magisk ritual man kan använda för att boosta sina hp permanent, kommer inte ihåg riktigt). Dessutom är dessa "totala" hit points, enskilda kroppsdelar har mellan 1/4 och 2/5 av dessa. Det som gör bra krigare mer uthålliga i strid är i stället att de är bättre på att försvara sig, d v s mer i Parry eller Dodge. Rustning i RQ minskar också skadan man får, i stället för att göra dig svårare att träffa som i D&D (om man satsar på Dodge som försvar gör rustning till och med dig lättare att träffa, eftersom man får avdrag på Dodge för att man är belastad).

Runequests magi är på samma gång vanligare och svagare än i D&D. I D&D har nästan bara dedikerade magiker (eller präster, eller druider... du fattar vad jag menar) tillgång till magi, men den magin är riktigt mäktig. I RuneQuest är de flesta rollpersoner medlemmar i kulter som lär dem "Spirit Magic" - enkel magi som för det mesta förbättrar användaren på något sätt. T ex finns spellen bladesharp som ökar ett eggvapens skada med 1 per "poäng" och ger det 5% ökad träffchans per "poäng". Man lär sig spellen till ett visst antal poäng, och kan sedan lägga den på vilket poängtal som helst under detta genom att lyckas slå under sin Power*5 med d100 (Power är en grundegenskap). Att lägga en spell kostar så många Magic Points som spellen har poäng, och när man är utvilad har man lika många MP som man har i Power. En spell från RuneQuest som jag älskar är befuddle. Lyckas man med den så kan inte offret göra något aktivt förrän han lyckas slå över sin Intelligence*5 på d100.

Förutom Spirit Magic finns Divine Magic, som är en bit tuffare. Dock så kostar den *permanent* Power, utom när den läggs av regelrätta präster. Slutligen så finns Sorcery som man kan göra riktigt hårda saker med, men som kräver ordentligt med hängivenhet eftersom varje enskild spell är en egen färdighet, plus några "metamagiska" färdigheter till man behöver för att göra mer än spellsens grundeffekter.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jahaja, då vet jag det.

Man tackar och bugar för den ypperliga redovisningen /images/icons/smile.gif.
Det verkar vara värt att kolla in lite närmre. Jag misstänker (om jag har fattat situationen rätt) att en strid oftast inleds med en massa småbesvärjelser.

Vad händer föresten med allt matrial som blir klart men aldrig släpps? Det verkar lite gement att sitta och tjuvhålla på det bara för att företaget har konkat. Fast å andra sidan verkar ju skaparen av RQ vara ett kontrollfreak, så... /images/icons/tongue.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ett par rättelser

RuneQuest finns inte längre på marknaden eftersom Avalon Hill, som gjorde spelet, gick i konkurs. Dock hade man inte gett ut så värst mycket till spelet på några år innan detta hände - antagligen beroende på att det inte sålde så bra. Eventuellt kan det ha haft något att göra med att alla prylar som hade med spelvärlden Glorantha att göra skulle godkännas av Greg Stafford, eller nåt i den stilen. När AH konkade hade de ett helt nytt RuneQuest på gång, som i princip bara hade namnet gemensamt med det gamla spelet.

Kronologin är lite fel här. Glorantha-RuneQuest (RQI och RQII) gavs ut av Chaosium. Efter ett antal år köptes licensen upp av Avalon Hill, men istället för Glorantha gjorde de en egen och rätt blek spelvärld till RQIII, kallad 'Mythic Europe' (RuneQuest Deluxe inkluderar dock ett Glorantha-häfte där den presenteras som en "alternativ spelvärld"). RQ-fansen var inte alls intresserade av sånt utan höll Glorantha vid liv på fan-basis, och efter ett par år la Avalon Hill RQ på hyllan - utan att släppa licensen.
Många år senare, när AH hade konkat, lyckades Greg Stafford köpa tillbaka rättigheterna till Glorantha med hjälp av ekonomiska bidrag från fansen, och så skapades Hero Wars. Han hade inga juridiska rättigheter till världen på AH:s tid, men ingen godtog nånting som sas om den som "officiellt" om inte han gav det tummen upp.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ett par rättelser

Ah, OK. Jag hade för mig att AH på något sätt hade köpt rättigheterna till spelet RuneQuest, men att Greg *personligen* ägde rättigheterna till världen Glorantha (eftersom världen fanns publicerad innan rollspelet, t ex i något brädspel om Dragon Pass). Men jag är inte så insatt i RuneQuest egentligen, så jag kan mycket väl ha fel...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ett par rättelser

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag hade för mig att AH på något sätt hade köpt rättigheterna till spelet RuneQuest, men att Greg *personligen* ägde rättigheterna till världen Glorantha (eftersom världen fanns publicerad innan rollspelet, t ex i något brädspel om Dragon Pass).

<hr></blockquote>



AH sköte rätten till namnet RQ, faktiskt (Chaosium sålde RQ 1983 för att deras övriga spel skulle överleva, i princip). Vad AH hade för "hållhakar" var rättigheter till publicerat material till RQIII som rörde Glorantha (långt ifrån allt skrivet av Stafford), något de glatt (tydligen) lämnade över. RQIII As We Know It lades ned innan AH konkade (runt 1996).

Vad Greg främst skaffade pengar till genom ren välgörenhet (jag var en av donatorerna) var möjligheter att publicera det nya Glorantha-spelet Hero Wars. Rättigheterna var i princip redan avklarade.

Värt att nämna är också att flera nya versioner av RQ, inklusive RQ IV "Adentures in Glorantha" var på gång från AH, med Chaosiums stöd - det mesta materialet till RQIII och i princip allt till Glorantha producerades av gamla Chaosium-rävar med Greg i bakgrunden som allmän kontrollant av vad som var "äkta Glorantha" och inte.

Att Greg under åren blivit mer och mer missnöjd med RQ/BRP som system har också märkts - även om han uppbådade entusiasm för diverse nya projekt svävade han oftast omkring i teorier om det Perfekta Spelet för att skildra framförallt förhållandet mellan Hjälten och Myten, och procenttärningar och motståndstabell hade inte nödvändigtvis med saken att göra. För många gamla RQ-rävar var däremot kopplingen mellan de exakta reglerna i RQ (oftast II) och Glorantha oskiljaktliga, fastän de inte skrevs för just Glorantha - Glorantha är en "startvärld" i RQII, men SL uppmanas göra sin egen om han/hon har lust.

Nåja, slutsvamlat.

Nightowl, Initiate Founder i Issaries, Inc., medlem av the Church of Saurintology
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,347
Location
Göteborg, Lindome
Re: Ett par rättelser

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

t ex i något brädspel om Dragon Pass

<hr></blockquote>



Här avses säkert brädspelet White Bear & Red Moon. /images/icons/smile.gif
 
Top