Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Den frågeställning du har, vhicta, fungerar inte så bra med just det systemet men det är en väldigt bra poäng du lyfter fram. I spel där deltagarna ska slå över en svårighetsgrad med tärning+modifikation (ex. Dungeons and Dragons) så passar din frågeformulering bättre. Jag kan/minns inte Trudvang bättre än att det är 1T20 mot färdighetsvärde, men när det kommer till kunskapsfärdigheter bör du snarare ställa dig frågan "Krävs det duglig kunskap för detta" och ställa en liknande fråga för varje modifikation. Jag tar nu siffrorna ur intet:
"Bör en lekman kunna detta?": Om ja, auto-lyckat.
"Bör en insatt kunna detta?": Om ja, +10.
"Är detta något som kräver specifik utbildning?": Om ja, ±0
"Är detta väldigt obskyr information?": Om ja, -10.​
Till Matiné, som bygger på samma kärna som Trudvang, så hade jag nivåer på färdigheterna (samma som 2097s beskrivning av B-färdigheter). Spelledaren kunde i Matiné, utifrån färdighetsbeskrivningarna, bestämma ett färdighetsvärde som rollpersonen måste ha för att auto-lyckas istället för att slå ett slag. "En duglig måste klara av detta" och alla värden under det krävde ett slag.

Du kan finna nivåbeskrivningar på sida 7 i Rollpersonshäftet men här nedan är nivå-tabellen.

VärdeNivåBeskrivning
0-41Oerfaren
5-92Duglig
10-143Rutinerad
15-194Mästare
20+5Erkänd mästare


(Jag tog sifforna från Matinee Chronicles, som är Matiné 1.8)
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Rickard;n242072 said:
Du kan finna dessa beskrivningar på sida 7 i Rollpersonshäftet.
Tack för svar Rickard - jag börjar sakta förstå det också. Det verkar meckigt att ge + och - på en massa slag hela tiden.

Tack för tipset, ska kolla in Matiné! Roligt sammanträffande att jag satt uppe med Urverks Kutulu på en annan flik också! ;)

EDIT: Kollar in nu och det är ju EXAKT det jag ville åt! :)
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Så om man skulle börja meckla med detta som en "d20-mot färdighetsvärdes"-lista skulle det bli som följande (Baserat på Trudvangs modifikations-lista):

Växt- och djurliv
- Rutin/Automatiskt (Känna igen en vanligt förekommande växt)
- Mycket lätt +5 (Känna igen en växt som är ovanlig för området)
- Lätt +3 (Känna igen en växt som är sällsynt i området)
- Normalt +/- 0 (Känna igen växt som karaktären sett i en bok t.ex.)
- Svårt -2 (Identifiera en växt som karaktären bara hört talas om)
- Mycket svårt -5 (Identifiera en växt som bara finns i legenderna)
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
2097;n242115 said:
Straight from the top of my dome baby
"As I rock the microfone" - Boomfunk MC's

Fett! Riktigt hjälpsamt för en noob-SL! :) Stort tack för fett trevlig och engagerad hjälp, det uppskattas!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
vhicta, jag sov på saken och ibland är det bättre att göra det än att freestyle:a :D

Sim-tänk ? Lego-BRP = ??

Detta betyder alltså att alla geografifrågor har samma svårighetsgrad. Slå under ditt fv bara. "Jag undrar om Afrika är ett land eller kontinent?" slå under fv. "Jag undrar vilket som är vilket av arktis och antarktis?" slå under fv. "Jag undrar hur man hittar till den bästa pizzerian i östra New Jersey?" slå under fv.

Ju mer du har buffat den skillen desto oftare kommer du svara rätt.
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Helt rätt! Har nog stirrat mig blind på speligheten i 4e:s skill challenges för att bygga balla scener och snurrat lite mycket kring det där med "70% chans att lyckas i de flesta färdighetsutmaningar".

Slänger man in Inspiration från 5:an (som du nästan föreslår i länkad artikel) så kan det ju vara kul att slänga in en 40%-chansutmaning ändå utan att det blir en kedja av misslyckanden som gör att spelarna börjar känna sig inkompetenta... :-/
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
2097;n242158 said:
Detta betyder alltså att alla geografifrågor har samma svårighetsgrad.
Ja, jag ser i allmänhet kunskapsfärdigheter som hur mycket relevanta fakta du lyckas dra dig till minnes när du är ute i fält. Det är hur bra du är på pubquiz, inte hur mycket du kan åstadkomma när du har ett forskningsbibliotek och flera veckor att tillgå.
 
Top