Nekromanti Days of our RPGing - bisarr tråd på rpg.net

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sammanfattning?

Den där tråden är på över 14 sidor, är det någon av er som har läst hela som kan tänka sig att kort sammanfatta innehållet?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Läsguide: (Spoilersäker)

Hokay.

Först av allt så har tråden inte nått sin upplösning än, det postas fortfarande, osv.

Tre sätt att enkelt läsa den:

1) Läs första inlägget. I sex sidor så säger alla "ni får prata om det tillsammans", typ. På sidan sex så skriver werewindle att spelledaren vägrar spelleda New Guy igen, och samtidigt så bjuder New Guy in alla på middag. Hoppa direkt till middagen på sidan sju.
2) Läs bara werewindles inlägg. Nedifrån och uppåt. Tråden "Player extremes". Eller läs bara werewindles inlägg fram tills det om middagen.
3) Roliga trådar behövs verkligen läsas, inte sammanfattas. Det är rätt många sköna kommentarer som inte har med handlingen att göra, egentligen. ("Third, we think Dave just goes down there because he has a crush on this one chick that wears a low cut bodice/bustier.") Här är sammanfattningen i vilket fall:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">werewindle spelar i en hårdrälsad high fantasy-kampanj. En ny spelare, New Guy, hoppar in i gruppen och tar kommandot (från SL) för att byta spelstil - Mer inlevelse och påhittighet, mindre räls. Alla är chockade, men de älskar det, förutom SL. Han hatar det. Hur ska han nu göra? Alla svarar typ att "Ni får prata om det tillsammans, att spelstilen är bra, men det är dålig stil att bara klampa in i någons kampanj sådär".

SL, som har lite emotionella/kontrollproblem säger till werewindel att han vägrar spelleda New Guy igen, och samtidigt bjuder New Guy in dom på middag. De åker iväg till ett lyxigt hus i ett gated community, och äter gott i ett trevligt källarrum. En söt tjej tar hand om barnen. New Guy tar till orda, och drar sin syn på allas styrkor och svagheter inom gruppen. SL är sur. SLs fru (deras förhållande är inte helt harmoniskt) pikar SL för att han sitter och tar det, SL går mental och börjar kasta allt han kan på New Guy och skriker att han hatar New Guy som tagit allt och förstört hans liv. New Guy går igenom allt som SL gjort fel, men erkänner hans potential, erbjuder honom kraften, typ. Kraften att lära sig spela rollspel skitbra. - "Jag hade kunnat krossa er spelgrupp som ett ägg, om jag önskat - Nu erbjuder jag mig att träna er.. will you join me?", typ. New Guy föser in SL och hans fru i badrummet med en bandspelare, låter dom gräla och sedan lyssna på sitt gräl. Dom skäms. Middagen avslutas, men vår hjälte smyger tillbaka till huset för att kolla övervåningen, vilket visar sig vara någon sorts miljadärspenthouse. Möter en till söt tjej. Åter till forumet: Alla ba' "..what?"

Werewindel säger att han har "a cool european accent". Flyingmouse säger "Crap! A "cool european accent?" Run dude! He's a Vampire! :O". Spelgruppen konfererar utan SL och New Guy, som egentligen heter Steve. Werewindel gör lite research på killen, och det han hittar är att Steve har sålt andelar i en massa företag på sistone, och att hans namn står längst ner i någon italiensk dödsruna, tillsammans med ett kvinnonamn. ("I am guesing that's where the survivors names went to.")

En del av forumet tycker att han ska dumpa den utflippade SL, en del att han ska dumpa den läskigt karismatiske manipulatören Steve, en del tycker han ska dumpa bägge två, en del tycker fortfarande att han ska försöka pussla ihop saker och ting. Werewindel spekulerar i om det här är någon sorts truman show, om Steve är en demon, en kultledare, eller bara en schysst kille.

"Steve is a vampire and all those swords and axes and stuff were weapons he's collected over his long lifespan. He masquerades at the LARPs to throw off the vampire hunters and seeks to embrace us and offer us eternal lifespans so that we can game. In order to save our mortal souls, we need to stake him and take his stuff." (Som synes så diggar jag verkligen vampyrteorin)

Och det är där vi är nu.. :gremgrin:</font></td></tr></table>
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Ungefär så, ja [ANT]

Jo, det är helt klart lite av "Join me, and we shall rule the RPG" över New Guy's stil... :gremshocked: :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Läsguide: (Spoilersäker)

Alltså, det här var ju en av de mer mysko saker som jag läst på länge...
Har läst Arvidos sammanfattning & kollat en del i tråden som nämns.
Så jag får ju helt klart hålla med Härolden här, att det var en av de mer mysko saker som jag läst på ett bra tag...

/ Johan K, som undrar var man får allt ifrån..
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Wow!!!

Alltså, egentligen gillar jag inte såpor, men att få läsa om en i "rollspelsmiljö" är ju coolt!!

När ska den sedan länge döda brodern dyka upp och visa sig ha varit fångad i Vietnam under många år, för att sedan försöka ta kontrollen över New Guys tillgångar?

/Honken - Spänning på låg nivå! :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
O.O

Är ni säkra på att ni ramlat över ett Play by forum utan att förstå det? För det där låter mer som ett utflippat oneshot-äventyr än verkliga världen :gremlaugh:


/Naug, förvånad
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Läsguide: (Spoilersäker)

Efter att ha läst första inlägget tycker jag mest att New Guy låter som en hjälte som gick in och fixade till deras spelstil. Alla utom gamla kontrolltokiga spelledaren verkar ju gilla det. Han kanske flippar ur senare i tråden dock, vet jag inget om.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Läsguide: (Spoilersäker)

Efter att ha läst första inlägget tycker jag mest att New Guy låter som en hjälte som gick in och fixade till deras spelstil. Alla utom gamla kontrolltokiga spelledaren verkar ju gilla det. Han kanske flippar ur senare i tråden dock, vet jag inget om.

Tja, att nog deras nuvarande GM hårdrälsar äventyren samt att han får dessa "hizzyfits" när saker inte går hans väg gör att han kanske inte är den bästa GM kan nog de flesta hålla med om.

Att man kanske kan tycka att New Guys metoder inte är de smidigaste alltid. Fast han ger ju i alla fall dem ett alternativ. Men problem med den gamle GM/DM/SL'n kanske är lite mer än bara ett rollspelsproblem. Och att om han som ny kille kanske varit lite smidigare inte gjort sig ovän med honom.

/Honken
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag är böjd att hålla med vissa där, snubben måste vara en vampyr!! Allting stämmer, vapen på väggarna, (hyfsat) snygga brudar som springer omkring, supermanupilativ (hur stavas det?) och dessutom en miljonär när de andra verkar ha svårt att klara hyran + äta.
Hade det här varit ett vampyreäventyr så hade jag varit grymt imponerade av min sl.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: O.O

Nej, PBF ligger annorstädes på sajten. Däremot är det ju inte säkert att killen talar hundra procent sanning. Om han ljuger är jag dock beredd att förlåta honom -- han har redan försett mig med stora mängder inspiration till Kult, Sorcerer, WoD, med mera.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det utvecklar sig...

Läs om första spelmötet med Dave efter middagen. :p Följ tlänken i orginal inlägget, och hoppa till sida 15.

/Honken
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Bästa jag läst på länge.

Lijat - som blivit påmind om värdens uynderligheter.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Är det bara jag?

Jag tycker att "New guy" verkar hyfsat "normal" jämfört med den vanliga spelgruppen. New guy har ju bara en massa pengar och råkar vara lite excentrisk, men inte mer än att många av oss på forumet skulle göra likadant om vi hade lite mer cash.

Däremot har jag svårt för spelgruppen som verkar vara en helt aningslös skock får. Spelledaren är ju dessutom helt klart ett fall för sociopatbusters. Snacka om analt kontrollbehov.

//erik. tar i lite, men inte mycket
 
Top