Nekromanti Datum och veckodagar

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Hej!

Är det någon som känner till någon resurs där man kan få almanackan för ett visst år i slutet av 1800-talet, alltså komplett med datum, veckodagar och högtider (och gärna månfaser och sånt också).

Naturligtvis går det att räkna ut det hela själv, men det är lite knepigt med alla skottdagar hit och dit. En annan möjlighet är förstås att hitta på, men man vill ju gärna göra sin kampanj så autentisk som möjligt. Är det någon som kan hjälpa mig skulle jag därför bli glad. om ni inte kan ge mig en hel almanacka så räcker det med en enda specifik veckodag-datum-kombination under 1800-talets sista sekel, så kan jag göra resten själv.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Inte nog med det...tänk på att det blir annorlunda i och med skiftet från Juliansk kalender till Gregoriansk kalender...men detta skedde på 1700-talet, och Sverige var sist av de Europeiska staterna att ändra, vilket gjorde att ett år hade februari hela 17 dagar (inte en dag mer).

Här finns iaf en för Sverige
http://www.genealogi.se/tid.htm

// Riddaren
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
vad jag minns så hittade jag nåt på rollspel.nu tror jag, eller rävspels sida där åtminstone datum och veckodagar fanns korrekt uppskrivna på ett antal år.. snokar runt lite och återkommer...
 
Top