Nekromanti Datorstöd i spelandet.

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Papper och penna plus riktiga tärningar är det som gäller under själva spelandet. Jag skyr pdf:er och liknande. Lite konstigt kanske med tanke på mitt yrke.

Dock, en tråd av Mutanten fick mig att fundera. Idag finns ju stora möjligheter med datorstöd i spelandet på ett sätt som inte sabbar spelkänslan. Jag tänker inte att man ska sitta och gömma sig bakom en skärm eller stoppa näsan i telefonen. Varför inte läsa av resultatet från tärningarna och sen presentera resultatet i datorn. Det gör det ju möjligt att hålla reda på till exempel riktigt stökiga sammandrabbningar med många inblandade utan att blanda bort korten.

En annan tänkbar väg är mer simulationistiska regler som inte behöver blir en börda.

Visserligen har jag lite andra projekt som behöver avslutas, men sedan och när andan faller på är jag rätt sugen att knåpa ihop något.

Någon som sett något liknande någon annanstans? Det ju sällan man är först med något liksom.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Vi har på senare tid blivit väldigt "digitaliserade" runt spelbordet. När vi spelar Pathfinder har alla spelare sina karaktärsblad i en iPad, via appen Herolab som automatiskt räknar ut alla deras modifikationer, conditions osv. Väldigt behändigt och närapå ett måste med ett så pass knöligt regelsystem. Jag spelleder från bakom en laptop där jag har mina anteckningar i evernote, spellistorna i spotify, styr alla strider via Combat manager, visar bilder på NPCs och platser från nätet samt skickar hemliga meddelanden till spelarna via facebook messenger. Slår ibland dolda slag via random.org. Speciellt appar som Combat manager och Herolab är väldigt bra eftersom de håller koll på allas HP, initiativ, har en databas med alla abilities, feats, spells osv samt kan slumpa fram ett nytt initiativ varje runda så att striderna blir väldigt dynamiska och random. Funderar på att använda Roll20 via TVn för att visa kartor också, tror att det kan underlätta större och mer komplexa dungeoncrawls. Förutom att det finns en tärningsrullare så kan ju varje spelares synfält räknas ut och kartorna kan få en schysst fog of war som bara visar det RP faktiskt kan se.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag använder alltid min laptop som spelledarskärm och har en hel del egenutvecklade verktyg som jag använder både som spelare och spelledare. Tycker att datorstöd dödar känslan betydligt mindre än exempelvis sega strider som kan undvikas med hjälp av det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag spelleder ju helst spel som inte har så många siffror eller så att hålla reda på, så där blir det digitala lite överflödigt. Som SL vägrar jag dock ha anteckningar enbart på papper; det blir alldeles för lätt rörigt och tappas bort etc. Google docs och draw.io, det är mumma för SL-anteckningar.

När vi spelade D&D4e och det blev typ tio gånger så mycket strid som i vanliga fall, och med ett mycket mer komplext system, så använde jag appen DM Minion för att hålla reda på initiativet. Annars hade det nog varit helt ogenomförbart.

Jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha datorstöd till, ärligt talat. Åtminstone inte så länge, som sagt, jag får köra spel som bejakar mitt systemhat. Jag har svårt att se att simulationistiska regler skulle störa mig mindre bara för att de var i en app.


Det vore i och för sig najs med en app som lät en automatisera alla slag spelarna tvingas göra. Så att de kan fokusera på själva rollspelandet och aldrig tvingas se varken tärningar eller siffror utan att SL blir överbelamrad.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Även när man använder enkla system, vilket även jag föredrar så går det snabbare att använda en dator för att plocka fram rätt information.
En av mina favoritfunktioner är att jag kan göra gruppslag för en hel grupp slp vilket gör att jag kan slå en massa smygaslag eller lyssnaslag utan att mina spelare fattar att det är någonting på gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Zadrith;n87084 said:
Även när man använder enkla system, vilket även jag föredrar så går det snabbare att använda en dator för att plocka fram rätt information.
En av mina favoritfunktioner är att jag kan göra gruppslag för en hel grupp slp vilket gör att jag kan slå en massa smygaslag eller lyssnaslag utan att mina spelare fattar att det är någonting på gång.
Det kan vara så att vi menar olika saker med "enkla system". Jag har nog inte slagit varken smygaslag eller lyssnaslag på rätt många år nu.

Om ett system kräver att jag någonsin kollar upp någonting under spel så är systemet inte tillräckligt enkelt.

Den dag det kommer surfplattor som fixar riktigt tunga PDF:er snabbt, eller kanske något vettigare format mer anpassat för mobila system, så kanske kanske kanske jag kan acceptera att behöva kolla upp världsinfo. Men i allmänhet betraktar jag bokbläddrande under spel som underkänt betyg för spelet (om det inte är nåt jag spelar som brädspel, typ D&D).
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
pappa;n87059 said:
Vi har på senare tid blivit väldigt "digitaliserade" runt spelbordet. När vi spelar Pathfinder har alla spelare sina karaktärsblad i en iPad, via appen Herolab som automatiskt räknar ut alla deras modifikationer, conditions osv. Väldigt behändigt och närapå ett måste med ett så pass knöligt regelsystem. Jag spelleder från bakom en laptop där jag har mina anteckningar i evernote, spellistorna i spotify, styr alla strider via Combat manager, visar bilder på NPCs och platser från nätet samt skickar hemliga meddelanden till spelarna via facebook messenger. Slår ibland dolda slag via random.org. Speciellt appar som Combat manager och Herolab är väldigt bra eftersom de håller koll på allas HP, initiativ, har en databas med alla abilities, feats, spells osv samt kan slumpa fram ett nytt initiativ varje runda så att striderna blir väldigt dynamiska och random. Funderar på att använda Roll20 via TVn för att visa kartor också, tror att det kan underlätta större och mer komplexa dungeoncrawls. Förutom att det finns en tärningsrullare så kan ju varje spelares synfält räknas ut och kartorna kan få en schysst fog of war som bara visar det RP faktiskt kan se.


Jisses. Jag har nog bott under en sten... väldig länge. Väl värt att prova och inget att rädas för m.a.o.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
krank;n87078 said:
Jag vet inte riktigt vad mer jag skulle vilja ha datorstöd till, ärligt talat. Åtminstone inte så länge, som sagt, jag får köra spel som bejakar mitt systemhat. Jag har svårt att se att simulationistiska regler skulle störa mig mindre bara för att de var i en app.
Du slipper räkna och slå i tabeller. Dom syns helt enkelt inte och du får resultatet presenterat samt en historik av events.



krank;n87078 said:
Det vore i och för sig najs med en app som lät en automatisera alla slag spelarna tvingas göra. Så att de kan fokusera på själva rollspelandet och aldrig tvingas se varken tärningar eller siffror utan att SL blir överbelamrad.

Det måste ju gå att ordna.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
micke_p;n87089 said:
Jisses. Jag har nog bott under en sten... väldig länge. Väl värt att prova och inget att rädas för m.a.o.
Allt hänger såklart på vad man spelar. Spelleder jag något mer regellätt är jag helt analog och har inget behov av digitalt stöd. Men just Pathfinder blir så himla tungrott utan datorhjälp tycker jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spel som Pathfinder, med en massa regler, passar absolut med platt-stöd. För snabbt kolla upp spells och liknande. Men för mer regellätta spel, och BRP, är det inte nödvändigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är extremt emot datorer på spelbordet, mest för min erfarenhet av dessa har varit väldigt negativ.
Förutom att de tar stor plats (små plattor är väl OK) har handhavandet varit minst sagt inkompetent (som att spelet stannar upp i flera minuter för att någon inte hittar vad den söker i datorn). Hallå! En dator använder man för att snabba upp arbetet. Tar det plötslig längre tid med dator än vad det gör med papper så kan man uppenbarligen inte använda en dator och ska heller inte göra det.

Jag förstår att folk tycker att det underlättar med datorer som räknar ut allt i komplicerade system, men här tycker jag att man tänker fel.
Om nu systemet är så komplicerat att det kräver dator, är det inte dags att förenkla systemet lite?
Och vill man ha så komplexa system, är det inte bättre att spela datorspel istället?

Just nu händer det väldigt mycket inom digitala hjälpmedel för rollspel. Inte minst driver rollspelsbolagen själva på utvecklingen för de tror att de kan tjäna pengar. Det är en guldgruva för det spelbolag som lyckas producera ett verktyg som spelarna är villiga att abonnera på (Trudvang gör just nu sitt andra försök).
Vad jag däremot är rädd för är en utveckling till när det kommer rollspel som inte går att spela utan hjälp av dator eller internet (WotC var väldigt nära att lyckas med det med sin DnD Insider till DnD5). Vad är skillnaden på ett sånt spel och ett datorspel?

Jag har personligen jättesvårt för tärningsappar. Jag spelar bordsrollspel dels för den sociala gemenskapen, dels för slumpmässigheten som tärningarna ger. Men också för känslan som fysiskt rullade tärningar ger. För mig är alltså det fysiska tärningsrullandet en viktig del av rollspelsupplevelsen.

Sedan märks även den digitala revolutionen inom rollspelshobbyn på ett annat sätt: en pdf är ofta billigare och går snabbare att få tag på (det är inte ovanligt med en månads leveranstid på beställda böcker). Har man bara tillgång till en pdf har man sällan något val än att ha dator vid bordet eller så får man spela så enkla spel att man kan memorera alla regler eller skriva ut pdf:en.

Även om jag är negativt inställd följer jag den digitala utvecklingen med intresse, för även om det idag inte finns någon produkt som jag tycker om så kommer det säkert en sådan i framtiden.
Det jag personligen är mest intresserad av är digitala hjälpmedel som ritar upp dungeons på skärmen vartefter rollpersonerna tar sig fram. Ja, det finns sådana produkter idag, men jag är inte alls nöjd med funktionaliteten. Det största problemet idag är att det tar lika lång tid för spelledaren att lägga in grottan i datorn som det tar att spela igenom grottan.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med anth om att det blivit nåt fel om det tar längre tid att använda en dator än att köra utan. Och det finns flera exempel på spel som är komplicerade i onödan. T ex d&d3 och 4, WH40K-spelen (säkert pathfinder och d&d5 också, men de har jag inte testat). Men det är spel som är komplicerade just för att spelarna gillar den typen av komplexitet (ja, och för att företaget vill kränga splatbooks). Spelare som vill mecka och opta sin gubbe medhjälp av en zillion olika splatbooks och ha enromt många "powers". De är nog inte så sugna på att lämna över arbetet till en dator, och jag tror inte ens att det går att göra bra annat än utanför spel.

Jag tror däremot att det skulle kunna göras bra om ett spel skapades med tanken att ta tillvara på datorns möjligheter, istället för att försöka tvinga in ett existerande system i datorn. Ett exempel på problemet utanför rollspel är CCG. De som skapas för dator, t.ex. Hearthstone, och de som tvingas in, t.ex. Magic. Nu kanske inte Hearthstone utnyttjar datorns möjligheter så mycket, men den dras inte med Magics problem med tajming, där motståndaren måste svara på varenda sak du gör. Kanske skulle jag sagt "ta hänsyn till datorns begränsningar" istället.:)

Problemet är nog att man ofta försöker lasta över vissa delar av rollspelandet till datorn medan andra sköts manuellt s a s, Tärningsappar skulle säkert fungera bra om de skötte hela striden (i ett system gjort för dator), programmet skulle veta precis vad det var för tärningsslag den slog, först initiativ, sen träffa, sen skada osv. och till sist presentera ett resultat. Den kunde t.ex. hålla ordning på förflyttningar och positioner m.m. Istället används datorn bara för enskilda slag som varit så mycket smidigare att bara rulla på vanligtvis, eller för att bokföra förändringar som man redan bokfört på ett rollformulär (tänker på d&d4 här där man var tvungen att skriva ut uppdaterade spelkort efter varje gång man levlat eller fått en ny pryl, det är nog rekord i klumpig användning av dator), eller för att visa dungeons som man kanske varit tvungen att föra in själv från något äventyr.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
För oss som spelar över Hangouts så är ju datorn/plattan en oundviklig del av spelandet, och när man ändå sitter framför en dator med två skärmar känns det lite dumt att inte dra nytta av den. Men personligen försöker jag ändå hålla spelandet så basic som möjligt. Jag orkar inte hålla på med dicerollers och interaktivt kartritande på rutnät med figurer och sådant. Spelarna får slå sina egna slag med egna tärningar. Jag gör kartor i förväg och slänger upp dem i en dropbox-mapp - sedan kan jag klistra in länkar till kartorna i textinterfacet.

Just textinterfacet i Hangouts gör också att "lappskickande" mellan SL och spelare (samt även spelare emellan) blir så gott som osynligt, vilket är coolt. :)
 
Top