Nekromanti Datorspelet Eon?

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Aktiviteten för min del på Eonfronten har varit helt död senaste tiden, men idag kom jag utan anledning att tänka på hur jag en gång satt och längtade efter ett datorspel som skulle utspela sig i Eons värld.

På hemsidan kunde man se skärmdumpar, Anders Roman hade skrivit manus och rykten gick om att man spelat i motion capture till spelet.

Sen har jag inte hört om det blivit något av det? Jag kan inte hitta någon sida på nätet och i FAQ:en står ingenting...

Släpptes spelet någonsin?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Det ligger på is...

...vilket innebär att det troligtvis aldrig kommer att se dagens ljus... tyvärr...
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Re: Det ligger på is...

Oj, vad tråkigt!

Hur kommer det sig? Som jag har förstått det hade man kommit väldigt långt i produktionen....
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Re: Förklaringar

Tackar för hjälpen! Så en kort sammanfattning är alltså: Computer House gick i konkurs och konkursförvaltaren tog hand om alla rättigheterna. NeoGames letade efter något annat företag som kunde ge ut spelet, men lyckades inte och de vill själva inte lägga ner några pengar då det är för riskabelt.

Kan detta stämma?


Då återstår bara två frågor i min lilla förvirrade hjärna:
1. Led NeoGames någon ekonomisk förlust av alla turer?

2. Kommer konkursförvaltaren aldrig att kunna släppa rättigheterna så projektet kan slutföras och distribueras (gratis?)? Borde det inte bli så gammalt snart att det inte längre har något större värde eller bryr herr Konkursförvaltaren inte sig om sånt?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Förklaringar

Då återstår bara två frågor i min lilla förvirrade hjärna:
1. Led NeoGames någon ekonomisk förlust av alla turer?
Vet inte exakt, men om tid är pengar, så ja. Samt eventuell dålig publicitet.

2. Kommer konkursförvaltaren aldrig att kunna släppa rättigheterna så projektet kan slutföras och distribueras (gratis?)? Borde det inte bli så gammalt snart att det inte längre har något större värde eller bryr herr Konkursförvaltaren inte sig om sånt?
Är det för gammalt så går det intre att sälja, alltså blir det ointressant ekonomiskt. Dessutom skulle det kunna bli lite pinsamt. Jag antar att CJS och Marco vill lämna EON CRPG/FoD bakom sig. Dock skulle man kunna ha med musiken på en CD i en eventuell EON III box (Western har ju med en CD i sin box).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förklaringar

  • Neogames letar fortfarande efter en ny utvecklare och försöker fortfarande få loss koden. Det blir dock en ny utvecklingscykel, eftersom koden (och grafiken) vid det här laget är omkring tre år för gammal, vilket gör att när spelet släpps så kommer den vara sex år för gammal. Man blir alltså tvungen att börja om från början.
  • Neogames vill inte själva lägga ner några pengar eftersom de inte har några pengar att lägga ner, i alla fall inte i de summorna som krävs (säg en projektledare, två kodare, två grafiker, en musiker/ljudkille = ett halvdussin heltidsanställda programmerare, à ca 200 000 i årslön plus arbetsgivaravgifter i tre år = 5,4 mille, minst!). Därför letar man efter en utomstående utvecklare som vill satsa riskkapital i den storleksordningen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Ytterligare Förklaringar

En sak har inte klargjorts tillräckligt, och det är hur samarbetet såg ut.

Det var alltså så att det var Computerhouse (CH) som utvecklade ett dataspel, på licens av Neogames. Neogames utvecklade mao ingenting. För att få en så hög kvalitet som möjligt i projektet anlitades också undertecknad och Andreas Roman, som garanter för detta.

Neogames satsade alltså inga pengar på detta - snarare tvärtom. Det var CH som stod för 100% av utvecklingen Den enda "kostnaden" för Neo var att jag själv inte kunde jobba med andra Neo-prylar medan EON:TFoD-manuset skrevs.

Som en liten uppdatering kan ju nämnas att EON:TFoD var nere en sväng i Australien och det var nära att liket rörde på sig igen. Vi har ett team redo, vi har (eller hade) en publisher. Men CH gamle ägare gör allt för att sätta käppar i hjulet för ett vidare liv för EON:TFoD - prestige och sårad stolthet är märkliga egenskaper.

Kan ju också säga att spelet håller tillräckligt hög klass, grafiskt och tekniskt, så att det inte skulle behövas en ny produktionscykel. Än.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Eon engelska m.m.

Har ni sökt efter nytt folk som kan satsa på ett nytt dataspel, eller har CH alla rättigheter till detta?

Och, har det översatts nåt kapitel till engelska av Eon maa datorspelet? Är det helt ointressant att släppa Eon på engelska utan ett marknadsförande datorspel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eon engelska m.m.

"Är det helt ointressant att släppa Eon på engelska utan ett marknadsförande datorspel?"

Snudd på. Eon är, oavsett vad fansen vill säga, ett mainstreamfantasyspel. Sådana finns det tretton på dussinet av. I den utrikiska populasens ögon så är det i princip en D&D3 + Forgotten Realms med krångligare regler, och med tanke på att det redan finns en D&D3+FR ute, varför släppa en till?
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: Det ligger på is...

Det är synd att det inte kommer att komma men jag hoppas att det en da kommer att få skåda solens härliga morgon ljus i våra hem....
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Eonlicenser

Neo kan licensiera igen, om någon skulle se det som intressant. Den nuvarande situationen förhndrar inte detta på något sätt.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Eonlicenser

Visst är vi det :gremsmile:

En fundering är dock hur mycket av projektet som är använt någon annanstans. Då jag tittat på de få bilder som fanns på ansikten till NPCs och sedan jämför med Project Enthropia så tycker jag det ser ut som att samma "ansiktsgenerering" använts. Fast det kanske bara är en ren tillfällighet...
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Förklaringar

"...men först iom att konkursen är preskriberad, om fem eller tio år eller något sådant. "

En konkurs preskibreras inte, den avslutas. Eller rättare sagt, konkursboet avvecklas. Vilket i allmänhet inte tar mer än ett par år, som mest.

Vad som sker med immateriella tillgångar som inte avyttrats är en ganska intressant fråga annars, (iaf om man råkar läsa juridik :gremtongue:).

Hmmm, jag skall nog tammefan gräva i den frågan...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förklaringar

"En konkurs preskibreras inte, den avslutas. Eller rättare sagt, konkursboet avvecklas."

Så hette det ja. Tack!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Digitala ansikten

Stämmer icke. Den enda kopplingen är att det är samma grafiker som jobbade på CH som numera jobbar på MindArk - en av de bästa jag känner. Ni som spelar Eon har sett hans alster - Alf Svensson heter han.

BTW - i Eon var alla ansikten förskapade. I Project Entropia skapar du själv ditt ansikte (och kropp) helt själv. Det finns över tio miljoners miljarder olika kombinationer av utseende i PE. =)
 
Top