Nekromanti Datorspel?

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hur stort är intresset för en digital version av Eon?

Jag vet att ett sånt spel var under utveckling för väldigt länge sedan, men mycket har hänt sedan dess, inte minst uppkomsten av indie-marknaden!

Så, om vi får drömma (vilket vi får), hur skulle ett sådant spel se ut?
Jag tänker mig att det är inspirerat av Baldur's Gate, fast med mycket problemlösning som inte enbart kan lösas med strid.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Jag tror inte intresset är så jättestort. Eon är inte så populärt som det var på 90-talet.

Hur det skulle se ut? Baldurs gate är ju lite föråldrat så det kanske snarare skulle kopiera spel i stil med Skyrim.

Vore kul om nån gjorde en mod till CK2 i som man gjort med Game of thrones.

En annan fråga till de som har lite insikter i det gamla spelet: Använde man sig av Eons regelsystem i spelet?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Vincir;n12782 said:
Hur stort är intresset för en digital version av Eon?

Jag vet att ett sånt spel var under utveckling för väldigt länge sedan, men mycket har hänt sedan dess, inte minst uppkomsten av indie-marknaden!

Så, om vi får drömma (vilket vi får), hur skulle ett sådant spel se ut?
Jag tänker mig att det är inspirerat av Baldur's Gate, fast med mycket problemlösning som inte enbart kan lösas med strid.
De höll på att arbeta med en PC-version av eon: EON: The Face of Deception av Computerhouse GBG AB. Blev dock nedlagt p.g.a konkurs.
http://www.neogames.se/comp_eon.htm
http://www.youtube.com/watch?v=Y30IHLdLvs0
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vet faktiskt inte hur stor chans det är, Marco Behrmann som är den person som står först på Helmgasts "vilka är vi" är ju om jag minns rätt, Brand manager på Paradox Interactive, denna kombination kan ge jättemycket eller väldigt lite, men... jag hoppas.

/Luna Lovegood
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skulle Paradox Interactive göra ett svenskt rollspel som datorspel ligger nog Drakar och Demoner betydligt närmare till än Eon.
Arntsen said:
det gjordes ett halvdassigt Drakar och Demoner PC spel i slutet av 90-talet 98-99 har jag för mig, jag har en känsla av att ingen kommer ge sig på det igen, tyvärr :/
Arfert said:
tyvärr och tyvärr... ser inget större behov heller. Varken till ett Eon- eller ett DoD-datorspel. Och gör man nåt sånt ska man nog tänka på engelska och göra en satsning i Skyrim-klass.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
pingas;n12859 said:
En CkII-mod hade varit asnajs! Någon som är bra på att modda??? :)
Jag är ok på att modda, men jag skulle inte vilja göra ett sådant gigantprojekt själv, om det finns fler som är intresserade så skulle vi dock kunna börja snacka ihop oss.

/Luna Lovegood
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Typ så här?

Poseur said:
Det ser ut som du (andra?) gjort en del jobb för en Mundana-mod till CKII. Give us more!?
pingas said:
Hade varit asnajs. Blir kanske problem om man ska börja lägga in nya raser och sånt.
Luna Lovegood said:
Kaigon, något som behövs göras som jag kan hjälpa till med, grafik är inte min starka sida, men jag kan nog göra events och traits. Har även vissa funderingar på hur man kan modellera de olika folkslagen som jag kan bolla alternativt försöka implementera.
Johan said:
Jag har ingen kompetens alls att bidra med, men jag bollar gärna idéer om det är till nån nytta.

Hur är det, finns det halvdvärgar, halvtiraker och halvalver i Mundana? Smidigast kanske är att iaf till en början strunta i alla ickemänniskor till en början.
Kaigon said:
Kul att ni är intresserade. Det är jag som byggt kartan och senaste versionen sträckte sig från Jargien till Alarinn men jag har inte byggt något på typ 1,5 år då jag upptäckte att projektet är lite för stort för en person att syssla med (och sen lyckades jag inte få magikraterna att bli odödliga just då).

Ska försöka lägga upp något mer konkret efter GothCon när delar av Eon IV-stressen mattats av.
pingas said:
Jag har sett en del moddar där folkslag kan bli över hundra år gamla. Ska läsa på lite. Återkommer sen.
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Kaigon kolla in elder scrolls modden till ckII där har dom gjort alverna odödliga kanske kan hjälpa på nått sätt. Finns även magiker som trupp form vilket vore coolt i eon. Du kanske redan visste detta men släger ut det här i allafall . Om du ej skulle veta det. Detta är nått jag gärna skulle vilja se Tror mundan har det rätt politiska elementen för att blanda med ckII
Luna Lovegood said:
Har funnits olika odölighetsmoddar (oftast vampyrer och elderscrolls modden kör det systemet nästan rakt av) sen innan expansionen till det första spelet, problemet är att få någon vettig ärftlighet men det är nog inte jätte krångligt att lösa heller, dvärgar/tiraker/misslor har mer problem då de inte ska kunna får avkomma med de andra folkslagen, dvärgarnas längre men begränsade livslängd ställer också till problem.
illnon said:
Ok tänkte att det kanske lättare att komma fram till lösnig om man ser hur kodningen ser ut. Ingen kunskap i sånt härvalls men den logiska vägen är ju att titta på nån som det innan men. Det där med att inte få avkomma med andra raser har jag också ett i nån let`s play på youtube i elderscrolls så det går att lösa och vad jag sett finns det redan där ute
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Känns inte som marknaden finns. Just att endast fantasin sätter gränser e lite av poängen. Finns inga spel som papper o penna rpgs för de skulle kräva en AI som spelledare :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Anchorman;n12923 said:
Chansen är noll, finns ingen marknad
Det beror väl på hur bra spelet blir, vem som gör det, etc? Det skrivs ju en massa random spelvärldar till moderna crpgs, varför skulle det vara sämre med ett spel som är baserat på EONs mytologi snarare än Hurturgurdinia (som jag just hittade på)?
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
har noll koll på att skriva kod men skulle lätt både köpa ckII och mundana moden även om jag är pank =0)
 
Top