Datorskärm som gett upp?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Min 32" primära skärm till min stationära dator har sedan jag kom hem från jobbet idag betett sig märkligt.

Skärmen var svart, men datorn såg den uppenbarligen som fortfarande aktiv eftersom den inte flyttat över fönster etc till min sekundära skärm. Jag har experimenterat med omstarter och kablar. Det enda som ger någon effekt är om jag drar ur strömkontakten och sätter i den igen, då vaknar skärmen ett tag, men slocknar igen efter mindre än en minut. Märkligt nog fungerar detta bara om jag specifikt drar ut kontakten ur uttaget, inte om jag drar ut sladden ur skärmen eller separerar vid transformatorn.... och det spelar ingen roll vilket uttag jag väljer. Om jag drar ur hdmi-kabeln däremot, då reagerar datorn och flyttar över allt till den andra skärmen.

Är det bara att hiva den och köpa ny? Jag minns inte exakt hur gammal den är. 5-6 år, kanske. Min betydligt äldre 19-tummare tuffar på som vanligt utan problem, men det känns så förkrympt att bara sitta och titta på den...
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Har du koll på grafikkortet?
Testa att koppla upp den till en annan källa.

Ok såg precis att din gamla skärm fungerar :)
(kört den på samma uttag?)
/C
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Först hade jag prövat att koppla in en annan dator, sen om möjligt pröva att använda ett annat uttag till skärmen (om sånt finns då, men dom flesta har ju inte bara hdmi och om så kanske det finns två hdmi-utgångar). Min gissning som inte är professionell men efter att ha haft precis samma problem är att det är datorn som inte skickar en tillräckligt stark signal av nån anledning, men pröva olika kombinationer är nog bästa sätt att felsöka.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
(kört den på samma uttag?)
Mitt grafikkort har bara en utgång av varje slag. Men det är en tanke, att det skulle kunna vara hdmi-utgången det är vajsing på. Tyvärr har jag ingen display port-kabel att testa den hypotesen med just nu. (Min gamla skärm är inkopplad via en vga-till-display port adapter). Men att köpa en sådan kabel är så klart ett billigare test än att köpa en helt ny skärm med en gång. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Först hade jag prövat att koppla in en annan dator, sen om möjligt pröva att använda ett annat uttag till skärmen
Har tyvärr ingen annan dator att testa med, och för att testa de andra utgångarna behöver jag som sagt lite nya kablar (display port och/eller dvi). Det sistnämnda får bli nästa steg, och det får väl vänta tills på fredag då butiker är öppna igen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
OK jag hittade faktiskt en gammal DVI-kabel som följt med skärmen. Testade den, men det resulterade bara i att skärmen vaknade i ungefär 2 sekunder, sedan blev den svart igen...

För säkerhets skull skall jag skaffa en DP-kabel också att testa med, eftersom jag säkert vet att den utgången fungerar.

Tror faktiskt det är något fel på skärmens strömförsörjning, eftersom power-knappen inte lyser som den skall heller. Men som sagt, att lägga en hundring på att testa med en ny kabel är det billigare alternativet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Spontant låter det som att den gett upp. Om du orkar kan du ju testat att söka på internet och se om nån annan haft samma problem. Men det finns så många olika skärm-modeller att det kanske inte går att hitta nåt.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Mina pengar är också på kass strömförsörjning i skärmen. Dessvärre inte mycket att göra åt. På den positiva sidan så är skärmar mer överkomliga än mycken annan elektronik idag.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ja, skärmen är nog bara att kassera. Det är relativt lätt att köpa ny dock: det är sällan en ny skärm är usel, men ingen är egentligen bra heller :D Om du inte spelar competitive shooters, så köp nån Dell-skärm, det är ett säkert val.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Sannolikt slutkörd. Min 27” började slockna efter en stunds användning, men gick direkt att sätta igång igen. Jag bet ihop och fick köpa en ny Som jag iofs är ruskigt nöjd med…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Typ samma sak hände med min TV för ett par år sedan. Om jag spelar upp något med väldigt stora kontraster kan jag skymta lite skuggor som rör sig på skärmen. Nästan som att gamma-upplösningen (eller hur tusan man nu kallar det) är nedskruvad till nästan 0.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Två troliga orsaker:

* Kassa kondensatorer i skärmens nätdel. Tyvärr fortfarande vanligt.

* Damm. Förvånansvärt vanligt problem som man kan fixa genom att öppna och dammsuga.

Felsökning:

1. Gravt nedsättande tillmälen om Bill Gates.

2. Kolla alla sladdar.

3. Dammsug.

4. Släng.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Inhandlat och testat en kabel för den tredje utgången på grafikkortet (display port).
Exakt samma beteende som för de andra: funkar bra i ca 15 sekunder efter en reboot, sedan slocknar den igen.

Så nu har jag beställt en ny skärm. Håhåjaja.

P.S.
Det här kanske är ett bra råd.
* Damm. Förvånansvärt vanligt problem som man kan fixa genom att öppna och dammsuga.
Men skärmen är hermetisk försluten. Det finns inget att öppna. Den är ändå så platt så jag tror knappt ens damm får plats. :p
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
På tal om dammsugning, har hört sägas att det kan ge skador (var det pga statisk elektricitet?) om man dammsuger på/nära kretskort, men har haft kompisar som glatt dammsugit sina laptops via ventilerna på utsidan o menat att det hjälpt dem. Tryckluft på burk är väl det som är mer kosher. Men finns inga ventiler/galler och inga sätt att enkelt få upp skärmen, så är det väl inte så genomförbart..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
På tal om dammsugning, har hört sägas att det kan ge skador (var det pga statisk elektricitet?) om man dammsuger på/nära kretskort, men har haft kompisar som glatt dammsugit sina laptops via ventilerna på utsidan o menat att det hjälpt dem. Tryckluft på burk är väl det som är mer kosher. Men finns inga ventiler/galler och inga sätt att enkelt få upp skärmen, så är det väl inte så genomförbart..
Grovdammsugare brukar kunna ge några sjuhelsikes stötar, men en vanlig dammsugare har i alla fall aldrig varit ett problem för mig.

Men visst, tryckluft funkar också bra, om man inte har frun i närheten när man blåser omkring dammet. Behöver inte vara på burk, funkar bra med en vanlig kompressor också.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Grovdammsugare brukar kunna ge några sjuhelsikes stötar, men en vanlig dammsugare har i alla fall aldrig varit ett problem för mig.

Men visst, tryckluft funkar också bra, om man inte har frun i närheten när man blåser omkring dammet. Behöver inte vara på burk, funkar bra med en vanlig kompressor också.
Ja det är väl inte fråga om att det absolut händer varje gång - jag har dammsugit i datorn utan omedelbara problem innan jag fick höra att det var en dålig idé. För det är såvitt jag begriper inte att rekommendera. Se t.ex.

Tryckluft på burk kommer ofta med instruktionen att göra det i välventilerat utrymme vilket för privatpersoner brukar betyda utomhus / garage med öppen port / balkong / etc. En eldriven kompressor är såklart trevligare på den punkten.
 
Top