Datorrollspel, vad är det?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Vet ju att det finns och så men vet faktiskt inte vad som definierar ett? Så kan någon hjälpa mig med det?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Håller med om att den där terminologin är rätt förvirrande, eftersom många datorspel där man spelar just en specifik roll inte räknas som rollspel utan som adventure games eller action-adventure games, och att det som definierar datorrollspelsgenren snarare är att man inte spelar en specifik roll utan ett party.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Jag skulle säga att grundtesen i ett datorrollspel är att spela en karaktär som spelaren själv bestämmer över och där världen följer och växer med den karaktären, vilket ofta betyder en stor del val. Om vi tittar på ett klassiskt datorrollspel som Fallout (som hade sin grund i GURPS) är det här designfilosofin det följer, där du mer eller mindre helt skapar din karaktär och bestämmer vad hen är och hur världen påverkas av hen. Det här är också oftast element (ihop med att kunna "levla") som kallas för "RPG-element" när de dyker upp i spel i andra genrer, till exempel i Call of Duty: Black Ops Cold War där du skapar din karaktärs bakgrund, ger en del olika stats och även får olika slut beroende på de val du väljer. Det är fortfarande tydligt ett FPS, men med element av rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
vad som definierar ett?
Inte det som jag hade velat i vart fall =D

Det tycks oftast räcka med att man får placera ut pluppar på vapenfärdigheter eller något sånt för att det ska kallas för rollspel när det kommer till datorn. Vilket jag förvisso tycker är en viktig aspekt, men jag hade även gärna sett mer dialogbaserat rollspelande, och frihet i att skapa sin egen karaktär snarare än att spela den karaktär spelskaparna bestämt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att grundtesen i ett datorrollspel är att spela en karaktär som spelaren själv bestämmer över och där världen följer och växer med den karaktären, vilket ofta betyder en stor del val. Om vi tittar på ett klassiskt datorrollspel som Fallout (som hade sin grund i GURPS) är det här designfilosofin det följer, där du mer eller mindre helt skapar din karaktär och bestämmer vad hen är och hur världen påverkas av hen. Det här är också oftast element (ihop med att kunna "levla") som kallas för "RPG-element" när de dyker upp i spel i andra genrer, till exempel i Call of Duty: Black Ops Cold War där du skapar din karaktärs bakgrund, ger en del olika stats och även får olika slut beroende på de val du väljer. Det är fortfarande tydligt ett FPS, men med element av rollspel.
fast nästan inget av den där definitionen stämmer ju in på JRPGs, som ändå är fundamentala hörnpelare i hela begreppet datorrollspel.. I JRPGs spelar man nästan alltid en för-definierad karaktär, har få meningsfulla val, och strukturen är istället mycket rälsad och plottfokuserad.


Jämför med wikipedias definition, som definitivt inkluderar JRPG-traditionen:

"A role-playing video game (commonly referred to as simply a role-playing game or an RPG as well as a computer role-playing game or a CRPG) is a video game genre where the player controls the actions of a character (and/or several party members) immersed in some well-defined world, usually involving some form of character development by way of recording statistics. "

Biten om "cultural differences" i wikipedias artikel är faktiskt riktigt intressant läsning, som erbjuder några olika perspektiv på den här frågan.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tänkte liksom @Ymir på att jrpg's egentligen inte har särskilt många rollspeliga rollspelselement. Samma sak med Diablo (åtminstone det första, resten har jag hållit mig borta från) och liknande kleptoman-spel; Minimalt med story och viktiga beslut som din karaktär ska fatta, istället går det ut på att du ska samla saker, samla ännu bättre saker, sälja av dina gamla saker o.s.v. Jag får mer brädspelskänsla än rollspelskänsla av detta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om en pratar med folk om digitala rollspel brukar nog XP och progression vara det som hårdast förknippas med det. Spel från Diablo till Cyberpunk 2077 är ju "rollspel", trots att de är väldigt olika varandra.

Som med nästan allt som rör speldesign tycker jag genrebenämningen är i det närmaste obrukbar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det som lockar mig till rollspel på dator samma sak som lockar mig till rollspel runt ett bord. Frihet att göra vad jag vill, en bra story som jag får vara med och påverka / skapa själv, bra sidokaraktärer, och att få känna mig smart när jag kommer på en bra lösning som inte resten av spelbordet tänkt på. Med andra ord är det mycket av det som kallas RPG på dator totalt ointressant. Progression, hack och slask, shoot and loot och så vidare.

Jag har aldrig gillat Diablo-serien. Jag skulle hellre spela igenom Mass Effect igen om jag kunde hoppa över 75-95% av striderna. Jag får ut mer "rollspelskänsla" av att dra igenom Monkey Island 2 igen, än av att spela många av de mer linjära och pang-pang-fokuserade rollspelen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Oavsett vad datorrollspel är så är det spel, så jag flyttar tråden till det forumet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om en pratar med folk om digitala rollspel brukar nog XP och progression vara det som hårdast förknippas med det. Spel från Diablo till Cyberpunk 2077 är ju "rollspel", trots att de är väldigt olika varandra.

Som med nästan allt som rör speldesign tycker jag genrebenämningen är i det närmaste obrukbar.
Jag tycker @gabrielledebourg s definition är vad som borde klassas som datorrollspel men jag håller med om att begreppet används väldigt slappt i spelbutiker och liknande. Går du exempelvis in på rollspels-gengren på androids play store så verkar det räcka med att det är fantasy-tema på spelet för att det ska klassas som ett "rollspel".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Håller med om att den där terminologin är rätt förvirrande, eftersom många datorspel där man spelar just en specifik roll inte räknas som rollspel utan som adventure games eller action-adventure games,
Ja, en icke-rollspelande kompis påpekade samma sak till mig när jag berättade om rollspel - att äventyrsspel som Monkey Island verkade ligga närmare än datorrollspel som Baldurs gate. Jag gillade den insikten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu när jag läser lite här ovanför så tänker jag såhär dragons age skulle ju av dom flesta klassas som rollspel... i dragon age 1 så kan man välja karaktär och customisera denna men i dragons age 2 spelar man en fixed karaktär är då dragon age 2 ett äventyrsspel snarare än ett rollspel ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
i dragon age 1 så kan man välja karaktär och customisera denna men i dragons age 2 spelar man en fixed karaktär är då dragon age 2 ett äventyrsspel snarare än ett rollspel ?
Fast man kan customisera karaktären i tvåan med i den mån att man kan välja yrke och byta utseende. Men jag håller med om att det är lite luddigt, i Witcher spelar man ju en färdig karaktär. Fast man kan ju få färdiggjorda karaktärer även i bordsrollspel. Knepigt som sagt 🙂 För mig personligen måste ett datorrollspel ha med någon slags karaktäresspelande där man själv aktivt får fatta beslut som för handlingen framåt. Så jag räknar inte riktigt till exempel Diablo som rollspel. Tycker inte att de flesta peka och klickaspel heller påminner särskilt mycket om rollspel, du får visserligen välja vad du ska säga där, men ditt val får sällan konsekvenser, utan handlar mest om att du ska balja svaret du tycker är mest kul. Sen har vi Telltales spel som jag tycker mest påminner om choose your own adventure-böcker 🙂 Detta är dock bara personliga preferenser från min sida, inga objektiva sanningar 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast man kan customisera karaktären i tvåan med i den mån att man kan välja yrke och byta utseende. Men jag håller med om att det är lite luddigt, i Witcher spelar man ju en färdig karaktär. Fast man kan ju få färdiggjorda karaktärer även i bordsrollspel. Knepigt som sagt 🙂 För mig personligen måste ett datorrollspel ha med någon slags karaktäresspelande där man själv aktivt får fatta beslut som för handlingen framåt. Så jag räknar inte riktigt till exempel Diablo som rollspel. Tycker inte att de flesta peka och klickaspel heller påminner särskilt mycket om rollspel, du får visserligen välja vad du ska säga där, men ditt val får sällan konsekvenser, utan handlar mest om att du ska balja svaret du tycker är mest kul. Sen har vi Telltales spel som jag tycker mest påminner om choose your own adventure-böcker 🙂 Detta är dock bara personliga preferenser från min sida, inga objektiva sanningar 🙂
Här håller jag med dig fullt ut. Tex Witcher som du nämner spelar man en fixed karaktär Geralt av rivia men jag skulle kalla det rollspel framför tex uncharted där man också spelar en fixed karaktär Nathan drake . Skillnaden som du nämner baserar sig på att i witcher kan man göra flera olika val som i slutändan kommer att påverka spelets outcome samt att det i en viss mån även är en sandbox medans i uncharted följer man en linjär story .
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Här håller jag med dig fullt ut. Tex Witcher som du nämner spelar man en fixed karaktär Geralt av rivia men jag skulle kalla det rollspel framför tex uncharted där man också spelar en fixed karaktär Nathan drake . Skillnaden som du nämner baserar sig på att i witcher kan man göra flera olika val som i slutändan kommer att påverka spelets outcome samt att det i en viss mån även är en sandbox medans i uncharted följer man en linjär story .
Ja tyvärr så är nog datorspelarna tillräckligt många för att själva få bestämma över sin terminologi, men annars tycker jag det här är ett utmärkt tillfälle att försöka få in dom på debatten om ifall ett scenario inte är rollspel bara för att det är rälsat (linjärt) :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ja tyvärr så är nog datorspelarna tillräckligt många för att själva få bestämma över sin terminologi, men annars tycker jag det här är ett utmärkt tillfälle att försöka få in dom på debatten om ifall ett scenario inte är rollspel bara för att det är rälsat (linjärt) :)
Fast jag vet inte riktigt om jag är med på att om scenarion kan vara rälsade i bordsrollspel så är Uncharted är ett rollspel för du spelar Nathan Drake i en rälsad historia. Skillnaden för mig är att i ett rälsat scenario till bordsrollspel rollspelar du en karaktär, även om det är ett rälsat scenario där du får en färdig karaktär. I Witcher så rollspelar du Gerhalt, för du fattar aktivt beslut som är avgörande för handlingen. I Uncharted så spelar du Nathan Drake, men du rollspelar inte Nathan Drake. Således är Uncharted inte rollspel :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Fast jag vet inte riktigt om jag är med på att om scenarion kan vara rälsade i bordsrollspel så är Uncharted är ett rollspel för du spelar Nathan Drake i en rälsad historia. Skillnaden för mig är att i ett rälsat scenario till bordsrollspel rollspelar du en karaktär, även om det är ett rälsat scenario där du får en färdig karaktär. I Witcher så rollspelar du Gerhalt, för du fattar aktivt beslut som är avgörande för handlingen. I Uncharted så spelar du Nathan Drake, men du rollspelar inte Nathan Drake. Således är Uncharted inte rollspel :)
Men själva definitionen av ett rälsat äventyr är väl att man inte aktivt kan fatta beslut som är avgörande för handlingen? Så var ligger skillnaden i i så på att spela Uncharted och Giovanni saga?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Men själva definitionen av ett rälsat äventyr är väl att man inte aktivt kan fatta beslut som är avgörande för handlingen? Så var ligger skillnaden i i så på att spela Uncharted och Giovanni saga?
Som jag sa, även om handlingen i ett rollspelsäventyr är rälsat så spelar man under handlingen gång en roll. Man rollspelar. I Uncharted så rollspelar man inte Nathan Drake, man spelar Nathan Drake.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Som jag sa, även om handlingen i ett rollspelsäventyr är rälsat så spelar man under handlingen gång en roll. Man rollspelar. I Uncharted så rollspelar man inte Nathan Drake, man spelar Nathan Drake.
Då spelar jag nog fel, eller så fattar jag fortfarande inte skillnaden mellan att spela och att rollspela.
 
Top