Nekromanti Datorn dog just

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Satt här och mös,.och så dog datorn. Den startade upp iTunes och började förbereda något den kalade autouppspelning. Samtidigt stog saker som Miranda32 i min aktivitetshanterare.
När jag försökte lägga ner iTunes lade hela klabbet ner och jag fick starta om min dator, rycka all akablar och sedan försöka igen.

1. Ska jag investera i ett virusskydd? Om ja, vilket?
2. Ska jag oroa mig?


Storuggla, lätt oroad
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Datorn dog just (edit)

1. Ska jag investera i ett virusskydd? Om ja, vilket?

Det ska man alltid göra. Tyvärr är jag bättre lämpad att tala om vilka man inte ska skaffa (dvs, de som jag har - Norton och MacAfee. Den ena är dyr och ställer till med skit på egen hand, den andra har rykte om sig som instabil).

Har du Ad-Aware? Den är gratis och brukar hitta rätt mycket av det crap man kan få in.

2. Ska jag oroa mig?

Svårt att säga - miranda32.exe är nog ett okej program i sig, men skadlig fulvara utger sig ofta för att vara existerande program, tar sig likartade filnamn eller lägger sig någon annanstans än de riktiga.
(kollar...) Den riktiga ska återfinnas någonstans under C:/Program (Files), så om det ligger nån i Windows, System32 el dyl är det sannolikt en fuling.

Edit: Har kollat runt lite. Det riktiga miranda32 hör till Miranda Internet Messenger, en klient för tjänster liknande ICQ, MSN, etc. Om du har en genuin sådan installerad är det väl inte helt osannolikt att den skulle kicka igång vid tillfället du beskriver.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1. Ska jag investera i ett virusskydd? Om ja, vilket?
Ja.

Bara för att göra det ännu rörigare i valet mellan Norton och McAfee så har jag goda erfarenheter av Kaspersky Antivirus samt Norman Antivirus. Den senare (Norman) har jag dessutom väldigt goda erfarenheter av, och det är det jag kör på min dator här.

Av skum anledning gillar jag norsk programvara. Jag kör inte bara Norman, jag använder Opera också, trots att det bara blir Magnus Seter och kjempetorsk av det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Sitter du och kör en massa (och då menar jag rejält mycket) piratade spel och program? Ja.

Annars, nej. Det enda du behöver är en stadig brandvägg.

Själv hatar jag mitt Norton jag har.

Använder istället Wintask Professinal och rensar bort allt manuellt istället. Den är skitbra. Du har dock mac.

/Han blir lack på mac
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Jag kör med avast! Det fungerar jättebra och är helt gratis för privatanvändare. Du slipper också konstigheter som reklam. Det enda du behöver göra är att uppdatera licensen en gång om året.


http://www.avast.com/index.html

edit: men om du kör mac kan det ju bli lite svårt. :gremsuck:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
1. Ska jag investera i ett virusskydd? Om ja, vilket?
Det är alltid bra med skydd. NOD32 är hyfsat billigt, uppdateras typ dagligen, och fungerar väldigt, väldigt bra. Och äter inte upp halva dina systemresurser, likt Nortons bloatwareskit.



Jag skulle säga att det nog berodde på iTunes, vars programmerare jag inte ger många vitten för. Oroa dig behöver du kanske inte göra, däremot.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Själv har jag använt F-secure Internet Security. Programmet har fungerat bra under det år jag haft det. Måste uppdatera nu. Under tiden som F-secure är bortplockat så testar jag nu det fria antivirus programmet AVG från Grisoft. Du hittar det HÄR. De har även betalversioner.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ad-Aware ?

Jag letade efter Ad-Aware för ett par dagar sen men det verkar som Lavasoft har stängt sin sida. Är det Microsoft som köpt upp dem och förvandlat programmet till Defender? Någon som vet kanske?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Re: Ad-Aware ?

Ad-Aware innehåller, lustigt nog, adware. Är man ute efter ett kompetent och gratis program som gör jobbet utan krusiduller rekommenderar jag SPybot S&D istället.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ad-Aware ?

Jaha! Där ser man. Undra om de precis uppdaterade sin sida när jag letade för jag fick bara upp sidor med text som påvisade att sidan inte fanns.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: SPybot S&D [OT]

Ad-Aware innehåller, lustigt nog, adware. Är man ute efter ett kompetent och gratis program som gör jobbet utan krusiduller rekommenderar jag SPybot S&D istället.
Är du säker på det här? Jag menar inte att det *inte* kan vara så för jag har själv råkat ut för lustigheter under den tid jag använt mig av Lavasofts Ad-Aware, men dessa har jag ju allt som oftast hittat med just Ad-Aware... :gremconfused:

Jag använder F-secure och har väl inget att klaga på skyddet programmet ger, men jag gillar inte att den startar tio bakgrundsprocesser på maskinen, fast det finns väl inget att göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Re: SPybot S&D [OT]

Är du säker på det här?
Hyfsat säker, även om jag inte hittar källan just nu. Jag slutade använda Ad-Aware dels pga den informationen, men också mycket för att det kändes ofantligt bloatat rent interfacemässigt.

Tio bakgrundsprocesser? Jag skulle nog byta till NOD32 snarast... Eller vänta, det har jag ju redan gjort =)

NOD32 är nog det bästa jag testat. Visserligen betalprogramvara, vilket är ett minus, men inte alltför dyrt, kan köras på en 486:a om man vill, har ett rent och snyggt och funktionellt interface, och fångar i princip alla virus.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Du behöver absolut inte något antivirus, om du skaffar ett operativsystem som är enklare att hantera, om du vill behålla windows kan jag rekommendera avast, eftersom det är bäst av alla gratisantivirus för hemmabruk som finns, och definitivt med i matchen för de stora pojkarna norton och mcaffe.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
2. Ska jag oroa mig?
Med tanke på hur mycket min fru svär över iTunes så behöver du nog bara oroa dig över relationen med honom där uppe. Det verkar vara riktigt skit, som inte kan konfigureras till nått vettigt. Som lite smolk i hennes bägare upptäckte jag dessutom att det var lättare att få in musiken i hennes iPod från Ubuntu istället.

En uppkopplad Windows-dator utan brandvägg och antivirusprogram behöver tydligen inte mer än 5 minuter för att bli infekterad, så antivirusprogram behöver du om du inte vill få virus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
En uppkopplad Windows-dator utan brandvägg och antivirusprogram behöver tydligen inte mer än 5 minuter för att bli infekterad
Kortare än så, om man använder Windows Update.



//Krank, som bara behöver få Photoshop och Foobar2000 att funka i Wine innan han helt går över
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
En uppkopplad Windows-dator utan brandvägg och antivirusprogram behöver tydligen inte mer än 5 minuter för att bli infekterad
Om du har tur kanske du klarar dig i fem minuter. Det tog inte ens 20 sekunder innan en i övrigt välskyddad dator när jag i ett sinnessvagt ögonblick öppnade Internet Explorer (det var en server, hade ingen annan browser på den)...

Jag bryr mig dock inte om brandväggar, det är enklare och säkrare att säkra upp operativsystemet och produkterna som körs istället. Jag skriver mer om detta i femte punkten här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Jag bryr mig dock inte om brandväggar, det är enklare och säkrare att säkra upp operativsystemet och produkterna som körs istället. Jag skriver mer om detta i femte punkten här.
För den enskilde användaren är det inte enklare. Själv använder jag en hårdvarubrandvägg som reducerat antalet intrång i både min linuxserver och mina arbetsdatorer med omkring 100%, eftersom den låter mig få övergripande kontroll istället för att behöva jaga enskild programvara.

Såvida du inte menar att man skulle förlita sig på Windows inbyggda brandvägg... Heh.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Själv använder jag en hårdvarubrandvägg som reducerat antalet intrång i både min linuxserver och mina arbetsdatorer med omkring 100%, eftersom den låter mig få övergripande kontroll istället för att behöva jaga enskild programvara.
På vad sätt ger den dig övergripande kontroll, du måste ju fortfarande jaga enskilda portar och protokoll, i vissa fall till och med analysera paketinnehåll.

Med NAT får man ett visst skydd, eftersom det inte går att adressera sig in genom den utifrån, men så fort man öppnar någon tjänst för åtkomst utifrån så är den öppen, med eller utan brandvägg. Detsamma gäller allt elände som kan åka med tillbaka på en anslutning du öppnat inifrån.

Man kan vända och vrida på det hur man vill, men en brandvägg är bara ett plåster på ett problem som ligger i OS eller programvaror som körs.
 
Top