Datoriserade SL-anteckningar: era tips

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
da_bohz;n343324 said:
Jag använder OneNote sen flera år tillbaka för både jobb, rollspel och privata grejer.
Jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg att anteckna med ärligt talat.
Fördelarna är många, men för att beta av de önskemål som folk tagit upp i tråden:
.
Mycket bra beskrivning, skulle du kunna tänka dig ett screenshot över din struktur?
En bild säger mer än tusen ord :)

Hälsningar
C
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag gick från Evernote (premium) till OneNote (gratisversion) och föredrar OneNote. Föredrar papper framför skärmar, så printar ut det mesta jag behöver och uppdaterar mellan spelsessionerna.

Ungefär samma struktur som da_bohz nämnde:

https://imgur.com/dT1Uxza

Gul markering är namnet på aktuell Notebook, lila är Sektioner, grönt (och mörkblått) är sidor (med undersidor -- se pilar).

Använder CMapTools för plats- & relationskartor!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
michael;n343364 said:
Använder CMapTools för plats- & relationskartor!
Vill man göra plats- och relationskartor (och flödesscheman och allt möjligt sånt) så kan man också titta på Draw.io. Webb/molnbaserat, funkar bra ihop med google drive. Det är vad jag använder för alla såna syften, oavsett om det gäller relationskartor eller att bygga något Subway-liknande (jag har funderat på att bygga en Subway-export-till-draw.io-grej nån gång men det har inte blivit av ännu…)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
crilloan;n343338 said:
Mycket bra beskrivning, skulle du kunna tänka dig ett screenshot över din struktur?
En bild säger mer än tusen ord :)

Hälsningar
C
Absolut!
Eftersom jag är den enda användaren i nuläget kan nog min anteckningsbok uppfattas som rörig (men så är det ju med anteckningar).
Kunde av okänd anledning inte få in bilden här, så ni får glatt klicka på länken nedan om ni vill se hur jag lagt upp min OneNote.

https://1drv.ms/u/s!AusJ6X0X2mBWgqomvAV-xLmxGfKqtw
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har börjat lägga upp mina planeringsdokument för Svartvikens nuvarande kampanj, så att alla som vill kan kika på vad jag har med mig för anteckningar in till varje spelmöte. De finns här: https://drive.google.com/open?id=1-TYxh0IFWUfotBmMxlKI_y2-635SIOr7

Sen har jag ju självklart en hel del annat också – mer generella grejer – såsom beskrivningar av SLPs, deras agendor, generella platsbeskrivningar, en översikt av kampanjen, och sånt. Men det här är allt jag tar med mig när jag går till spelmötena.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
michael da_bohz kwarnberg
Tack så mycket för att ni delade med er!

Efter senaste spelmötet var spelarna rörande överens om att de ville fortsatta på den inslagna vägen, dvs sätta igång skymningshavet kampanjen av Anders Blixt.
(så Svavelvinter får vänta...)

Det blir första riktiga kampanjen jag ska köra som SL och som jag dessutom kommer behöva fylla ut med egenskapat material.
Allt som kan få mig på rätt köl från början är positivt.

C
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag använder också OneNote, både som spelare och SL. Det jag också har märkt är att det tar större mental ansträngning att anteckna på datorn än att skriva på ett papper, så jag använder ofta papper och penna under spelomgången (som SL). Efter omgången renskriver jag i OneNote.

/H
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
da_bohz;n343436 said:
Absolut!
Eftersom jag är den enda användaren i nuläget kan nog min anteckningsbok uppfattas som rörig (men så är det ju med anteckningar).
Kunde av okänd anledning inte få in bilden här, så ni får glatt klicka på länken nedan om ni vill se hur jag lagt upp min OneNote.

https://1drv.ms/u/s!AusJ6X0X2mBWgqomvAV-xLmxGfKqtw
Vet inte om jag är konstig men det där ser ju inte alls så rörigt ut, tycker det ser helt fantastiskt ut. Det där måste jag ha ju
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det här kanske är off topic och något av ett anti-svar, men jag måste erkänna en sak.

Trots att jag länge sökt det perfekta digitala verktyget och använt såväl sajter som Obsidian Portal och Campaign Logger, som appar såsom EverNote och OneNote, så kommer jag alltid tillbaks till den gamla hederliga anteckningsboken.

Jag använder A5-block med lösbladssystem, plastflikar som avgränsar sektioner och plastfickor som man kan stoppa lappar från annat håll i. Exakt hur jag sektionerar dem och vad jag skriver beror mycket på vilket spelsystem det är och vilken typ av kampanj.

Sedan har jag förstås Evernote till lösa funderingar, idéer jag snor från andra, och dylikt som inte är kopplat till någon specifik kampanj.

Anledningen är att jag inte fixar att skriva på digitala verktyg vid spelbordet. Jag har bara min laptop för att spela bakgrundsmusik - att byta spår när vi byter scen är den maximala uppmärksamhet jag klarar av att ge den.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Bolongo Det ena utesluter ju inte det andra, hittills har jag knappt klarat av att använda mina anteckningar och det brukar sluta med att jag fribejsar :p

Men jag ser digitala verktyg som något som kanske kan hjälpa ffa mig mellan speltillfällena

C
 
Top