Datoriserade SL-anteckningar: era tips

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Sitter här och undrar hur jag ska göra med mina SL-anteckningar till Svärdets Sång. Under mina senaste kampanjer har jag ju kört med en blandning av Word-dokument, excel-blad, JPGs och Tiddly-wiki (se http://tiddlyspot.com/ och https://github.com/TiddlySpace). Det funkar, men jag känner mig inte helt nöjd. Speciellt bilder och kartor känner jag blir lite bökigt. Har börjat gilla hur man kan skriva rakt på kartan på ett enkelt sätt i roll20, men det är ju i övrigt inte någon höjdare och ganska klabbigt som karthanterare till bordsrollspel känner jag.

Har ni några tips om datoriserad kart-hantering eller anteckningshantering i allmänhet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag använder just nu en kombo av Google Docs och Google Sheets, där Docs-dokumenten är de enda jag kollar på under spel (Sheets-grejerna är generellt sånt som hanterar kampanjnivå, hjälper mig med förberedelser etc). Jag använder sällan kartor så mina behov av ritning är ganska lågt, däremot har jag stort behov av att inte vara beroende av någon speciell enhet eller OS – jag vill kunna komma åt mina anteckningar på min PC lika väl som på min android-mobil. Och då har det helt enkelt fått bli något slags "minsta gemensamma nämnare"-tänk.

Jag har tänkt kolla mer på Microsoft OneNote eller Evernote. De verkar lite mer flexibla och framför allt lättnavigerade. Vad jag egentligen vill ha är ju någon form av online-synkad version av Zim eller något i den stilen, med snabb navigering mellan olika anteckningar…
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hur använder du det under spel? Och vad vill du kunna göra?

Jag kör lite olika beroende på spel. Jag kör alltid analoga anteckningar under spelets gång för jag kan inte lyssna på spelarna och skriva på datorn samtidigt utan at missa nåt. Sen beroende på om jag har "äventyret" eller anteckningarna som jag utgår ifrån på datorn eller på papper så renskriver jag materialet eller för över det till ett officedokument (openoffice orbehandlare) direkt efter mötet.
Bildmaterial har jag oftast också analogt, rekvisitakartor och liknande som det får kladdas fritt på, men pappersskisskartor för strider och actionsekvenser.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag har normalt spellett med laptop. Det enda jag har på papper är kartor som ritas upp under spel, dvs när ett rum är för komplicerat för att bara beskriva med ord osv, samt ibland KP/motsv för monster.

Jag hade velat kunna skriva fritt på kartor kapade från Dyson Logos etc utan att dona med Photoshop eller något annat liknande program, roll20 gör ungefär det jag behöver men är ganska tungrott och klumpigt, om än bättre än Photoshop. Min handstil är fullkomligt oläslig och svår att uttyda även för mig om det ska gå fort. Skönt oxå att kunna radera fritt och ordentligt, osv.

Sen hade det varit fint att ha något smidigt system för anteckningar oxå. Wiki / word / excel funkar givetvis, men känns inte precis optimalt heller. Men det är iaf både smidigare och lättare att läsa i efterhand än om jag skriver med penna.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Eftersom vi inte kört så många spelpass än i Symbaroum-kampanjen som jag spelleder har det räckt med Google Docs. Men får vi igång den igen blir det nog OneNote.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Bolongo;n343298 said:
campaign-logger.com
Är det bra till att hantera kartor, finns det info-lager osv man kan lägga ovanpå en JPG/motsv?
 

Kaj

Veteran
Joined
22 Feb 2020
Messages
5
Jag har inte blivit övertygad om datorernas fördel som verktyg under tiden man spelar,
och använder bara papper och penna. Dessutom är det ett trevligt tillfälle att undvika skärmtid.

Däremot förbereder jag alltid dokument och kartor på dator, och skriver ut för att använda.
Så mitt råd är att skaffa en skrivare, hålslag, häftapparat och några pärmar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Kaj;n343310 said:
Jag har inte blivit övertygad om datorernas fördel som verktyg under tiden man spelar,
och använder bara papper och penna.
Inte för att försöka "övertyga" dig – det inser jag själv att det antagligen är lönlöst, plus att jag inte är så intresserad av det (om det du gör funkar för dig så funkar det ju) – utan bara för att försöka formulera varför jag själv föredrar digitalt:
  • Mer läsliga anteckningar
  • Mer förberedelser lättare tillgängligt (det tar tid att bläddra och leta i böcker och pärmar
  • Lättare tillgång till sådant jag inte förberett (det går snabbt att göra efterforskningar kring hur en specifik bil såg ut 1920, eller vilka lagar som gällde för en specifik typ av skjutvapen etc)
  • Lätt, snabb tillgång till musik.
  • Man slipper renskriva och synka offline-grejerna med de digitala – mindre manuellt overhead-arbete.
Kaj;n343310 said:
Dessutom är det ett trevligt tillfälle att undvika skärmtid.
Om man upplever att skärmtid är något man vill undvika så håller jag med om att rollspel antagligen är en av de aktiviteter som klarar sig lättast utan skärmar. För mig känns det mest handikappande att inte ha tillgång till internet – jag längtar efter cyberimplantat och att slippa behöva använda apparater, och att ha konstant tillgång – men to each their own =)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Papper saknar jag verkligen inte. Min handstil kan jag knappt själv läsa och det blir lätt en gigantisk röra. Tack o lov för anteckningar o kartor på datorn! I dagsläget lutar jag åt Tiddlywiki för text och Roll20 för kartor, men det hade ju varit guld med något som kombinerade bådas fördelar.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
122
Location
Stockholm
Xmind. Mindmaps rular. Tar lite tid att bli van men så sjukt mycket lättare att följa anteckningar och flöden.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag använder OneNote sen flera år tillbaka för både jobb, rollspel och privata grejer.
Jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg att anteckna med ärligt talat.
Fördelarna är många, men för att beta av de önskemål som folk tagit upp i tråden:

Skriva direkt på bilder och kartor
Japp! Dubbelklicka och skriv var som helst - även i bilder.
Du har dessutom oändligt med yta att behandla på varje sida du skapar och du måste alltså inte anteckna uppifrån och ner.
Det är även möjligt att frihandsrita och infoga vissa standard-office-former (streck, pilar, och några geometriska figurer).

Synka mellan enheter
Absolut! Jag använder OneNote på datorn, mobilen och surfplattan och kommer dessutom åt allt via OneNote online från vilken dator som helst med internet.
Har haft synkproblem ett fåtal gånger, men tror egentligen det är en föråldrad maskin i sammanhanget som strular.

Snabb navigering mellan anteckningar
Ja! Du skapar en anteckningsbok för exempelvis din kampanj (eller hela ditt rollspel). I den skapar du avsnitt och i varje avsnitt skapar du sidor. Sidorna går dessutom lätt att justera i tre olika nivåer för en snabböverskådlig hierarki.
Dessutom kan du placera taggar på alla ställen där du kan placera text på sidor, dvs överallt. Jag använder exempelvis ett frågetecken som tagg om det är något som jag är tveksam till om jag ska ha med eller inte och "check-rutor" är smidiga för att se om ens spelare har fått en viss ledtråd eller inte. Stjärnmarkeringar är de viktigaste händelserna i kampanjen.
Det går också lätt att skapa hyperlänkar till andra avsnitt eller sidor, men det är något jag själv inte använt i särskilt stor utsträckning (än).

Några hedersomnämningar
* Infoga i princip vilka filer du vill med dra-och-släpp-metod.
Kalkylblad, pdf-utskrifter, skärmurklipp, ljud, video etc. Går inte filen att visa i OneNote får du en smidig länk till filen för att starta den direkt ur programmet som om du klickat på den vanliga ikonen på datorn.

* Dela din anteckningsbok, ett avsnitt eller bara en sida med dina spelare!
Spelarna kan få tillgång till sammanfattningen av spelmötet, viss information om världen, husregler och annat som ofta dyker upp i spel. Du kan dessutom lösenordsskydda avsnitten så du kan vara säker på att spelarna inte kommer åt själva äventyret och dina privata anteckningar.

* Exportera enkelt till .doc, .pdf eller annat behändigt format om du så skulle vilja (men det kommer du inte vilja för OneNote är så himla smidigt och bra på alla sätt!).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
da_bohz;n343324 said:
Jag använder OneNote sen flera år tillbaka för både jobb, rollspel och privata grejer.
Jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg att anteckna med ärligt talat.
Fördelarna är många, men för att beta av de önskemål som folk tagit upp i tråden:

Skriva direkt på bilder och kartor
Japp! Dubbelklicka och skriv var som helst - även i bilder.
Du har dessutom oändligt med yta att behandla på varje sida du skapar och du måste alltså inte anteckna uppifrån och ner.
Det är även möjligt att frihandsrita och infoga vissa standard-office-former (streck, pilar, och några geometriska figurer).

Synka mellan enheter
Absolut! Jag använder OneNote på datorn, mobilen och surfplattan och kommer dessutom åt allt via OneNote online från vilken dator som helst med internet.
Har haft synkproblem ett fåtal gånger, men tror egentligen det är en föråldrad maskin i sammanhanget som strular.

Snabb navigering mellan anteckningar
Ja! Du skapar en anteckningsbok för exempelvis din kampanj (eller hela ditt rollspel). I den skapar du avsnitt och i varje avsnitt skapar du sidor. Sidorna går dessutom lätt att justera i tre olika nivåer för en snabböverskådlig hierarki.
Dessutom kan du placera taggar på alla ställen där du kan placera text på sidor, dvs överallt. Jag använder exempelvis ett frågetecken som tagg om det är något som jag är tveksam till om jag ska ha med eller inte och "check-rutor" är smidiga för att se om ens spelare har fått en viss ledtråd eller inte. Stjärnmarkeringar är de viktigaste händelserna i kampanjen.
Det går också lätt att skapa hyperlänkar till andra avsnitt eller sidor, men det är något jag själv inte använt i särskilt stor utsträckning (än).

Några hedersomnämningar
* Infoga i princip vilka filer du vill med dra-och-släpp-metod.
Kalkylblad, pdf-utskrifter, skärmurklipp, ljud, video etc. Går inte filen att visa i OneNote får du en smidig länk till filen för att starta den direkt ur programmet som om du klickat på den vanliga ikonen på datorn.

* Dela din anteckningsbok, ett avsnitt eller bara en sida med dina spelare!
Spelarna kan få tillgång till sammanfattningen av spelmötet, viss information om världen, husregler och annat som ofta dyker upp i spel. Du kan dessutom lösenordsskydda avsnitten så du kan vara säker på att spelarna inte kommer åt själva äventyret och dina privata anteckningar.

* Exportera enkelt till .doc, .pdf eller annat behändigt format om du så skulle vilja (men det kommer du inte vilja för OneNote är så himla smidigt och bra på alla sätt!).
Tack för den mkt fylliga förklaringen! Låter som precis det jag letar efter.

Hur funkar OneNote online? Betalar man för nåt microsoft onedrive-konto eller hur går det till?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
zonk;n343325 said:
Tack för den mkt fylliga förklaringen! Låter som precis det jag letar efter.

Hur funkar OneNote online? Betalar man för nåt microsoft onedrive-konto eller hur går det till?
Jag betalar för Office-paketet. Där ingår 1 TB utrymme på OneDrive där jag har lagrat mina OneNote-anteckningar.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Men man har 5 GB gratis. Har hört nåt om att gratisversionen av OneNote inte har alla funktioner som betal-OneNote har, men jag vet inte vilka funktioner det skulle vara.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
da_bohz;n343324 said:
Jag använder OneNote sen flera år tillbaka för både jobb, rollspel och privata grejer.
Jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg att anteckna med ärligt talat.
Jag kan inte heller tänka mig ett bättre verktyg! Perfekt att kunna lägga in nästan alla typer av dokument, tabeller, bilder, m.m. och att alltid ha informationen tillgänglig oavsett om det är på datorn, på mobiltelefonen eller på Chromebook:en. Att kunna länka mellan olika sidor och stycken är också guld värt, istället för att behöva bläddra och ha sig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
zonk;n343309 said:
Är det bra till att hantera kartor, finns det info-lager osv man kan lägga ovanpå en JPG/motsv?
Det är bara en text-logg. En massa funktioner för att tagga och länka text. Inga bilder.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
da_bohz;n343327 said:
Men man har 5 GB gratis. Har hört nåt om att gratisversionen av OneNote inte har alla funktioner som betal-OneNote har, men jag vet inte vilka funktioner det skulle vara.
Gratisversion? Det här måste testas!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
crilloan;n343318 said:
Skulle gärna höra mer om det programmet, värt pengarna?

C
Tja, eftersom jag får det på köpet när jag stödjer RolePlaying Tips på Patreon, så har jag svårt att svara på det.
 
Top