Datorinköp (julklapp till 15-åring)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hej gott folk. För femte gången startar jag en "Hej jag kan inget om sådana här mackapärer som blinkar och låter hjälp mig"-tråd.

Min dotter, 15 år, önskar sig "en speldator" i julklapp. Eftersom hennes gamla dator gett upp kan hon inte spela StarCraft II med mig längre, så jag är inte helt avigt inställd. Hon har även lyckats dupera sin farmor och farfar, och nu har jag börjat kolla på detta. Men jag behöver hjälp p.g.a. noll kunskap.

Några parametar:
- hon vill ha en stationär burk. Varför vet jag inte. Jag tänker kolla på både stationära och bärbara.
- hon är ingen gamer riktigt, så det behöver nog inte vara något helt vansinnigt kraftfullt.
- hon är omgiven av idioter som inte kan hjälpa henne särskilt mycket.
- pris... Max 9000?

Har ni några förslag eller saker jag behöver ha koll på?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror webhallen har en egen serie som heter "Webhallen Config" eller nåt.
Även Komplett (komplett.se) tror jag har det.

Där tror jag att man kan hitta den dator som kunniga personer satt ihop till rätt pris. Det skadar nog inte att det just är Black-weekend.
På webhallen tror jag man kan få hjälp att välja om man går in.

Annars skulle jag kolla Dell.

När det gäller speldator så är ju grafikkortet viktigt. Så det enda misstaget man kan göra när man har en budget är att fokusera på annat och råka köpa en dator med bara "det inbyggda grafikkortet som kommer med en i3/i5".

Det är för övrigt betydligt lättare att få ihop kalkylen med en stationär burk. Laptops har problemet med att bli av med värme, och därför blir de både dyrare och sämre för speländamål.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Webhallens billigaste gaming-dator kostar 12k:

Komplett har en för 8999kr:

Dell/Alienware börjar på 11600kr (EDIT: den här är jag nog skeptiskt till)

Skärm ingår nog inte i något av fallen.

Man KAN såklart spela på något som inte är en Gaming-dator... men risken är att man inte får rätt balans med grafikkortet för pengarna.

Någon som är mer i branchen just nu kan kanske plocka ihop något listigare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det går för övrigt utmärkt att spela StarCraft II på en Mac:

Den här alltså.... "works well for competitive play":

Om ni inte är så datorkunnige så är en Mac ett bra alternativ
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Dock blir man ju… lite inlåst på Mac. Även om just SC2 kanske funkar så blir ju utbuder betydligt begränsat om man vill bredda sig lite.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns både för- och nackdelar med en Mac.

Givet att den är billigast i listan av de 4 jag föreslog, så är jag ganska övertygad att den har bäst price/performance för starcraft II.

Och med en speldator för 10k har man ändå inte framtidssäkrat sig.

Om man tror att man vill spela andra specifika titlar så är det en PC som gäller.
Men det finns ett utbud av spel också till en Mac.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Håller med krank här, att välja Mac om man vill spela är rätt dumt. Knappt inga spel, och de spel som finns är ofta betydligt sämre optimerade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
De stationära datorerna är kanske inte framtidasäkra, men som stationära är de betydligt mer uppgraderingsbara än en Mac Mini. Om det nu är framtidssäkerhet man letar efter, så är en stationär PC ett mer flexibelt val.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tack för input, hörrni. Jag har luskat lite mer och kollat runt lite. Jag tror att hon med "en speldator" menar en dator som hon kan spela lite spel på...

Ok. Nä, den meningen fångade inte vad jag var ute efter. Såhär: hon har haft en ganska kalkig laptop (den fixade Minecraft och SC2 på väldigt låga grafik-inställningar) som dog för några månader sedan, och hon har en ChromeBook via skolan. Jag tror att det hon är ute efter är en dator hon kan köra lite spel på, men hon är ingen gamer (om det inte handlar om att spela kort om pengar). Så det behöver inte vara någon dödsmördarmaskin.

Det här med stationär. Jag vetefasen. Hon bor varannan vecka hos mig och hos sin mamma. Verkar supersegt att packa ner och släpa en stationär fram och tillbaka.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
De stationära datorerna är kanske inte framtidasäkra, men som stationära är de betydligt mer uppgraderingsbara än en Mac Mini. Om det nu är framtidssäkerhet man letar efter, så är en stationär PC ett mer flexibelt val.
Om du vill ha en dator som är budget speldator men har hyggligt bra prestanda så känns den här rätt okej.

-Största nackdelen är att i5 processorn (och moderkortet) är två generationer tillbaka. Nyaste är i5/i7-12000 serien, som har rejält mycket mer fjung men också kostar därefter. Det begränsar potentialen för uppgraderingar.
-Det är mycket som är i lite underkant. 8GB ram är lite i underkant. 512GB hårddisk är lite i underkant.
+3060 är ett jävligt bra grafikkort för pengarna. Det är budget, men det är bästa budgeten. Ska man ner i pris så är det typ Geforce 1600-serie kort, och de korten är helt föråldrade, eller några av Radeons kort som också är föråldrade.
+Det är mycket som man kan uppgradera lite då och då för framtida födelsedagar och sådant. En backuphårddisk på 1TB eller större. Nytt RAM minne på 16GB (eller mer). Allt förutom den där processorn går att piffa till lite i framtiden för rätt så billiga pengar, och processorn lär väl ändå funka i 3-5 år om man inte ska spela de mest krävande spelen.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
En lösning på att bära med sig datorn mellan hemmen kan vara att skaffa en någorlunda kompakt dator och ha en skärm på båda ställena eftersom skärmen är det som är krångligast och känsligast att transportera. Det blir ett par tusenlappar extra, men jämfört med mödan att köra runt en hel datorsetup 50 gånger om året så är det kanske inte så farligt.
Och köp inte en Mac om spel är en prioritet. Jag växte upp med en Mac och jag kunde aldrig spela något som var det minsta modernt (vilket i och för sig var karaktärsdanande).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har man mindre budget så är det billigare att köpa en märkes-pc från typ Lenovo eller Acer än att köpa en specialbyggd från komplett eller webhallen. Nackdelen är att man får lite mer av en "svart låda" gällande vad exakt det är för komponenter osv.
Denna exempelvis har ett RTX-kort, det är ju prisvärt:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Och köp inte en Mac om spel är en prioritet. Jag växte upp med en Mac och jag kunde aldrig spela något som var det minsta modernt (vilket i och för sig var karaktärsdanande).
Jag föreslog 3 PC-datorer först, och sedan efter lite research, så föreslog jag en Mac som är billigare, mindre och tillräckligt snabb för det frågan gällde (och antagligen snabbare än alla PC-datorerna - men det vet jag inte). Så det är inte så att jag försöker vara Mac-fantast här. Jag har själv en PC för att spela spel (för jag spelade specifikt ett spel som inte fanns på Mac).

Det finns fortfarande större utbud till PC. 25000 titlar istället för 2500 titlar (hittat på siffrorna). Men det finns ett massivt utbud till Mac.
Att referera till "växte upp med en Mac"... det har runnit en hel del vatten under broarna oavsett om du växte upp för 5 eller 25 år sedan.

Den MacMini jag föreslog är mycket portabel om man bor på olika ställen.
(det kan ändå vara så att en laptop är att föredra)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om du vill ha en dator som är budget speldator men har hyggligt bra prestanda så känns den här rätt okej.

-Största nackdelen är att i5 processorn (och moderkortet) är två generationer tillbaka. Nyaste är i5/i7-12000 serien, som har rejält mycket mer fjung men också kostar därefter. Det begränsar potentialen för uppgraderingar.
-Det är mycket som är i lite underkant. 8GB ram är lite i underkant. 512GB hårddisk är lite i underkant.
+3060 är ett jävligt bra grafikkort för pengarna. Det är budget, men det är bästa budgeten. Ska man ner i pris så är det typ Geforce 1600-serie kort, och de korten är helt föråldrade, eller några av Radeons kort som också är föråldrade.
+Det är mycket som man kan uppgradera lite då och då för framtida födelsedagar och sådant. En backuphårddisk på 1TB eller större. Nytt RAM minne på 16GB (eller mer). Allt förutom den där processorn går att piffa till lite i framtiden för rätt så billiga pengar, och processorn lär väl ändå funka i 3-5 år om man inte ska spela de mest krävande spelen.
Såg nu att du redan rekommenderat exakt den datorn som jag rekommenderade :)
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Det här med stationär. Jag vetefasen. Hon bor varannan vecka hos mig och hos sin mamma. Verkar supersegt att packa ner och släpa en stationär fram och tillbaka.
En steam deck kanske? det är ju en vanlig dator, fast portabel, kan spela spel, kan även dockas så att den blir stationär, extremt bra pris för prestandan. En idé iaf.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En steam deck kanske? det är ju en vanlig dator, fast portabel, kan spela spel, kan även dockas så att den blir stationär, extremt bra pris för prestandan. En idé iaf.
Jag har en steam deck, och kan varmt rekommendera en sådan pryl!

Brasklapp för att det kräver lite extra joxx för spel som inte finns på steam (så som starcraft 2). Du behöver antingen köpa och installera windows, alternativt, trixa in det i linux (vilket tydligen är möjligt men inte trivialt enkelt).
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Att referera till "växte upp med en Mac"... det har runnit en hel del vatten under broarna oavsett om du växte upp för 5 eller 25 år sedan.
Jag tror jag först spelade spel på en Macintosh, inte en Macintosh II för den hade inte färg vill jag minnas, och den hade en handfull extremt enkla spel på sig. Sedan fick min mor hem en tidig "bärbar" dator på 15 kilo från jobbet som inte var en Mac, och den kom med allt från Frogger till King's Quest. Jag tror inte att något har förändrats väsentligt sedan dess.
 
Top