Nekromanti Datorhjalp i Ystad (AKUT!)

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
nagon i ystadstrakten som ar haj pa datorer som skulle kunna assistera mig med lite verkstadsarbete pa min dator, bytte flakt och cpu nyligen pga overhettning. fungerade bra i en vecka, men nu ar datorn stendod. behover datorn dagligen pga studier sa om mojligt behover jag hjalp med detta redan imorgon. jag skriver nu med min mobil, modell gammal sa internet ar inte roligt att anvanda pa den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Är långt ifrån Ystad, dessvärre, men kolla lite på följande:

Går datorn igång alls? Om ja, piper den vid boot? Antalet pip kan användas vid felsökning.

Vidare kolla såklart att alla fläktar går igång. Om processorfläkten inte startar borde du få en varning om det snarare än ingen boot dock.

Slutligen, raindance - dvs att ta ur och sätta i alla sladdar, kort, processorer osv och se om det hjälper. Man får såklart vara försiktig med kylpasta - antagligen bäst att byta den.

Kanske saker du redan vet, men bara ifall att det kan va till hjälp!

Vidare borde supporten i butiken du köpt processor och CPU kunna vara behjälplig.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
nej datorn gar inte igang alls, det ar det som gor mig sa forbryllad. jag satt och skrev igar nar den bara dog, sen har jag inte fatt liv i den. hade den atminstone startat, om sa bara for en kort stund sa skulle jag kunna losa problemet pa egen hand
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Det skulle kunna vara power supply't (även känt som PSU, power supply unit) som gett upp anden, speciellt om det var lite till åren. Spinner fläkten igång i detta alls? Känn med handen. Det skulle jag nog tippa är troligast. De flesta andra fel gör att datorn spinner igång men sedan get ett eller annat felmeddelande.

Det andra alternativet är att mobo't smält / smällt, det syns nog normalt inte, men du kan ju inspektera och se om det runnit ut något eller är svart nånstans. Det är nog inte speciellt troligt.

Power supply ska man nog ha minst 750 watt, lite beroende på hur många hårddiskar man har, vad man har för processor, etc. Bättre kvalle är inte alls dumt, mindre strul oftast, mer pålitligt. Det finns siter på nätet som hjälper dig räkna ut hur stort power supply du ska ha.

Om datorn lade av under högbelastning (tyngre spel e.d.) kan det ev vara signifikant.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
nej flakten spinner inte igang alls, datorn ar stendod. ska undersoka psu:n, grejen ar att flakten och cpun som jag bytte ut ar exakt samma modell och marke som de som satt i som original, sa borde kora pa samma effekt tycker man. jag gjorde inget kravande nar den dog heller, skrev pa ett inlagg pa ett forum bara
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Få saker varar för evigt, och PSU, speciellt de av sämre kvalle, slits ut förr eller senare. Man kan ha otur o få ett måndagsexemplar också. Hade kollat Sweclockers om du är på jakt efter schysst PSU. Möjligen går de in för lite higher end datorer ofta.

Får lägga in en brasklapp att ovanstående är efter vad jag läst och lärt mig om datorer, jag jobbar med något helt annat, och jag kan absolut ha förbisett något. Ev en bra idé att lägga ett inlägg på Sweclockers och fråga. Få med så mycket detaljer om din hårdvara o sånt som möjligt isf.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
ar det inte det ena som pajar sa ar det det andra, kanns som att det ar tid att kopa ny maskin borjar bli dyrt med alla smafix
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Landrim;n148644 said:
ar det inte det ena som pajar sa ar det det andra, kanns som att det ar tid att kopa ny maskin borjar bli dyrt med alla smafix
Beror på vad du har och hur gammal burken är. PSU är inte sådär tokdyrt. Nu har vi ju en till som oxå gissar på att det är PSUn så.. ;)
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Yes! Nu fick jag liv i datorn igen, mycket riktigt så var det nätaggregatet som pajat. Kanske onödigt av mig att köra en massa småfix på en så pass gammal dator, den är nästan 10 år gammal. Börjar bli tid att skaffa en ny :p
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Landrim;n148997 said:
Yes! Nu fick jag liv i datorn igen, mycket riktigt så var det nätaggregatet som pajat. Kanske onödigt av mig att köra en massa småfix på en så pass gammal dator, den är nästan 10 år gammal. Börjar bli tid att skaffa en ny :p
Fint att höra att det löste sig! Min burk är också 10 år gammal, men utöver just burken är nog ingen del så gammal. Det äldsta borde vara nån hårddisk. Bytte grafikkort för ett och ett halvt år sen, och bytt moderkort, CPU och ram för en månad sen, de var nog 6-7 år gamla.
 
Top