Nekromanti Dator i rollspel

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag har funderat att köpa in en bärbar dator som man kan använda att spela upp musik med, samt att låta den slå alla tärningsslag. Är det någon som har prövat det här som kan berätta hur en gammal bärbar dator kostar och hur snabb den ska vara.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
När det gäller datorer och tärningsslag så tycker jag att man tar bort en del av charmen med det hela. Tänk dig känslan när du slår skadan med ett 2-hanssvärd. Vi har prövat dte och jag får ta och säga att det funkade sådär.
Kola i närmsta datoraffär när det gäller köp av dator. De vet säkert var man kan hitta billiga datorer
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag har funderat att köpa in en bärbar dator som man kan använda att spela upp musik med, samt att låta den slå alla tärningsslag. Är det någon som har prövat det här som kan berätta hur en gammal bärbar dator kostar och hur snabb den ska vara.

Va???? Ta bort tärningsslagen....är du inte riktigt klok...

Det enda jag kan tänka mig att använda en dator till, är vid RP-genereringen, och låta räkna ut alla sekundära värden och liknande. Men aldrig under spelet...

Riddaren - bevara tärningsslagen!!!
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Alltså dom tärningsslag jag snackar är dom som belastar SLn.
Jag tycker det kan bli för mycket slagande i t.ex Eon när man ska slå för ett antal SLPs också.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
En bärbar dator är... dyr.. den billigaste på www.datorbutiken.com kostade 16989:-
Vill du ha ett tangent- eller genereringsprogram så kan jag göra ett...
Jag tror ändå inte att det är någon bra idé, jag har tänkt på det själv, men att sitta och smussla med en dator ger ingen bra känsla. Tänk bara på tangentknattret...

- Zire
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Om man bara ska använda den till tärningsslagare räcker väl en grafräknare och något passande program utmärkt.

Ridijeck
stolt ägare till en TI-82a
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Det kanske kan passa i vissa rollspel. Till exempel Neotech (visst, jag älskar det spelet, men det hör inte hit...)

Robban-väntar...
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Jag har inte själv suttit framför en bärbar men däremot har några i min spelgrupp gjort det.
Det fungerade alldeldes utmärkt för oss, men ta aldrig bort tärningsslagen - de är ju de som är lite av charmen med rollspel.

Om du ska köpa en ny bärbar få du vara beredd att punga ut med en massa tusenbumsingar men om du ska ha en begad behöver den inte vara snabbare än P75 eller P90... så man kan köra Win95 och Office utan att datorn får en processorinfarkt.
Jag har ett "Interaktivt" formulär till drakar (Excel 97) som räknar ut allt man behöver ha uträknat (kp, sp, förflyttning, sb osv)

Jogge - Datanörd
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
OT

så man kan köra Win95 och Office utan att datorn får en processorinfarkt

det har nog inte så mycket med datorn att göra som med operativsystemet ;)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
OT: EON

Jag tycker det kan bli för mycket slagande i t.ex Eon när man ska slå för ett antal SLPs också.

Man skulle kunna göra en tabell som översätter en T100 till en del av obXt6 intervall... Så behöver du bara slå en gång + titta i en tabell snarare än slå, räkna, slå om, räkna slå om, ad infinitum
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Litet förkortningslexikon

Det är väl lika bra att ta de vanligaste förkortningarna...

OT: Off Topic
NT: No Text
IMHO: In My Humble Opinion
IME: In My Experience
svjv: så vitt jag vet
iofs: i och för sig

Det kanske vore vettigt att skapa ett förkortningslexikon på rollspel.nu för alla icke-datanördar som inte talar c++ som modersmål... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Litet förkortningslexikon

Det var en bra grej, det borde (och kommer att om jag får bestämma) införas i FAQn.

/Azagthoth
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Litet förkortningslexikon

<em>Det kanske vore vettigt att skapa ett förkortningslexikon på rollspel.nu för alla icke-datanördar som inte talar c++ som modersmål...</em>

Va? Finns det sånna?

/Gollum - som imho iofs inte behöver förkortningarna på FAQ:n, lr iaf inte många... ;-)

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 
G

Guest

Guest
Tänk på att en dator inte kan slå "riktiga" tärningsslag, utan datorn kan bara generera "psuedo tärningsslag", vilket gör att efter ett visst antal tärningsslag börjar allting repetera sig självt. Datorn är inte bra att använda för tärningsslag.

/. Muzzafarath - Som inte orkat registrera sig själv :)
 
Top