Nekromanti Datarollspels artiklar i Codex

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Hej mitt namn är Karl Nilsson och är en ny skribent för Codex och jag kommer primärt att skriva artiklar om datarollspel. Jag medverkar i Codex nummer 5 och framåt.

Är det något äldre datarollspel jag bör skriva om i något framtida nummer av Codex? Ge mig gärna förslag.
Tack på förhand!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: WarCraft är ju alltid klassiker

Tja.
Det finns många gamla spel som kanske skulle skrivas om. Titta på de flesta "Game of the Year" spelen - de som var bäst på sin tid. Du skulle kunna titta upp vilka spel som varit just "Game of the Year" de senaste åren tillbaka och sedan jämnföra utvecklingen eller så.

Mac - WarCraft är i alla fall en klar klssiker!

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Finns det datarollspel??

Själv anser jag att det inte finns något på datorn som skulle förtjäna att bli kallat rollspel. Däremot finns det en massa spel som innehåller ett rollspelsäventyr. Jag saknar den friheten som krävs för ett 'riktigt' rollspel.
Vill dock inte säga att jag inte spelar så kallade datarollspel, för det gör jag och har skoj också. Ville bara säga att jag tycker ordet datarollspel är fel...

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm ...

Kanske något i stil med Ultima Underworld, om det nu måste vara rollspelsrelaterat. Om det inte behöver vara rollspelsrelaterat finns ju "Birds of Pray", en flygsimulator med väldigt många plan att välja mellen, inte speciellt bra ljud och polygongrafik. En kul grej i BoP är att flyga Harrier och flyga, vertikalt, ner i en krater.
Ett annat spel som är lite NeoTech (alltså framtid men inte så jättelångt in i framtiden) är ju "Flashback", också detta med polygongrafik fast mycket snyggt.

/Seinet - Ni som blir arga och vill klaga: Klaga inte, han frågade efter förslag och jag gav förslag.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Ojdå..

Oj, tänkte inte att det stog dator<B>rollspel</B> så jag svarade som det skulle stått datorspel. Jaja, då får jag nog hålla med Darkmoor. Bra datorrollspel finns det inte många av. Även om Baldur's Gate är ett riktigt äventyr!

Mac - lite snurrig idag - sitter i skolan.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Nog för att jag tycker att det är bättre att fokusera på nya spel men ska du ta upp gamla spel så varför inte göra en överblick över datarollspelens historia, från de tidiga MUDsen, över Ultima serien och fram till dagens onlinerollspel. Om du kan, orkar, har tid och så så kan du ju ta med tv-spels-rollspelen, de maskinerna har ju producerat bra många spel de också. Annars får jag väl ta den delen själv.

Välkommen till gänget förresten.

Daniel Schenström
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Det var en mycket intressant idé du kom med Daniel. Givetvis skall jag börja knåpa ihop en överblick över datarollspelens historia, men TV rollspelens historia är jag icke så kunnig inom. Den delen får du gärna göra :)

Och tack för ditt trevliga & intressanta tips/svar!
 

Jinx

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Hej och välkommen Karl!
Måste bara påpeka att Dungeon Master (till Atari) är det datarollspel (mest hack and slash iof) som enligt mig har högst kultstatus. Skulle vara riktigt kul att se en sån artikel (sen kan man ju förstås diskutera har värt det är att ha med den...)


Johan Linder
Designer, Codex
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Recensioner över riktigt gamla datarollspel är inte aktuellt, men dom kommer att tas upp i en framtida artikel om datarollspelens historia och vem vet... kanske dyker Dungeon Master upp i en eventuellt framtida topplista över dom bästa datarollspelen genom tiderna.

Karl Nilsson
Dataspels Recensent, Codex
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Välkommen

Designavdelningen hälsar dig välkommen in i gänget, det är vi som kommer att kerna och spärra dina texter till oigenkännlighet :gremwink: Nej då, bara skojar, välkommen!


Layout och Design, Codex
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Välkommen

BBS spelen Lord 1 och 2 (Legend Of the Red Dragon) måste du ju ha med..

WHaLe - Ojdå råkade visst stå lite fel när jag tryckte reply =)
http://come.to/whale - Eon Datorer = sant<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by WHaLe on 2000-09-27 23:43.</EM></FONT></P>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Bards Tale!

Ett av de bästa datarollspel som någonsin gjorts!


Åååh, att få rita kartor på rutat papper igen... *får tårar i ögonen*
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Nej, Darklands! [NT]

*ryser av välbehag*

Oj, jag har fortfarande Darklands som original, och jag har spelat dets äkert över 300 timmar. Vilket höjdarlir!

-Marco

-Marco Behrmann
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Varför inte Dungeonmaster?

Dungeonmaster! Ett gammal höjdarlir i sann hack´n slash anda! Genresättande för senare höjdarlir som Eye of the beholder och Might&Magic
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Varför inte Dungeonmaster?

Som hack n slash-spel är nog ändå Hack'n'Slash - ett riktigt härligt texbaserat onlinespel för BBS:er. Själv var jag kung på det. Och en tokig polare ringde USA för att spela det på BBS:en där det utvecklades.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Betrayal at Krondor

Det skulle vara kul med en artikel om Betrayal at Krondor, det bästa spelet någonsin (alla kategorier).

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2000-09-30 20:55.</EM></FONT></P>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
håller med - Darklands

Ehm, måste fråga... Kunde man resa utanför kartan (utanför Tyskland alltså)? Jag läste ngnstans att det skulle gå.

Borde jag ha skickat den här frågan privat?
 
Top