Nekromanti Darth Vader och Dödsblorben

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Det här är ett försök till ingång till blorben från ett annat håll. Bifur och Magnus Seter har varit inne på det, och vi har berört det i flera andra trådar tidigare:

Magnus Seter;n336651 said:
Jag ser dock inte hur jag ska kunna skapa regler som styr hur den politiska situationen i Altdorf utvecklas i samspelet mellan elektorerna, tillgången till mat, allmän oro bland underklassen och vad som händer i resten av världen och konsekvenserna av rollpersonernas handlingar.

För mig är det en avgörande del i mitt spelledande att det är jag och mitt godtycke som bestämmer det, och om det godtycket skapar bra rollspelande så blir spelarna glada.

Men då är det ju inte blorbigt, så det är inte en invändning mot definitionen, bara en observation om ett tillfälle då jag inte ser hur jag skulle kunna tillämpa teorin.
Först, jag tror att jag och Magnus spelar rätt likt. Och, jag menar att detta ovan går alldeles utmärkt att improvisera fram. Vi har helt enkelt tillräckligt mycket data för att på en höft kunna generera ett ganska rimligt resultat. Är det hungersnöd i slummen i Altdorf så kan det mycket väl bli upplopp och då kan mycket väl någon subversiv grupp ta tillfället i akt att driva igenom sitt uppror medan en annan grupp tar det som ursäkt för att kalla in armén att rensa upp en gång för alla.

Men, om RP gör sig ovänner med Kejsaren då? Om jag som SL känner spelarnas intentioner, och vet vilken makt Kejsaren har i Altdorf - varför skickar jag bara inte in en riddarorden som letar upp och avrättar RP? Det hade ju kejsaren gjort. Jo, för att det hade kanske inte varit så kul. Om inte vi redan från början var överens om det.

Och nu kommer vi till exempelet som Monokel efterfrågade.

Säg att vi spelar Episode IV: A New Hope. Du är SL, jag är Leia.

Jag har gjort en RP och hela baletten. Ni vet hur det funkar. 5 min in i spelmötet spränger SL min hemplanet. Alla jag känner. Min familj. Hela Alderaan pulveriserar. Ja ba "WTF SL?!?!!??". Inte cool!

För det här är mitt problem när jag är SL. Spelarna vet att Darth Vader inte kommer att spränga deras planet, och än mindre planeten de befinner sig på. Samtidigt vet de att de inte vinner för att de är supersmarta, utan för att jag som SL enbart lägger rimliga utmaningar i deras väg. Det är en illusion. Ibland är den rätt trovärdig, men ibland rämnar den.

Men om jag som SL har typ en sån här tabell (den är inte perfekt, det är ett exempel för att illustrera poängen) :

Slå 1T6:
  1. Darth Vader agerar inte alls. Han tycker du är fullständigt oviktig.
  2. Darth Vader anlitar 3 prisjägare (stats som Normal Prisjägare) som jagar dig.
  3. Darth Vader anlitar 8 prisjägare (stats som Mästerlig Prisjägare) som jagar dig.
  4. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din familj/by
  5. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din planet.
  6. Darth Vader mobiliserar sin flotta och jagar dig till galaxens ände.
Då kan jag plötsligt börja använda Darth Vader i spel! Jag har en regel som (förhoppningsvis) är balanserad och kul och RP får fan svettas om de ska vara rebeller i mitt universum!

Kräver det här mer jobb? Kanske, vet ej. Kräver det mer jobb? Tveksamt. Hur många timmar har Seter lagt ner på sin Altdorfkarta? :)

Det här är inte tänkt som ett be all end all-inlägg i diskussionen. Det här är ett första litet steg framåt. Om man inte vill spela Prepp Heavy OSR Dungeons.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,262
Jag vill bara förtydliga att jag inte sagt att man inte kan kodifiera detta (om nu något tolkat mig så) utan att det i förlängningen blir väldigt bökigt att göra det i takt med att de olika stegen får följdeffekter - t.ex. om det handlar om att bedöma hur 5-6 olika maktspelare i en stad reagerar på den enes reaktion på RPnas agerande, där grupp As reaktion därtill troligen påverkar grupp Ds etc. Det kan bli väldigt mycket tabeller för en bedömning som en människa gör på en minut.

(Även om jag inte har några problem att erkänna svårigheten för en SL att hantera sin bias och sitt informationsövertag gentemot sina SLP i sådana här fall. Erfarenheter av det är anledningen till att jag tänker rekrytera skuggspelare till Mörkrets moder istället för att kodifiera eller bedöma allt själv.)

Måns;n336667 said:
Jag har en regel som (förhoppningsvis) är balanserad och kul och RP får fan svettas om de ska vara rebeller i mitt universum!
Men menar du att tabellen bara ger den effekten om den är transparent? Alltså måste spelarena ha sett den? Se dig slå på den? Veta vad som utlöser ett slag? Eller behöver de bara veta att sådana typer av tabeller finns? När jag jobbat med slag i denna stilen har jag vanligen/alltid hållit utfallen hemliga tills de visar (eller ger följdeffekter i spelvärlden som RPna kan observera).
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Måns;n336667 said:
Och nu kommer vi till exempelet som Monokel efterfrågade.
.
Tack! Superkul att du tog just det här exemplet, eftersom jag tidigare var nära att be om ett rymdoperaexempel, just därför att jag inte kan se hur det kan göras blorbigt.

Jag gillar exemplet som du ger och förstår att den sortens slumptabeller är ett av blorbens verktyg. Håller med om att den passar bra här. Däremot så förstår jag fortfarande inte hur resten av Star Wars skulle kunna spelas blorbigt.

SL skulle behöva förbereda mängder av planeter med platser och personer, göra ritningar över två dödsstjärnor stora som månar (inklusive strukturella svagheter), beskriva vad som händer om man fastnar i dödsstjärnans soprum, göra tabeller över monster som bor i asteroidbälten, ha förberett olika lektioner för jediträning osv osv. Det känns som en omöjlig mängd prep.

Så som blorb beskrivits i andra trådar så kan det väl heller inte visa sig att Leia är Lukes syster och dotter till Vader? Det verkar tryckas ganska hårt på att spelet ska skrivas utan att SL ska ha sett spelarnas rollpersoner, vilket gör den sortens twistar svåra att genomföra (eller gör dem mer forcerade - "du är Vaders barn helt oavsett vem din rollperson är!"). Det bryter också mot principen att spelarna ska styra historien.

Rymdopera med blorbinslag förstår jag, men inte rymdopera som är 100 % blorb.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Monokel;n336676 said:
SL skulle behöva förbereda mängder av planeter med platser och personer, göra ritningar över två dödsstjärnor stora som månar (inklusive strukturella svagheter), beskriva vad som händer om man fastnar i dödsstjärnans soprum, göra tabeller över monster som bor i asteroidbälten, ha förberett olika lektioner för jediträning osv osv. Det känns som en omöjlig mängd prep.
Ja, om man gör allt sånt som 1-sanningar så blir det (för) mycket att förbereda. Men om man kombinerar viss mängd 1-sanningar med 2-sanningar (i detta fall generatorer av planeter, dödsstjärnor, monster) så blir det lättare. Hittar rollpersonerna en strukturell svaghet så har åtminstone spelarna hittat den, inte att SL har hittat på att rollpersonerna hittar en. (Och handen på hjärtat, svagheten i dödsstjärnan känns nästan mer som en jäklar, tänkte inte på det för SL och dessutom en principfast SL som inte hittar på någon improviserad bortförklaring till att hen glömde säkra avgasventilen!)

Monokel;n336676 said:
Så som blorb beskrivits i andra trådar så kan det väl heller inte visa sig att Leia är Lukes syster och dotter till Vader? Det verkar tryckas ganska hårt på att spelet ska skrivas utan att SL ska ha sett spelarnas rollpersoner, vilket gör den sortens twistar svåra att genomföra (eller gör dem mer forcerade - "du är Vaders barn helt oavsett vem din rollperson är!"). Det bryter också mot principen att spelarna ska styra historien.
Medhåll, sådan typ av vändning/berättelse passar bättre i annan typ av spel (skulle jag påstå), men det är ju från episod 4-6 synvinkel. (Vilket otroligt sammanträffande att Vader är Lukes och Leias pappa!)

När man inser att de naturligtvis börjar spela från episod 1 så torde Anakin vara en förlorad RP som gick över till SLs hägn som en effekt av att han förlorade mot den mörka kraften. Två spelare skapar rollpersonerna Luke och Leia som barn till Anakin och fortsätter berättelsen många år senare. Men det är klart, vändningen är borta för alla utom en inhoppande ny spelare som inte känner till deras bakgrund.

Vill man att spelarna som spelade Luke och Leia ska vara ovetande, så hade man haft nytta av en regel som säger att rollpersonerna som inte vet vem deras föräldrar är med viss chans skulle kunna vara barn till någon namngiven SLP i rätt ålder och tärningsutfallen gjorde att de fick samma förälder och den föräldern råkar dessutom vara superondingen!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Måns;n336667 said:
Kräver det här mer jobb? Kanske, vet ej. Kräver det mer jobb? Tveksamt. Hur många timmar har Seter lagt ner på sin Altdorfkarta? :)
Bra poäng. Jag har säkert lagt ett par hundra timmar på kartan.

Och det är väl kanske det mest blorbiga jag gjort, förutom möjligen Sarkath Hans Helgedom, en av mina homager till Döda skogen.

/M
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Stars Without Number är ett spel som försöker göra faktionsspelet i rymdopera på ett OSRigt sätt men han har inte helt fattat lika radikala blorbigheter som jag så det finns lite oblorbiga luckor i hans approach
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Bifur;n336674 said:
Jag vill bara förtydliga att jag inte sagt att man inte kan kodifiera detta (om nu något tolkat mig så) utan att det i förlängningen blir väldigt bökigt att göra det i takt med att de olika stegen får följdeffekter - t.ex. om det handlar om att bedöma hur 5-6 olika maktspelare i en stad reagerar på den enes reaktion på RPnas agerande, där grupp As reaktion därtill troligen påverkar grupp Ds etc. Det kan bli väldigt mycket tabeller för en bedömning som en människa gör på en minut.
Absolut. Full koll på det. Men om det blir bökigt eller inte beror nog främst på preferenser och vana. Jag tycker nämligen att det blir rätt bökigt på konventionellt sätt med och söker gärna alternativ.

Bifur;n336674 said:
(Även om jag inte har några problem att erkänna svårigheten för en SL att hantera sin bias och sitt informationsövertag gentemot sina SLP i sådana här fall. Erfarenheter av det är anledningen till att jag tänker rekrytera skuggspelare till Mörkrets moder istället för att kodifiera eller bedöma allt själv.)
Jag tycker också att det är en bra lösning, om inte heller utan en del problem.

Bifur;n336674 said:
Men menar du att tabellen bara ger den effekten om den är transparent? Alltså måste spelarena ha sett den? Se dig slå på den? Veta vad som utlöser ett slag? Eller behöver de bara veta att sådana typer av tabeller finns? När jag jobbat med slag i denna stilen har jag vanligen/alltid hållit utfallen hemliga tills de visar (eller ger följdeffekter i spelvärlden som RPna kan observera).
Ja, just den här tabellen menar jag endast är för SL.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Monokel;n336676 said:
Tack! Superkul att du tog just det här exemplet, eftersom jag tidigare var nära att be om ett rymdoperaexempel, just därför att jag inte kan se hur det kan göras blorbigt.

Jag gillar exemplet som du ger och förstår att den sortens slumptabeller är ett av blorbens verktyg. Håller med om att den passar bra här. Däremot så förstår jag fortfarande inte hur resten av Star Wars skulle kunna spelas blorbigt.

SL skulle behöva förbereda mängder av planeter med platser och personer, göra ritningar över två dödsstjärnor stora som månar (inklusive strukturella svagheter), beskriva vad som händer om man fastnar i dödsstjärnans soprum, göra tabeller över monster som bor i asteroidbälten, ha förberett olika lektioner för jediträning osv osv. Det känns som en omöjlig mängd prep.
Inte alls! Kolla här:

https://www.rollspel.nu/threads/68701 (den klassiska prepp jag också gjorde tog betyyyydligt längre tid)
Monokel;n336676 said:
Så som blorb beskrivits i andra trådar så kan det väl heller inte visa sig att Leia är Lukes syster och dotter till Vader? Det verkar tryckas ganska hårt på att spelet ska skrivas utan att SL ska ha sett spelarnas rollpersoner, vilket gör den sortens twistar svåra att genomföra (eller gör dem mer forcerade - "du är Vaders barn helt oavsett vem din rollperson är!"). Det bryter också mot principen att spelarna ska styra historien.
Nja, det beror på. Man kan absolut ha hemliga bakgrunder och allt vad det kan vara. Så länge det är en tydlig del i överenskommelsen och reglerna. Det kan ju vara allt från "slå på den hemliga tabellen och låt SL anteckna din hemlighet" till "du är släkt med en annan av rollpersonerna, men då får inte slå förrän efter 10 spelmöten för att ta reda på vem" eller nått annat kul. Det som ffa avses med att inte tjuvkika på RP är att SL inte ska frestas att ändra sin prepp efter dem "åfan, ingen Force User i gruppen... Då måste jag ändra". Nej, ändra inte.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Måns;n336667 said:
Men om jag som SL har typ en sån här tabell (den är inte perfekt, det är ett exempel för att illustrera poängen) :
Det slår mig nu att man skulle kunna ta fram ett antal sådana tabeller för olika vanliga funktioner i en fantasyvärld. Som exempel på vad som skulle vara användbara tabeller i mitt Altdorf:

Kejsaren Karl-Franz
Stadsvakten
Värdshusvärden
Adelssnobben
Tiggaren
Betjänten
Droskföraren
Handelsbodsföreståndaren
Det fylla fyllot

Men det blir ju rätt mycket, men det skulle vara kul att testa vad jag kommer fram till.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Magnus Seter;n336812 said:
Det slår mig nu att man skulle kunna ta fram ett antal sådana tabeller för olika vanliga funktioner i en fantasyvärld. Som exempel på vad som skulle vara användbara tabeller i mitt Altdorf:

Kejsaren Karl-Franz
Stadsvakten
Värdshusvärden
Adelssnobben
Tiggaren
Betjänten
Droskföraren
Handelsbodsföreståndaren
Det fylla fyllot
Det skulle man. Mycket av detta skulle vi nog dock kunna höfta rätt väl. Problemet blir snarare när RP har retat upp råttlingarna i staden (eller Karl Franz) och de skickar sina lönnmördare. Som SL är det rätt lätt att vinna den fajten. Nattligt överfall, giftpilar, avskuren hals. Men det gör vi inte. Det hade varit för lätt. Så vi fuskar och tweakar och lägger fingrarna emellan. Det var därför jag tog just Darth Vader som exempel. Vad är det rimliga om RP är rebeller som stör så mycket att Darth Vader bestämmer sig för att slå ner upproret? han spränger planeten. Eller nått annat som RP inte har en chans att stå emot. Men som SL skulle jag skämmas om jag helt plötsligt bara "planeten sprängs. Vill ni göra nya RP?"

Det här är ett extremfall naturligtvis. Det finns massor av orsaker till att planeter inte sprängs av Imperiet hela tiden, men poängen är att RP ofta i många spel ställs mot en fiende mer mer resurser och en vilja att mörda dem. Som SL vet du ju exakt var RP så det är inga problem att skicka en drönare med en bomb. Men det gör du inte. När jag spelar kan jag känna av detta "nu gav SL oss en rimlig chans, vi borde dött". Det är inte hela världen, men jag tycker bättre om känslan att "vi spöade dom trots att vi var i kraftigt underläge!"

Det här är huvudsyftet med blorben för mig. Jag gör redan en massa andra blorbiga saker, och en del oblorbiga, men det här biten har jag inte riktigt fått kläm på.

Magnus Seter;n336812 said:
...det skulle vara kul att testa vad jag kommer fram till.
Detta! Vi vet ju inte! Vi får testa, diskutera, hjälpas åt. Det finns nog rätt mycket coolt kvar att upptäcka!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n336886 said:
Det skulle man. Mycket av detta skulle vi nog dock kunna höfta rätt väl. Problemet blir snarare när RP har retat upp råttlingarna i staden (eller Karl Franz) och de skickar sina lönnmördare. Som SL är det rätt lätt att vinna den fajten. Nattligt överfall, giftpilar, avskuren hals. Men det gör vi inte. Det hade varit för lätt. Så vi fuskar och tweakar och lägger fingrarna emellan.
Ja... jag alltså innan blorben hade aldrig någon RP någonsin dött onscreen i nån av mina scenarion.

Numera har jag kniv-i-natten-regler som är rätt milda ("plötsligt vaknar du av nåt som sticker i halsen, det blöder, ta ett wound och två death save failures och ffa.. vad gör du?" (Och att jag slänger på en massa frame trap poäng så vad dom än gör härnäst måste dom betala en massa HP för att kunna göra det utan att dö.))

Dom kan dö och dom kan klara sig och det är oklart.

Måns;n336886 said:
Det var därför jag tog just Darth Vader som exempel. Vad är det rimliga om RP är rebeller som stör så mycket att Darth Vader bestämmer sig för att slå ner upproret? han spränger planeten. Eller nått annat som RP inte har en chans att stå emot. Men som SL skulle jag skämmas om jag helt plötsligt bara "planeten sprängs. Vill ni göra nya RP?"
Så awesome

Hmm om man gör regeln på nåt sätt att det första som händer är inte att dom är sprängda utan att... typ Dödsstjärnan står där ute och laddar batterierna. tänk mer Yavin än Alderaan...?
Den kan sprängas men dom kan också styra undan det? Dvs genom att spela rätt. (Se där! Jag faller ganska gärna in i "besegra spelet"-mode, jag tycker om det, men det är inte enda kicken med blorb för mig.)

En annan approach är den här:

I brädspelet Rebellion är det så att det finns ett kort som kan ge rebellerna en massa politiskt stöd ju fler planeter som Dödsstjärnan har sprängt. På ett liknande sätt kan det finnas regler som ger deras nya RP (eftersom dom gamla dog) mer politisk punk-cachet eftersom Rymdimperiet blottat sin tyranniska sida.

Måns;n336886 said:
Detta! Vi vet ju inte! Vi får testa, diskutera, hjälpas åt. Det finns nog rätt mycket coolt kvar att upptäcka!
Det här tycker jag är anledningen till att jag öht började prata om dom här grejerna. Det är många som "oj är det det som är blorb, isf spelade jag blorb på 80-talet!" och det är döskönt men det finns fortfarande en del olösta problem med blorb eller ja, jo... grogrund för ny awesome design!
 
Top