Nekromanti (Dark Heresy) Husregler

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Basenanji said:
Nu ska jag vara lite smartare än vanligt. det är inte meningen att vara en Jobbig Jävel, utan snarare ett bevis för att jag tar frågan på allvar och verkligen vill hjälpa till.

Det problemOrgan vill åt är ju att man tål hur mycket stryk som helst och därför vill han ha nåt annat system. Varpå vi andra strax överröser honom med olika system. Inget fel i det , men egentligen borde vi väl fråga oss varför det öht är ett problem med DH-reglerna och vad vi hellre vill uppnå!

Är ni med?

Så för att kunna ge bra feedback undrar jag:

1. Varför är det ett problem med DHs märkliga hit pointssystem? Tar strider för lång tid? Isf-> ta ett system med snabbare stridsresolutioner. Stöder inte reglerna äventyrets dramaturgiska design? Isf...?

2. Vad vill du uppnå med snabbare strider? Att striderna inte ska ta tid från annat? Är striderna ens speciellt viktiga? Eller vill du åt en speciell sorts strider?

Fridens liljor och hopp om kreativ diskussion!
På frågan om tiden kan jag svara både jag och nej. Nej för att strider i DH egentligen inte tar så fruktansvärt lång tid, och Ja för den tid det tar ägnas åt att upprepa samma sak om och om igen. Vad gäller det du kallar dramaturgisk design så stöds det, det är bara det att det tar så jäklarns lång tid att nå dit. Strider i DH är brutala och extremt blodiga. Men tyvärr så kännetecknas de av ketchupeffekt. Liksom, man skjuter någon åtta gånger. De sju första träffarna ger bara skråmor medan den åttonde gör så att alla offrets inre organ exploderar ur öronen. Sådant får gärna ske men varför inte efter två eller tre träffar?

/Anders
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Organ said:
SirFrog said:
Vi använder Only Wars regler så ofta det går.
På vad sätt skiljer det sig från DH?

/Anders
Kort sett:
Enklare rullsystem (istället för basic success + degrees så räknar man endast degrees), mer balanserat skjutande, förtydligande och förbättrande av Talents och Traits, mer logiska skills och så vidare. Många små saker som gör stor skillnad.
Fast har du något emot själva grundsystemet så är skillnade rätt liten.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Vi tyckte att skadesystemet var lite trist (tugg-tugg-tugg -> noll wounds -> explosion of gore) så vi har kört lite moddar. En av dem gick så här: När du får skada, kolla W kvar. Multiplicera detta med x10 för att få en d% och slå typ ett skill-slag (vi kallade det crit-slaget, kort och gott). Om slaget "misslyckades" (dvs var högre än nuvarande W x10) fick man en crit med d6 från aktuell crit-lista (d6:an var straight, utan mod).

Effekten blev att varje träff kändes farlig (för om d6:an visar på en 6:a är man rätt illa ute, även med W kvar). Dessutom behöll monster och ashårda personer sin immunitet på iaf det första skottet (om W >9).

Om W når 0 körs med ordinarie crit-regler.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Marco Behrmann said:
Vi tyckte att skadesystemet var lite trist (tugg-tugg-tugg -> noll wounds -> explosion of gore) så vi har kört lite moddar. En av dem gick så här: När du får skada, kolla W kvar. Multiplicera detta med x10 för att få en d% och slå typ ett skill-slag (vi kallade det crit-slaget, kort och gott). Om slaget "misslyckades" (dvs var högre än nuvarande W x10) fick man en crit med d6 från aktuell crit-lista (d6:an var straight, utan mod).

Effekten blev att varje träff kändes farlig (för om d6:an visar på en 6:a är man rätt illa ute, även med W kvar). Dessutom behöll monster och ashårda personer sin immunitet på iaf det första skottet (om W >9).

Om W når 0 körs med ordinarie crit-regler.
Det var faktiskt inte alls så dumt. Även om jag vill undvika att lägga till ytterligare slag så är uträkningen så simpel att göra att det räcker med ett ögonkast. Tack för den. Fråga dock; Finns det någon anledning till att ni multiplicerade med 10 och använde en d100 istället för att slå under kvarvarande wounds med en d10?

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Enbart symmetriskäl - det fungerar som ett skill check och var då tydligt med lyck/fail. att slå en ensam d10 brukar associeras hårt med själva skadeslaget och var lite förvirrande för oss gamlingar.

Men att köra d10 under/likamed #W är samma sak, mekaniskt.

Och generellet håller jag med dig i att rationalisera bort slag, men just det här slaget var det nästan alltid nerv i. Alla var nyfikna på det då det var Viktigt.
 
Top