Nekromanti (Dark Heresy) Husregler

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,920
Location
En mälarö
I denna tråd tänkte jag att vi skulle diskutera husregler till Dark Heresy. Både sådana som du/ni redan använder och befintliga regler som du anser behöver husreglas.

(Jag är glad att forumet befolkas av klipska människor så att jag inte behöver nämna att man naturligtvis även kan diskutera andra spel som använder samma regler, som t ex Rogue Trader och Death Watch.)

/Anders
 
Unatrual toughness är rätt bruten så som den fungerar i Dark Heresy där den multiplicerar ens toughnessbonus. Den innebär att i vissa fall kan inte ens en heavy bolter orsaka någon skada. De andra versionerna i serien har löst det här bättre där Unnatural Toughness 4 innebär att man får +4 på sin toughnessbonus snarare än att man multiplicerar den med fyra.
 
Skador

En biff jag har med DHs system är att det är så förbannat svårt att ta kol på folk. För att döda en nygjord men hyfsat hård figur så krävs det oftast så många som tre till fyra pistolskott. De två första träffarna orsakar dessutom föga mer än skråmor. Om offret även råkar ha ett par poängs rustning så minst fördubblas det nödvändiga träffarna. Jag läste nyligen ett officiellt äventyr där en NPC, visserligen en tuff sådan, hade hela 22 wounds. Med hög toughness och en schysst rustning så skulle det krävas en helt osannolik mängd våld för att ens få killen att knäa.

Till att råda bot på detta har jag funtat på följande:

1. Alla människor har ett lika antal wounds från början. Jag hade tänkt mig 8 som en bra siffra.

2. Wounds kan inte höjas. Vill du tåla mer stryk så får du höja din toughness.

Vad tycks?

/Anders
 
Jag vet inte om det är givande till diskussionen, men jag kör med med Savage Worlds regler istället för Dark Heresy's egna. Så det blir väl som en gigantisk husregel :gremtongue:

Tyckte DH reglerna var helt ok när jag var spelare (förutom att majoriteten CL ligger på 30% eller lägre) men eftersom jag har blivit så slapp på senare år så tyckte jag att det såg för krångligt ut "på andra sidan" av SL skärmen.
 
Johnnii said:
Jag vet inte om det är givande till diskussionen, men jag kör med med Savage Worlds regler istället för Dark Heresy's egna. Så det blir väl som en gigantisk husregel :gremtongue:

Tyckte DH reglerna var helt ok när jag var spelare (förutom att majoriteten CL ligger på 30% eller lägre) men eftersom jag har blivit så slapp på senare år så tyckte jag att det såg för krångligt ut "på andra sidan".

Kan ju också göra ett försök att bidra. Jag tänkte köra en kampanj med de här reglerna, kanske kan det ge något? https://docs.google.com/folder/d/0B3c8gGVv-YzVTHQ3M0ppWFhKOEE/edit
Diggar spelets koncept men pallar inte reglerna.
 
Jag har varit inne på samma tankar, att slänga ut systemet till förmån för nåt annat. Det som hindrat mig är att det finns vissa delar av systemet som jag verkligen gillar, som t ex det sätt som psykiska krafter hanteras. Ett alternativ vore naturligtvis att behålla just den biten, men då är det inte längre fråga om att bara byta system. Då handlar det om att bygga ett nytt. Och det vet jag inte om jag har ork och lust med.

/Anders
 
Läs AW och be Simon om Dark Galaxy, betan är fet!

AW är trad, eller kan i alla fall väldigt lätt spelas som trad, och DG dryper av stämning.
 
RasmusL said:
Läs AW och be Simon om Dark Galaxy, betan är fet!

AW är trad, eller kan i alla fall väldigt lätt spelas som trad, och DG dryper av stämning.

Jag länkar till det renodlade Rogue Trader AW-hacket ovan. :gremsmile: Check it out, it's hot!
 
ro83rt said:
Kan du inte använda gamla D6 till SW då? Borde nog inte kräva så mycket moddning?
Jag aldrig spelat D6 så jag kan varken säga bu eller bä om huruvida det skulle passa eller ej.

Det är hursomhelst svårare än man tror att byta system. Det räcker inte med att bara välja ett man tycker är bra, det måste även passa spelets stämning. Vilket annat system som skulle passa just DH vet jag inte riktigt. Några förslag?

/Anders
 
Utan att veta ett dugg om DH-reglerna föreslår jag D20 Modern, som har ett enkelt level/hp-system. Det finns också ett supplement för framtidsscenarios.

Dessutom lätt att lära och modda.
 
Det var så hett att det är 25+ % chans att jag har dragit igång en sådan kampanj inom två månader.
 
Eksem said:
Det var så hett att det är 25+ % chans att jag har dragit igång en sådan kampanj inom två månader.

Men ELLER HUR, det var min reaktion också! Det här är min favoritdel:

Explorator special moves said:
When you have sex with someone, it reminds you of your humanity. roll +Will. On a 10+, it’s fine. On a 7-9, take -1 forward. On a 6-, take -1 ongoing until you replace some new part of yourself with a machine.
 
Basenanji said:
Utan att veta ett dugg om DH-reglerna föreslår jag D20 Modern, som har ett enkelt level/hp-system. Det finns också ett supplement för framtidsscenarios.
Om jag bestämde mig för att byta system så skulle d20 vara ett klart alternativ.

/Anders
 
Vi slängde ut DH regelststem och har kört med Trail of Cthulhu istället eftersom vi tyckte att det passade settingen bättre. Använder en mod av Trail of Cthulhu som vi hittade på nätet som var gjord för DH. Hittar den inte nu tyvärr. Min google-fu måste vara svag.
 
Organ said:
SirFrog said:
Vi använder Only Wars regler så ofta det går.
På vad sätt skiljer det sig från DH?

/Anders

Jag har bara tittat som hastigast i det, men det är ju så att säga samma regler som DH fast några versioner senare, dvs de har fixat till de buggar som finns, plus infört lite nya regler som verkar rätt trevliga. Exempelvis har de löst det där unnatural toughnessproblemet genom att just göra om det till ett pluss på TB instället för en multipel av den.
 
Nu ska jag vara lite smartare än vanligt. det är inte meningen att vara en Jobbig Jävel, utan snarare ett bevis för att jag tar frågan på allvar och verkligen vill hjälpa till.

Det problemOrgan vill åt är ju att man tål hur mycket stryk som helst och därför vill han ha nåt annat system. Varpå vi andra strax överröser honom med olika system. Inget fel i det , men egentligen borde vi väl fråga oss varför det öht är ett problem med DH-reglerna och vad vi hellre vill uppnå!

Är ni med?

Så för att kunna ge bra feedback undrar jag:

1. Varför är det ett problem med DHs märkliga hit pointssystem? Tar strider för lång tid? Isf-> ta ett system med snabbare stridsresolutioner. Stöder inte reglerna äventyrets dramaturgiska design? Isf...?

2. Vad vill du uppnå med snabbare strider? Att striderna inte ska ta tid från annat? Är striderna ens speciellt viktiga? Eller vill du åt en speciell sorts strider?

Fridens liljor och hopp om kreativ diskussion!
 
Back
Top