Nekromanti Dark Galaxy (AW + 40k!)

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag och Nils/Nässe spelar ett warhammer 40.000-hack av Apocalypse world över googledocs! Vi är fortfarande i first session, men tempot börjar klättra och rollpersonernas sammanhang börjar klarna, och jag har skoj som fan!

Eventuellt blir det krönikeliknande kommentarer framöver, men om man vill läsa och följa så finns dokumenten här:

Broder Ephaniel - min rollperson! Ett slags astartesbroder!

Ephaniels första kapitel

Inkvisitor Klint - Nässes rollperson, en inkvisitor i kejsarens tjänst!

Klints kapitel ett

Klints kapitel två

Jag lägger mest upp det här för att jag är så glad att det är så roligt, men om nån vill heja på eller ställa frågor om spelet här i tråden så går det såklart bra! :gremlaugh:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gad damn!

Finns det ett regeldokument att läsa? Playbooks?
Kan man hoppa in och spela med?

Och här kommer neggen: Jag hatar att läsa typsnittet. Sorry!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Arvidos MC said:
Gad damn!

Finns det ett regeldokument att läsa? Playbooks?
Kan man hoppa in och spela med?
En smula dokument finnes...
Anteckningar - intro, moves och lite diskussion

MC-material

Inquisitor, en ganska så färdig playbook

Trooper - en till hyfsat färdig playbook

Hierophant - en väldigt skissartad playbook

Ship's Master - en till ofärdig playbook

Acolyte - en kanske ännu mer skissartad playbook, bara en idé egentligen.

Finns ett par koola koncept som ännu inte fått text också, som Officer och Tech-Magos...

När det gäller din andra fråga så ber jag att få återkomma! :gremwink:

Och här kommer neggen: Jag hatar att läsa typsnittet. Sorry!
Haha, det gör inget! Det är ju ingen publiksport det här, även om googledocs gör att det går att läsa för en publik i någon mån! :gremlaugh:

Däremot skulle jag inte ha ett typsnitt som en deltagande spelare störde sig på, naturligtvis! :gremwink:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Arvidos MC said:
Gad damn!

Finns det ett regeldokument att läsa? Playbooks?
Kan man hoppa in och spela med?

Och här kommer neggen: Jag hatar att läsa typsnittet. Sorry!
Ja, typsnittet är snyggt men lite psykigt att läsa :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nässe said:
Arvidos MC said:
Gad damn!

Finns det ett regeldokument att läsa? Playbooks?
Kan man hoppa in och spela med?

Och här kommer neggen: Jag hatar att läsa typsnittet. Sorry!
Ja, typsnittet är snyggt men lite psykigt att läsa :gremsmile:
Det är en PSYKIG VÄRLD!!! :gremlaugh:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Har en lite off topic fråga men...
Har funderat på det här med att köra över GDocs och funderat vilka regelsystem som passar bra.
Jag hittade Solar system som verkar nice, skulle detta gå att använda på gdocs eller finns det nåt annat som rekommenderas? Jag har tyvär inte AW...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Burning Wheel har vi kört över Gdoc, funkade bra.

Men jag vet faktiskt inte riktigt vad som är bra och dåliga spel för gdoc.

Kan väl tänka mig att man helst inte ska vara fler än två spelare.

Sen Solar System finns det ju en tråd som Poppe gjorde nyligen om do´s and dont´s- den kan vara värd att spana in oavsett om man spelar över nätet eller ej.

/ Nils
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu har jag börjat det rätt tunga jobbet med att pula ihop fronter för Ephaniel. Om någon vill spana på det hela och komma med förslag och tankar så kolla gärna här:

(Svara dock med spoiler tagg, så klart)

Sen ska det vara någon front med monstret som var Lyse, prinsessan och Hauser så klart..

Sen ska vargbrodern, den riktiga brodern och Agrippa på något sätt vara ett hot?

Sen vill jag ju ha in lite vanligt folk som Qiskas och Azazel...

Kanske återkommer när jag kommit lite längre!

Kul, faktiskt men väldigt puligt. Den här gången ska jag försöka göra rejäla Countdowns, verkar som en nyttig grej att göra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vill någon spana på Fronterna som växer fram så finns de här: Fronter Ephaniel

Jag känner att jag äntligen har fattat hur jag ska få Fronter att fungera i AW. Jag har haft fel fokus innan då jag stirrat mig blind på threatsens moves. Dessa har jag ingen nytta av alls, allt de kan göra täcks av de vanliga MC-moven. Det som jag gjort annorlunda nu är att fokusera på Countdown clocks, Dark Future och Custom moves, men framför allt Countdowns. fan vad bra det är- bomber som inte är direktkopplade till RP- funkar bra, tycker jag. Liknar gamla Western-äventyr. "Det här händer om ni inte gör ngt."

Och det händer hela tiden saker, på olika fronter.

Min stora nyfikenhet nu ligger i att se hur det utvecklar sig när RP väljer att inte fokusera på en front, för att den är ointressant, fronten avancerar genom Countdown clock och RP/ spelarna tvingar fokusera på fronten trots att den känns ointressant. Ska bli spännande att se hur det funkar i spel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Det här med bomber och deras koppling till rollpersonerna är ett elände, någonstans, jag misstänker att det har med att bomber alltid nämns tillsammans med flaggor och uttryck som "att bomba flaggor" osv.

AW gör detta sjukt elegant, för det finns ju en koppling till rollpersonerna i och med att din front vuxit fram ur 1st session frågor, men de är inte så himla direkta. Men jag tror det är bra. Alla dessa direkta bomber som verkligen riktas med allt för stor precision mot vad som står på rollformulär osv gör att de ofta känns rätt, trista. De känns ofta påtvingade. Du är svartmagiker och NU HAR DIN SYSTER CAAAANCER!!! Ska du rädda henne med svart magi nu? Skaru?Skaru?Skaru? :gremsmile:

Men, grymma grejer!!!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Nässe said:
Min stora nyfikenhet nu ligger i att se hur det utvecklar sig när RP väljer att inte fokusera på en front, för att den är ointressant, fronten avancerar genom Countdown clock och RP/ spelarna tvingar fokusera på fronten trots att den känns ointressant. Ska bli spännande att se hur det funkar i spel.
Tja, att fronten i början verkar ointressant/inte akut att ta itu med betyder inte att man inte kommer att reagera när mutantråttorna börjar svärma upp ur avloppet?

Jag tror att hur bra detta funkar beror mycket på vad man väljer ska hända vid de olika tidpunkterna. Kör man "3:00 Dremmer ses smyga ner i kloaken, 6:00 nån nämner att Dremmer spenderat tid i kloaken, 9:00 de galna köttätande jätteråttorna som Dremmer avlat fram nere i kloaken dyker upp" så är det förståeligt om spelarna tycker de blivit blindsided.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
TheSod said:
Nässe said:
Min stora nyfikenhet nu ligger i att se hur det utvecklar sig när RP väljer att inte fokusera på en front, för att den är ointressant, fronten avancerar genom Countdown clock och RP/ spelarna tvingar fokusera på fronten trots att den känns ointressant. Ska bli spännande att se hur det funkar i spel.
Tja, att fronten i början verkar ointressant/inte akut att ta itu med betyder inte att man inte kommer att reagera när mutantråttorna börjar svärma upp ur avloppet?

Jag tror att hur bra detta funkar beror mycket på vad man väljer ska hända vid de olika tidpunkterna. Kör man "3:00 Dremmer ses smyga ner i kloaken, 6:00 nån nämner att Dremmer spenderat tid i kloaken, 9:00 de galna köttätande jätteråttorna som Dremmer avlat fram nere i kloaken dyker upp" så är det förståeligt om spelarna tycker de blivit blindsided.
tycker du? Jag tycker det verkar fett att man i efterhand fattar vad Dremmer sysslat med, och får lov att bli lite överraskad!

Och jag tror det är precis som du säger, saker man först tyckte var bull kan sen visa sig vara fett

Men som sagt- jag har inte upplevt det jag beskriver som ett problem- jag är bara nyfiken på om det kommer att upplevas som konstigt. Det går emot mina SL-instinkter att fortsätta lägga fram info kring saker som inte väcker spelarnas närvaro
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Intressant. Du bygger alltså dina countdown clocks utifrån saker som sker från spelarna? Sådär de ser, någon nämner, etc. Jag har alltid byggt dem strikt utifrån hotets agerande. I det här fallet kanske det skulle handla om hur Dremmer trappar upp sina experiment. Först kanske han experimenterar i kloakerna på råttor, en senare är att han själv rövar bort någon som inte kan göra motstånd, senare kanske han tvingas anlita några, eller använder sina lyckade mutantråttor, för att röva bort mer starka individer, sen kanske han börjar kidnappa nyckelpersoner för att ta över byn, osv. Dvs hur hotet agerar och trappar upp sin verksamhet.

Sen är jag nog än mer inne på Nils väg, för mig skulle det inte göra något alls, eller, det skulle inte vara min prioritet över huvud taget, att lägga fram och presentera hotet för spelarna, tvärtom. Skulle jag kunna gå genom Dremmers countdown utan att någon av spelarna haft sin karaktär i en sådan position att upptrappningen skulle bli synlig för dem, så skulle jag inte ha något problem med att klicka upp den, framåt, framåt, framåt, utan att ens nämna något om att det görs. Rätt var det är har hela stället övertagits av mutantråttor och Dremmer sitter dregglandes på sin tron av bildäck! Dvs, countdownklockan är bara en guide för mig som MC för hur mina hot planerar att eskalera mot sina mål och inte en guide för hur jag ska presentera detta eskalerande för spelarnas karaktärer.

Kör du båda varianterna eller endast mer utav hur hoten visualiseras och ses av karaktärerna?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Nej, det jag skrev hade inget att göra med hur jag skulle bygga upp ett hot, snarare med vilka hints jag skulle droppa under vägen. Och ja, jag kan se poängen med att inte tipsa heller, jag tycker bara det är kul att se spelare jonglera lite. "Fan, är det nåt som pågår där borta nu med... vi får skita i det och hoppas, vi har helt enkelt inte folk att hantera allt."
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
TheSod said:
Nej, det jag skrev hade inget att göra med hur jag skulle bygga upp ett hot, snarare med vilka hints jag skulle droppa under vägen. Och ja, jag kan se poängen med att inte tipsa heller, jag tycker bara det är kul att se spelare jonglera lite. "Fan, är det nåt som pågår där borta nu med... vi får skita i det och hoppas, vi har helt enkelt inte folk att hantera allt."
Ah. Ja, alltså, jag förespråkar ju inte att man ska, dölja det. Eller inte visa det. Bara att, visa det om det känns vettigt. :gremsmile:
 
Top