Nekromanti Dark fantasy

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag har funderat lite (dessutom har jag tråkigt just nu). Vad finns det egentligen för_bra_dark fantasy? Elric känner jag ju till, och gillar. Moorcocks övriga böcker kan man säkert också räkna dit, eller i alla fall de om Eternal Champion. Men sedan, har jag kommit att tänka på, känner jag inte till något annat som jag kan räkna som Dark fantasy. Vad finns det mer för bra dark fantasy där ute i etern?

Dessutom, vad tycker ni om dark fantasy? Gillar ni det mer eller mindre än annan fantasy?

/Balderk, har tråkigt.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Hmmm... Vet inte om det är en såpass mörk stämning egentligen, men Zelaznys Chronicles of Amber är en liten bortglömd guldklimp. Man kan väl tillochmed diskutera om det inte är SF, men för mig känns det mer som fantasy.

Nej nu är jag trött och svamlar...

//David
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Vad finns det mer för bra dark fantasy där ute i etern?
Storm Constantine, framför allt 'Burying the shadow', 'Sign for the sacred' och 'Calenture'.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: definition

jag tycker jag gör det ganska bra här

osäker på om man ska läsa inläggen tidigare för att förstå allt, men då får du väl göra det :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tackar, tackar... Ska lägga han på minnet.

Storm, härligt namn! :gremsmile:

/Balderk, lägger till på vill-ha-listan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: definition

Jo, jag tror på den där definitionen. Just att ondskan finns överallt. Elric är ju inte precis genomgod om man säger så! :gremwink:
Sedan är ju världen väldigt missär också, en trevlig fantasy berättelse helt enkelt. :gremsmirk:

/Balderk
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Robin Hobb [ANT]

Jag tycker att Robin Hobbs böcker är rätt mörka. Har iofs bara läst Mördarens Lärling. Vet dock inte om det klassas som drak fantasy. Men skitigt och ondskefullt ät det.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hon (eller henne om man ska vara riktigt korrekt).
Oj, inte så vanligt med kvinliga fantasyförfattare, och med ett sådant namn vet man ju inte vad man ska tänka.

Han säger vi här i norrland istället för honom :gremwink:

Misstänker att det är en pseudonym.
Jo, förmodligen.

/Balderk, tycker ändå att det är en tuff pseudonym
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Robin Hobb [ANT]

Har också läst den. Vet inte vad jag ska klassa det som faktiskt, kanske dark fantasy, men jag är osäker. Någon som vet bättre?

/Balderk
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, jag har aldrig tyckt om termen “dark fantasy” (låter som ett metalband från 1987...), men vill du ha bra fantasy med vad man väl måste kalla mörk stämning rekommenderar jag Steven Erikson och böckerna “Gardens of the Moon”, “Deadhouse Gates” och “Memories of Ice” (finns till exempel på sf-bokhandeln, längst ner under bokstaven E).

Det går inte riktigt att sammanfatta vad de handlar om (se till exempel sfboks misslyckade försök), men de är värda att läsa hur som helst. Jag har bara den första, eftersom jag är rädd för att han lider av Robert Jordan-syndromet, men planerar att köpa resten så småningom.

JPS

Ändring: tydligen har den fjärde boken redan kommit ut, och tydligen blir det bara fem böcker i serien. Det blir till att köpa dem då.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, verkar vara ett hett tips i alla fall. Får ta och skriva upp den med på vill-ha-listan. Själv tycker jag namnet dark fantasy är bra, det representerar på ett bra sätt vad det handlar om, om det sedan låter lite som något metalband spelar inte så stor roll för mig. Det är också bra att ha sådana benämningar då det gör det lite lättare att navigera i fantasyjungeln, man vet vilken sort man gillar och vilken sort man inte gillar och kan sätta ett namn på det. Vad hade du tyckt hade varit ett bättre namn? Eller hade du föredragit att allt bara klumpades ihop i ordet 'fantasy'?

/Balderk
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Genrebeteckningar

Tja, min åsikt är väl något i den här stilen:

Genrebeteckningar är bra som hjälpmedel när man diskuterar böcker eller söker efter böcker i bokhandeln. Man kan fråga efter “dark fantasy” och få svar, till och med av folk som inte tycker om beteckningen i fråga. Det fungerar så länge alla är överens om vad begreppen betyder, och så länge alla inser att en genrebeteckning bara är ett namn och inte något som finns i verkligheten.

Genrebeteckningar är dåliga när de används för att stänga in och begränsa (både böcker och läsare). Det finns folk som “aldrig skulle läsa fantasy” eller “bara läser fantasy”, och det tycker jag att är dumt, eftersom man missar så mycket. Genrebeteckningar är också dåliga när de kommer i vägen för böckerna – det förekommer att folk disluterar huruvida American Gods är fantasy, “dark fantasy”, science fiction, “urban fantasy” eller något helt annat i stället för att diskutera själva boken.

Att jag inte gillar själva termen “dark fantasy” är däremot en helt annan sak, som delvis har att göra med min åsikt om genrebeteckningar i allmänhet, men som mest bara beror på att jag tycker att det låter dumt.

JPS
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Robin Hobb [ANT]

Hnadlingen är rätt mörk speciellt i Assasin trilogin och samma sak gäller delvis för både Liveship Traders och The Tawny Man trilogierna också (även om de dock båda är ett snäpp ljusare drar de inte åt humorhåller direkt.
Världen däremot Hobbs böcker urspelar sig är i sig själv inte så värst mörk utan drar snarare till någon fantsy variant av socialrealism.

Så med mörk handling fast med en mindre mörk värld så är jag också lite småosöker om att den verkligen bör klassas som darkfantasy då det delvis blir ganska missvisande då dark fantasy får en att förvänta sig regäl entropi och "all hope is lost" känsla (villket dock är delvis är sant på det personliga planet i Assasin-serien)

/Elin väntar på att någon ska dyka upp online
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Robin Hobb [ANT]

Världen däremot Hobbs böcker urspelar sig är i sig själv inte så värst mörk utan drar snarare till någon fantsy variant av socialrealism
Mycket mer ångestskapande en något som presterats i dark fantasyvärldväg.

Ibland blev det smärtsamt jobbigt att läsa. men det är antagligen bara jag som är en känslig själ.

Socialrealismfanasy, hemskare än skräck.

Bombu
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: flera

TJenna!
Skulle nog kalla the Kings Blades för dark fantsy triologi...
dragonlance de 8 första i boken är rätt mörka & schyssta...
Fionars vävnad kan inte den engelska titeln, är mörk brutal & annorlunda fantasy moderna männiksor dragna in i en mörk fantasy värld.
Donaldssons böcker, om inte drabbas man av depprision av att läsa dem :gremgrin:
 
Top