Nekromanti Dark Elvs och Drow i Eon

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag har funderat på att skriva en ny Alv-ras till eon, den skulle vara ganska lik Dungeons & Dragons Drow, men med en hel del modifickationer.
De stora inspirationen komer huvudsakligen från D&D och David Eddings Ulgoer från Sagan om Belgarion.

Jag skulle vilja veta vad den stora massan av Eon spelare skulle tycka om denna ide, kom gärna med egna ideer och förslag till det stora hela.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
_Neeej!_

Snälla, snälla du förstör inte Eons alver med virus från andra rollspelsvärldar! Det är en skymf mot NeoGames att vilja ha med ngt som finns i D&D i deras kampanjvärld. Om du hade läst lite moduler hade du kanske insett att det inte finns ngt behov av att införa sådana element i Mundana.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tycker att de alver som finns räcker gått och väl.

Dock tycker jag att du skall utnyttja din kreativitet till fullo och göra det du känner är rätt och roligt!

Lycka till!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Rollen som skum alvras fyller sanari gott och väl.

-Hjalle, försöker få fram ett 'nooo'.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Ett nytt alviskt folk som använd rätt kan tillföra massa fystik och nyheter till eons värld. Det som värkligen fashinerar med fantasy genren torde ändå vara utforskandet av det mystiska och okända, med vällästa modulböcker som begränsar nyheter och förändringar så hämmat man inte bara genren utan tar helt enkelt död på den.

Våga ändra maktbalanser och officiella "sanningar"!
 

Sebastian

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
18
Location
Lysekil alternativt Stockholm
Jag håller med dig, men du kan väl inte hävda att porta Drow eller Dark Elves till Eon är särkilt kreativt eller 'utforskar det okända'.

Dock nämndes det att inspirationen även kom från Eddings Ulgoer så det kan möjligen vara intressant.

Kort och gott, det beror på hur det hela utförs.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Det känns som att om du lägger upp ett inlägg som detta på eons forum så är du illa ute. Som du redan kanske har märkt så hatar alla eonister drower och andra alvraser som inte hör hemma i Mundana.
Men om du gör en Mundansk svartalvsras så kan du mycket väl lyckas. Väv då gärna in dem i Mundana på ett naturligt sätt, men förstör ändå inget av det gamla Mundana.
Och kom inte äns på tanken att döpa dem till drower eller svartalver. Det förstör allt. Och få dem inte att bli så drowiska. Utan som sagt en stark mundansk betoning på dem. Kanske kan de bli lite som lamiorna i Mundana, svartkonstnärer, skickliga stridskonstnärer och spindlar i näten.
De får gärna ha en egen gud som på något sätt knyter dem till Mundana, eller så är det Thanata eller någon annan elak gud som har skapat dem.

En mycket tankspridd Cirefalier...tänker...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nja, vill du rippa Evil-alver till mundana känns det som en bättre idé att ta en nedtonad variant av Warhammers Dark Elves, eller det hade känts som en bättre idé om de inte hade blivit Sanari då.

/Joel - tycker Sanari duger gott.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Whoa! Hold ya horses there, laddie-o!

"Som du redan kanske har märkt så hatar alla eonister drower och andra alvraser som inte hör hemma i Mundana."

Nu generaliserar du väl ändå???
Nog har tankarna om ett miffat och elakt alvsläkte liknande drow/mörkeralver korsat mina hjärnhalvor, men då främst i form av ur-henéa som någon pervers dvärgalkemist varit framme och tafsat lite för mycket på...

- Danne, som dock är starkt emot alla former av ripoffs så länge som jag själv inte utför dem.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag känner att i det Mundana jag har så finns det några släkten av alver. Dessa har inget speciellt sinneslag. De kan vara elka eller snälla. De kan gilla blommor och vin eller taggtråd och tårgas. En genom ond alvras skulle inte fungera så jättebra i mitt Mundana. Om det skall finnas såkallade mörkeralver så är det nog mer väldigt elaka Thismalver eller Sanarialver som utför elaka dåd och är alltmänt onda.

- Jocke, försöker sätta exempel.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om du nu funderar på ett folk som är inspirerat av drows så undrar jag varför de just skall vara alver. Är det inte bättre att du tar ut de delar du tycker är mest intressanta med det nämnda folket (eller folken då du nämnde de underjordiska Ulgoerna) och ändrar dem så de inte blir en direkt kopia av orginalet?

Är det kanske en grupp människor som valt att bosätta sig under jord i en urgammal bosättning de kommit över. Om dvärgarna klarar sig i den klippiga marken kan säkerligen människor göra det med rätt kunskaper.

Eller är det en helt unik ras som lever i ett matriarkat (har för mig att Drow har det). Varför inte flytta dem upp på ytan då. Kanske bor de i en tät och djup skog, i en otillgänglig träskmark osv.

Som sagt... Vilka är de intressanta delarna... extrahera dem och blanda dem med annat för att få fram en ny spännande mix.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Whoa! Hold ya horses there, laddie-o!

Jag kanske generaliserade lite, men det brukar alltid vara så att om någon vill lägga in en ny ras så säger nästan alla eonister att Mundana är bra som den är och ska inte förändras. Dock tycker ja att ni ska läsa Nallos inlägg.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Ja!
Det låter som en ypperlig idé, har faktikst en i min spelgrupp, man kanske kan tänka sig att dem inte lever överallt i mundana eller att dem födds sporadiskt hos vanliga alver som en utökning av "förbannelsen" eller vad som helst, ska nog inte vara några problem. Själv spelar jag inte just i mundana med den alven, men det ska nog gå och få in där också..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Alltså...

Ögonblicket han betalar för modulerna så är det inte längre Neogames värld, utan hans värld. Han har rätt att göra precis vad tusan han vill med den. Framförallt så har han rätt att göra det utan att andra kommer och spyr galla över honom. Om du inte gillar vad han säger så var tyst istället. Det är ju knappast så du tvingas att spela Eon som han vill. Det är ju även din värld.


/Naug, påpekar
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Visst...

...jag tycker det låter intressant. Lyssna inte på alla negativa puttedrullar som dräller omkring här för det är ju precis som Naug säger, det är du som bestämmer i din värld och de som inte gillar dina idéer behöver inte använda sig av dem i deras världar.

Sedan så tycker jag att innan du skriver för mycket om din nya ras så borde du läsa Nallos inlägg ett par gånger.

Vars härstammar de ifrån (inte nödväntigvis alver då)? Varför har de förändrats? Hur har förändringen påverkat dem? Inte bara fysiska attribut här utan det som är mer intressant, nämligen hur deras samhälle ser ut, deras mentalitet, varför de har den mentalitet de har osv, osv.

Skriv ned dem som du har tänkt det och posta det här så kan du få mer idéer och förslag.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag tycker att det låter coolt! Kör hårt, vam bryr sig om vad andra tycker?
<font size="1"> Om man inte frågar på forumet förstås, då får man räkna med att man blir bashad. </font size>
Förslag: Skit i den svarta huden, gör den vit vettja, det där med den svarta huden är bara töntigt och inte trovärdigt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dark Elvs och Drow i Eon (Spoiler)

En tanke kan ju vara att vissa av de upproriska henéaslavarna ine flydde till ytan, utan snarare till någon del av underjorden som av någon anledning är otillgänglig för dvärgarna. Kanske har de rent utav hamnat vid någon av nedgångarna till Undekrorden med stort U, det vill säga den där dödsrikesbetonade världen som beskrivs i Vandöda och Nekromanti. Detta torde ha ett rätt intressant inflytande på dem. Att göra dem "onda" känns rätt B, men deras kultur lär vara synnerligen annorlunda. Även fysionomin kan ha förändrats av tiden under jord. De lär vara små, bleka och xenofobiska.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Re: Alltså...

förvisso men om man har så dålig smak att man spelar D&D är det illa, det tycker jag, det står jag för och jag kommer inte andra ändra uppfattning i frågan. Om man kallar sig rollspelare när man spelar D&D är ung. som att kalla sig kock när man arbetar på McDonalds, det håller inte.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Alltså...[OT]

Syftar du på alla varianter av D&D (nu tänker jag Drakar och Demoner inte Dungeons and Dragons) eller drar du alla över en kant? Jag menar spelet har nästan varit helt olikt i de olika varianterna. Har du testat att spela D&D eller är det bara en uppfattning du har? Med detta vill jag inte försvara något rollspel, jag vill bara veta hur du tänker.

- Jocke, frågar.
 
Top