Nekromanti Dark eldar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Så jag har fallit dit och skaffat min första Warhammer 40k arme och ska börja spela på söndag. Ja, jag är en svag, svag människa.



Jag har valt att köra Dark eldar eftersom jag älskar deras fluff och de är roliga att rollspela. Jag har satt ihop mina spikiga och Heath Lance beväpnade motorcyklar och börjat måla shock trupper.

Medan jag har codexen vet jag att mycket saker inte finns i den. Så jag tänkte ha en tråd där jag frågar er om särskilt coola bitar fluff, bra taktiker, måleri råd och allt annat coolt relaterat till Dark eldar. Så vad har ni att berätta om den ondaste rasen i det 41sta milleniet? :gremsmile:

 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jösses God45, du blir ju bara nördigare och nördigare :gremtongue:

Nej skämt åsido. Har du målat något än? Det var ett tag sen jag samlade men min erfarenhet var att det tar ganska lång tid att måla en gubbe. Så om du förväntar dig ha en målad armé till söndag så får du nog skynda på :gremtongue:
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Vill du bli av med dina vänner? Skaffa Venoms. Vill du åt samma sak men ha kvar dina vänner (ett tag), skaffa raiders och bara en massa troops. Sen spliter racks så du får re-rolla.

Vill du vinna massor med matcher: spela Dark eldar och alliera dig med ELDAR.

TEMAN: Själv gillar jag rymd pirater. Inte all den där elaka grejen med tortyren. Utan snabba snärta rymd pirater med en helvetes massa cool attityd.

ANDRA taktiker:

MANDRAKES med Incubi. (I grunden suger Madrakes så armen blir JÄTTE snäll direkt.) Men De har en skjut attack bara de har en pain token. Incubin ger dem en pain token så länge han hänger med dem. Incubin får outflanka med dina mandrakes så länge han hänger med dem. YeaY!

Nä men min erfarenhet av Dark eldar är att de är äckligt bra nu. Bara massa riders (hälst venoms) som de åker omkring i och skjuter ifrån.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Vill du åt samma sak men ha kvar dina vänner (ett tag), skaffa raiders och bara en massa troops. Sen spliter racks så du får re-rolla.
Det här är vad jag har gjort. :gremlaugh: Uppbackat med tre reavers, ett par Wyches och en Sucubus som HQ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag har målat en del nyligen men jag har många, många kvar. Men jag tror jag hinner bas måla alla svart i alla fall, annars får de vara lite gråa ett tag. Så länge jag hinner sätta ihop dem bara :gremsmile:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ondast alltså? Själv tycker jag att det bara verkar som det dragit kortaste strået när Slaanesh fokuserade på Eldar rasen, de bodde inte på en craft world som kunde ge dem eldar soulstones i takt med behovet så de valde att ge Slaanesh vad hen ville ha mot utbyte att Slaanesh inte tog deras själar, känns mer som desperation än ondska för mig.
Anyway, om de faktiskt var onda skulle jag nog se det som svårt för dem att faktiskt sammarbeta på en bra grund med vanliga eldar, nu sammarbetar dem på en såpass bra grund att vanliga eldars kan tillochmed låta en Dark Eldar karaktär leda deras enheter och vice versa, sedan att resterande raser mest skulle liera sig med dark eldar i nödfall beror mycket på skillda tillvägagångssätt, särskilt då imperiet inte vet skillnaden på Eldar och Dark Eldar.

/Luna Lovegood
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Nah, Dark eldar är onda. De valde att inte använda soulstones och samma metoder som Eldars eftersom de inte ville ge upp sina extrema nöjen så istället skyddar de sig genom att gå rakt igenom vad den törstande guden vill ha och ut på andra sidan. Eldar och Dark eldar kan sammarbeta eftersom de hellre allierar sig med sina hatade fiender eftersom de åtminstone är eldar och inte smutsiga medlemar av lägre raser.

Det handlar inte om skilda tillvägagångssätt, det handlar om att Dark eldars är mäster förrädare och manipulatörer som gillar att tortera folk i årtionden och sedan genetiskt modifiera dem till varelser i ständig smärta. Det är inte folk som att de är missförstådda eller så, det är att de använder fortfarande levande ansikten som prydnader.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
God45 said:
Vill du åt samma sak men ha kvar dina vänner (ett tag), skaffa raiders och bara en massa troops. Sen spliter racks så du får re-rolla.
Det här är vad jag har gjort. :gremlaugh: Uppbackat med tre reavers, ett par Wyches och en Sucubus som HQ.
Bra. MEN! ta bort wyches och HQ succubus! Ta in en heamuncul (hur fan de nu stavas, orkar inte ta fram codex bara för att det ska bli rätt). Om du gör det och dessutom har 3 ravagers så kommer ingen vilja spela med dig. Ditt facebook konto kommer förlora vänner snabbt ska du se. Nä men vanliga warriors och heamunculs är mycket, mycket bättre.

40k 6e är typ bara skjuta, väldigt lite närstrid. Och tro mig. Dark eldar är skjuta nu.

Luna Lovegood said:
Ondast alltså? Själv tycker jag att det bara verkar som det dragit kortaste strået när Slaanesh fokuserade på Eldar rasen, de bodde inte på en craft world som kunde ge dem eldar soulstones i takt med behovet så de valde att ge Slaanesh vad hen ville ha mot utbyte att Slaanesh inte tog deras själar, känns mer som desperation än ondska för mig.
Anyway, om de faktiskt var onda skulle jag nog se det som svårt för dem att faktiskt sammarbeta på en bra grund med vanliga eldar, nu sammarbetar dem på en såpass bra grund att vanliga eldars kan tillochmed låta en Dark Eldar karaktär leda deras enheter och vice versa, sedan att resterande raser mest skulle liera sig med dark eldar i nödfall beror mycket på skillda tillvägagångssätt, särskilt då imperiet inte vet skillnaden på Eldar och Dark Eldar.

/Luna Lovegood
Dark Eldar är onda! Och en liten sak till. Eldar är rätt onda de med, något som är ett rätt hårt faktum. Space marins är rätt onda de med. De är nazister och fascister, i allra högsta grad nazister!

Men anledningen att dark eldar är mer onda beror på att de gillar det. De är sadister.

Generellt sett är 40k bara för jävligt. Världen är rätt mörk asså. Du lever inte ett lyckligt liv i 40k den saken är klar.

Men om man ska typ hitta några snälla raser. Så är det typ, Tau, orks. Och i viss mån Eldar men med viss skeptisk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Bra. MEN! ta bort wyches och HQ succubus! Ta in en heamuncul (hur fan de nu stavas, orkar inte ta fram codex bara för att det ska bli rätt). Om du gör det och dessutom har 3 ravagers så kommer ingen vilja spela med dig. Ditt facebook konto kommer förlora vänner snabbt ska du se. Nä men vanliga warriors och heamunculs är mycket, mycket bättre.

40k 6e är typ bara skjuta, väldigt lite närstrid. Och tro mig. Dark eldar är skjuta nu.
Nice :gremsmile: Någon speciell taktik jag ska använda mot Tau föresten? Ser ut som jag kommer spela mycket mot dem eftersom mina vänner kör dem.
 

Kapten Thadd

Veteran
Joined
11 Apr 2012
Messages
12
Location
Skåne
Welcome my kin. Here have a cookie made from tortured children's bones and tears.

Så med det sagt så vill jag gratulera dig till att ha valt en av de svåraste men samtidigt roligaste arméerna att spela med.
Mitt råd till dig är att besöka thedarkcity.net och kolla runt lite där efter tips och råd.
Annars är deras förra codex en källa till lite fluff. Path of the Renegade/Incubi är med böcker jag hört bra saker om men inte själv hunnit läsa. Sen har man alltid http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m1520304a_TheTorturersTale.pdf . En intressant liten historia om en viss Archon.. :gremwink:

För övrigt, lyssna inte på folk som gnäller över att du kör med Venoms eller 3 Ravagers. Inte för att jag tycker att man ska bygga tokhårda lister och lira mot sina vänner i casual games men sålänge du inte kommer med en lista som involverar 6+ Venoms så har de ingen anledning att gnälla på att du har Venoms. Hade det varit Wave Serpents hade det varit en helt annan grej dock :gremwink:
3 Ravagers är inte heller något de borde klaga över då de egentligen är ganska enkla att hantera.
Att alliera sig med Eldars är ett bra sätt att få in lite psychic powers i armén och ger dig möjligheten att spela lite mer tävlingsinriktat. Mitt förslag är dock att spela fluffmässigt. Välj ett tema du tycker är coolt och bygg utifrån det. Själv kör jag en Cult/Coven* armé.

Btw, lycka till mot Tau. De är nog din värsta fiende med deras/vårt nuvarande codex..

Och kom alltid ihåg. Slåss du med DE på lika vilkor som motståndaren så slåss du fel! Vi är sneaky backstabbers och ska spelas som det god dammit!

* Nej närstrid är inte död i 6th Ed. Den är bara krångligare att ta sig fram till :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
God45 said:
Någon speciell taktik jag ska använda mot Tau föresten? Ser ut som jag kommer spela mycket mot dem eftersom mina vänner kör dem.
Tau är väl rätt så renodlade skjutare? Med andra ord, spöa upp dem i närstrid. Utnyttja terrängen för att komma nära dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu beror det väl på hur tävlingsinriktad man är, men Tau anses tillsammans med Eldar (och allra helst i kombination TauDar, då) ha den starkaste codexen just nu, och de är allmänt svårslagna. Som ny spelare med Dark Eldar mot erfaren spelare med Tau får man nog räkna med förlust. Men som sagt, det är väldigt stor skillnad på tävlingsspelande och casualspelande såklart.

Med det sagt så har Tau två svagheter. De har väldigt få units som är dugliga i närstrid, och de har dålig ballistic skill och lever mycket på sina targeting units. Kan man göra sig av med deras targeting-hjälp så skjuter de märkbart sämre (fortfarande hårt!). Det här innebär också att de inte alltid är superstarka på objective grabbing som ju är en ganska stor del av missions i 6th edition, utan lever mycket på att helt enkelt skjuta motståndaren av bordet och ta objectives sen.

Så kontringar mot Tau är snabba eller tåliga melee-units som faktiskt kan ta sig fram, och stryktåliga objective grabbers som inte är priority targets. Jag har för dålig koll på Dark Eldar för att veta om de har den typen av units, men Dark Eldar har åtminstone mobilitet.
 
Top