Nekromanti Dark ages

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
tjenare, har lirat VtM ett tag nu, tycker det är jäklit kul så jag funderar på att införskaffa dark ages, men har några frågor innan jag springer iväg och köper det...

1. är det bra?
2. kollade på dark ages rollformuläret och undrar vad färdigheterna heart wisdom samt senechal är för nått. samt använder man inte humanity? såg nått om road?
3. används samma klaner som i VtM? eller finns ens några med?

/MVH Allanon
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1. är det bra?


<hr></blockquote>



Smaken är bestämt som baken, jag gillar Dark Ages, andra gör det inte. :gremsmile: (Ingen nämnd - ingen glömd) /images/icons/cool.gif


<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

2. kollade på dark ages rollformuläret och undrar vad färdigheterna heart wisdom samt senechal är för nått. samt använder man inte humanity? såg nått om road?


<hr></blockquote>



Hearth Wisdom är kunskap om div. onaturligt, folklore o.s.v.
Seneschal är hur man sköter om ett större hushåll och planerar med mat, sköter räkneskaper o.s.v.

HUmanity är road - dvs man har delat in det gamla Humanity i olika vägar som vampyrerna väljer för att bäst klara av sin existens som vampyr.
Beroende på vad man gör (eller inte gör) sjunker Road värdet (dvs Humanity) och besten tar över.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

3. används samma klaner som i VtM? eller finns ens några med?

<hr></blockquote>



Nej, det finns några som inte längre är aktiva - dvs som utplånades av t.ex. Giovanni (dvs Cappadocians) och några till som utplånades av inkvisationen.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Dark Ages

"är det bra?"

- Instämmer med föregående inläggare om att det är bra, men jag vill nog sträcka mig så långt att jag påstår att det är bättre än V:tM. Det i och med att V:DA är betydligt mörkare och råare, där V:tM är ränksmidande och manipulerande. Naturligtvis saknas inte heller de ingredienserna i DA, men jag föredrar 'attityden' i DA.

"används samma klaner som i VtM?"

- Huvudklanerna i V:tM finns även i DA, men förhållandena mellan dem är annourlunda. Dessutom tillkommer gamla klaner som (mer eller mindre) tynat bort i V:tM, som Cappadocians, Salubri eller - min favorit - Baali. Nyare bloodlines har ännu inte tillkommit, eller existerar i annan form. Dessutom finns det inte alls lika många 13, 14, 15-generationsvampyrer.

"såg nått om road?"

- En road är en uppsättning "moraliska riktlinjer", som hjälper till att utforma vampyrens inställning till världen, andra vampyrer, rätt och fel. De finns i alla möjliga tappningar, med olika attityd, från "medmänsklig" till "monstruös".

Också intressant: DA är på väg att bli en helt ny setting för WoD, så det är inte begränsat till enbart vampyrspelande.

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inte längre aktiva?

Inte längre aktiva? Cappadocians? Hehehe...tänk... :)

- Ymir, ler brett, sneglar mot Vatikanen och förvandlar ytterligare en Giovanni-gosse till en hög förruttnat kött och gulnade benkotor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampire - Dark Ages

1: Vampire - Dark Ages är i mitt tycke bättre än Vampire - The Masquerade, dock främst beroende på att jag föredrar att spela och spelleda i dåtida miljöer. Vidare är det nog mer mångfacetterat, på ett sätt. Det kan sägas vara mörkare, hemskare och mycket mer brutalt, men har ändå nästan lika stora, om inte större, intrigmöjligheter än sin moderna motsvarighet. Det känns också som om det ryms mer mystik i Dark Ages. Samtidigt finns ju nackdelar - det är tex inte alls lika välproducerat som The Masquerade. Klanerna i Dark Ages är sämre utförda, mycket mer stereotypa och mallade, men detta kommer man snabbt över om man spelat 3rd edition. 3rd edition av Dark Ages är ju för övrigt på väg, vi kan ju hoppas på en förbättring där. Det värsta är dock WWs förhållande till historia. De är inte så bra på det. Jag har klagat på deras anakronismer på forumet på malkavian.nu tidigare, men kan väl dra det kort igen - de infogar i Dark Ages 1100-tal helt enkelt en massa företeelser som hör hemma först i renässansen, om inte senare. (Speglar, porträttmålning, universitetet i Prag och Karlsbron (båda byggda på 1300-talet, etc.). Detta känns fel, mycket fel, som om de inte ville stå för att det ska vara medeltid, utan tvunget måste smyga in renässans i det hela. Vill jag ha renässans spelar jag Mage: Sorcerer's Crusade.

Sedan tillkommer ju problemet med att knappt någon människa i Dark Ages någonsin borde vara vaken när vampyrerna är det, alltså efter mörkrets inbrott, men detta tenderar spelledare tydligen att se mellan fingrarna med. Jag skulle nog hellre dra ned på vampyrernas känslighet för solen en smula, tror jag...

2: Hearth Wisdom: Huskurer, örter, naturmedicin, sådant. Seneschal: Stora hemmafrufärdigheten. Sköta hushåll och sådant.
'Road' är som Humanity och Path, fast lite sämre utfört och mer stereotypt, typ. Man väljer helt enkelt en 'road' att följa.

3: Alla nutida klaner finns i Dark Ages, även om Giovanni bara är en blodlinje och Tremere en mycket ung, misstrodd klan. Dödens klan (och min favorit), Cappadocians, har ännu några århundraden kvar som en av de tretton klanerna. Överlag är många av klanerna mer 'etniska' (eftersom de bara finns inom vissa geografiska områden), och mindre degenerade (Brujah och Tzimisce, främst). De flesta är sig dock väldigt lika. I övrigt finns ett par blodlinjer, med de demondyrkande Baali som den överlägset största, och rester av klan Salubri rör sig fortfarande i världen.

Vampire - Dark Ages rekommenderas starkt.

- Ymir, gillar det som faen, fast tycker det borde utspelat sig något/några århundraden senare. Högmedeltiden suger. :)
 
Top