Daredevil: Born Again

Khan

Kondottiär
/.../ Och som sagt, jag tycker ju att tempot är bland det bästa i serien, hade detta förklarats i detalj hade det nog blivit segare.
Oj vad jag inte håller med. :)

Jag tycker deras förmåga att få även de små birollerna som människor är den tidigare seriens absoluta styrka. Marci, Foggys ex / flickvän är med mindre på tre säsonger än McDuffie varit på denna säsong hittills, men McDuffie är totalt noll i karaktär jämfört med Marci. Som exempel.

Vi saknar också de mer djuplodande karaktärsstudierna också - Kingpin i säsong ett, Punisher i säsong två och Bullseye i säsong tre är seriens absoluta höjdpunkter i bakgrunder och fantastiska rollprestationer. Det har vi knappt varit närheten av hittills, trots att White Tiger borde ha varit ett bra alternativ för att åtminstone närma sig den funktionen.

Så tänker jag. :)

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member

Jag tycker deras förmåga att få även de små birollerna som människor är den tidigare seriens absoluta styrka. Marci, Foggys ex / flickvän är med mindre på tre säsonger än McDuffie varit på denna säsong hittills, men McDuffie är totalt noll i karaktär jämfört med Marci. Som exempel.

Vi saknar också de mer djuplodande karaktärsstudierna också - Kingpin i säsong ett, Punisher i säsong två och Bullseye i säsong tre är seriens absoluta höjdpunkter i bakgrunder och fantastiska rollprestationer. Det har vi knappt varit närheten av hittills, trots att White Tiger borde ha varit ett bra alternativ för att åtminstone närma sig den funktionen.

Absolut, att serien hittills (så långt jag sett) saknar karaktärsfördjupningar hos bikaraktärer och att fokuset är mer på en ”yttre” handling håller jag med om. För mig är det en fördel. Inte för att jag tycker att det alltid är bättre att premiera ett snabbt tempo, utan för att det är vad jag vill få ut av en serie just nu. Jag är förälder till en superaktiv treåring som tar det mesta av min vakna tid så när jag väl får tid att se något vill jag ha bang for the buck så att säga 😊

Sen tycker jag att hur underbara Netflix-serierna än var (bortsett från Iron Fist och Defenders) så hade så gott som varje serie typ två avsnitt i mitten av varje säsong där verkligen inget hände och alla bara gick omkring och surade. Det var utfyllnad av den värsta sorten. Och det verkar som att vi slipper det här, vilket betyder mycket för mig.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Har sett avsnitt 4 och 5. Avsnitt fyra var fortsatt bra! Precis som @Khan gillade jag Fisks PR-turne! Påminde mig väldigt random om Simpsonsavsnittet där Moe gör om sin bar till Uncle Moe's Family Feedbag och blir mer och mer frustrerad på kunderna 😂 Scenen med Matt och Punisher var ruskigt bra!

Men avsnitt 5 förbryllade mig. Rent tekniskt var det spännande men jag fattar verkligen inte meningen. Jag förstår att det är en crossover med Ms Marvels pappa, men är poängen att detta kommer att ha payoff i en framtida säsong/film om Ms Marvel eller är det något som kommer ha betydelse här? Den där ”diamanten” som skurkarna ville åt glänser på ett sätt som påminner om en Infinity Stone. Är tanken att Matt framöver ska försöka återuppliva Foggy med den? Eller är det något som kommer ha betydelse i en kommande Ms Marvel-historia? Är det något som man måste ha sett Ms Marvel för att fatta? Jag såg de första avsnitten av Ms Marvel och tyckte det var amazing, men hade mycket i livet så hann inte se vidare. Måste jag se vidare Ms Marvel för att fatta avsnittet? Det känns lite frustrerande att jag inte vet hur mycket engagemang jag ska investera i denna story, om den bara släpps här och används i en helt annan serie/film kommer jag känna mig lurad.

Gamiel

Myrmidon
Men avsnitt 5 förbryllade mig. Rent tekniskt var det spännande men jag fattar verkligen inte meningen. Jag förstår att det är en crossover med Ms Marvels pappa, men är poängen att detta kommer att ha payoff i en framtida säsong/film om Ms Marvel eller är det något som kommer ha betydelse här? Den där ”diamanten” som skurkarna ville åt glänser på ett sätt som påminner om en Infinity Stone. Är tanken att Matt framöver ska försöka återuppliva Foggy med den? Eller är det något som kommer ha betydelse i en kommande Ms Marvel-historia? Är det något som man måste ha sett Ms Marvel för att fatta? Jag såg de första avsnitten av Ms Marvel och tyckte det var amazing, men hade mycket i livet så hann inte se vidare. Måste jag se vidare Ms Marvel för att fatta avsnittet? Det känns lite frustrerande att jag inte vet hur mycket engagemang jag ska investera i denna story, om den bara släpps här och används i en helt annan serie/film kommer jag känna mig lurad.
Om det inte var Yusuf Khan utan någon helt ny person hur hade du tänkt då? Vissa saker kan bara vara där för att visa att DD är en del av ett större universum.

Kingpin på PR-turné genom dagisbarnkörer och lettiska kulturfestivaler är fantastiskt roligt. Hans stigande frustration över politikens tröghet och nejsägarna i hans stab är riktigt bra skriven.
Vafalls! Skurkar som tar makten o inte plötsligt kan göra hur de vill? Vet inte manusförfattare att byråkratin bara är i vägen för hjältar medan skurkar kan få den att arbeta för dem hur snabbt som helst och inte behöver bry sig om PR eller att de behöver budgetera för mördarrobotar eller hyra kända superskurkar för att utföra vad de vill så länge de påstår att det är för något folket tror sig vill ha? :p

Minimoni

Homelander

Nästan exakt så tänker jag också. Tycker dock serien saknar ganska mycket bra saker från de tidigare DD-säsongerna.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Om det inte var Yusuf Khan utan någon helt ny person hur hade du tänkt då? Vissa saker kan bara vara där för att visa att DD är en del av ett större universum.
Jag vet, det är ju det jag undrar över. Var han där bara som en cameo, eller är det något som kommer ha betydelse för denna serie, eller är det något som kommer ha betydelse i Ms Marvel.

Om det inte var Yusuf Khan hade jag varit mer säker på att ”diamanten” haft en senare payoff i denna serie och det hade jag tyckt var bättre.

Vill vara tydlig med att jag inte tycker att avsnittet var direkt dåligt som det är nu, men det blir inte helt tydligt hur stor relevans det har, och således är det svårt att bedöma.

cogitare

Swashbuckler
Jag gillar att det handlar mer om Matt än Daredevil, det känns nytt mot de andra säsongerna.
Tycker helt tvärt om. För många av spin off serierna (moon knight, she hulk, luke cage, iron fist osv) handlar förvånansvärt, och alldeles, för lite om själva superhjälten i dess titel. Jag tycker det är skittråkigt.

Inser att det kanske är budget där det är dyrare att skapa innehåll med olika superhjälte-krafter och förmågor. Men själv känner jag mig lite lurad av en serie som heter Daredevil eller Iron Fist men handlar kanske max 5% om hjälten.

Allra värst är att så många serier har hjälten som ovillig och/eller oförmögen att nyttja sina förmågor. Kollar jag på en film eller serie om en superhjälte vill jag ju se superhjälten och inte annat. Då kan jag se Ally McBeal eller Lagens Änglar (ja, jag är gammal) istf ex. She hulk eller Daredevil.

Med det sagt menar jag så klart inte att det skall vara konstant superhjälte-action, men i de senaste serierna jag har sett är ration för mig helt skev (samt grejen med att hjälten inte vill/kan vara den hjälten som står på omslaget).

Cog.

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tycker helt tvärt om. För många av spin off serierna (moon knight, she hulk, luke cage, iron fist osv) handlar förvånansvärt, och alldeles, för lite om själva superhjälten i dess titel. Jag tycker det är skittråkigt.

Inser att det kanske är budget där det är dyrare att skapa innehåll med olika superhjälte-krafter och förmågor. Men själv känner jag mig lite lurad av en serie som heter Daredevil eller Iron Fist men handlar kanske max 5% om hjälten.

Allra värst är att mani så många serier har hjälten som ovillig och/eller oförmögen att nyttja sina förmågor. Kollar jag på en film eller serie om en superhjälte vill jag ju se superhjälten och inte annat. Då kan jag se Ally McBeal eller Lagens Änglar (ja, jag är gammal) istf ex. She hulk eller Daredevil.

Med det sagt menar jag så klart inte att det skall vara konstant superhjälte-action, men i de senaste serierna jag har sett är ration för mig helt skev (samt grejen med att hjälten inte vill/kan vara den hjälten som står på omslaget).

Cog.
Jag förstår den invändningen. För mig personligen handlar det dels om att det är nytt just för denna serie vilket jag tycker är kul, samt att jag är otroligt förtjust i rättegångsdrama. Så det är en högst personlig preferens.

cogitare

Swashbuckler
Jag förstår den invändningen. För mig personligen handlar det dels om att det är nytt just för denna serie vilket jag tycker är kul, samt att jag är otroligt förtjust i rättegångsdrama. Så det är en högst personlig preferens.
Förstår, och mitt inlägg var så klart inte en kritik mot dig personligen :) Utan mer ett lämpligt sätt att hänga upp mina egna tankar om just det här ämnet när det nu dök upp när jag läste tråden. Även jag uttrycker ju en personlig preferens. Sen ser jag tyvärr inte detta som endast ske i den här serien utan, ärligen, i merparten av marvels tv-serier (spin off:er). Men det är nog inte föremål för den här tråden.

Edit:
Slänger in ytterligare en liten pet peeve här. Behövs YTTERLIGARE en serie där hur superhjälten kom att bli just superhjälte? Detta känns som en trop som körts lite för många ggr och faller inom samma tema på att man inte får ser superhjälten utan dess alter ego eller en massa annat som INTE är superhjälten. Värst här (som jag har sett) är nog Iron Fist och Moon Knight (jag vet att MK hyllades av många men jag orkade knappt se klart serien för det var bara Oscar Isaac som i mitt tycke överspelade och på sin höjd några minuter med Moon Knight) men finns säkert fler. Hade hellre sett att man fick backstoryn i ett montage i ett tidigt avsnitt på något sätt och så kan man gå rakt in i att hjälten är etablerad och färdig att ge sig på skurkar :)

Cog.

Last edited:

Jocke

Man med skägg
Med Daredevil finns det en viktig grej i hur figuren funkar som Marvel Heroic Rolepaly kallar "Matt Murdook is not Daredevil" som handlar om att han måste använda sina krafter för mycket utan dräkten, och samtidigt förneka allt samhörighet med DD.
Många andra superhjälar har det här som en smågrej, "Varför försvinner Clark när Stålmannen är här?" men där är det mer en krydda. Born Again serietidningen handlar tex om att Karren Page sålt ut hans identitet, och det kan användas för att förstöra honom totalt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att Yusuf Khan bara är en cameo. Jag gillar honom som karaktär skarpt dock, han är en så normal person som är hemsökt av att leva i en stad fylld med superhjältar 😂 Liksom, är det inte att bli äten av rymdkatter så är det bankrånare.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag tror att Yusuf Khan bara är en cameo. Jag gillar honom som karaktär skarpt dock, han är en så normal person som är hemsökt av att leva i en stad fylld med superhjältar 😂 Liksom, är det inte att bli äten av rymdkatter så är det bankrånare.
Men är ringen något som får en payoff senare? (om ja, avslöja inte vad 😊)

God45

#PrayersForBahakan
Men är ringen något som får en payoff senare? (om ja, avslöja inte vad 😊)
Inte vad vi sett hitils. Om det inte händer i Thunderbolts eller Captian America 4, för de filmerna har jag inte sett ännu.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Inte vad vi sett hitils. Om det inte händer i Thunderbolts eller Captian America 4, för de filmerna har jag inte sett ännu.
Attans, jag hoppades verkligen att den skulle ha en payoff och att det skulle vara något övernaturligt med den.