Nekromanti Dante ritar old school-kartor

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Eller rättare sagt: Dante bygger symboler i Illustrator, av vilka han sen enkelt kan svänga ihop kartor.

För att få nån sorts rimlig skala på allting utgår jag från en 15 × 15 mm stor kvadrat som får symbolisera 5', eller ungefär 1,5 m.

Då blir 1 mm i min karta lika med 1 dm i verkligheten och det är lättare för mig att avgöra hur stora saker och ting bör vara.

Sängen skulle t.ex. vara 90 × 200 cm i verkligheten och stolarna 40 × 40 cm.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sweet som tusan. Önskar jag själv kunde göra detsamma. Kartor är trots allt asakul att pilla med.

... Fast jag väntar fortfarande på att få se Dante teckna och tuscha lite tuffa OSG-inspirerade bilder. När kommer det? =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Nu har jag lagt till en karta jag gjorde på fem minuter till Matt Jacksons Friday Five Minute Map-utmaning på Google+.

Pga. tidbegränsningen hann jag inte göra klart de fyra gravkamrarna längst in och var tvungen att lämna en liten kista slarvigt placerad mitt på golvet i det oktagonala rummet.

Inte heller hann jag sätta ut några förklarande etiketter.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Hur får man tillgång till de verktyg du använder så att man kan knåpa själv? Eller... om man ska tillverka ett äventyr eller två i framtiden som man faktiskt vill ha profsiga kartor till. Kan man fråga dig om hjälp då?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Hur får man tillgång till de verktyg du använder så att man kan knåpa själv? Eller... om man ska tillverka ett äventyr eller två i framtiden som man faktiskt vill ha profsiga kartor till. Kan man fråga dig om hjälp då?
Man kan fråga, det kan man.

»Verktyget« är f.ö. Illustrator CS4.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Anarchclown said:
Vad kostar/var får man tag på den måhända?
Om man inte har tur och kan hitta något begagnat så får man hosta upp runt 8.000:- för en originalkopia a la Illustrator CS5. Man köper det förövrigt t.ex. direkt från Adobe som gör de häringa programmen.

Man kan även köpa olika paket, t.ex. Creative Suite och få flera olika Adobe-program (Photoshop, InDesign, Illustrator m.m.) med en gång, fast då snackar vi ca +20.000:- istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
solvebring said:
Anarchclown said:
Vad kostar/var får man tag på den måhända?
Om man inte har tur och kan hitta något begagnat så får man hosta upp runt 8.000:- för en originalkopia a la Illustrator CS5. Man köper det förövrigt t.ex. direkt från Adobe som gör de häringa programmen.

Man kan även köpa olika paket, t.ex. Creative Suite och få flera olika Adobe-program (Photoshop, InDesign, Illustrator m.m.) med en gång, fast då snackar vi ca +20.000:- istället.

På Dustinhome.se finns Adobe CS5.5 Design Standard för 2646:-. Om man är student, då. Då ingår Photoshop, Illustrator och InDesign. Vill man ha Flash och Dreamweaver lägger man på typ en tusenlapp.

Dags att gå nån distanskurs med andra ord... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Anarchclown said:
Vad kostar/var får man tag på den måhända?
Om man inte har tur och kan hitta något begagnat så får man hosta upp runt 8.000:- för en originalkopia a la Illustrator CS5. Man köper det förövrigt t.ex. direkt från Adobe som gör de häringa programmen.

Man kan även köpa olika paket, t.ex. Creative Suite och få flera olika Adobe-program (Photoshop, InDesign, Illustrator m.m.) med en gång, fast då snackar vi ca +20.000:- istället.

På Dustinhome.se finns Adobe CS5.5 Design Standard för 2646:-. Om man är student, då. Då ingår Photoshop, Illustrator och InDesign. Vill man ha Flash och Dreamweaver lägger man på typ en tusenlapp.

Dags att gå nån distanskurs med andra ord... =)
Trevligt, om jag ens haft pengar över till det. Förhoppningsvis har andra, t.ex. Anarch, det. :gremsmile:

Din länk verkar paj?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
solvebring said:
Din länk verkar paj?
Nejdå. Men man kommer kanske bara åt den om man är inloggad studentkund? Man måste nämligen säga till Dustin att man är student för att se listan med erbjudanden; tydligen kunde man inte direktlänka heller...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Din länk verkar paj?
Nejdå. Men man kommer kanske bara åt den om man är inloggad studentkund? Man måste nämligen säga till Dustin att man är student för att se listan med erbjudanden; tydligen kunde man inte direktlänka heller...
Aha, det var så det var. Student är jag ju. Borde se till att ändra mitt konto då så att jag får tillgång till de där erbjudandena.

Ska man använda CSN- eller Mecenatkort eller dylika?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
solvebring said:
Aha, det var så det var. Student är jag ju. Borde se till att ändra mitt konto då så att jag får tillgång till de där erbjudandena.

Ska man använda CSN- eller Mecenatkort eller dylika?
tror det. minns inte. jag mailade kundtjänsten bara...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Aha, det var så det var. Student är jag ju. Borde se till att ändra mitt konto då så att jag får tillgång till de där erbjudandena.

Ska man använda CSN- eller Mecenatkort eller dylika?
tror det. minns inte. jag mailade kundtjänsten bara...
Okidok. Tackar för tipset och infon.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Jag är pensionär. Jag har inte de pengarna till något alls just nu. Men kanske någon gång i framtiden.
 
Top