Danskspråkig kultur

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är så att jag har fått för mig att förbättra min danska under sommaren (just nu är den på nivå: svenska). En del i detta är förstås att konsumera ohemula mängder danskspråkig kultur. Så, tipsa mig om:
  • filmer på danska
  • serier på danska
  • någon gratis nyhetssajt på danska
  • böcker etc löser jag nog själv, men har ni något tips så kör
  • andra bra nätresurser
Tjing!

PS. John Dillermand har jag redan på min lista. DS.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Borgen är bra och de är hyfsat bra på att artikulera, med undantag för några med lite mer dialekt. Min sambo är från Danmark så vi tittar på den med dansk text och jag hänger med utan problem (förvisso kan jag lite basics).

Jag tänker att bara du får några enkla grunder och ord som sticker ut lite mot svenskan, typ "sgu", "følelse", "kan lide", "jeg syns", tiotal över 40 , etc så är det ju verkligen inte särskilt svårt. Att tala korrekt är väl en annan fråga, men att göra sig förstådd och förstå kräver ju noll förkunskaper.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Badehotellet har jag hört mycket gott om.
Väldigt mysigt, jag hakade på och se någon säsong in och det gav med sig rätt bra än då. Snudd på att jag citerar skådespelaren Weisse en gång i veckan. Och jag tyckte mig bli bättre på att förstå danska vart efter serien fortlöpte.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är så att jag har fått för mig att förbättra min danska under sommaren (just nu är den på nivå: svenska).
Vänta, din danska är redan lika bra som din svenska och du skall förbättra den ytterligare under sommaren....?!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag gillade TV-serien "Rita" som jag tror fortfarande finns tillgänglig på svenska Netflix.

Sen kan ju en resa under sommaren vara schysst. Kombinera att gå på ravefest i Köpenhamn med en gastronomisk upplevelse på någon av de många fantastiska restauranger som finns i staden. :) Det är en riktigt fin kombination!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Valhalla. Både den tecknade från 80-talet och spelfilmen från 2020-talet.

Sedan finns det ett par sevärda filmer med Mads Mikkelsen: Adams æbler, Pusher och Pusher II.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Borgen är bra och de är hyfsat bra på att artikulera, med undantag för några med lite mer dialekt. Min sambo är från Danmark så vi tittar på den med dansk text och jag hänger med utan problem (förvisso kan jag lite basics).

Jag tänker att bara du får några enkla grunder och ord som sticker ut lite mot svenskan, typ "sgu", "følelse", "kan lide", "jeg syns", tiotal över 40 , etc så är det ju verkligen inte särskilt svårt. Att tala korrekt är väl en annan fråga, men att göra sig förstådd och förstå kräver ju noll förkunskaper.
Ja alltså, läsa danska gör jag tämligen obehindrat och jag kan ju kommunicera med danskar så länge de anstränger sig lite (ibland ganska mycket kanske) extra. Som vilken svensk som helst alltså.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vänta, din danska är redan lika bra som din svenska och du skall förbättra den ytterligare under sommaren....?!
Hihi, nä men såhär menar jag ju förstås: min danska är lika bra som min svenska tillåter. Alla som kan svenska har ju någon form av grundläggande pejl på danska, men min danska är inte mer än så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Ja alltså, läsa danska gör jag tämligen obehindrat och jag kan ju kommunicera med danskar så länge de anstränger sig lite (ibland ganska mycket kanske) extra. Som vilken svensk som helst alltså.
Den här tråden får mig att inse att jag är betydligt sämre på danska än "vilken svensk som helst".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hihi, nä men såhär menar jag ju förstås: min danska är lika bra som min svenska tillåter. Alla som kan svenska har ju någon form av grundläggande pejl på danska, men min danska är inte mer än så.
I enlighet med Ereb Altor: Kampanj får du föra över hälften av ditt FV i Svenska till språk i samma dialektgrupp (Danska). Så om vi utgår från att du har 100% i Svenska så har du 50% i Danska.

Eller, Halvtreds....
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Som en liten brasklapp så ska man vara medveten om att de flesta danska skådespelare pratar "riksdanska". Kommer man till Lolland eller södra Jylland är det betydligt mer svårbegripligt. Även jag som är rätt hyfsad på danska kämpar med de dialekterna.

PS. Den eneste ene är en av mina favoritfilmer. Så den rekommenderar jag för mer än bara språkträning :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du har ju alla danska filmer så som pusher serien , i kina spiser de hunde , blinkende lygter ,R mm mm

R har undertiteln slå först ,slå hårdast på svenska.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jönssonligans anfader, Olsenbanden är väl en klassisk dansk kulturhändelse. Det är som Jönssonligan fast med Tuborg och tuttar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Adams äpplen!

Also, I Kina käkar dom hundar, Den gröna slaktaren, Blinkande lyktor och Jakten. Eller typ bara allt med Mads Mikkelsen. Obs, mööööörk humor. Myyyyycket mörk humor.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
The Rain på Netflix kan ju vara värt att nämna med. Jag gillade den.
 
Top