Nekromanti Dammsamlare

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
Har en kompis som köpte Eon när det var ganska nytt.
Vi satte oss genast ned för att försöka spela det,
men det var svårare än vi hade trot.
Reglerna var ju omöjliga att förstå!
Så vi la ner det efter ett par dagar av oändligt grublande över reglerna.
Såvitt jag vett så ligger det ovanpå hans garderob och samlar damm…

Som att kasta pengarna i sjön.

Visst, vi ville gärna lära oss att spela men vad gör man när man inte fattar?

(Jag fattar inte.)
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Man kan använda det man fattar till ochbörja med och sedan när det går upp för än hur visa regler fungerar använder man dm (många regler är valfria)
Men jag hålelr med det finns många komplicerade regler som jag kommer på fortfarande hur dom ska användas (jag har spelat Eon i ungefär 3 år iaf...)

Jag är gud
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tja jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dig..
Aaa var Eon det första rollspelet ni köpte ?
Hur gammal är du ?
och hur lång tid tog ni på er för att förstå spelet ?


Jag har spelat eon och det är ett av de bättre spelen som finns på marknaden det är enkelt när man väl kommit igång problemet är att exemplerna som finns i regelboken kan vara svåra för en nybörjare att klara sig på men om man läser igenom och tar sig tid att förstå och exprimenterar. så klarar man av och kommer att ha stor glädje av Eon.
Bästa sättet att lära sig ett rollspel är att göra en gubbe till spelet då lär man sig och får en störe förstålse av spelets mekanik..
 

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
Ja det var det första spelet.
Jag är 16.
Och på tredje frågan svarar jag, typ en helg och lite till.

Kanske skulle dom kunna lägga in ett kapitel för nybörjare, med steg för steg instruktioner.
Bara ett förslag.
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Spelarens handbok

Spelarens hanbok är ett utmärkt sätt för nybörjare att lära sig Eon. Men ändå så krävs det en hängiven spelledare som kan lära sig det övriga...

sorry
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Okej om Eon var ditt första försök till rollspel så tja ERROR SYNTAX ERROR /images/icons/cool.gif
bättre att ta något annat spel som Gondica eller så tills man får in vanan som spelare och SL.. För när vanan finns i kropp och själ finns ytterst få spel på Eons nivå av spelbarhet. Jag har spelat rollspel sen tja 80 talet och jag gjorde stora missar första gången jag skulle vara SL i Eon mest för att jag *hehe* missuppfatade reglerna hade för bråttom och skummade igenom texten.
Okej 16 *ler* härlig ålder.. Ska inte säga något om något men när jag var i din ålder uj uj uj va jag saknade
1 Tålamod.
2 Självkritik.
3 Tro på de vuxnas inteligens.
Nu mera har jag fått Nr 1 ( inte mycket men jag har det ) Nr 2 har jag även fått tyvär för mycket av ibland.. *suck*
och 3 tja den har fan blivigt mindre och ibland infattar den allt liv på jorden inklusive mig själv...
Och tja en helg och lite till tja det är inte så lång tid om Eon är ditt första spel *ler*
Tyvär finns det ord och meningar som kräver lite rollspels vana i exemplerna och "ordboken som" ska förklara dessa branch ord är inte vidare effektiv att ha. SÅ mitt tipps är hitta ett annat svensk spel sen när du har vanan återvänd till Eon *ler*
Exempel på branch ord är: RPG, SL, SLP, HLKP ( Vänta det är militär slang ) Ob2T, KSP, NBC,
( Militär igen kan jag hålla på att jämföra idiotiska militäriska branch ord med rollspelens idiotiska ord ? )

Neogams lär planera eller ha gett ut ett Eon light som har lättare regler perfekt för nybörare prova den kanske ?
Och du har rätt ett steg för steg kapitel skulle vara användbart tyvär för nybörjare så saknar deflesta rollspel ett sådant.
Kanske för att vi gamla uvar skulle bli OTROLIGT frustrerade irriterade om 5% av en bok vi betalade ?300? skulle vara instruktion steg för sten av något vi antagligen kan i ryggmärgen.. *ler*
En dag kommer du tycka samma även om Eon om du forstätter *ler*

Så ora dig inte Eon är inte svårt att lära sig när DU kan reglerna i ett annat rollspel..
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
men för oss...

...tog det bara tre timmar innnan vi började spela. Vi köpte eon boken, läste, improviserade, läste, improviserade, läste..... Till slut fick vi det rätt! Och vaddå? reglerna är ju inte allt!

//en liten groda som inte vill vara grisodlare...
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Det kanske har blivit så att...

.. det i rollspel inte inkluderas så mycket om vad rollspel är och hur nybörjare ska komma igång.. men då kan man juh även tänka på.. hur mycket information fanns i gammla hederliga DoD? ' :o9 Inte mycket.. fast då var regelboken å tredje sidan... "mindre" :oþ

Och det är sant... Eon kanske inte är det mest lättlärda rollspelet om man aldrig spelat rollspel (Nu var det juh iof inte det som Parmadril sa, utan det att det var det första rollspelet han [kompisen] köpte), men har man fattat själva konceptet med rollspel (folk jag mött verkar ha ganska svårt att göra det faktiskt ' :gremshocked:? fråga mig inte varför), så ska det nog fasen gå ganska bra..
Men som Joh.. Hatten säger... det är lättare att krypa innan man går :o) Lägg inte ner Eon-projektet bara för att det inte funkatde första gången.. jag tycker:

-Börja med at göra en gubbe eller två.. det kan vara lite segdraget, men man lär sig litegrann på det.

-Läs reglerna små bitar i taget och kolla om det finns exempel som förklarar dom vartefter ni kommer längre.

En helg är inte Så himmla mycket för att plöja igenom en bok på 250 (?) sidor i A4 format om man ska fatta allt..

* Läs "Erfarna" :o)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Man lär sig grunden snabbt och i början blev det mycket eon med dod regler..
För att lära sig "alla" reglerna bra så krävdes det att bli tvingad på husvagnssemester med familjen =)
En rekommendation är att starta en testkampanj som bara går ut på att använda så många regler som möjligt, tillslut sitter dem..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Känner igen det där, min kompis köpte det också relativt tidigt men vi återgick ganska fort til Drakar och Demoner. Men sen började vi återigen titta närmare på det, och med en lugn början, utan särskilt mycket regler gick det långsamt framåt. Så fortsätt, det är helt klart värt det. Nu vägrar jag gå tillbaka till DoD /images/icons/laugh.gif

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gamla hederliga DoD

. det i rollspel inte inkluderas så mycket om vad rollspel är och hur nybörjare ska komma igång.. men då kan man juh även tänka på.. hur mycket information fanns i gammla hederliga DoD? ' :o9 Inte mycket..

*greppar min svarta bog från 1987*...

Få se nu, först 1.5 sidor om vad ett rollspel är, sedan 4.5 sidor soloäventyr för att man skall kunna pröva på litegrann, följt av ett par sidor om hur tärningar slås mm...
I slutet av boken finns ett kapitel som heter "spelkampanjer" (knapp 11 sidor) som går igenom saker som spelledaren bör tänka på, hur kan skapa en egen värld, tips för lyckade spelmöten, vilka uppgiter SL har, vad spelarna ansvarar för osv...
Totalt får jag det till litet knappt 19 sidor primärt riktade till nybörjare, i en bok på 80 sidor. Det är en fjärdedel av boken... mer än en fjärdedel av texten.

Jag tycker att det är rätt mycket...
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Om inte annat så kan du ju fråga i butiker och forum om sånt ni inte förstår. Det gjorde jag.
Generellt är reglerna ganska lätt att förstå, imho, men magisystemet hade jag det lite knivigt med...
Nåja, ge det en chans!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
DoD -Muy bien!

DoD är nog det bästa för nybörjaren. Eller ja.. Jag har ju aldrig testat Gondica...

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: DoD -Muy bien!

Precis, Drakar och demoner är så enkelt uppbyggt att det inte går (ok, det går med lite god vilja och total brist på insikt) att missförstå grundreglerna. Men det som är det viktigaste i mitt tycke är ju inte att man kan använda alla regler på en gång, utan det är själva rollspelandet som är det viktiga och centrala. Varför annars bry sig om att införskaffa ett rollspel?
Själv har jag inte kört Eon så länge, men om man skippar alla frivilliga regler så går det ganska enkelt, bara man lyckats göra rollpersonen först.
Lycka till med rollspelandet!


//Tegrevan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: DoD -Muy bien!

Gondica är enklare än DoD engligt mig *ler* makt balansen är även den bättre....
 

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
Re: Vad spelar ni nu?

Det blir väl mest Diablo 2, (witch kicks ass) och cs, (Counter - Strike).

Men jag har vaktiskt beställt ett D & D 3:ed adventure game, från sf-bokhandeln.
Tack för tipset , vem det än var!
Och jag ska nu försöka att lära mig att spela rollspel.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
IMHO...

Jag har ganska nyligen börjat spela EON och är den huvudsakliga spelledaren. Innan dess hade jag inte spelat eller spelledit ngt rollspel.

När jag började läsa igenom grundregelboken kändes det som jag aldrig skulle klara av det. Sedan, efter att ha läst nästan allt, kändes det plötsligt som om det skulle funka ändå. När jag väl ledde det första äventyret kom jag fram till vad jag kunde och inte kunde.

Stridsreglerna kändes lite knepiga. Därför simulerade jag en strid mellan två av spelarnas rollpersoner. Därmed lärde jag mig de grundläggande reglerna (och hade jättekul under tiden...).


Så mitt råd är att du skall kämpa dig genom boken (det är rätt tungt ibland) och se till att börja läsa på ett äventyr så snabbt som möjligt efteråt.




"When the lightning comes even the blind man can see"
 
Top